Kuka teki väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmmm"

Vieras
Liisa on parikymppinen opiskelijatyttö, joka on tosi kunnianhimoinen opinnoissaan ja vielä ehkä vähän lapsellinen. Hän on päättänyt vakaasti, ettei aio hankkia lapsia, vaan mielummin elää yksinään omaan uraansa ja harrastuksiinsa panostaen. Liisa tykkää myös matkustella ja opiskelun ohella tekee osa-aikatöitä, jotta pääsee maailmalle.

Liisalla on sukulaispariskunta Matti ja Maija, jotka ovat seurustelleet 15-vuotiaasta asti, menneet naimisiin hiukan alle parikymppisinä ja joilla on jo omakotitalolaina ja kaksi lasta nyt hiukan yli parikymppisenä. Maijakin on siinä mielessä vielä vähän lapsellinen, että menojalka vipattaisi ja Liisan ainaiset matkustelut aiheuttavat kateutta. Matti painaa pitkää päivää töissä elättääkseen perheensä. Maijakin käy taas töissä äitiysvapaiden jälkeen ja on saanut säästettyä vähän rahaa tililleen, kun pariskunnalla ei ole yhteistä tiliä ja Matti on sen kummempia miettimättä edelleenkin maksellut perheen menot samaan tapaan kuin Maijan äitiyslomien aikana.

Maijan paras ystävä on lähdössä matkalle ja Maijan tekisi kovasti mieli mukaan. Hän juttelee Liisan kanssa, ja Liisa sanoo, että "tottakai lähdet matkalle, kun pyydetään ja sulla kerran on rahaakin! tottakai voit käyttää omat rahasi mihin itse haluat." Liisa ei selvästikään osaa ajatella tilannetta perheellisen kannalta, kun ei itse ikinä ole perheen perustamista miettinytkään.

Maija ostaa matkan ja ilmoittaa Matille, että hän lähtee nyt viikoksi ystävän kanssa. Matti on tyrmistynyt, koska hänen mielestään ylimääräiset rahat olisi pitänyt käyttää perheen hyväksi. Maija pitää päänsä ja lähtee matkalle. Hän perustelee kantaansa sillä, että Liisankin mielestä hänen kuuluu joskus päästä matkustelemaan. Kärhämä kiristää Maijan ja Matin välejä, ja kun kumpikaan heistä ei ole erityisen hyvä keskustelemaan, niin kolmen vuoden päästä kaikkien muidenkin ongelmien siivittämänä tilanne päätyy avioeroon.

Tässä vaiheessa Liisakin on tajunnut, että hänen antamansa neuvot eivät ehkä olleet ihan parhaat mahdolliset, mutta tekemätöntä ei saa tehdyksi. Sukulaiset kuitenkin syyttelevät myös häntä Matin ja lasten elämän pilaamisesta.

Tekikö Liisa väärin vai voiko ajatella, että hän oli vain ymmärtämätön ja lapsellinen vielä?

kyllä se lapsellinen ja ymmärtämätön oli Maija. Jokainen on vastuussa omista teoistaan, ei niitä kaverin houkuttelun kontolle voi laittaa. Vaikka onhan se aina kiva syytellä..

Liisa ei ole tehnyt yhtään mitään, vai pakottiko Maijan väkisin lomalle?

Jokainen, joka syyttää Liisaa Matin ja Maijan liiton pilaamisesta, on tietämätön ja lapsellinen itse. Maija ja Matti eivät osanneet keskustella, hommasivat lapset liian aikaisin eivätkä (ainakaan Maija) olleet siihen valmiita. Liisan tekemiset ei liity mitenkään mihinkään, kyllä aikuinen ihminen ihan itse päätää tekemisistään- ja on niistä vastuussa.

Ei ole Liisa tehnyt väärin, Maija on tehnyt oman päätöksensä ja on siitä vastuussa, olisihan Maija voinut sano Liisan ehdotukseen, että en lähde matkalle, kun se ei ole oikein perhettä kohtaan tai Maijan olisi pitänyt keskustella matkasta ensin Matin kanssa.

Jos miehen elämä on yhdestä viikon reissusta kiinni niin saakin olla..
Sukulaiset ovat ilmeisesti elämäänsä kyllästyneitä jankkaajia jotka eivät ymmärrä milloin kyse ei ole heidän elämästään .

Jos miehen elämä on yhdestä viikon reissusta kiinni niin saakin olla..Sukulaiset ovat ilmeisesti elämäänsä kyllästyneitä jankkaajia jotka eivät ymmärrä milloin kyse ei ole heidän elämästään .

Mitäs jos Matti olisi tehnyt saman? Jos Matti olisi vaatinut tasapuolisuutta raha-asioissa (kulut puoliksi) Maijan äitiyslomien aikana ja siten säästänyt itselleen viikon matkan?

Jos avioero tuli siitä että toinen kävi lomamatkalla niin ero tossa tapauksessa olis tullut ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa.

Mutta noin periaatteessa jokainen vastaa itse omasta parisuhteestaan.

Naurettava tarina! Ja ap;n ikä oli?

Eiköhän jokainen vastaa tekemisistään. EIkö sitä opeteta jo koululaisillekin, miten ihmeessä tällaista pitää edes kysyä jossain palstalla-"kuka teki väärin." ????what?

Ja kuka ulkopuolinen voi edes tietää toisten eron syistä yhtään sen enempää?

[QUOTE="aapee";22523254]Kiitos kaikille mielipiteistä!
Laitan tämän sitten näin me Höpönnassukaiset-lehden jatkokertomukseen. :)[/QUOTE]

sii häh?mikä juttu tää nyt oli?laitoit tämän sitten näin?minkä laitoit?

En kirjoittanut, että ero olisi tullut pelkästään tuon matkan takia, vaan että oli matkan jälkeen muitankin ongelmia ja kun ongelmia kasaantui enemmän, niin sitten tuli ero. Ehkä voisi sanoa, että matkan aiheuttaman kärhämän jälkeen suhde alkoi mennä alamäkeä, ja kun Matti ja Maija kumpikaan ei ollut oikein keskusteleva eikä muutenkaan hyvä selvittelemään kärhämiä, niin kaiken lopputuloksena sitten erottiin.

Tarina oli muutenkin yksinkertaistettu, mutta perustuu tositapahtumiin. Minua vain kiinnostaa se, että voiko joku ihminen tosissaan väittää, että Liisa olisi jotenkin syyllinen tilanteeseen. Minusta ei voi. Kuten suurin osa kirjoittikin, Maija ihan itse päätti miten toimii.

[QUOTE="aapee";22523254]Kiitos kaikille mielipiteistä!
Laitan tämän sitten näin me Höpönnassukaiset-lehden jatkokertomukseen. :)[/QUOTE]

Heh hee. Tuota ei kyllä kirjoittanut ketjun aloittaja. Ja ei oo kysymys mistään jatkokertomuksesta, vaan ihan pohdiskelen tässä, että on mulla idiootteja sukulaisia.

Ehkä mun kirjotustyyli sitten on vääränlainen tälle palstalle, kun tulee tämmöstä kommenttia. En oo juuri tänne kirjotellu ennen. Voi olla, että hölmön kuulonen tyylilaji tuli tosta, että valitsin henkilöille nimet, mut oli helpompi kirjottaa nimillä kun henkilö ja toinen henkilö ja aviomies jne.

Tarkoitin että mitäs sitten jos Matti olisi ollut se joka säästi matkarahat itselleen, ei Maija. Kun sinä olit sitä mieltä että turhaan Matti veti herneen nenään yhdestä Maijan lomamatkasta. Olisiko sama pätenyt myös toisin päin?

No vetihän se, jos meillä kävisi noin niin tekisin itse matkan (joita teenkin).
Ei olla vieläkään erottu vaikka on 2 lasta ollut 20v ja talolaina :D

En tajua, mitä tuo koko liisa edes liittyy tarinaan. Tottakai ihmisiltä saa huonoja(kin) neuvoja, ei se niiden neuvojien vastuulla ole, jos itse niitä noudattaa. Aikuinen ihminen on itse vastuussa tekemisistään ja päätöksistään, ja tuo maijan päätöshän oli väärin mattia kohtaan.

No vetihän se, jos meillä kävisi noin niin tekisin itse matkan (joita teenkin).
Ei olla vieläkään erottu vaikka on 2 lasta ollut 20v ja talolaina :D

No teillä on siinä mielessä eri tilanne, että on varaa matkustella. Jos on varaa tehdä vaikka kaksi ulkomaanmatkaa vuodessa, niin silloinhan sen voi hyvin jakaa niin, että jonain vuonna mennään molemmat yksin omalle matkalle ja jonain toisena vuonna kaksi kertaa perhematkalle. Ja jos on varaa useampaan matkaan vuodessa, niin voi tehdä jo melkein mitä vaan.

Tässä tapauksessa kyse oli siitä, että Matti ei ihan täysin ollut perillä perheen rahatilanteesta (että vaimon tilillä on ylimääräistä) ja teki niska limassa ylitöitä, että saa talolainan maksettua ja lapsille joululahjat ja joskus vanhemmillekin jotain pientä kivaa extraa jne. kun hän koki, että perhe on yhteinen yritys jonka eteen pitää tehdä täysillä töitä.

Sorry, ap, en voinut vastustaa, en millään.
Tyyli kun oli niin "puhtoinen" jotenkin - herttasarja, lääkärisarja vai mitä niitä nyt onkaan.

Ihan hauska aloitus tämä nyt on, aiheestakin on hyvä antaa mielipiteitä kun on tärkeä aihe, ja kirjoittele ihmeessä lisää.
Mutta minustakin tämä on jotenkin ihan yliselkeä ongelma, eli yllyttäjän piikkiin ei mitään syytä voi vierittää.
Ja tosielämässähän ne sukulaiset sen juuri tekisivätkin - nehän parhaiten tietää toisten asiat.

Yhteistyössä