Kukkaron herraksi -lapsiperheen talouskriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Varmaan kannattais vaihtaa kauppaa niin säästäis ruokalaskussakin...
missäs kaupassa sitten kävivät?
K-supparissa
Ja sanonpa vielä, että tuossa rahatilanteessa en ostaisi mm. naudan paistijauhelihaa, kuten perhe teki.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
K-supparissa
Ja sanonpa vielä, että tuossa rahatilanteessa en ostaisi mm. naudan paistijauhelihaa, kuten perhe teki.
Ne oli siinä tarjouksessa 2 pak./5 ?.

K-supparissa

Meidän tilanne oli jokin aika sitten lähes tuollainen kuin ohjelman perheellä. Ostin silti naudan (paisti) jauhelihaa, koska sika haisee!

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Mulla tässä läppärissä tuo juttu näy ....

Millanen tuo kämppä sitten oli ? Sotkuinen ? Millä tavalla ...

Ihan joka paikka täynnä vaatteita, tapetteja revitty, sitten taas muutama huonekalu siellä täällä...

Aina noi on tollaisia että niitä muksuja pukataan kuitenkin kauhee lauma ja siihen päälle otetaan vielä kissaa ja koiraa ja kaikenmoista. Elämänhallinta kateissa kyllä alunperinkin..

Alkuperäinen kirjoittaja zanna74:
Mulla tässä läppärissä tuo juttu näy ....

Millanen tuo kämppä sitten oli ? Sotkuinen ? Millä tavalla ...

Roinaa, roskaa, tavaraa, vaatetta joka paikka pullollaan. Vaatteet vaan ryntätty hyllyihin, vaatehuone tursusi tavaraa, sauna ja pesuhuone täynnä likaista pyykkiä, seinistä revitty tapettia, lelut ja tavarat pitkin ja poikin.

Siis kerrassaan kamalan näköistä.

Minä tulin surulliseksi perheen puolesta. Mikä on saanut ihmiset tuohon jamaan? Miksi asioihin ei ole tartuttu aiemmin? Miksei ole nostettu kissaa pöydälle ja ryhdistäydytty?
Oliko molemmat vanhemmat töissä? Hoitomaksuja ainakin jotain oli mutta mitä ja miksi? Ja tuloihin taisi sisältyä kolmesta lapsesta saatavat elatusmaksut ja arvatenkin lapsilisät eli niistä tulee tuloja jo useampi satanen kuussa. Mietin siis sitä että onko molemmat vanhemmat töissä vai ei...

Työmatkakulut oli törkeät, tosin taisi olla kaunisteltuna työmatkakuluiksi kun ei muuten ollu auton kuluja mainittu. Perheen tarinan huomioon ottaen arvelen että autosta oli velkaa muikea summa... autoa en huomannut että millainen oli, huokea purkki vai uudenkarhea tila-auto?

Mutta joo, pikavippejä ottavia ihmisiä on valitettavan paljon. Lainaa on itselläkin ihan riittämiin, mutta pikavippeihin en ole sortunut.

Surullinen olo tuli jo siitä mitä kerkesin nähdä kun menin kutsujen pitoon. Täytyy katsoa areenasta illalla kun kerkiän. Mutta nyt kotitöihin ja tää kone saa jäädä. Kahvitauko on pidetty.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
K-supparissa
Ne oli siinä tarjouksessa 2 pak./5 ?.
No sikanauta on silti halvempaa ja ekologisempaa.

Olihan tuo surkeeta. Mua kyllä yllätti velkaneuvojan kommentti siitä, että takaajien pitää maksaa pariskunnan lainat. Tämä siis vain siksi, ettei pariskunnan tarvitsisi luopua omistusasunnostaan.
Asunnon myynnillähän pariskunta olisi voinut maksaa lainansa pois kuten aikuiset ihmiset konsanaan, säästää takaajat ja pitää omat luottotietonsa. Taatusti asunnon myynnin jälkeen olisi vielä jäänyt pääomaa jäljellekin, vaikka pienemmän asunnon ostoon (tai playstationiin ;)).

Jotenkin tuosta ohjelmasta jäi sellainen maku suuhun, ettei ihan kaikkea kerrottu katsojille. Esim. että asunto on ainakin osaksi jonkun muun kuin pariskunnan omistama tms. En vain suostu uskomaan, että velkaneuvoja suosittelee lainojen maksattamista takaajilla vaikka pariskunnalla olisi realisoitavaa omaisuuttakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei jestas miten tyhmää sakkia. Nettotulot yli 4000 tonnia ja tuossa jamassa. Työmatkakulut yli 700 euroa kuussa??

Jos joutuu tekemään paljon reissua työn puolesta niin kyllähän siihen saa rahaa menemään.

Ja vastahan täällä valitettiin siitä ettei ihmiset viitsi töihin lähteä jos ei ole tarjolla ihan naapurissa. No tämä perhe ei ainakaan siihen ole syyllistynyt.

Naureskeltiin eilen miehen kans sille ohjelmalle, että kertakaikkisen ääliöitä sitä onkin olemassa. 1000 euron pleikka piti ostaa, vaikkei rahaa ollut yhtään. Ja loma-osake piti olla, vaikkei olleet edes koskaan käyneet siellä lomalla! Siis eikö tuon vertaa ole järkeä raha-asioitten hoidossa. Kiva nyt sitten kun vanhemmat maksavat heidän velkojaan.. mahtaako edes hävettää?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Naureskeltiin eilen miehen kans sille ohjelmalle, että kertakaikkisen ääliöitä sitä onkin olemassa. 1000 euron pleikka piti ostaa, vaikkei rahaa ollut yhtään. Ja loma-osake piti olla, vaikkei olleet edes koskaan käyneet siellä lomalla! Siis eikö tuon vertaa ole järkeä raha-asioitten hoidossa. Kiva nyt sitten kun vanhemmat maksavat heidän velkojaan.. mahtaako edes hävettää?

Tuo oli ihan paras :laugh:
Mun mielestä tuo pariskunta oli....noh, aika yksinkertainen. Eivät ressukat tajunneet, että jos ei ole rahaa, niin ei voi saada ihan kaikkea mitä haluaa...

meillä enää 12000 jäljellä..2v sitte tilanne oli kamala!lainaa lainan perään..yhtenä iltana leikkasimme luottokortit ja laitettiin summat paperille..vaikka velat on omaa hölmöyttä,rankkaa on ollut!!kaikki turha myytiin ja mies teki niin p*rkeleesti ylitöitä ,itse olin pojan kanssa kotona vauvaiän..Itse tein kaikki ruoat itse ja ostin kaupasta halvimman mukaan..Onneksemme ihanat vanhempamme on ostanut lapsille pihavaatteet..Ja muutenkin avustanut!

ko. ohjelmassa nähtiin syy miksei meidän perheessä ole koskaan haluttu ostaa mitään osamaksulla tai muuten velaksi. se ostetaan ja laitetaan mihin on varaa. jos ei ole vara, sitten ollaan ilman. lasten hyvinvoinnista ei ole koskaan tingitty kuitenkaan eli jos ei ole ollut rahaa omiin tarpeisiin, niin niistä on sitten tingitty lasten hyväksi.

ei ole kuitenkaan tarkoitus syyllistää osamaksulla ostavia, joskus on ihan pakko niin tehdä - vaikka meidän ei olekaan tarvinnut. suurin osa ihmisistä kuitenkin pystyy hoitamaan osamaksulaskunsa ihan kunnialla.

Pakko myöntää, että itselle nousi vähän hiki pintaan tuota katsellessa. Meillä on myös ihan liikaa kaikkia käyttölainoja ja osamaksuja :(
Kaikki olemme kyllä pystyneet aina hoitamaan, mutta silti....
Ja itse olen vielä pankissa töissä!

Mun mielestä oli tosi hyvä esimerkki siitä, että kun asiat alkavat menemään rempalleen ne näkyy herkästi joka elämänalueella ja kun jostain syystä yksi asia alkaa repsottamaan jo, niin asiaan pitäisi puuttua ajoissa eikä odottaa, kunnes ollaan yhtäpahassa jamassa kuin esimerkki perhe.

Meillä on mun huonon voinnin vuoksi alkanut paikat repsottamaan, mutta aikaisemmista kerroista poiketen otin pian yhteyttä perhetyöntekijään ja hän on käynyt nyt 2 kertaa ja yhdessä olemme siivonneet tästä meidän kodista niitä kohtia, jotka eniten ovat haitaksi ja on aina ollut mun vastuulla. Uskon, että jo se, että esim. sairastumisen vuoksi koti alkaa näyttämään edes vähän ohjelman perheen kodilta, voi aiheuttaa muutakin sekasortoa esim. kuka jaksaisikaan tollaisessa sekasotkussa hoitaa raha-asioita, koululäksyjä...

Minusta olisi kiva tietää, että paljon maksettavaa takaajille jäi ja meinaako perhe lyhentää heille sitä siitä 1800 eurosta, joka mielestäni on aika iso raha. Ja mitä muuta kuin ruoka sillä lopulla 1800 eurolla on tarkoitus kustantaa??

Juu ja meillä ei siis itsellä ole onneksi raha-asiat noi retuperällä ollut eikä olla velkaa muuta otettu kuin asunto- ja autolainaa. Vaikka koti vähän kaaoksessa ollutkin. Meilläkin siis tässä välillä ollut pyykkivuoria ja leluja sekä muuta roinaa pitkin poikin, mutta eniten mua ällöttäisi toi likaisuus. Suurin osa noista kynänjäljistä ja muusta tomusta lähtisi kun vain vaivaituisi joskus pesemään.

Yhteistyössä