Kukkaron herraksi -lapsiperheen talouskriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
toki vikaa oli omassa hallitsemattomassa rahankäytössä ko. ohjelman perheellä mutta kyllä monesti kunnollinen sosiaalityö/ toimeentulotuki ja siihen LIITETTY talouneuvonta pelastaisivat perheitä jotka joutuvat esim. yrityksensä nurinmenon tms. tavallaan vähemmän itsestä johtuvan syyn vuoksi taloudelliseen ahdinkoon.
Mielestäni sosiaalitoimistossa asiointi /toimeentulotuki painottuu siihen rahan antoon tai antamattomuuteen liiaksi että ko. ohjelmassakin tapahtuva kokonais elämäntilanteen korjaaminen jää ja niin vaikeudet jatkuvat ja pahenevat...mikä sitten johtaa tälläsiin epätoivo pikavippeihin ja kierre on valmis....ja sitä korjaillaan sitten vasta vuosien päästä jos silloinkaan tai kerätään vaan "raadot" kun joku ei jaksa enää :(

Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Tunnen tälläisen perheen ja sanopa vaan että todella ahdistavaa on ollut koittaa heitä neuvoa.

Mäkin tunnen.
KAIKKI ostetaan velaksi/osamaksulla, ja pitää olla viimeisen päälle telkkarit ja muut kodinkoneet, autot yms. Joka vuosi pitää päästä etelään, ja etelänmatkathan rahoitetaan käyttöluotolla.
Kusessa ovat, ja ihmettelevät miksei me lähdetä heidän kanssaan reissuun, saataisiinhan mekin tuosta vaan se kymppitonnin laina GE Moneysta tms :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Tunnen tälläisen perheen ja sanopa vaan että todella ahdistavaa on ollut koittaa heitä neuvoa.

Minä myös, paitsi että heillä on kämppä ihan siisti eli siinä mielessä ei kaaosta. Heillä vain myöskin elämä on ollut vuosia lainojen (ellos, anttila..) ja osamaksujen maksua, lisäksi pikavippikierteessä hekin ovat. Heillä on kaiken lisäksi sossut käyneet säännöllisesti, mutta ei kukaan muu kuin perhe itse raha-asioilleen mitään tehdä. Ei sossut ym voi kuin neuvoa, mutta jos niitä neuvoja ei noudateta tai niistä millään tavoin oteta oppia, niin ei kukaan mitään mahda. Olen jo vuosia odotellut, että milloin toisenkin vanhemman luottotiedot menevät, mutta kuukaudesta toiseen jotenkin selviytyvät. Mutta ei se ole kivaa elämää sekään.

Olihan tuo :o Toivottavasti nyt saivat asiat järjestykseen. Jäi aika surullinen fiilis tuosta, tarkoitan siis sitä että kamala tilanne kaiken kaikkiaan.

Mutta se että alun alkaen on alkanut maksamaan niitä laskuja/lainoja lainalla! Ihan älytöntä! Toivottavasti nyt kuitenkin ihan OIKEASTI oppivat sen, että jatkossa ei mitään lainoja tai osamaksuja vaan kaikki käteisellä!

Alkuperäinen kirjoittaja Roskishaamu:
Miten ne työmatkat niin paljon tekivät? Ja pitäishän verotuksesta saada työmatkakuluja takas :o

Ihan pakko kommentoida asian vierestä. Niitä työmatkakuluja ei mitenkään makseta vuoden lopussa rahana takas, vaan niillä saat veroprosenttia pienemmäksi. Jos saat palkkaa 1000 eur ja ei omavastuun ylittäviä matkakuluja, veor-% voi olla vaikka 20%. jos täydet matkakulut niin % voi olla 16%. Eli kk jää enemmän rahaa käyttöön että sulla on vara ostaa bensaa tms.

Meistä nyt ei kukaan tiedä mistä tuo velan otto on alkunsa saanut joten turha arvostella. Yleensä kaikkien sattumien summa. Mutta itse olisin myynyt asunnon, maksanut velat ja mennyt vuokralle. Asiassa on aina monta puolta.

Se velkaneuvoja oli varmaankin ehdottanut ja suositellutkin sitä asunnon myymistä, mutta tämä pari ei ollut suostunut. Siksi tuo velkajärjestely oli ainoa vaihtoehto. Olisi vain pitänyt tehdä selväksi siinä ohjelmassa se, että järkevin vaihtoehto olisi asunnon myyminen. Nyt pantiin sitten osa veloista takaajien niskaan ja se pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto.

Miksi pitäisi suoraan sanottuna päästä johonkin velkajärjestelyyn.Pikaluottoja,lomaosake,luotolla pleikkareita ym.Ei ne velat mihkään katoa,vaikka he pääsisivät velkajärjestelyyn.Muut pankin tms asiakkaat ne joutuvat maksamaan.Ne jotka hoitavat asiansa.Ja haaveilevat vielä suurremontista tuossa tilanteessa.Kanssa tuo kun sulla on menoja niin mullakin on oikeus pistää menemään.Haloo vaan......

Se kämppä oli kyllä...:o :o.

Miksei se mies osallistunut siivoukseen tai ruuanlaittoon, pyykinpesuun tai JOHONKIN.
Eukko yksinään puursi ja siivosi kuulemma koko ajan. Silti kämppä näytti siltä, kuin se ei olisi nähnyt siivosuvälineitä vuoteen!

Alkuperäinen kirjoittaja linda:

Miksei se mies osallistunut siivoukseen tai ruuanlaittoon, pyykinpesuun tai JOHONKIN.
Eukko yksinään puursi ja siivosi kuulemma koko ajan. Silti kämppä näytti siltä, kuin se ei olisi nähnyt siivosuvälineitä vuoteen!

no tota...akka on siivoojana ite ja ei kyl todella pidä paikkaansa et se kotona puurtais..ja akalta on jo menny ok talo alta edellisen ukon kanssa ku ei pystyny makselee silloinkaan velkojaan...lapsia pukkaili tulemaan ja ostohysteriaa oli jo silloin et kaikkee piti saada...Tiedän hyvinki tän perheen...

Tuohon perheeseen puuttumatta voin todeta,että tuo ohjelma oli paljolti kuin meidän elämä tällä hetkellä.Meillä ei ole pikavippejä,mutta asuntolaina on mielestäni liian suuri suhteessa meidän tulotasoon. Mies käy töissä ja minä olen kotona 5 lapsen kanssa. Itselleni en osta mitään,vaatteet saan systeriltä kun hän niihin kyllästyy.Perheen hiukset leikkaan itse,en osta eineksiä ym. mutta silti ei raha riitä,kun on muksujen vakuutukset,puhelinlaskut,vaatemenot,autovakuutukset,polttoainekulut jne...

Kun yksin näitä asioita mietiskelen niin silloin ei jaksa siivota,laittaa pyykkejä kaappeihin,pitää kotia siistinä kun on niin lopenuupunut että jo lattialle pudonneen kynän nostaminen tuntuu ylivoimaiselta.
Silti huolehdin lasteni hyvinvoinnista ja siitä että heillä on ruokaa,puhtaat vaatteet päällä ja henkinen puoli kunnossa. Ilman lapsia en tätä kaikkiea jaksaisikaan.

Mies ei ole valmis luopumaan elintasosta eikä harrastuksestaan edes siksi että meillä olisi parempi olla. Eroa olen tässä viime aikoina vakavissani miettinyt,kun tuntuu ettei mulla ole sananvaltaa mihinkään tätä perhettä koskevaan asiaan,vaan seuraan miestä kuin pässi narussa=(

Itseän harmittaa ja itkettää kun kämppä on kuin pommin jäljiltä,mutta tilanne on nyt tämä ja toivon että huominen olisi jo parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja linda:

no tota...akka on siivoojana ite ja ei kyl todella pidä paikkaansa et se kotona puurtais..ja akalta on jo menny ok talo alta edellisen ukon kanssa ku ei pystyny makselee silloinkaan velkojaan...lapsia pukkaili tulemaan ja ostohysteriaa oli jo silloin et kaikkee piti saada...Tiedän hyvinki tän perheen...

et tiedä näköjään tarpeeksi hyvin että tietäisit koko totuuden.. ei asiat ole ihan noin kuin kirjoitit..

Yhteistyössä