V
"vieras"
Vieras
Vierestä olen seurannut kun luottotietonsa ( asuntoa hakiessaan velkajärjestyllä oleva, eli velkaansa kuukausittain lyhentävä ihminen ) menettänyt on juurikin kaupungilta hakenut asuntoa ja vastattiin eioo:ta tai emme voi myöntää sinulle asuntoa, koska täällä on tämä merkintä.
Sitä siis vaan lähinnä ihmettelen että miten se luottotietonsa menettänyt töissä käyvä ihminen on sen epävarmempi vuokranmaksaja kuin puhtaat luotot omaava ehkä työtön opiskelija ?
Koska jos ne luotot on jo mennyt, niin joillain on se asenne, et antaa mennä jatkossakin kaiken, siitä ei siis koidu kyseiselle henkilölle mitään todellista sanktiota vaikka jättäiskin vuokrat maksamatta, ennenkuin sitten saa häädön (missä kyllä kestää, jos kyseessä perheellinen ihminen). Etenkin jos ei käy töissä, niin joillain on se asenne et ihan sama vaikka menis kaikki ulosottoonkin. Se suojaosuus tuloista jää kuitenkin aina itselle ja jos kituuttelee niin vähällä ettei enempää tienaa, niin tuossahan voi elää käytännössä miten tykkää, kerätä laskuja ja sakkojakin vaan ulosottoon, rötöstelläkin mielensä pohjasta niin kauan kuin vaarana ei ole saada muuta rangaistusta kuin sakot (jotka voi jättää maksamatta).
Sillä työttömällä opiskelijalla on todennäköisesti kova motivaatio kuitenkin säilyttää luottotietonsa, joten jostain niihin vuokriin on revittävä rahat (sitäpaitsi opiskelijahan saa asumistukeakin).
Kyllä luottotietojen menetys usein korreloi myös muuten puutteellisen elämänhallinnan kanssa, mikä voi aiheuttaa asumisessa ongelmia. Epäilisin, et kauhean monella ihan megahäirikkönaapureista mitä mulla on ollut, olisi ollut puhtaita luottotietojakaan.