Kummalle vuokraisit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokraaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vierestä olen seurannut kun luottotietonsa ( asuntoa hakiessaan velkajärjestyllä oleva, eli velkaansa kuukausittain lyhentävä ihminen ) menettänyt on juurikin kaupungilta hakenut asuntoa ja vastattiin eioo:ta tai emme voi myöntää sinulle asuntoa, koska täällä on tämä merkintä.
Sitä siis vaan lähinnä ihmettelen että miten se luottotietonsa menettänyt töissä käyvä ihminen on sen epävarmempi vuokranmaksaja kuin puhtaat luotot omaava ehkä työtön opiskelija ?

Koska jos ne luotot on jo mennyt, niin joillain on se asenne, et antaa mennä jatkossakin kaiken, siitä ei siis koidu kyseiselle henkilölle mitään todellista sanktiota vaikka jättäiskin vuokrat maksamatta, ennenkuin sitten saa häädön (missä kyllä kestää, jos kyseessä perheellinen ihminen). Etenkin jos ei käy töissä, niin joillain on se asenne et ihan sama vaikka menis kaikki ulosottoonkin. Se suojaosuus tuloista jää kuitenkin aina itselle ja jos kituuttelee niin vähällä ettei enempää tienaa, niin tuossahan voi elää käytännössä miten tykkää, kerätä laskuja ja sakkojakin vaan ulosottoon, rötöstelläkin mielensä pohjasta niin kauan kuin vaarana ei ole saada muuta rangaistusta kuin sakot (jotka voi jättää maksamatta).

Sillä työttömällä opiskelijalla on todennäköisesti kova motivaatio kuitenkin säilyttää luottotietonsa, joten jostain niihin vuokriin on revittävä rahat (sitäpaitsi opiskelijahan saa asumistukeakin).

Kyllä luottotietojen menetys usein korreloi myös muuten puutteellisen elämänhallinnan kanssa, mikä voi aiheuttaa asumisessa ongelmia. Epäilisin, et kauhean monella ihan megahäirikkönaapureista mitä mulla on ollut, olisi ollut puhtaita luottotietojakaan.
 
[QUOTE="vieras";24314467]Ottaisin äidin ja lapsen ja heiltä 1,5kk vuokran vakuuden.

Luottotietojen meneminen voi olla omasta itsestäkin riippumaton asia.[/QUOTE]

Miten niin voi olla? Käsitykseni mukaan ketään tässä maassa ei voi pakottaa kirjoittamaan alle toisen lainaa? Ja velkoja ei taideta periäkään (kuolemassa siis)
 
[QUOTE="tunti";24314483]Miten niin voi olla? Käsitykseni mukaan ketään tässä maassa ei voi pakottaa kirjoittamaan alle toisen lainaa? Ja velkoja ei taideta periäkään (kuolemassa siis)[/QUOTE]

Juu ei pakoteta.
Kyllä ne velat peritään jos ei kuole ja jättää maksamatta. Onhan se takaajan moka, koskaan ei voi olla varma että toinen maksaa velkansa pois.
 
Olisiko se kovinkin epäkohteliasta kysyä siltä äidiltä miksi luottotiedot on menny? Vuokranantajalle olis kuitenkin aika tärkeää että saisi myös ne rahat kerran kuukaudessa, eikä vain silloin ku vuokralainen jaksaa/muistaa/pystyy maksamaan.

Itse ehkä vuokraisin opiskelijoille, ihan yhtä suurella todennäköisyydellä se teini-ikäinen (ja miksei äitikin!?) voi pistää bileitä pystyyn.
 
[QUOTE="vieras";24314499]Juu ei pakoteta.
Kyllä ne velat peritään jos ei kuole ja jättää maksamatta. Onhan se takaajan moka, koskaan ei voi olla varma että toinen maksaa velkansa pois.[/QUOTE]

Vahingosta ei voi siis mielestäni vaan puhua, tai siis että ilman syytä menettäs luottotiedot. Takaajaksi ei ole pako lähteä, niinhän se menee.
 
Jos on selvää, että äiti maksaa vuokransa ja käy töissä niin miksi hänelle ei voisi vuokrata? Toisaalta taas miten tuon tiedät? Jos pääset käsiksi niihin luottotietoihin, niin sieltähän on helppo katsoa onko kyse yhdestä erehdyksestä vai onko asiat päästetty kunnolla persiilleen? En minä jonkun vuosien takaisen yhden merkinnän takia muuten hyvänoloista ihmistä käännyttäisi. Tunnen monia ihmisiä, joilta on luottotiedot menneet ja melkein meni itseltäkin kun exä otti asiakseen olla vittumainen. Jos siinä ei olisi oma äiti auttamassa rahallisesti niin en tiedä miten olisi käynyt...

Ei minulla kyllä mitään opiskelijoitakaan vastaan ole, mutta en ole varma että haluaisin vuokralaisen vuodeksi, ellei aikomus ole lähitulevaisuudessa myydä tai vuokrata asunto tutulle tms. Opiskelija ei muutenkaan kerro hirveän paljoa, ihmisiä on niin hirveän erilaisia.

Valitsisin varmasti vaan ne, joiden kanssa kemiat pelaa paremmin.
 
Vuokraisin opiskelijoille. Luottotiedottomalle pätkätyöläiselle vuokraamisessa on oman näkemykseni mukaan suurempi riski, ja mahdollisimman riskitöntä menettelytapaahan piensijoittaja hakee. Se, että opiskelijat suostuvat sitoutumaan vain vuodeksi, ei välttämättä ole huono asia - vuoden päästähän vuokraan on helppo tehdä inflaation huomioonottava vuokrankorotus, kun sen vuokraa seuraavalle asujalle.
 
[QUOTE="tunti";24314527]Vahingosta ei voi siis mielestäni vaan puhua, tai siis että ilman syytä menettäs luottotiedot. Takaajaksi ei ole pako lähteä, niinhän se menee.[/QUOTE]

Eipä pakko ole töihinkään mennä. Ja jos kuitenkin menee ja yrityksessä joudutaan jostain syystä vähentämään väkeä ja potkut osuu mun kohdalle, niin onko se mun syytä? Ei ole ei, eli meikäläisestä riippumaton asia.

Takaajaksikaan ei ole pakko lähteä, mutta se että velallinen ei maksa velkaansa, on todellakin takaajasta riippumaton syy. Sitä ajoin takaa, mut et ilmeisesti tajunnut pointtiani.
 
En halua yleistää opiskelijoiden elämäntapaa koska aina löytyy hyviä ja huonoja. Itse olen luottotiedoton mutta odotan käräjäoikeuden päätöstä velkajärjestelyyn pääsystä...pystyn hoitamaan 2 kk vuokravakuuden ja lisäksi saisin vielä luottokelpoisen henkilön (äiti) takaamaan henkilötakauksen ja säännölliset tulotkin on ja vielä kahdesta eri paikasta. Kunnioitan toisen omaisuutta tässä tapauksessa asuntoa, en käytä alkoholia joten elämme pojan kanssa rauhaisasti. Vuokra hoituu aina ajallaan joten miksi merkintä luottotiedoissa on näin älyttömän iso ongelma?
 
Vuokralaisen vuokrahistorian voi tarkistaa entisiltä vuokranantajilta. Jos vuokralaisella on luottotiedoissa häikkää (ja muutenki) kysyn entisten vuokranantajien nimiä ja soittelen ja kysyn miten on vuokrat maksettu. Jos on vuokranmaksuissa ollu ongelmia, se on se ja sama onko luottotiedot kunnossa vai ei, en vuokraa.
Mulle merkittee paljon se miten ne luottotiedot on menny ja miten ongelmaa hoijettaan.

Ja opiskelijoista on sen verta kokemusta että kämppä ollu ko räjähyksen jäljiltä ko on lähetty sieltä, vakuuksia en oo maksanu takas siivouksen ym takia ja sieltä on tullu hälläväliä asennetta "ko äiskä sen vakuuen makso muutenki nii ihan sama". Vuokrat myöhässä vähän väliä, valituksia juhlista ja niin eespäin.

Luottotiedottomista on kokemusta kans, hyvin on vuokrat tullu, päivälleen ajallaan ja jos on tullu viivästystä ovat ajoissa soittaneet ja sopineet. Kämppä on muuton jälkeen ollu siisti ja kunnossa.
 
Noniinpäniin todella toivon että ihmiset joskus ymmärtäisivät, ettei se menneisyys ole ainoa asia johon kannattaa ihmisiä arviodessa tuijottaa.

MUTTA tietysti se on jokaisen oma asia kenelle asuntosa vuokraa, ja jos koet hankalaksi vuokrata luottotiedottomalle, niin älä tee sitä, mutta muista että ihan yhtä huonosti voivat käyttäytyä puhtaat luottotiedot omaavatkin. Ja mun mielestä on myös hyvä muistaa se että on näillä luottotiedottomillakin ihmisillä joskus ne luottotiedot olleet, ja siitä huolimatta ovat hölmöilleet.

Mutta eipä tämä nyky yhteiskuntya hirveästi kannusta tapojaan parantamaan, kun asenne on tämä " jos olet jkerran mokannut, niin mokaat varmasti uudestaan " ihmisiä ei minun mielestäni pitäisi tuomita tietämättä paremmin.
Tiedän myös sen että on paljon näitä ihmisiä joilla elämä mennyt päin seiniä ja tullut se hälläväliä-asenne, mutta muistakaa että jotkut myös oppivat niistä virheistään, ja jos olet esim. velkajärjestelyssä, niin hyvin todennäköisesti hoidat vuokrat, laskut yms ajallaan, koska koko velkajärjestely voi kaatua siihen yhteen maksumuistutukseen.

Mutta jokainen tekee itse omat valintansa, jollet halua luottotiedottomalle vuokrata, älä vuokraa PISTE
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24315440:
En missään tapauksessa luottotiedottomalle!

Mut mitäs jos ne luottotiedot ei oo menny vuokranmaksujen takia? Jos tarkistaa edellisiltä vuokranantajilta miten on vuokranmaksut sujunu? Kuten jo ylempänä kirjotin ite toimivani... Se luottotiedollinenki voi yhtäkkiä heittää elämän risaseksi ja alkaa luottotiedottomaksi, joten ei sitä varmuutta ole ikinä kenestäkkään. Eri asia on toki ne joilla on niitä ongelmia ollu siinä vuokranmaksussaki...
 
Mut mitäs jos ne luottotiedot ei oo menny vuokranmaksujen takia? Jos tarkistaa edellisiltä vuokranantajilta tarkistaa miten on vuokranmaksut sujunu? Kuten jo ylempänä kirjotin ite toimivani... Se luottotiedollinenki voi yhtäkkiä heittää elämän risaseksi ja alkaa luottotiedottomaksi, joten ei sitä varmuutta ole ikinä kenestäkkään. Eri asia on toki ne joilla on niitä ongelmia ollu siinä vuokranmaksussaki...
Joo, jokainenhan voi villiityä, ja jättää vuokrat ja kaikki maksamatta, sehän on selvä. Mutta lähipiirissä "saanu" seurata yhden tyypin sekoiluja, joiden takia meni ne luottotiedot, ei ollu kyse vuokranmaksusta. Se sai sitten yksityiseltä vuokrakämpän, ekan vuokran tais maksaa, sitten oli rahoille parempaa köyttöä, kuin vuokran maksaminen, hirvee työ sillä vuokranantajalla, että sai kaverin kammettua kämpästä pois. Kun tarpeeksi kauan on saanu moista ilotulitusta seurata sivusta, tulin siihen tulokseen, että omia kämppiä en vuokraa luottotidottomille, oli ne menneet mistä tahansa syystä.
 
Itse vuokraisin opiskelijoille. Opiskelija-asunnoista on pulaa ja hyvin todennäköisesti miehet löytäisivät sinulle uudet vuokralaiset poislähtiessään. Lisäksi tuon ikäiset harvemmin enää bilettävät kotosalla ja varsinkaan kimppakämpässä. Lisäksi opiskelijoilla on säännölliset tulot, joten vuokran pitäisi tulla ajallaan.

Luottotiedottomalle en helpolla lähtisi vuokraamaan. Saisi antaa aika isot vuokratakuudet, että uskaltaisin ottaa. Vielä, kun kyseessä on pätkätyöläinen, niin entä jos niitä töitä ei jossain vaiheessa olekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24315507:
Joo, jokainenhan voi villiityä, ja jättää vuokrat ja kaikki maksamatta, sehän on selvä. Mutta lähipiirissä "saanu" seurata yhden tyypin sekoiluja, joiden takia meni ne luottotiedot, ei ollu kyse vuokranmaksusta. Se sai sitten yksityiseltä vuokrakämpän, ekan vuokran tais maksaa, sitten oli rahoille parempaa köyttöä, kuin vuokran maksaminen, hirvee työ sillä vuokranantajalla, että sai kaverin kammettua kämpästä pois. Kun tarpeeksi kauan on saanu moista ilotulitusta seurata sivusta, tulin siihen tulokseen, että omia kämppiä en vuokraa luottotidottomille, oli ne menneet mistä tahansa syystä.

Juu onhan näitäki nähty mut en viitti siltikkään yleistää. Kuka tahansa voi tehä saman, oli ne luottotiedot kunnossa tai ei vuokraushetkellä.
 
[QUOTE="vieras";24314296]Äidille tietysti, opiskelijat nyt remontoivat jotain muuta kuin sitä kämppää, ei paljon kiinnosta kämpän ulkonäkö tuossa vaiheessa ja pileet pystyyn tietenkin joka vaiheessa.[/QUOTE]

Olipa tyhmä yleistys. Mikseivät remontoisi kämppää, voi liittyä opiskelualaankin? Kaikki opiskelijat eivät myöskään biletä.
Itse vuokraisin opiskelijoille tuossa tapauksessa. Itsellänikin ollut ongelmia luottotiedoissa, muttei se vaikuta.
 
No huh huh sanon minä !!! :headwall:
Juurikin näinhän se menee että jos ihmisellä joskus on mennyt huonosti ja syysta tai toisesta on luottotietonsa menettänyt, asukoon kadulla sitten vaan, eikö niin ??
En sitten millään pysty ymmärtämään tätä suomalaisten suvaitsemattomuutta, toisaalta ollaan sitä mieltä että jos ikinä olet yhdenkin virheen elämässäsi tehnyt et ansaitse asuntoa tai mitäänmuutakaan, mutta toisaalta kauhistellaan sitä että meidän rakkaassa hyvinvointi valtiossamme oikeasti on myös niitä kodittomia ihmisiä.

Huh huh vaan itsellesi!!! Voit puhua vasta sitten kun sinulla on oma asunto jota vuokraat ja vuokralainen jättää vuokrat maksamatta ja palkkaat lakimiehen. Kaiken tämän jälkeen jäät tuhansia euroja tappiolle ja vielä asuntosikin pilattu. Minulla on käynyt näin. Voihan se olla, että luottotiedollinenkin tekee näin, mutta riski oN SUUREMPI luottotiedottoman kanssa ja sitä riskiä en enää halua ottaa!
 

Similar threads

K
Viestiä
20
Luettu
748

Yhteistyössä