kummiksi vain toinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummin puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummin puoliso

Vieras
Moi!

Mieheni(avo) on kutsuttu kummiksi. Eikö se mennyt niin että yleensä kutsutaan se avopuolisokin? Mies aikoi kysyä vielä että oliko tarkotus että minäkin olisin kummi.

Kyllä jotenkin tuntuu loukkaavalta että mua ei siihen otettaiskaan. Onko mulla syy loukkaantua?

Mitä mieltä te olette

Meidän kummankin suvussa on pidetty itestään selvyytenä et kummatkin pyydetään kummeiksi jos pari on pitkään ollut yhdessä ja "seurustelu" on vakavalla pohjalla. Tiedän kuitenkin tapauksia et vaan toinen on pyydetty. Minä varmaan kieltäytyisin kummiudesta jos meitä molempia ei pyydettäisi.

Minä olen yksin kummi vaikka asuimme jo silloin avomieheni kanssa yhdessä,en loukkaantunut,eikä niin tehnyt avokkinikaan.Meidän lapsilla on molemmilla 2 kummia,kaikki ovat parisuhteessa,mutta puolisot eivät ole kummeja.

Minun mielestäni kummius on henkilökohtainen asia,ei voi olettaa että molemmat pariskunnasta ovat automaattisesti kummeja.

Älä loukkaannu! Me pyydettiin mieheni veli kummiksi, muttei hänen avokkiaan. Syynä se, että oli jo 3 kummia miehen veljen lisäksi. Nämä muut kummit ovat läheisimpiä ystäviämme emmekä halunneet neljää kummia enempää,kuusi kummia kun on jo pirun monta! Paras ystäväni on myös lapsemme kummi, mutta avomiehensä ei. Eikä kukaan ottanut nokkiinsa! Tuleehan ne kummien puolisot olemaan osa lapsen elämää ihan yhtä tärkeinä, oli nimi kirkonkirjoissa tai ei! :)

No tuo on ihan makuasia. Voi pyytää vaan toisen tai sit molemmat. Mä pyysin pariskuntaa ja toinen vaan on kummi ku toinen kieltäytyi, eikä se mua sen ihmeemmin haittaa, tosin nyt on pojalla vaan yks kummisetä, mut ei meidän elämä kyllä siihen oo ainakaa vielä kaatunu. En tiiä jos vaikka huomenna rumpsahtaa nurin.... :whistle:

Mieheni on yhden lapsen kummi, minua ei pyydetty. Oltiin silloin kyllä vasta vähän aikaa seurusteltu. Minusta se on ihan ok.
Itse pyydettiin kuopuksen kummiksi vain toista, vaikka ovat avopari. Syystä että emme voi sanoa kunnolla tuntevamme tätä toista henkilöä. Eikä heistä kumpikaan ainakaan sanonut loukkaantuvansa, vaikka kysyin asiasta.

En näe syytä loukkaantua,me ollaan oltu yhdessä kohta 10.vuotta ja silti tässä reilun vuoden sisään meille molemmille on siunaantunu omat kummilapset.Siis mä en oo kummi miehen kummipojalle ja mies ei mun kummitytölle.Meillä on myös kaksi yhteistäkin kummilasta.

Samoiten meidän tytöllä on kummitätinä vain mieheni sisko,ei hänen aviomiehensä ja mun veli ei hänen tyttöystäväänsä.

Voihan sille lapselle olla muutenkin tärkeä vaikka sitä kummin "leimaa" ei saakkaan.En lähtisi loukkaantumaan moisesta.

Esim. meillä oli ajatuksena että halutaan meidän vanhempien sisarukset tytön kummiksi.Tässähän voi olla joku samankaltainen ajatus taustalla.

tapoja on erilaisia.. itse en ymmärrä sitä miksi kummankin puolison pitäisi olla kummina lapselle. itsellä jäisi moni pyytämättä ihan siksi jos olisi pakko ottaa kummiksi myös hänen puolisonsa. ja jos onesim kolme ihmistä jotka haluaisi kummiksi ja kaikilla olisi puolisotkin pyydettävänä niin jengiä olisi jo ihan liikaa ja sitten jäisi ne halutut saamatta jos haluaa kummimäärän pitää kohtuullisena.

tätä vähän pelkäsinkin että mitään ohjenuoraa asiasta ei ole. Olemme olleet mieheni kanssa 7.v yhdessä ja tuntenut myös kummilapsen isän koko sen ajan. Olemme tulleet aina hyvin toimeen. Nainen, jonka kanssa tämä lapsi on, on minulle lähes vieras. Asuvat erissä kaupungissakin niin jotain 5 kertaa nähty. Ovat seurustelleet nyt reilun vuoden.

Pahoin pelkään että loukkaannun ja jätän menemättä ristiäisiin. Kummatkin sentään kutsuivat sinne.

Me ajateltiin lapsen kummiksi yhtä mieheni ystävää (yksin, vaikka elääkin parisuhteessa), koska ensimmäiselläkin lapsella on kolme "yksinäistä" kummia. Minä siis halusin ehdottomasti näin, koska en hirveästi pidä ystävän vaimokkeesta. Mies kuitenkin pilasi jutun kysymällä (vahongossa tai tahallaan) molempia kummeiksi. Eihän sitä sitten enää voinut perua.

Nyt toisella tenavalla on yksi kummi enemmän kuin ekalla (mikä ei ole katastrofi), mutta hänellä on myös kummina henkilö, josta en hirveästi pidä (tämä lähentelee katastrofia???)

Alkuperäinen kirjoittaja kummin puoliso:
tätä vähän pelkäsinkin että mitään ohjenuoraa asiasta ei ole. Olemme olleet mieheni kanssa 7.v yhdessä ja tuntenut myös kummilapsen isän koko sen ajan. Olemme tulleet aina hyvin toimeen. Nainen, jonka kanssa tämä lapsi on, on minulle lähes vieras. Asuvat erissä kaupungissakin niin jotain 5 kertaa nähty. Ovat seurustelleet nyt reilun vuoden.

Pahoin pelkään että loukkaannun ja jätän menemättä ristiäisiin. Kummatkin sentään kutsuivat sinne.

No sun pitää ihan ite miettiä mikä sulle on tärkeetä siinä hommassa ja kannattaako loukkaantua. Muistaminen ja lapsesta välittäminen ei ole kiinni kummikirjasta vai onko?

Itse en loukkaantuisi, jos vain miestäni pyydettäisiin kummiksi. Monetkaan miehen sukulaisista/ystävistä ei tunne mua paljookaan, niin olis miltei kummallista, jos pyytäsivät outoa ihmistä kummiksi.

Omilla lapsillani kyllä on pari mieskummia, jotka on mulle oudompia. Mutta olivat ystäväni aviopuolisoita. Tai no toinen on siskoni aviomies(ex). Pyysin heitä kummiksi ja en tiennyt, että tekivät eroa jo tuolloin...

Mä olen ihan tarkoituksella valinnut lasteni kummeiksi pariskunnista vain toisen. Eipähän tule mitään skräbäläbää lasten merkkipäivien yms suhteen, jos kummit eroavat eivätkä voi sen jälkeen sietää toisiaan.

Mun mielestä tuosta ei kannata eikä tarvitse loukkaantua. En minä ainakaan huolisi lapseni kummiksi ihmistä, jota en kunnolla tunne, vaikka hän olisikin rakas jollekin mulle läheiselle ihmiselle. Menet reippaasti ristiäisiin vaan!

miksihän mun aiempi viesti ei tullut.. no asiaan. itse en ymmärrä miksi pitää automaattisesti kutsua kumpikin. jos lapsen vanhemmat valitsevat itselleen vaikka kolme läheitä ja tärkeää ihmistä kummiksi ja heiltä pitää kutsua puolisotkin niin kummimäärä nousee kohtuuttomaksi. tai jättävät jopa jonkun haluamansa pyytämättä ettei määrä olisi kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen ihan tarkoituksella valinnut lasteni kummeiksi pariskunnista vain toisen. Eipähän tule mitään skräbäläbää lasten merkkipäivien yms suhteen, jos kummit eroavat eivätkä voi sen jälkeen sietää toisiaan.

tää on totta..

Hei äläs nyt,susta voi kehittyä hyvinkin tärkeä ihminen lapsen elämään vaikka sulla ei sitä kummin "leimaa" olekkaan.Ei sitä suhdetta lapseen luoda millään paperilappusella jota kummikirjaksi kutsutaan.Nyt vaan mars hymyhuulilla tutustumaan vauvan äitiin,voit saada uuden hyvä ystävän myös hänestä.

Älä nyt jätä juhliin menemättä pelkän kummikirjan vuoksi.

vain mies pyydettiin kummiksi (hyvin läheinen kyseessä) ja kyllä minä ainakin loukkaannuin todella pahasti. Ovat kuulemma vielä väittäneet että kummatkin ovat kummeja vaikka toinen vain on kirjoissa, mutta silti tulee vain kummisedälle postia esim joulukortit yms...minut on luokiteltu sinne "muut" osastolle.

Oishan se kauheeta, jos haluaa ystävänsä/sukulaisensa lapsensa kummiksi, ja olis pakko pyytää hänen puolisonsakin... Esim. meidän pojalla ois jääny ristiäiset pitämättä, jos olis ollut PAKKO pyytää kummiksi kummisedän avopuolisokin... Tai sitten kummit valittu muualta.

Yhteistyössä