kummiksi vain toinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummin puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kummin puoliso:
tätä vähän pelkäsinkin että mitään ohjenuoraa asiasta ei ole. Olemme olleet mieheni kanssa 7.v yhdessä ja tuntenut myös kummilapsen isän koko sen ajan. Olemme tulleet aina hyvin toimeen. Nainen, jonka kanssa tämä lapsi on, on minulle lähes vieras. Asuvat erissä kaupungissakin niin jotain 5 kertaa nähty. Ovat seurustelleet nyt reilun vuoden.

Pahoin pelkään että loukkaannun ja jätän menemättä ristiäisiin. Kummatkin sentään kutsuivat sinne.

No tossahan se vastaus tulikin! Jos et tunne naista niin miksi sinut pitäisi kummiksi pyytää??=0
Jos teille molemmille tulisi ero niin kävisitkö katsomassa kummilastasi jos et tunne edes hänen äitiään?
Järki käteen!!

Meillä vain minä olen siskoni lapsen kummi ja toinen kummi on toinen siskoni. Miestäni ei pyydetty. Eikä mies siitä loukkaantunut, ei ainakaan mitään sanonut.
Kai se on lapsen vanhempien asia, haluaako vain toisen kummiksi. Eikä siinä mitään pahaa pitäisi olla...

tätä vähän pelkäsinkin että mitään ohjenuoraa asiasta ei ole. Olemme olleet mieheni kanssa 7.v yhdessä ja tuntenut myös kummilapsen isän koko sen ajan. Olemme tulleet aina hyvin toimeen. Nainen, jonka kanssa tämä lapsi on, on minulle lähes vieras. Asuvat erissä kaupungissakin niin jotain 5 kertaa nähty. Ovat seurustelleet nyt reilun vuoden.

Pahoin pelkään että loukkaannun ja jätän menemättä ristiäisiin. Kummatkin sentään kutsuivat sinne.

Sä pyörit kyllä nyt ihan vaan oman napas ympärille. Haloo!
Me kutsuttiin vaan toinen kummiksi, eme ole läheisiä sen toisen puolison kanssa ja niinhän myöhemmin on käynyt, että ero tuli...Ja mun mies kysyttiin kummiksi, minua ei mutta en todellakan loukkaantunut saatikka jättänyt ristiäisiin menemättä.

Minä oon tottunu siihen että molemmat pyydetään, siksi olenkin hieman ihmeissäni tästä nykytavasta että vain toinen halutaan kummiksi. :/
Vanhanaikainen olen tässä suhteessa, ja minusta kuuluisi kutsua molemmat; ainakin jos ovat avio-/avopari vakaassa suhteessa.

Jos pikkusiskolla (joka tulisi kummiksi) sattuisi olemaan joku hampuusi pitkätukka poikaystävä ( :saint: ;) )niin sitten saattaisin venyä periaatteistani...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Sä pyörit kyllä nyt ihan vaan oman napas ympärille. Haloo!
Me kutsuttiin vaan toinen kummiksi, eme ole läheisiä sen toisen puolison kanssa ja niinhän myöhemmin on käynyt, että ero tuli...Ja mun mies kysyttiin kummiksi, minua ei mutta en todellakan loukkaantunut saatikka jättänyt ristiäisiin menemättä.

Miksi pitäisi pyytää kummiksi ihminen, jota ei halua kummiksi? Mä tulen toimeen kummien puoliskoiden kanssa, mutta eron tullessa en varmasti olisi yhteydessä heihin. Joten miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Candybar:
Minä oon tottunu siihen että molemmat pyydetään, siksi olenkin hieman ihmeissäni tästä nykytavasta että vain toinen halutaan kummiksi. :/
Vanhanaikainen olen tässä suhteessa, ja minusta kuuluisi kutsua molemmat; ainakin jos ovat avio-/avopari vakaassa suhteessa.

Jos pikkusiskolla (joka tulisi kummiksi) sattuisi olemaan joku hampuusi pitkätukka poikaystävä ( :saint: ;) )niin sitten saattaisin venyä periaatteistani...

Piti tulla tuon edellisen viestin kommentiksi tähän..

Pyytäisitkö siinäkin tapauksessa jos haluaisit vaikka jonkun tuttava/sukulaismiehen kummiksi mutta et haluaisi hänen puolisoaan joistain syistä.. vaikka jos et olisi niin läheinen puolison kanssa tms..

ottaisitko siitä syystä et ku nii "kuuluu" tehdä?

Jo nyt on taas saatu yksinkertasesta asiasta vaikea. :laugh:

Onko tolla kummiasialla nyt kuitenkaan ylipäätään yhtään mitään väliä. Kuka hullu ylipäätään HALUAA kummiksi!!

Moi!

Mieheni(avo) on kutsuttu kummiksi. Eikö se mennyt niin että yleensä kutsutaan se avopuolisokin? Mies aikoi kysyä vielä että oliko tarkotus että minäkin olisin kummi.

Kyllä jotenkin tuntuu loukkaavalta että mua ei siihen otettaiskaan. Onko mulla syy loukkaantua?

Mitä mieltä te olette

meillä on esikoisen kummit olleet susipari. eli itse halusin pyytää ystävättäreni, ja mieheni taasen kummisedäksi oman kaverinsa. ja nää oli tämmösiä nuoruuden ja lapsuudenlupauksia. ei kummien tarvitse olla aina pari. ja jos tuntee sen toisen, muttei sitä avopuolisoa, ja parin tulevaisuudesta ei tietoa, että ovatko yhdessä kauanko. sitten jos kummitätiksi valittais tällänen tyyppi jota lasten vanhemmat ei tunne, ja seurustelu jäis alle vuoden mittaiseksi, niin tuskin se yhteydenpito siihen kummilapseen jäis kovin pysyväksi, ja entiselle avopuolisolle hänestä vois tulla rasite.

Meilläkin otettiin tytölle vain toinen pariskunnasta ja toinen kummi toiselta puolelta sukua! Eikä tosiaan ollut kyse siitä, ettei tämä toinen olisi kelvannut kummiksi. Vanhempien valinta se kuka kummiksi pyydetään. Ei ole aina niin, että pitää myös se pariskunnasta toinen ottaa kummiksi. B) :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Pyytäisitkö siinäkin tapauksessa jos haluaisit vaikka jonkun tuttava/sukulaismiehen kummiksi mutta et haluaisi hänen puolisoaan joistain syistä.. vaikka jos et olisi niin läheinen puolison kanssa tms..

ottaisitko siitä syystä et ku nii "kuuluu" tehdä?
Varmaan ottaisin jos se toinen ois sellanen ehoton jonka tahtoisin kummiksi.
Jos siis pariskunta on "vakaasti yhdessä" niin toki ottaisin.
Ei kai kukaan niin kamala ole että häntä nyt ei kummiksi voi ottaa puolisona??:xmas:
Ja hulluahan se on ajatella niin että "jos ero tulee"... :o

Alkuperäinen kirjoittaja mantana:
Meilläkin otettiin tytölle vain toinen pariskunnasta ja toinen kummi toiselta puolelta sukua! Eikä tosiaan ollut kyse siitä, ettei tämä toinen olisi kelvannut kummiksi. Vanhempien valinta se kuka kummiksi pyydetään. Ei ole aina niin, että pitää myös se pariskunnasta toinen ottaa kummiksi. B) :wave:

juuri näin. ja myös vanhemmat molemmat saavat päättää. ei niin että äiti päättää et mun sisko miehineen sit tulee kummiksi. tai mies sanois, et mun veli vaimoineen tulee kummiksi. silloin tehdään se kompromissi, ja molemmat valitsevat sisaruksensa.

sillä ei ole väliä onko kummipari outoja vai tuttuja. muttei heidän tarvitse olla naimisissa keskenään.

meillä toimi niin, että molemmat otettiin bestikset kummeiksi, koska nää oli meille läheisimmät, ja kenen kanssa ollaan eniten tekemisissä.

kun miettikää tosiaan sitä, että molemmat vanhemmat on yhdenvertaisia päätöksessä. ei siinä ajatella että loukkaantuko nyt joku.

Me oltiin ukon kanssa oltu yhessä 7 vuotta ja naimisissakin, kun vain ukko pyydettiin veljensä lapsen kummiksi. En loukkaantunut asiasta.
Ite 2kk aiemmin pyydettiin vain ukon veli kummiksi, ei hänen vaimoaan =) Ei me pahemmin tunnettu tätä naista, joten ei haluttu tuntematonta kummia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No tossahan se vastaus tulikin! Jos et tunne naista niin miksi sinut pitäisi kummiksi pyytää??=0
Jos teille molemmille tulisi ero niin kävisitkö katsomassa kummilastasi jos et tunne edes hänen äitiään?
Järki käteen!!

peesi tähän.

Meillä on avomieheni kanssa 1 yhteinen kummilapsi ja kummallakin 1 "oma" kummilapsi. en ymmärrä miten siitä voi loukkaantua, jos vain toinen pyydetään kummiksi. Minusta oli ihan selvä, että miheni paras ystävä pyysi vain häntä kummiksi. En ole tämän perheen kanssa kummemmin tekemisissä. Toki käymme yhdessä synttäreillä ym. mutta mitään ystäviä en heidän kanssaan ole. Minut kutsuttiin myös toki ristiäisiin ja tietysti paikalla myös olin.

En lukenu sen kummemmin ketjua, mutta meillä miehellä on 2 omaa kummilasta (ajalta jolloin jo seurusteltiin, noista nuoremman syntyessä oltiin oltu yhdessä jo reilu 5 vuotta) ja sit meillä on 2 yhteistä. En oo ottanut mitenkään henk.koht. jos ei toista puolis(k)oa pyydäkään..

Tilanne on nyt selvinnytkin niin että meistä kummastakin tulee kummeja :)

Kiristit.... :).... siis jos sinua ei pyydetä myös, et mene ristiäisiin ja miehesi joutuu menemään yksín..... reilua.....?

Mun mielestäni kummius on henkilökohtaista eikä itselläni tulisi mieleenkään pyytää puolisoa kummiksi, jos ei oltaisi läheisiä puolisoonkin. En myöskään loukkaantuisi, jos joku pyytäisi vain minua tai miestäni kummiksi (eivät kyllä pyydä, kun ei kuuluta kirkkoon). Näin on myös lähisuvussa aina toimittu. Itseäni on ihmetyttänyt kovasti tämä nykyajan tapa, kun puolisoita tai seurustelukumppaneita pyydetään kummeiksi vaikka ilmiselvästi ei haluta.

Tosin meidän lasta ei kastettu eikä nimiäisiäkään vietetty, kun ei kirkkoon kuuluta ja kartetaan juhlien keskipisteenä oloa kuin ruttoa =)

...Mutta itsehän aikoinaan vedin herneen pahemman kerran nenukkiin kun aviomiestäni pyydettiin kummiksi ja minua ei. Tietäen, että yhtä läheisiä ollaan ja tuttuja sen perheen kanssa molemmat ja MINÄ olisin kuitenkin se joka lahjat ja muistamiset hoitelee aina ja miltei kaiken yhteydenpidonkin. No, mieheni sanoikin perheelle ettei halua kummiksi. Syytä ei kertonut heille. =)

Tilanne on nyt selvinnytkin niin että meistä kummastakin tulee kummeja :)

No niin ratkaisu asiaan siis! Onnea kummiuteen; sanoisin elämänikäiseen sellaiseen, jos sen täysillä antaa mennä! Omat kummini ovat jo pilvenhattaralla, mutta vieläkin ovat sydämessäni! :heart:

Voimia siis kummiuteen teille molemmille! :hug: :wave:

meillä esikon kummina miehen veli, ei pyydetty avokkia koska ei ollut meidän mielestä pakollista, lisäksi pojalla ystäväpariskuntamme, eli 3 kummia,
samoin tulee tälle seuraavalle: toinen miehen veli ja ystäväpariskunta,
toisella veljellä ei siis ole edes kumppania mutta me päätettiin näin ja onhan tuo esikon kummin avokki suuri ja tärkeä osa pojan elämää vaikkei kummi olekaan.
eikä meidän tietääksemme ole loukkaantunut, ainakaan ei ole sanonut mitään eikä myöskään ole antanut näin ymmärtää..

Yhteistyössä