Kummit srk:n puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummix

Vieras
Olen täällä ja muuallakin törmännyt siihen, ettei perheen lähipiiristä löydy kummeja mutta lapsi silti halutaan kastaa, ja tällöin kummit osoitetaan seurakunnan puolesta.

Tämä on tavallaan ajankohtaista siksi, että meille on tulossa kolmas lapsi, ja kummien löytäminen on hieman haastavaa, lähinnä siksi että haluamme kummien olevan uskossa, pelkkä kirkkoon kuuluminen tavan vuoksi ei riitä.
No, kummit kuitenkin ilmeisesti löytyy(meillä lähipiirissä monilla on aika paljon kummilapsia ja siksi monet muuten mahdolliset kummeiksi ei onnistu, kun moni ei halua kummilapsia yli tietyn määrän)mutta jäin sit miettimään nuita seurakunnan puolesta osoitettavia kummeja.
Miten ne "valitaan"? Eli kun tää on ollu itsellä ajankohtainen kysymys, ja usein noissa jutuissa mainitaan et nuo srk:n puolesta tulevat kummit ei sit ole kuin "nimellisesti" olemassa, niin onko mahdollista itse ilmoittautua srk:taan vapaaehtoiseksi jos tuollaista kummia tarvitaan?
Mietin vaan, et meillä ei ole kuin kaksi kummilasta ennestään ja kyllä meillä olis sen verran varmasti kiinnostusta et voitais muistaa tällaista srk:n puolesta tulluttakin kummilasta ja jotain yhteyttä pitää, olla niinkuin "ihan oikeita kummeja" eikä vaan jotain nimiä papereissa..
Mut onko mahdollista olla vapaaehtoinen srk:n puolesta tulevaks kummiks?

Viimeinen kysymys, en tiedä.

Mitä merkitystä on seurakunnan puolesta tulevilla kummeilla, jotka ovat vain "nimellisiä". Kummiuden tarkoitushan on aivan toinen. Koko kummikäytäntö on aikansa elänyt ja se on vain enemmänkin kavereiden huomioimista ja lahjojen odottamista. Nyky-yhteiskunnassa kummien merkitys ja käytännön toiminta on aikatavalla yhtä tyhjän kanssa. Yhteiskunta hoitaa orvot ja huono-osaiset, enkä ole juuri lähipiirissä kummien vastanneen kummilapsen kristillisestä kavatuksestakaan.

Meillä on pari kummilasta, mutta kyllä mukaan vielä mahtuisi ;) Mä yritän kummina olla turvallinen ja tuttu aikuinen, jonka kanssa voi jutella ja jonka luo voi tulla. Tavatessa huomioin kummilapset aina erityisesti. En vie lahjoja tms. läheskään aina, mutta istun esim. juhlissa vieressä, juttelen, leikin ja otan puuhailuun mukaan. On kiva, kun viisivuotias kertoo ylpeänä toiselle, että toi kiva täti on mun kummitäti :D

Yhteistyössä