Kun joku katsoo tietojani vaikkapa terveyskeskuksessa, jääkö siitä jälki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
En osaa nyt kyllä muotoilla tuota varmaan ihan oikein, mutta siis jos joku katsoo terveystietojani, jääkö siitä merkkiä että kuka on katsonut ja milloin?

Saako kuka vain katsoa kenen tahansa tietoja jos tietää henkilötunnuksen ja loppuosan, siis vaikka sairaalassa?

Kunhan pohdin taas... :kieh:

ei siihen tunnuksen loppuja tarvita. Näkee kyllä kuka on katsonut, ja voidaan myös kysyä tarvittaessa miksi on katsonut jonkun potilastietoja. Siskoni on ollut siinä luukulla ja sanoi ettei niitä katsota kenenkään tietoja ellei asianomainen niin pyydä, tarvittaessa pitää olla syy jos joku kysyy miksi on katsottu.

Sä voit pyytää (jos on aihetta epäillä urkintaa) tapahtumalokin sun tiedoista terv.keskuksesta. Jos joku on sun tiedot avannut kuka ei hoitosuhteessa sun kanssasi ole ollut, pitää tiedoista ilmetä syy miksi potilaan tiedot on avattu.

Kyllä jää jälki, jos joku tietoja katsoo. Tietoja saa katsoa vain, jos on hoitosuhde potilaaseen.
Joo TAI esim osastonsihteeri (eli MÄ) tarkistaessa puutteelisia tilastointeja...
Oon sellaisessa yksikössä, jossa USEIN joudutaan menee kattoo ihan vaikka joku toimenpidekoodi tai milloin ollu toimenpiteessä jne jne.

Ja toimenpide tosiaan on voitu suorittaa toisessa yksikössä...
(Mut hmm, ehkä mä kuitenkin sitten oon hoitosuhteessa, tavallaan. Koska ilman syyytähän en sinne mee)
;)

niitä tietojahan ei saa mennä katsomaan - mutta niitä pääsee kyllä katsomaan, ja sinne kirjautuu ns. "loki" josta näkyy kaikki ketkä sieltä on katsonut tietoja (ja päiväys muistaakseni).
oikeastaan suullinen myöntyminenhän siihen riittää, tiedän koska sukulainen on varmistanut labravastauksiani kun en ole saanut labraan puhelimella yhteyttä. luukulla töissä ollessa voi tsekata jos sattuu sellainen väli että ehtii.
toisaalta on vielä sekin että vaikka hoitohenkilökunta katsoisikin tietojasi, ei he saisi kertoa niistä "löydöksistään" kenellekään, oli kyseessä hoitsu tai lääkäri, sukulainen tai tuiki tuntematon...
väärinkäytöksiäkin silti on raportoitu.
eikä "kuka vaan" (kuten sanoit tuossa) voi mennä katsomaan tietoja, jokaisella hoitajalla on oma tunnus koneelle, joten kuka vaan ei voi edes koneelle mennä... esimerkiksi heittää lääkärintakkia ylle ja mennä kurkkimaan josko löytyisi jotain kiristysaineistoa vihamiehestä... ;)
koneelle jäävä jälki, on siis hoitajan/lääkärin tunnus.

Kai nämä urkkijat saavat kenkää rikkoessaan työhönsä sisältyviä sääntöjä? Mä en usko, että etenkään yksikään näistä urkkijoista pitää turpaansa kiinni, jos löytää jotain mehevää kerrottavaa tyttäjeniltaan.

Juu siis tarkoitin että kuka vain hoitohenkilökunnasta, oli sitten töissä sairaalassa tai terveyskeskuksessa.

Näkyykö siellä mun tiedoissa myös lapsuudenaikaiset jutut, lääkitykset ja leikkaukset jos niitä on ollut?

Kai nämä urkkijat saavat kenkää rikkoessaan työhönsä sisältyviä sääntöjä? Mä en usko, että etenkään yksikään näistä urkkijoista pitää turpaansa kiinni, jos löytää jotain mehevää kerrottavaa tyttäjeniltaan.

Mä oon miettin ihan samaa.

Aikaan oli tosi "herkullinen" murha täälläpäin ja ne murhaajan tiedot katto yli SATA kyseisen sairaanhoitopiirin henkilökunnan jäsentä!!!

Varmaan joo kaikilla oli hoitosuhde ja en tiiä, miten "tuomittiin".

Juu siis tarkoitin että kuka vain hoitohenkilökunnasta, oli sitten töissä sairaalassa tai terveyskeskuksessa.

Näkyykö siellä mun tiedoissa myös lapsuudenaikaiset jutut, lääkitykset ja leikkaukset jos niitä on ollut?

Riippuu millon sähköinen ohjelma on otettu käytöön.

Meillä Effica noin -99 ja sitä ennen näkyy vaan siellä kansiossa, muuten ei näy kun uudemmat.

Kyllähän sinne pääsis. Lähihoitajat kotihoidossa tms. pääsis myös katsomaan kenen vaan tietoja, mut aina niistä jäis jälki. Itsellä ei ole tullut koskaan mieleenkään mennä katsomaan kenenkään tietoja, jos en itse sinne jotain merkkaa. Omia tietojakaan ei saa mennä katsomaan. Ja toivon todella et potkut saa jos toisen tietoja urkkii!

Riippuu millon sähköinen ohjelma on otettu käytöön.

Meillä Effica noin -99 ja sitä ennen näkyy vaan siellä kansiossa, muuten ei näy kun uudemmat.

En tiedä mitä ohjelmaa kyseisessä paikassa käytetään... Onko ne tiedot muuten valtakunnalisia? Siis rekisterit, eikä vain paikallisia?

Mua jäi häiritsemään tosi paljon, kun eräs sanoi jotain mitä ei moni tiedä. Lapsuuden aikainen sairaus siis, joka ei toivottavasti enää koskaan vaivaa mitenkään eikä ole ollut puheena koskaan kyseisesten sukulaisten kanssa. Vanhempiani he eivät tunne eikä mieskään ole sanonut mitään... Oliko se pelkkä "joo tiedän että sulla oli se" , eli joku vain sanoo vaikka ei tiedäkään vai mistä hän sen tiesi. Jäi kummallinen olo, sellainen jotenkin paljas että onko tuo (aika utelias tyyppi muutenkin) käynyt katsomassa tietoja ja onko muutkin, moni hoitoalalla?

Tyhmää :(

Miten saan tiedot siitä, kuka on käynyt katsomassa tietojani?

Mun mielestä ihmisten hyvin, hyvin henkilökohtasiten tietojen vuotaminen urkkimisen kautta on jo sen verran iso asia, ettei sillä siedä kenekään selvitä pelkällä varoituksella. Täys kielto työskennellä enää terveydenhoidon alalla olisi oikea tuomio, ja jos paljastuneista asioista on asianosaiselle aiheutunut jotain haittaa, pitäisi kaltereiden urkkijalle heilahtaa.

Sinähän potilaana saat nostaa oikeusjutun jos joku urkkii sun tietojasi ja niitä levittelee! Ja jos ei potkuja niin varoitus tuosta ainakin napsahtaa.

Miten saan tiedot siitä, kuka on käynyt katsomassa tietojani?

Mun mielestä ihmisten hyvin, hyvin henkilökohtasiten tietojen vuotaminen urkkimisen kautta on jo sen verran iso asia, ettei sillä siedä kenekään selvitä pelkällä varoituksella. Täys kielto työskennellä enää terveydenhoidon alalla olisi oikea tuomio, ja jos paljastuneista asioista on asianosaiselle aiheutunut jotain haittaa, pitäisi kaltereiden urkkijalle heilahtaa.

Yhetys hoitavaan yksikköön ja sieltä neuvovat eteenpäin. Potilasasiamies voi varmaan auttaa...? Korjatkaa jos olen väärässä...

Sinähän potilaana saat nostaa oikeusjutun jos joku urkkii sun tietojasi ja niitä levittelee! Ja jos ei potkuja niin varoitus tuosta ainakin napsahtaa.

Mitä yhdestä varoituksesta, anteeksi nyt vaan :laugh: Montako niitä saa? Kolme? Viisi? Kymmenen? Hyvinhän joku saattaa käydä varoitusten puitteissa katsomassa mitä haluaakin, ja voi hyvillä mielin jättää sitten asian siihen. Heh, luulen että vaitiolovelvollisuus paljon paina, tiettyjen ihmisten parissa. Ja ainahan frendit vetää yhtä köyttä: "ei se meille mitään ole kertonut". Sana sanaa vastaa jne.

Tiedot saa pyytämällä kirjallisesti henkkareita kysytään myös. Lokitidoista antavat tiedot ja maksaa. Kelassa ainakin maksu oli n. 70e kun kysyin ite tätä lokitieto asiaa.
Virkailijoita ei tietoa saa vaan pitää ottaa ylenpään johtoportaaseen yhteyttä.

Mitä yhdestä varoituksesta, anteeksi nyt vaan :laugh: Montako niitä saa? Kolme? Viisi? Kymmenen? Hyvinhän joku saattaa käydä varoitusten puitteissa katsomassa mitä haluaakin, ja voi hyvillä mielin jättää sitten asian siihen. Heh, luulen että vaitiolovelvollisuus paljon paina, tiettyjen ihmisten parissa. Ja ainahan frendit vetää yhtä köyttä: "ei se meille mitään ole kertonut". Sana sanaa vastaa jne.

Mä en oikeasti tiedä selviääkö varoituksella. Mutta niinkuin jo kirjoitin - potilas voi nostaa asiasta kanteen. Urkinta on tietysti toteennäytettävä.

Ja kyllä se vaitiolovelvollisuus hoiohenkilökunnalla ja muilla henkilötietojärjestelmiin pääsevillä vaan painaa. En ymmärrä miksi tuollainen asenne? Henkilötietojasi on monessa muussakin järjestelmässä ja laitoksessa kuin terveydenhuollossa. Asennoidutko heihin samalla tavalla? Esim.poliisi?

Kuumimmat

Yhteistyössä