Kun käy kaksi kertaa suihkussa viikossa, niin se riittää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis itse en voi ymmärtää lainkaan sellaisia ihmisiä, jotka käyvät joka päivä suihkussa tai joka päivä kaksi kertaa suihkussa. Saa sitä sitten ihmetellä, että kun on vesilaskut ja sähkölaskut noin suuret. Aivan järjetöntä vedentuhlausta tuollainen.

Ja sitten valitetaan, että kun olen kipeänä ja nuhaisena ja kun iho on huonona. Kyllähän sitä nyt tulee kipeäksi, kun liiallisella hygienialla häiritään ihmisen bakteeritasapainoa ja sitä kautta vastustuskykyä. Ihmisellä kuuluukin olla sopiva määrä bakteereja elimistössään. Pieni likaisuus on elimistölle vain hyväksi. Ja kyllähän se iho menee huonoksi, jos sitä liikaa suihkuttelee.

Itse käyn kaksi kertaa viikossa suihkussa ja koen sen olevan aivan normaali määrä ja hyvä määrä. Vettä ei kulu tuolloin liikaa ja pysyy silti puhtaana. Ja kyllä, voin vannoa, että en haise, jos joku joka päivä suihkussa käyvä sitä ihmettelee. Miettikääpä kuinka paljon säästän vettä verrattuna joka päivä kerran tai kaksi kertaa suihkussa käyvään.

• Tykkää
Reactions: Marakatti
Riippuu kyllä aika paljon ammatista ja harrastuksistakin. Minulla on jotenkin huno aineenvaihdunta, enkä meinaa hikoilla millään, eli voisin kyllä selvitä tuolla 2 kertaa viikossa systeemillä, ellen urheilisi.
Toisilla kuitenkin pukkaa hikeä roskien viemisestä, eli sellainen tyyppi ei varmasti voi olla kolmea päivää suihkimatta ilman hajua.
Onko sulla jotain tieteellistä näyttöä tohon sairstelu-juttuun? En kyllä ihan heti usko, että suihkussa käyminen heikentää vastustukykyä.

Suihkussa käyminen ei tarkoita minulle mitään itseni desinfioimista joten en kyllä ap jaksa uskoa sen vaikuttavan vastuskykyyn. Minä en itseäni kuuraan millään desinfiointiaineella siellä suihkussa. Saippuaa käytän lähinnä kainaloiden pesemiseen. Ylihygieenisen ympäristön uskon kyllä vaikuttavan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
No jos ei joka päivä käy, niin joka toinen sitten.
Hiuksetkin on iha paskaset kokoajan jos kaks kertaa viikossa pesee.

Minä käyn suihkussa kyllä joka päivä, mutta hiukset pesen n. 3 kertaa viikossa. Esim. nyt olen viimeksi pessyt hiukset tiistai-aamuna, ja pesen ne huomisaamuna, eivätkä hiukseni näytä lainkaan likaisilta. Laittamalla tukan vielä ponnarille, menisi helposti vielä ainakin yksi päivä.

Hiukset rasvoittuvat eri ihmisillä eri lailla.

Se on mihin kukin itsensä, hiuksensa ja ihonsa totuttaa.
Minustakin se on täyttä veden tuhlausta, mikäli käy 2 krt. päivässä suihkussa. Tai jos kuluttaa aikaa juoksevan veden alla enemmän kuin 15min/kerta.

[QUOTE="ap";25531141]Ei kyllä ainakaan minulla ole. Aivan puhtaina pysyvät aina suihkukertojen välisen ajan.[/QUOTE]

Selvä. No kyl sit meillä muillakin. Millään tavallahan yksilöllisiä nämä asiat ei ole.

hoidan työkseni vanhuksia joista tiedän missä heidän kätensä ovat olleet ennen kuin taputtelevat ja paijaavat esim mun hiuksia.

T-O-D-E-L-L-A-K-I-N käyn suihkussa joka päivä ja pesen myös hiukset. Ei paljon houkuta esbl-virtsaisilla käsillä lääpitty tukka vaikka se ei näyttäisikään likaiselta :D

[QUOTE="vieras";25531136]Suihkussa käyminen ei tarkoita minulle mitään itseni desinfioimista joten en kyllä ap jaksa uskoa sen vaikuttavan vastuskykyyn. Minä en itseäni kuuraan millään desinfiointiaineella siellä suihkussa. Saippuaa käytän lähinnä kainaloiden pesemiseen. Ylihygieenisen ympäristön uskon kyllä vaikuttavan.[/QUOTE]

Ihmisen luontainen vastustuskyky heikkenee liiallisen hygienian seurauksena. Iholta ei kuulu pestä bakteereja koko ajan pois vaan iholla kuuluu olla bakteereja sopiva määrä.

Vaikka minäkin kuulun niihin, jotka eivät hikoile - en edes tarvitse dödöä arjessa, niin tarvitsen enemmän kuin 2 kertaa viikossa suihkun. Kyllä se rämemajava kaipaa vesipesua ja liikunnan jälkeen olisi kamalaa mennä suoraan sänkyyn hikisenä kiehnuttamaan...

Pesuaineita iho ei kaipaa, mutta vesi ei kyllä ihoa pahenna :) Nimimerkillä superluttaaja. Säästän jossain muussa, mutta en suihkuvedessä.

[QUOTE="vieras";25531182]Ihmisen luontainen vastustuskyky heikkenee liiallisen hygienian seurauksena. Iholta ei kuulu pestä bakteereja koko ajan pois vaan iholla kuuluu olla bakteereja sopiva määrä.[/QUOTE]

bakteerit mihkään vedellä lähde....

[QUOTE="vieras";25531151]No, meillä harrastetaan tässä parisuhteessa seksiä eikä seksin harrastaminen likaisena houkuta tippaakaan.[/QUOTE]

Niin? Puhtaana voi pysyä vaikka ei kävisi kuin vain kaksi kertaa viikossa suihkussa.

Liiallinen hygienia on yhteydessä esimerkiksi allergioihin ja astmaan. Katsokaapa vaikka kehitysmaiden ihmisiä, jossa hygienia ei ole teollisuusmaiden tasolla. Allergiat ja astma ovat kehitysmaissa lähes tuntemattomia käsitteitä.

[QUOTE="ap";25531141]Ei kyllä ainakaan minulla ole. Aivan puhtaina pysyvät aina suihkukertojen välisen ajan.[/QUOTE]

Mutta sitä hikiliikuntaa et ilmeisesti sitten kuitenkaan harrasta? Onko vaikea ymmärtää, että jotkut saattavat harrastaa vaikka joka päivä? Tai olla töissä, joissa likaantuvat?

[QUOTE="ap";25531221]Liiallinen hygienia on yhteydessä esimerkiksi allergioihin ja astmaan. Katsokaapa vaikka kehitysmaiden ihmisiä, jossa hygienia ei ole teollisuusmaiden tasolla. Allergiat ja astma ovat kehitysmaissa lähes tuntemattomia käsitteitä.[/QUOTE]

niin on vanhuusikäkin :D

No, mikäs siinä jos se sulle sopii. Itse kuitenkin koen hygieniani vuoksi välttämättömäksi käydä kerran päivässä suihkussa - joskus useamminkin, mikäli takana on vaikkapa liikunnallinen suoritus. Oman hygienian ylläpito on tärkeää jo ihan kanssaihmistenkin vuoksi, ainakin minulle.

Vastustuskyky toki heikkenee liiallisen hygienian vuoksi, mutta ei se liiallisesta epähygienisyydestäkään parane, päin vastoin.

Yhteistyössä