Kun kotiäiti sairastaa - miten teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuumeinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneks en oo kauheesti kipeenä ollut. Yh:na se on ollut vaan ite hoidettava lapsikin samalla. Kauhein tauti oli oksennustauti/ripuli sekä minulla että lapsella(tais olla n. 1,5v sillon). Tuli asuttua 4 vuorokautta vessan lattialla ja kontaten kävin ovella kun joku ystävällisesti kaupasta jotain toi oven taakse. mutta siitäkin selvittiin, onneks oli lapsikin niin väsy ettei pahemmin liikkunu vessasta pois...

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti;22980582:
vanhemmat asuu yli 1000kg päässä sekä muut sukulaiset, lasten isä tai suku ei auta. Tähän asti olen ollut terve mutta jos sairastun niin tottakai otan yhteyttä sosiaali huoltoon. Kyllä äidillä on oikeus olla kipeä.

Juu niin olis munkin mielestä. Mutta tässä kaupungissa ainoa apu on lastenkoti siksi aikaa kun apua tarvii. siis jos vaikka olisi jalka kipsissä ja olis pieni vauva ja taapero. Näin on, selvitetty on. mutta onneksi näin ei ole joka paikassa!

Meillä mies ilmoittaa, että vaimo on niin huonossa kunnossa kuumeen/vatsataudin tms takia, ettei pysty hoitamaan lapsia, joten joutuu jäämään kotiin, kun ei saa ketään muuta lastenvahdiksi. Eli yritetään kyllä pyytää muulta tukiverkolta, jos joku pääsisi, mutta usein ei niin lyhyellä varoajalla pääse. Jos taas mies itse on sairaana, niin hänen pitää käydä työterveydessä näyttäytymässä, joten valehtelu ei kannata. Usein nuo minun sairastelujen takia tulleet päivät otetaan kertyneistä pekkaspäivistä.

Ei onnistu meillä tuokaan, kun miehen työnantaja ei hyväksy. Ei hyväksynyt vaikka jouduin sairaalaan ja lapset jäi kotiin, miehen oli mentävä töihin.

[QUOTE="joku";22980780]mies voi lain mukaan jäädä, kotiin lapsia hoitamaan, mikäli sairas kotiäiti toimittaa lääkärin todistuksen miehen töihin.[/QUOTE]

Kyllä, MUTTA työnantajan ei ole pakko tuota todistusta hyväksyä! Koettu pitkän kaavan kautta.

[QUOTE="joku";22980780]mies voi lain mukaan jäädä, kotiin lapsia hoitamaan, mikäli sairas kotiäiti toimittaa lääkärin todistuksen miehen töihin.[/QUOTE]

Voi varmaankin, muttei palkalliselle!

Oli aika taiteilua välillä. Nyt kiitän päiväkodista kädet ristissä kun saa oikeasti sairastaa saikulla kotona työssäkäyvänä...

Aikanaan hälytettiin apuun äitini tai MLL:n hoitaja. Mulla ei tarvi kaksinenkaan kuume olla kun olen ihan tööt.

Itse olen lapseni hoitanut sairaana ollessakin. Silloin on tehty vain välttämättömin ja lapset ovat saaneet olla urakalla telkkarin edessä. Sitten kun isä on tullut töistä, hän on ottanut lapset hoitaakseen.

Aikamoisia sissejä tunnutaan me kotiäidit olevan.. Miettikääpä oikeasti, tarvitseeko minkään muun ammattiryhmän tehdä töitä tuossa kunnossa? Siis että oksentaa, ripuloi, on kovassa kuumeessa jne....

Pysyn jaloillani 40 asteen kuumeessa. Olen saanut kodin ja lapset hoidettua, vaikka mulla oli käsissä niin paha tulehdus, että luulivat minun uittaneen niitä hapossa. Pakko mikä pakko.

Minä ymmärrän tuon pakon yksinhuoltajien kohdalla. Mutta luulisi, että kahden vanhemman perheessä on muitakin ratkaisuja kuin veren maku suussa olla pystyssä. Kuten vaikka se miehen palkaton vapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäidit sissejä;22981187:
Aikamoisia sissejä tunnutaan me kotiäidit olevan.. Miettikääpä oikeasti, tarvitseeko minkään muun ammattiryhmän tehdä töitä tuossa kunnossa? Siis että oksentaa, ripuloi, on kovassa kuumeessa jne....

Siis kaikkien muiden äitienkin toki tarvitsee hoitaa lapsensa itse sairaina elleivät ole palkanneet hoitoa sitä varten. Lisäksi huomauttaisin, että kotiäiti ei ole ammatti vaan elämänvaihe.

Itse olen lapset hoitanut, on kaksi vanhinta olleet mun mukanakin kun ambulanssilla lähdin vatsakivun sairaalaan ja röntgeniin kuvattavaksi, sitä ennen makasin kolme päivää keittiön lattialla, onneksi pakastimessa oli ruokaa. Tuolloin en siis ollut nykyisen mieheni kanssa, vaan yh.
Jos noin hankala tilanne tulisi nyt, niin sitten varmaan mies ilmoittaisi ettei tule töihin vaikka kuinka pakko olisi....hänellä kun on läsnäolovelvoite, joten tarvii työnantajan etsiä tuuraaja vaikka olisi kuinka lyhyestä ajasta kyse.

[QUOTE="Asseri";22981264]Siis kaikkien muiden äitienkin toki tarvitsee hoitaa lapsensa itse sairaina elleivät ole palkanneet hoitoa sitä varten. Lisäksi huomauttaisin, että kotiäiti ei ole ammatti vaan elämänvaihe.[/QUOTE]

Työssäkäyvien äitien lapsilla on yleensä hoitopaikat, joihin he voivat mennä äidin (tai isän) ollessa sairaslomalla, eikös vaikka? Eri asia hoitaa lasta hoitopäivän jälkeen kuin hoitaa ihan koko päivä.

Vastauksena kysymykseen - jos oon ollut ihan sänkypotilaana, mies on jäänyt palkattomalle. Kerran on hälytetty mummu apuun. Onneksi näitä ei usein tule, mutta ihan perus-flunssakuumeessa tai migreenissä on vaan pitäny jotenkin pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22980477:
Ainoastaan sairaus joka on saattanut minut sairaalahoitoon on vapauttanut minut kotitöistä ja lastenhoidosta.

Sama tääl. Äijällä kyl sellanen duuniki ettei sieltä olla ihan tosta noin vaan pois. Onneks mun äkilliset sairaalakeikat on kaikki sattunu silleen ettei sil oo ollu mitää kriittistä..

Mut kyllä mä oon lapsen tosi sairaanaki itte hoitanu, eipä siinä oo kauheesti vaihtoehtoi.

[QUOTE="kuumeinen";22980450]Kertokaas mulle, miten te muut kotiäidit sairastatte? Siis mitä teette, kun olette "oikeasti, kunnolla sairaana", mutta lapset pitäisi hoitaa? Jääkö mies töistä kotiin (luvatta?) vai hoidatteko itse lapset sairaana?[/QUOTE]

Mies jäi kotiin luvalla.

Yhteistyössä