Kun lähdetään synnäriltä kotiin toisen lapsen kanssa, miten olette tehneet???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Irski

Aktiivinen jäsen
23.01.2012
1 618
1
36
Toisella lapsella tarkoitan siis ei-esikoista, vaan sitä toista, en siis kenenkään toisen äidin lasta :D

Asiaan; meille siis syntyy kohta toinen lapsi. Sitten kun isä hakee meidät kotiin, niin voiko esikoinen olla mukana, vai onko yleisempää niin, että hän odottaa kotona esim mummun kanssa? itse tykkäisin siis ennemmin tehdä niin, että tultaisiin kotiin ja esikoinen olisi siellä odottamassa (ajatuksen antaa tälle sitten joku nukke, jonka "vauva on tuonut" jne).

Tuskin on suotavaakaan, että laitokselta kun lähdetään ja on kaikki lähtöselvityshässäkät, että siinä pyörisi jaloissa peräänkatsottava kaksivuotias..?

Toisaalta ajatus siitä, että ei saada olla kotona heti pelkän perheen kesken, (koska siellä siis pitää olla hoitaja tälle esikoiselle) on aika tympeä.. tosin kai se on ihan sovittavissakin ilman loukkaantumisia, että mummu siitä sitten melkeen heti vähin äänin häipyy kotiinsa.. :D jakakaahan kokemuksia, miten teillä on tehty??

No meille syntyy keväällä toinen, ja kyllä minä aattelin että esikko pääsee sitten jo ennen kotiinlähtöpäivää laitokselle pikkusisarusta katsomaan! silloin annetaan sitten joku pieni vauvan lahja hälle... ja sitten kun lähdetään kotiin vauvan kanssa, niin toki esikko voi isin kanssa tulla vauvelia hakemaan :) eikai siinä sen kummempaa...

ja siis meidänkin esikoinen on 2 v :) esikon kanssa kun lähdettiin laitokselta, niin ei siinä ollut sen kummempaa kun kahdestaan vauvan kanssa käytiin lääkärin tarkastuksessa, sit omaan huoneeseen pukemaan vauva ja isi toi kaukalon sinne. Vauva kaukaloon ja hoitajille kiitokset ja heipat :D ei hässäkkää

meillä 3v. esikoinen oli mukana hakemassa pikkusiskoa kotiin. Söi mun kanssa lounaan puoliksi ja nukkui päikkärit sängyllä, kun jouduttiin odottelemaan viimeisiä testituloksia. Tosin kyllä oltiin sattumoisin yksin huoneessa koko aika.

Eli kyllä mä ottaisin sen esikoisen mukaan. Nukke voi löytyä vaikka sitten sairaalakassista kotona, tai miksei sairaalassakin niin pysyy puuhassa jos joudutte odottelemaan :)

Meillä jo useampi lapsi, mutta aina on tehty niin että isä tulee muiden lasten kanssa hakemaan minua ja vauvaa. Näin tehtiin myös jo silloin kun toinen lapsi tuli, esikoinen (oli silloin 3v) muistaa vieläkin kun tulivat isän kanssa hakemaan pikkusiskoa ja äitiä sairaalasta. Ei siinä mitään isoa hässäkkää ole lähdön kanssa ja onhan siinä kaksi aikuista. Ja sisarukset ovat tietty käyneet katsomassa äitiä ja vauvaa sairaalassa ennen lähtöä joka päivä.

joo kyllä mäkin siis aattelin, että tottakai isi ja tyttö tulee meitä kattomaan sinne ku siellä vielä ollaan :) että vähä tietää mitä on oikeen tapahtunu ja missä äiti oikeen luuraa :D joo, meillä vaan esikoisen kanssa se lähtö laitokselta veny ja meni varmaan vähä erilailla ku normisti, ku se oli keskolassa antibioottikuurilla ja sieltä sitte lähettiin kotiinpäin, eli ei siis suoraan sieltä omasta huoneesta missä itekki makasin :)

Vanhemmat lapset ovat kyllä tulleet heti lapsen syntymäpäivänäsairaalaan vauvaa katsomaan ja mahdolliset vauvan tuomat lelut on annettu sairaalassa. Nyt viimeksi ei ekana päivänä ollut huonekaveria joten oltiin isompien kanssa siinä huoneessa, seuraavana päivänä oltiin päiväsalissa lasten vierailessa(siellä oli leluja, kirjoja, telkkari eli jopa järkevää tekemistä isommille)
Lapsenhoitaja on ollut kotona vain sen yhden päivän ja lähteneet iltapuolella kotiin kun isä on hakenut lapsen/lapset sairaalaan käymään.

Kotiutuessa isä on hakenut lasten/lapsen kanssa sitten kun kotiutushässäkät yms olen saanut vauvan kanssa hoidettua.

Esikoinen oli kolme vuotias kun toinen syntyi. Tuli mukaan hakemaan vauvaa. Oli oikein ylpeä kun sai tulla hakemaan. Hississä kehui jollekin naiselle et mä sain tämmöisen vauvan ja tulin hakemaan sen nyt kotiin täältä vauvojen teko talosta :D

Ja ekana menimme anopille kahville, sitten vasta kotiin. Ei mitään ressiä, niin ei tule hässäkkää..

Ei mulla itse asiaan ole kommentoitavaa, mutta kuulostaapa hassulta tuo vauvan tuoma lelu. Sanotteko, että vauva toi sen sieltä äidin vatsasta vai kävikö vauva kaupassa leluostoksilla? :D Nämä tuntuu minusta jopa 2-vuotiaalle epäuskottavilta selityksiltä.

Sitä paitsi mikä pointti tuossa on? Jos isosisarus on melko pieni, niin äidin ja isän huomiosta hän on mustasukkainen. Eikö olisi parempi hehkuttaa sitä isosisaruutta siten, että vanhemmat ostaa lapselle lelun sen kunniaksi, että lapsesta tuli isosisko/-veli?

Kyllä meilläkin esikoinen (2,5v) oli mukana hakemassa äitiä ja vauvaa kotiin, jotenkin se tuntui itsestäänselvältä. Että esikoinen on aktiivisesti mukana, se on hänen äitinsä ja hänen pikkuveljensä ja tottakai hän lähtee hakemaan heitä kotiin. Ja muutenkin yritin välttää sellaisia hetkiä joissa lapsi voisi nähdä äiti+isi+vauva vs. esikoinen -kahtiajakoa perheessä. Ja ennen kotiinlähtöä isä+esikoinen vieraili osastolla yhdessä.

Tavarat nakkailin kassiin samalla kun lapsi ja puoliso söi sämpylöitä (lounasaika, itsekin söin sairaalaruoan). Se itse kotiutustilanne, hoitajan turinoinnit, ei ollut ihmeellinen ohjelmanumero ja sujui ongelmitta vaikka mies olikin parkkihallissa viemässä tavaroita ja esikoinen ja vauva oli mun kanssa. Ainoa haaste oli matka parkkihalliin kun minä en sektion jälkeen olisi saanut kantaa vauvaa kaukaloineen enkä esikoista, ja esikoinen meinasi kieltäytyä kävelemästä (tietysti halusi äidin syliin!), mutta moneksi napakka talutus riitti.

Ymmärsinkö oikein, joissain perheissä "vauva tuo esikoiselle lahjan"? Ihan uusi ajatus minulle.

Meillä esikoinen oli jo viisi, kun tuli isosiskoksi. Tuli ilolla hakemaan pikkusiskoa kotiin, piti kunnia tehtävänään asiaa. Sai valita kotiutumisvaatteetkin (olin pakannut kaksi vaihtoehtoa mukaan). Eipä meillä olis ollut paikkaa mihin tuon ekan olis laittanutkaan, mutta eipä edes ajateltu mitään muuta kuin yhdessä koko perheenä kotiin.

joo siis ihan vaan se nukke tms on sen kunniaksi että tytöstä on tullut nyt isosisko, viitti löpistä mitään, että vauva kävi äsken prismassa :D vaikka en tiiä saattas mennä vielä läpi xD
joo no hyvä kuulla, että se on ihan normia ottaa se esikoinen mukaan, ku en muista ainakaan edellisellä kerralla ees nähneeni osastolla muita lapsia (tosin aikani meni siellä teholla vauvan kanssa, ettei oltukaan siellä äiti-lapsi osastolla niinku normaalisti, ja huonekaverillaki oli esikoinen kyseessä)

Ei mulla itse asiaan ole kommentoitavaa, mutta kuulostaapa hassulta tuo vauvan tuoma lelu. Sanotteko, että vauva toi sen sieltä äidin vatsasta vai kävikö vauva kaupassa leluostoksilla? :D Nämä tuntuu minusta jopa 2-vuotiaalle epäuskottavilta selityksiltä.

Sitä paitsi mikä pointti tuossa on? Jos isosisarus on melko pieni, niin äidin ja isän huomiosta hän on mustasukkainen. Eikö olisi parempi hehkuttaa sitä isosisaruutta siten, että vanhemmat ostaa lapselle lelun sen kunniaksi, että lapsesta tuli isosisko/-veli?

Siis oikeesti ajattelet että joku 2 v tajuaa yhtään mitään siitä että miten se vauva tulee sieltä mahasta ja mitä sen mukana tulee? :D onko sulla omia lapsia? :D 2 v ei nyt paljoa asian päälle ymmärrä....

Lelu on vaan kiva ylläri sitten kun esikko tulee katsomaan vauvaa, jolla sivussa saadaan vähän lisähuomiota kenties mustasukkaselle esikoiselle. Ja monet lapset on tosi mielissään siitä kun sai siskolta/veljeltä hienon lelun :D ei siinä sen kummempaa. Jokainen tavallaan, eihän se pakollista ole jos ei missään nimessä halua :D

Noista lahjoista: olin ostanut isosiskolle kaulakorun riipuksella jo etukäteen ja esikoinen sai sen siellä sairaalassa kun tuli ekaa kertaa vauvaa katsomaan. Halusi sen kaulaansa heti, eikä ole suostunut sitä riisumaan.

joo siis ihan vaan se nukke tms on sen kunniaksi että tytöstä on tullut nyt isosisko, viitti löpistä mitään, että vauva kävi äsken prismassa :D vaikka en tiiä saattas mennä vielä läpi xD
joo no hyvä kuulla, että se on ihan normia ottaa se esikoinen mukaan, ku en muista ainakaan edellisellä kerralla ees nähneeni osastolla muita lapsia (tosin aikani meni siellä teholla vauvan kanssa, ettei oltukaan siellä äiti-lapsi osastolla niinku normaalisti, ja huonekaverillaki oli esikoinen kyseessä)

Hei Kokkolassa oli siellä äiti-vauva osastolla ihan "leikkihuone" isommille sisaruksille. Pikku huone jossa kirjoja, paperia ja kyniä yms.

niitä vauvan tuomia lahjoja. Miksi ihmeessä? Ei joka asiaa tarvi juhlistaa tai hyvitellä lahjoilla tai herkkusyötävällä. Ja niinku joku sanoikin niin vanhempien huomiosta lapsi on mustasukkainen. Eli noin yleisestikin antakaa aikaanne ja tekemistä, ei lahjoja ja herkkuja. Ja vielä lopuksi; tämä on siis minun mielipiteeni :).

niin ja vaikka miten tekis ni ainahan mustasukkaisuutta ilmenee, se on ihan väistämätöntä ja tervettäkin! pitää vaan osata sitte käsitellä tilanteet niin, ettei jää ikuisia traumoja tms :D tyyliin nyt äiti imettää, niin luetaan sulle samalla satu, eikä "mees helsvettiin siitä ku äiti antaa nyt vauvalle tissiä"

niitä vauvan tuomia lahjoja. Miksi ihmeessä? Ei joka asiaa tarvi juhlistaa tai hyvitellä lahjoilla tai herkkusyötävällä. Ja niinku joku sanoikin niin vanhempien huomiosta lapsi on mustasukkainen. Eli noin yleisestikin antakaa aikaanne ja tekemistä, ei lahjoja ja herkkuja. Ja vielä lopuksi; tämä on siis minun mielipiteeni :).

Ei todellakaan tarvi joka asiaa juhlistaa tai hyvitellä, mutta kai silti jotain joskus saa juhlia ja hyvitellä? ;) Meidän perheessä se hetki on pikkusisaren syntymä, teillä joku muu juttu.

Ja vaikka meidän esikoinen saisikin vauvalta pienen lahjan, niin eihän se poissulje vanhemman ajan ja huomionantoa? :D vai onko se teillä joko-tai-juttu?

Tässä siis vain minun kaino mielipiteeni ;)

Vähän ohi aiheen, mutta kyllä me juhlistetaan kaikkea mahdollista. Viimeksi tytön hyvää koenumeroa pullakahvilla. Muistan myös harrasteteatterissa esityksen jälkeen ruusukimpulla ja kotona kahvitetaan mummot ja iloitaan kun esitys meni hyvin. Mitenkään vähäpätöinen juhla ei ole kun perheeseen syntyy uusi jäsen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Mulla menny pahasti jotain taas ohi, kun ei meillä vauva antanu/tuonu isoveljelleen mitään?! Isän kanssa tulivat hakemaan meitä. Ja oli huoneessa ainakin yksi muukin äiti.

Esikoinen 1v8kk kävi katsomassa pikkusiskoaan ja äitiä synnärillä ja tuli sitten isän kanssa hakemaan kotiin. Isosisko oli ihan tohkeissaan, mutta aika pian kotiin tulon jälkeen alkoi kahden viikon kiukku/mustasukkaisuus, eikä siihen mitkään saadut vauvanuket auttanut. Kiukku meni ohi, kun huomas ettei sitä vauvaa poiskaan viedä, niin heistä tuli hyvät ystävät. Itse en ehkä mitään lelua ostas, ehkä joku koru tai muu vastaava säilyvä muisto järkevämpi, usein tuon ikäisillä ne leikit unohtuu ja vaihtuu. Ehdottomasti ottaisin mukaan kotiutukseen, ajoittaa vaan silleen, että lähtötarkastukset yms. on tehty jo ennen kuin tulevat synnärille.

Usein synnäreillä on leikkipaikkakin ihan isompia sisaruksia huomioiden, tottakai otatte esikoisen mukaan. Vastasyntyneen kanssa on harvemmin hässäkkää, toinen asia on sitten kun se oppii kiipeilemään ja esikoinen on 3v uhmassa;)

Yhteistyössä