Kun lapsi ei osaa nukkua yksin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läheisriippuvaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läheisriippuvaisen äiti

Vieras
Hieman välillä väsyttää, kun oma aika on niin minimissä kuin olla vain voi. Olen yksinhuoltaja ja lapset ovat pääosin mulla. Omaa aikaa ei paljoa ole, muuta kuin harrastuksen menot. Iltaisin ei omaa aikaa ole, kun menen lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan, jos haluan valvoa, niin lapsetkin valvoo ja jos haluan lapset ajoissa nukkumaan, niin minunkin pitää mennä aikaisin nukkumaan.

Nuoremman nyt saisi ihan hyvin nukkumaan ja jäisikin kiltisti sinne sänkyyn, mutta tuo vanhempi, se ei suostu nukahtamaan, jos en ole vieressä ja kun nousen siitä ylös, niin vähän ajan päästä yleensä tulee perässä tai vaihtoehtoisesti huutaa aivan hysteerisenä, kun en ole vieressä lämmittämässä.
Oppiikohan tuo milloin nukkumaan ilman äitiään, nyt ikää on 5,5v, että varsin pienihän tuo vielä on.

5.5-vuotias? Oikeasti? Kyllähän kohta eskari-ikäisen pitää osata itsekseen nukahtaa ja nukkua. Pää punaisena huutaminen on sun pompottamista, ei mitään muuta.

Pikkuhiljaa hivuttamalla? Ensin istut vaikka tuolilla samassa huoneessa, selität etukäteen että istut siinä kunnes nukahtavat/satu on loppu/mikä nyt parhaalta tuntuu ja sitten poistut huoneesta. Kerrot etukäteen että tulet kyllä nukkumaan, mutta tarvitset vähän äitiaikaa ensin. Ja sitten vaan palauttamaan lasta huoneeseen, ekalla kerralla muistutat että on uniaika ja sitten et sano mitään. Aikaa se varmasti vie mutta olet vaan tiukkana.

[QUOTE="-p-";29464489]5.5-vuotias? Oikeasti? Kyllähän kohta eskari-ikäisen pitää osata itsekseen nukahtaa ja nukkua. Pää punaisena huutaminen on sun pompottamista, ei mitään muuta.[/QUOTE]

Ei siis raivoa kun herää yksin, vaan on puoliunessa ja ihan hysteerinen, kun mä en ollutkaan vieressä ja lapsi on ollut tuollainen ihan vauvasta asti.

Mitä lapsi sitten tekee, kun viet nukkumaan ja peittelet sänkyyn, mahdollisesti luet sadun ym. rituaalit, ja sitten vain toivotat hyvät yöt ja lähdet pois huoneesta.

Meillä ei tuollaista ole, mutta ei todellakaan olisi ikinä meillä onnistunut tuollainen sillä en koskaan mene nukkumaan ennen klo 24. Nyt olette menneet ihan lapsen ehdoilla ja onhan se itkua ja vaivaa, kun alat muuttaa hommaa. Etukäteen selitat isolle lapselle, että tänään menet pikkusisaren kanssa yksin nukkumaan ja äitillä on illalla vielä hommia. Jätät lastenhuoneen oven auki ja annat lapse nähdä valoa ja kuulla sinut. Huoneesta ei tietystikään ole mitään asiaa pois, vaan pissaukset ja juomiset hoidetaan ennen nukkumaan menoa.

Pikkuhiljaa hivuttamalla? Ensin istut vaikka tuolilla samassa huoneessa, selität etukäteen että istut siinä kunnes nukahtavat/satu on loppu/mikä nyt parhaalta tuntuu ja sitten poistut huoneesta. Kerrot etukäteen että tulet kyllä nukkumaan, mutta tarvitset vähän äitiaikaa ensin. Ja sitten vaan palauttamaan lasta huoneeseen, ekalla kerralla muistutat että on uniaika ja sitten et sano mitään. Aikaa se varmasti vie mutta olet vaan tiukkana.

Meillä lähdettiin liikkeelle näin vähittäin: "äiti käy (viereisessä) kylppärissä laittamassa pyykit ja tulee sitten tähän loikoilemaan" -> "äiti käy syömässä leivän ja tulee sitten tähän taas" -> koko ajan vähän pidempää juttua (siis parin viikon aikana). ja samalla joku palkkio jos "loikoilee hiljaa" sen ajan, kun vanhempi on pois. tyyliin saa seuraavana päivänä katsoa ohjelman/pelataan yhdessä joku kiva peli tai muuta mistä erityisesti tykkää.

kun sitten tästä huomattiin, että se hiljaa yksin unenodotus ei ollut mitenkään mahdotonta ja onnistui kyllä jos vaan halua riitti, alettiin sitä entistä tiukemmin vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja läheisriippuvaisen äiti;29464459:
Hieman välillä väsyttää, kun oma aika on niin minimissä kuin olla vain voi. Olen yksinhuoltaja ja lapset ovat pääosin mulla. Omaa aikaa ei paljoa ole, muuta kuin harrastuksen menot. Iltaisin ei omaa aikaa ole, kun menen lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan, jos haluan valvoa, niin lapsetkin valvoo ja jos haluan lapset ajoissa nukkumaan, niin minunkin pitää mennä aikaisin nukkumaan.

Nuoremman nyt saisi ihan hyvin nukkumaan ja jäisikin kiltisti sinne sänkyyn, mutta tuo vanhempi, se ei suostu nukahtamaan, jos en ole vieressä ja kun nousen siitä ylös, niin vähän ajan päästä yleensä tulee perässä tai vaihtoehtoisesti huutaa aivan hysteerisenä, kun en ole vieressä lämmittämässä.
Oppiikohan tuo milloin nukkumaan ilman äitiään, nyt ikää on 5,5v, että varsin pienihän tuo vielä on.

unirytmit. Itse en pakota nukkumaan vaan se että tehdään nukkumaan meno(iltapala, hampainen pesu yms.) rutiinit ja valmistudutaan nukkumaan se että minne nukahdahtaa niin siitä on hyvä kantaa omaan sänkyyn.

ymmärrän ap:tä...meillä on 7v "läheisriippuvainen"...menee yksin nukuumnaan omaan sänkyyn, mut vanhempien huoneeseen. Nukahtamisvaiheessa tarvitsee näköyhteyden vanhempaan. Koko ikänsä ollut huono nukkuja ja muutenkin "erikoinen", diagnoosejakin nyt on....
Ja voitte arvata, että on kokeilu unikoulu jos toinenkin....
Perheen kolme muuta lasta on ihan normaaleja nukkujia, eli ei se "johdonmukainen kasvatus ja unirytmi" auta...

Joku kysyi, että mitä lapsi tekee jos vien sen sänkyyn ja jätän sinne, niin tulee perässä sen miljoona kertaa, sitä on kokeiltu, mutta se ei vaan toimi. Nuorempi taas on ihan eri maata, se on aina ollut tosi hyvä nukkuja. On tietysti kertoja, milloin tuo vanhempikin jää nukkumaan, kun lähden sängystä, mutta ne on aika harvinaista herkkua.

Mun piti yhdessä vaiheessa pitää lasta väkisin siellä sängyssä, kun olisi karannut alta aika yksikön, vaikka itse siellä makasin, silloin taisi lapsella olla ikää jotain 1-2v, nykyään ei tartte väkisin pitää, lapsi pysyy sängyssä. Nuorempi ei ole koskaan yrittänyt karata, se kyllä pyörii ja vääntää, mutta pysyy sängyssä.
Esikoiselle nukkumaanmenokin on välillä tuskallista, itkee ja kiukkuaan hetken kun pitää mennä sänkyyn, mutta sen lopettaa kyllä nopeasti sille nukkuminen on aina ollut jotenkin kamalaa.

mä nukutan vielä koululaisiakin! Antakaa nyt herttinen niitten lasten olla lapsia!

käsitän toki, että ap:n lapsi ei myöskään nuku yksin. Se onkin hankalempi. Voisivatko sisarukset nukkua siskonpetissä?

Tuli myös mieleen "yöllinen kauhukohtaus" siitä tuli joskus joku dokkari...

Koita jaksaa! Tärkeintä olisi että lasta ei pelota... Kun kyseessä on hänen ainoa lapsuutensa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja höhöö;29464940:
mä nukutan vielä koululaisiakin! Antakaa nyt herttinen niitten lasten olla lapsia!

käsitän toki, että ap:n lapsi ei myöskään nuku yksin. Se onkin hankalempi. Voisivatko sisarukset nukkua siskonpetissä?

Tuli myös mieleen "yöllinen kauhukohtaus" siitä tuli joskus joku dokkari...

Koita jaksaa! Tärkeintä olisi että lasta ei pelota... Kun kyseessä on hänen ainoa lapsuutensa. :)

Nukkuvat mun kanssa samassa sängyssä molemmat, tai nuorempi joskus omassaan osan yöstä, mutta tulee jossain vaiheessa yötä sekin mun viereen. Silloin kun minä olen vieressä, niin lapsi ei öisin herää tai jos herää, niin ei ala itkemään vaan jatkaa samantien uniaan, niin minä en edes huomaan sitä.

Yhteistyössä