Kun nyt on useita avauksia ollut siitä että lapset saavat joidenkin mielestä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seurannut

Vieras
LIIKAA lahjoja niin osaako joku kertoa että miksi esim. 20 lahjaa on liikaa? Mikä on sitten liian vähän?
Itse kuulun siihen 'kastiin' joka on lapsena saanut paljon lahjoja ( omilta vanhemmilta varmaan jonkun 10-20 joka joulu ja sukulaisita/kummeilta/ystäviltä lisäksi 20-40 pakettia ).
Mutta tuohon siis lasketaan kaikki, konvehtirasiat yms.
Enkä tuosta ainakaan ahneeksi ole tullut. Olen hirrrrrrmuisen pihi ihminen, jopa niin pihi että itseäni välillä ällöttää. Mitään ei raaskisi ostaa vaikka paljon kaikkea tekisi mieli :D

Meillä lapset saavat myöskin paljon lahjoja. Tällä hetkellä 6 vuotiaalle on n. 15 pakettia odottamassa ( ei karkkeja ). 2v:llä saman verran ja 8kk vanhalla ehkä 7 pakettia jo laitettu paperiin ja säkkiin. Ja tuosta puuttuu vielä vajaa kymmenkunta jokaiselta. Ja nämä siis ne mitä tulee meiltä. Sisältää vaatetta, leluja, elokuvia, kirjoja. Karkkeja ei osteta kun niitä tulee muulta suvulta.
Ja muu suku ja läheiset lahjoo lapsia paljon myös. Miehellä on pieni mutta tiivis suku ja meidän lapset ainoita lapsia suvussa joten paketteja tulee. Minulla isompi suku mutta läheinen sekin ja joka joulu on tullut lapsille pussillinen lahjoja sieltäkin. Minun tädeiltäni ja isovanhemmiltani.

Ja nyt siis kiinnostaisi että eikö liian vähillä lahjoilla voi tehdä vääryyttä jos liian paljoilla voi?

Meillä lapsia lahjotaan melko harvoin. Uusia leluja saavat lähinnä jouluna. Synttäreilläkin ostamme yleensä jotain 'kulutustavaraa' kuten vaatteita, askartelutarvikkeita tms. Värityskirjoja ja kyniä ostamme ympäri vuoden riippumatta siitä onko mikään juhlapäivä vaan silloin aina kun on tarvetta. Muuten ostamme harvoin mitään tavaraa. Vaatteita kylläkin.
Ja joulu on sitten se kun lahjotaan oikein kunnolla. Kaikki lahjat on tullut aina avatuksia. Ei välttämättä samalla istumalla mutta mitäs haittaa siitäkään on jos lapsi esim. aattona avaa osan ja loput odottaa kuusen alla joulupäivään? :)

Meidän perheessä siis on periaatteena se että joulu tuntuu lahjarikkaalta joululta :)
Miehellenikin ostan 4-10 lahjaa riippuen siitä mitä keksin ja löydän ja minkä hintaisia :)

Ei olla rikkaita, minä olen ollut lasten kanssa kotona ja miehellä ei mikään hyvä palkkainen työ ole mutta jouluun panostetaan :)

Ja loppuun vielä lisään että tämä avaus ei ole tarkoitettu siihen että mollattaisiin niitä joilla ei ole esim. varaa ostaa paljoa lahjoja. Me laitetaan siis ne vaatteetkin pakettiin joita tulisi ostettua lähiaikoina kuitenkin :) Sillä saadaan muutama paketti lisää :)
Mielestäni vähät lahjat tai paljot lahjat... Onnellisen joulun pystyy tekemään muillakin keinoilla MUTTA tämä olikin vain tälläinen 'vastaisku' noille päivittelijöille jotka päivittelevät sitä että lahjoja on paljon ja miten ne pilaa lapsen :)

Meillä saavat yhteiseksi nintendo wiin,siihen seisomalaudan tai partypelin ja lasten isä ostaa siihen myös jonkun pelin.
Lapset jo isoja.Lisäksi kirjalahjat,tuoksuja ja jonkin vaatteen.Karkkia myös vähän.Ja mummon lahjat lisänä,paketti kullekin.Ihan on riittävästi.

Lahjan arvostus kärsii hyvin helposti. Olen kerran ja kaksi seurannut sivustakin näitä tilanteita kun lapsi vaan monotonisesti aukoo lahjaa lahjan perään...moni lahja päätyy "romukoppaan" jo ensimmäisen leikin jälkeen (toisin sanoen sinne lelujen joukkoon joilla ei enää leikitä). Määrän sijaan mä satsaisin lapsellakin lahjan laatuu, siihen että se on mielekäs ja että sillä leikkiminen kiinnostaa pitkään. Liukuhihnaleikki ei liene kovin kehittävää...Seuraappa huviksesi kuinka monella ostamallasi lelulla lapsi loppuviimein puolen vuoden päästä leikkiikään? ja kuinka moni olikaan turha.

Meillä ainakin kaikki lapset saavat eri määrän lahjoja.
Lahjojen määrään, tai niiden hintaan enenmminkin vaikuttaa se mitä kaikke aon KOKO vuoden aikana saanut. Eism lukiolainen on saanut kirjojnajoka kuukausi, niin hän ei saa niin kalliita lahjoja, mutta määrä voi sitli olla paljon, kun saa "pieniä kivoja juttuja" jotka ei maksa paljoa kuten suihkusaippuaa, hiusjuttuja, meikkejä jne.

Pihi ja 37 lahjaa lapsille ei sovi samaan tekstiin. Et ole pihi vaikka niin näet

Juuri näin. Tuosta joulusta on sana pihi kaukana.

Meillä lapset saavat meiltä mekot kirpparilta, molemmille omat radiopuhelimet joilla voivat kommunikoida keskenään sekä sähköhammasharjan. Yhteensä maksaneet noin 70 euroa, eli 35 euroa per nenä. Lisäksi saavat tuttavilta/sukulaisilta sen mitä saavat, veikkaisin että noin 5 pakettia lisää, + ehkä rahaa.

Minusta ihan riittävästi. Viime joulu oli ihan älytön, kun tuli lahjoja 20-30 per lapsi.

Lahjat on se mikä joulun tekee?

Mä kun olen aina satsannut yhdessä olon meritykseen, se on meillä joulun merkitys. Ei lahjarikas, vaan tunnelma rikas. Tottakai sinun jouluun kuuluu lahjat pääosassa, niinhän sinutkin on kasvatettu. Minut taas kasvatettiin siihen yhdessä oloon läheisten kanssa ja kiireettömyyteen. Hyvin pienikin lapsi osaa sitä arvostaa arjen kiireiden jälkeen. Sitä kun isä ja äiti ehtii todella pysähtyä olemaan heidän kanssaan, lukemaan, pelaamaan. OK kotiäiti tekee varmasti tätä samaa päivästä toiseen, mutta yleensä siinä sivussa vähintään hämmentää kattilaa. Isä on töissä, ei hällä ole niin aikaa pysähtyä, illat on kuitenkin lyhyitä.

Tämä maailma on täynä tavara ja Kiina syytää sitä lisää niin paljon kuin me vaan ostamme. Vellovan tavarameren alle jää kaikki perustavanlaatuinen. Ei se lapsikaan osaa yhdessä oloon keskittyä kun säntää lahjan perästä toisen lahjan perään.

Itse olen perheen lapsi jossa lahjoja tuli aina paljon. Ja tiedostan sen turtuuden. Lapsena elämä meni siihen että vertailimme vaan saamiemme lahjojen määrää...ja todellisuudessa niistä lahjoista vain muutama oli niin mieluisa että niillä leikittiin vielä pitkään. Hittilelut menetti nopeasti "latauksensa".

Meillä ainakin kaikki lapset saavat eri määrän lahjoja.
Lahjojen määrään, tai niiden hintaan enenmminkin vaikuttaa se mitä kaikke aon KOKO vuoden aikana saanut. Eism lukiolainen on saanut kirjojnajoka kuukausi, niin hän ei saa niin kalliita lahjoja, mutta määrä voi sitli olla paljon, kun saa "pieniä kivoja juttuja" jotka ei maksa paljoa kuten suihkusaippuaa, hiusjuttuja, meikkejä jne.

E#n halua mitenkään olla ilkeä, mutta miksi lukiolaisen koulukirjat vaikuttaa miten paljon saa joululahjoja? SIis hän tarvitsee ne joka tapauksessa. Ja ne kuuluu koulunkäyntiin..

Meidän perheessä max. 10 lahjaa on tarpeeksi, me aikuiset ei osteta toisillemmekaan lahjoja. Omassa lapsuudessa sain lahjoja vuosittain jotain 5-10 väliltä ja koin määrän ihan riittäväksi, siksi en kait kaipaa suuria lahjavuoria nykypäivänäkään. Muut saa mun puolesta ostaa vaikka 1999 lahjaa jos siltä tuntuu.

Muut ostakoot miten lystäävät mut ei tuo mun 3v edes jaksaisi availla 20 pakettia, saati yli. Viimejouluna sai ehkä 7kpl ja hyvä kun nekään tuli avattua. Ja lapsi täysin tyytyväinen siihenkin että saa ylipäänsä muutaman paketin. Mä vaan en tajua ylenmäärästä lahjomista ja tavarankulutusta. Koska en sellaseen oo itse oppinut ja aivan normaalisti kasvanu vaikkei meillä kotona koskaan lahjoja ylenmäärin annettu kuten muutamissa luokkakavereiden perheissä, Suvutkin ovat samoilla linjoilla että liika on liikaa eikä lastenlapsille ostella siksi että pitäs olla paljon.
Nyt on kaksi harrasta toivetta ja ne saanee meiltä.
Eikä tänne kyllä mitenkäänpäin mahtuisi kamalaa tavaramäärää.
Joulu on mulle muuta kun lahjavuori. Lapsi ei siitä kärsi että ei kasva tavaravuoren keskellä.

Viimeksi muokattu:
No mä oon sitä mieltä, että turhaa opettaa lapselle et ostaa hänelle esim. 20 lahjaa ja sukulaiset ostaa sitten lisää (jos ostaa). Sitten ku tulee enemmän sisaruksia (jos tulee) tai mahdollisesti vanhempien rahatilanne on huonompi niin siinä lapsi on sitten ihmeissään kun ei saakaan niin hirveää tavaravuorta.

Mekin saatiin lapsena ihan kivasti lahjoja, mut vanhemmille piti esittää joku toive mikä oli ehdoton ykkönen, mut ei sairaan kallis. Ja siinä oppi arvostamaan niitä lahjoja paremmin, ku sai jotain mitä todella toivoi.

itse pahoitin mieleni kun kaverini moitti että miksi ostamme pojallemme niin monta lahjaa. siis ostamme miehen kanssa kolme pakettia, joista yksi on peli jota voidaan pelata yhdessä tai poika kavereiden kanssa. mielestäni se ei ole paljon, lahjojen yhteishinnaksi tulee n. 100€
sukulaisilta tulee ehkä 5pakettia. eli poika saaalta kymmenen pakettia. mielestäni se ei ole paljon. pojalla ei kuitenkaan isovanhempia jotka ostaisi lahjoja.
kaverilla lapsi saa jo isovanhemmilta parikymmentä pakettia, viime jouluna oli saanu niin paljon lahjoja ettei lapsi ollut jaksanut edes avata kaikkia. sellaista en itse ymmärrä, että kai se raja menee siinä. et jos lahjoja niin paljon että lapsi väsyy jo niiden avaamiseen niitä on sitten liikaa.

Meillä lapset saa alle 10 lahjaa, joku 7 ehkä per nenä.
Lahjat on tarkoin mietitty, niissä on mm. lautapelejä joita koko perhe voi pelata yhdessä, lisäksi lasten omia toivomuksia jotka tiedetään että on varmasti mieluisia ja sitten sellaisia leluja joista tiedän että lapset pitää vaikka eivät ole toivoneet. Isompi saa myös käytännöllisiä lahjoja joita kohta pitäisi muutenkin hankkia kuten matkapuhelimen.
Laatu korvaa määrän.

Mietitkö yhtään tulevaa, jos jonain jouluna et pystykään tarjoamaan lahjarikasta joulua? Iskee vaikkapa työttömyys. Lapsesi ovat tottuneet että joulu on yhtäkuin paljon lahjoja. On ihan turha käydä silloin lapsille selittämään että "nyt on vähän huono tilanne pukilla", lapset pettyvät joka tapauksessa. Vaikka olisivat jo isompiakin. Ei se 10-13 vuotiaskaan vielä yhtäkkistä muutosta tajua, kun vauvasta asti on opetettu "yltäkylläisyyteen". Mutta kukin tavallaan. Joskus vaan se muutama lahja tekee niistä lahjoista arvokaamman, kuin se että ne kaikki sulautuvat yhdeksi lahja"mössöksi".

Lahjat on se mikä joulun tekee?

Mä kun olen aina satsannut yhdessä olon meritykseen, se on meillä joulun merkitys. Ei lahjarikas, vaan tunnelma rikas. Tottakai sinun jouluun kuuluu lahjat pääosassa, niinhän sinutkin on kasvatettu. Minut taas kasvatettiin siihen yhdessä oloon läheisten kanssa ja kiireettömyyteen. Hyvin pienikin lapsi osaa sitä arvostaa arjen kiireiden jälkeen. Sitä kun isä ja äiti ehtii todella pysähtyä olemaan heidän kanssaan, lukemaan, pelaamaan. OK kotiäiti tekee varmasti tätä samaa päivästä toiseen, mutta yleensä siinä sivussa vähintään hämmentää kattilaa. Isä on töissä, ei hällä ole niin aikaa pysähtyä, illat on kuitenkin lyhyitä.

Tämä maailma on täynä tavara ja Kiina syytää sitä lisää niin paljon kuin me vaan ostamme. Vellovan tavarameren alle jää kaikki perustavanlaatuinen. Ei se lapsikaan osaa yhdessä oloon keskittyä kun säntää lahjan perästä toisen lahjan perään.

Itse olen perheen lapsi jossa lahjoja tuli aina paljon. Ja tiedostan sen turtuuden. Lapsena elämä meni siihen että vertailimme vaan saamiemme lahjojen määrää...ja todellisuudessa niistä lahjoista vain muutama oli niin mieluisa että niillä leikittiin vielä pitkään. Hittilelut menetti nopeasti "latauksensa".

Meillä lahjat eivät ole pääosassa mutta tärkeässä osassa :) MEidän joulun tärkeänä kuuluu myös se että paikat siivotaan kunnolla, kaappeja myöten ja koti on järjestyksessä, puhdas JA jouluinen ( verhot, koristeet, joulukukat, kynttilät... ) :)
Tärkeässä osassa on myös kaunis kattaus ja hyvä maistuva ruoka :)
Sen lisäksi kokoonnumme läheisten sukulaisten kanssa yhteen viettämään joulua.
Valitsemme alkutalvesta lasten kanssa yhdessä metsäreissulla joulukuusen, haemme sen yhdessä, ja koristelemme sen yhdessä. Laulamme ja leikimme joululauluja yhdessä :)

Eli meidän perheelle siis JOULU kokonaisuudessaan on tärkeä :)

Ja sille joka sanoi ettei leluilla jaksa leikkiä niin paketeissa ei ole ollenkaan pelkkiä leluja. Yleensä se yksi tai kaksi lelua mitkä ovat olleet kunkin lapsen tärkeimmät toiveet. Lopuissa on pelejä, elokuvia, kirjoja, vaatteita :) Leluja meillä on jo paljon joten niitä ei paljonkaan tule. Meidän perheessä arvostetaan kirjoja joita luetaan yhdessä ja sen lisäksi tykätään pelata lasten kanssa lautapelejä ( pelikonsoleita meillä ei vielä ole mutta ehkä niitä isompi lapsi jo muutaman vuoden päästä toivoo? ).

Ja kuten aiemmin sanoin niin meitä ei haittaa jos lahjoja ei jaksa avata yhtenä iltana. Avaa sen minkä jaksaa ja loput sitten seuraavana päivänä. Usein on ollutkin niin että joulupäivä on vietetty anoppilassa ja siellä on anopin hommaamat lahjat odottaneet silloin. Tänä vuonna anoppi tulee meille joten lahjat samassa paikassa :)

Mietitkö yhtään tulevaa, jos jonain jouluna et pystykään tarjoamaan lahjarikasta joulua? Iskee vaikkapa työttömyys. Lapsesi ovat tottuneet että joulu on yhtäkuin paljon lahjoja. On ihan turha käydä silloin lapsille selittämään että "nyt on vähän huono tilanne pukilla", lapset pettyvät joka tapauksessa. Vaikka olisivat jo isompiakin. Ei se 10-13 vuotiaskaan vielä yhtäkkistä muutosta tajua, kun vauvasta asti on opetettu "yltäkylläisyyteen". Mutta kukin tavallaan. Joskus vaan se muutama lahja tekee niistä lahjoista arvokaamman, kuin se että ne kaikki sulautuvat yhdeksi lahja"mössöksi".

Meillä lapsuudenkodissani asia meni aivan luonnollisesti niin että kun toiveiden arvo kasvoi niin paketteja oli vähemmän eikä se ainakaan minulle tai veljilleni ollut koskaan pettymys vaan ymmärrettiin asia jo toivoessa.
Joskus saatiin omiin huoneisiimme televisiot ja silloin muita paketteja oli ehkä kymmenkunta yhteensä. Tai stereot, meikkauspöytä tms. :)

Alkuperäinen kirjoittaja epä;22626511:
Kannattasko niitä laatupäiviä pitää muulloinkin eikä vaan jouluna? jos niin pihi kerta olet.

Meillä on laatupäiviä monta viikossa :) Lasketaan yhdessä pulkkamäkeä, kesäisin uidaan ja käydään rannalla, syksyisin sienestetään ja käydään metsässä paistamassa makkaraa. Veneillään. Kaupassa käydään yhdessä, leivotaan ja laitetaan ruokaa yhdessä. N. kerran kuussa käydään "ulkona" syömässä. Elokuvissa, teatterissa ja konsertissa silloin tällöin ( muutama kerta vuodessa ) lasten kanssa :)
Pihiys näkyy minussa lähinnä itseeni ja lähinnä omiin vaatteisiini liittyvissä asioissa. Voin myöntää että oma vaatevarastoni kaipaisi suurempaa uudistusta kuin lapset uusia vaatteita mutta niin ne kuitenkin tulee ostettua jotenkin ennemmin lapsille :D

Nyt kun sieltä ne isovanhemmat kuolisikin, niin kamala asia kun se onkin, mutta mahdollinen...Lahjojen määrä "romahtaa" puoleen. Paikkaatko itse sitten sen lahjojen määrän lapsille, kun kuitenkin 40 lahjaa on aika tuntuvasti enemmän kuin 20? Lapset odottavat kuitenkin tuot mihin ovat totutetut. Kärjistetty kommentti, tiedän, mutta ehkä herättää huomioimaan mitä ylenpalttisuuden opetus voi tuoda mukanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mäh;22626517:
Markkinatalous rules!

Jouluna kyllä! :D
Meillä se tosin on enemmän sitä että se mikä ostettaisiin muutenkin pistetään pakettiin ;)
Joskus isovanhemmat ostavat esim. kengät lapselle jos niitä tarvitsisi muutenkin. Villasukkia, lapasia, rukkasia, housuja, paitoja, alusvaatteita. Kaikki ne mitä muutenkin olisi joulun aikoihin ostanut tulee laitettua pakettiin :) Eikä niin että 16. joulukuuta käydään lasten kanssa vaateostoksilla ja ostetaan 6 paitaa ja 7 housut ja jouluna sitten muita lahjoja. Vaan jos noihin aikoihin vaate varastoa pitää täydentää niin ne menee sitten sinne pukinkonttiin myös :)
Vielä kun lapset käyttävät niitä äidin valitsemia vaatteita ;) Isoimman kanssa joutuu varmasti pian jo käymään ostoksilla yhdessä niin että saa itse valikoida vaatteitaan ja silloin tuo ei enää onnistukaan ellei catalogista esittele haluamiaan ja 'kirjoita' joulupukille :)

:)Mukavaa joulun odotusta kaikille :)

Täällä on vietetty syksy sairastaen ja lahja stressi on edessä päin. Mielestäni jokainen saa ostaa omilleen niin paljon tai vähän kuin haluaa... En edes ymmärrä miksi tällaisesta asiasta voisi toisen tuomita,kuinka joku toimii erilailla kuin itse. Meillä lapset saa sen mihin rahkeet riittää ja mikä katsotaan tarpeelliseksi. Itsae teemme joulumatkan lappiin ja siihen on kulunut jo useampi tuhat lappunen,joten se on 1 suuri lahja jo. Sitten lapset saavat paketteja tietenkin. Aikuisille on sovittu että ei osteta,mutta kas kummaa kun pukki saapuu,niin myös aikuisille on pakettejea :) Mieheltäni sain kosinnan ja sormukset ovat meidän lahjamme :D
Lasten iloisuus ja positiivisuus ja minulle se paras lahja :)

Yhteistyössä