Kun nyt on useita avauksia ollut siitä että lapset saavat joidenkin mielestä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miina";22626536]Nyt kun sieltä ne isovanhemmat kuolisikin, niin kamala asia kun se onkin, mutta mahdollinen...Lahjojen määrä "romahtaa" puoleen. Paikkaatko itse sitten sen lahjojen määrän lapsille, kun kuitenkin 40 lahjaa on aika tuntuvasti enemmän kuin 20? Lapset odottavat kuitenkin tuot mihin ovat totutetut. Kärjistetty kommentti, tiedän, mutta ehkä herättää huomioimaan mitä ylenpalttisuuden opetus voi tuoda mukanaan.[/QUOTE]

Eivät isovanhemmat sentään 20 pakettia hommaa. Vaan siihen on laskettu minun tädit ( 2kpl ), miehet täti + sedät ( 4 kpl ). Minun enot ( 2kpl ). Isovanhemmat ( miehen puolelta eronneet eli 3 taloutta ). Lasten kummit ( jokaisella 4 kummia ). Miehen sisarukset ja minun sisarukset ( yhteensä 3 kpl ). :)

Mä sain kans lapsena paljon lahjoja enkä todellakaan monotonisesti niitä aukonut kuten joku sanoi että käy. Mä olin niistä aina ihan innoissani. :D Se mikä mun mielestä on enemmän ratkasevaa on se, miten on muuten? Mä sain jouluna ja synttärinä lahjat ja niiden ulkopuolella en paljon mitään. Nimppareita meillä ei oikein vietetty mutta mun perinteinen lahja oli karkkipussi aina silloin. :)

Palstan mukaan olen aivan takuuvarmasti piloille hemmoteltu kun sain paljon lahjoja aina jouluna ja satun vielä olemaan ainoa lapsi. =)

Meillä 3 lasta ja me olemme mieheni kanssa ne jotka toiveet ostavat, ei ole kummeja eikä mummeja kelle toiveita jaella. Pienin saa yhden ison (yli 100 euron lahja jo tämä yksinään) ja pari pienempää lahjaa. Sitten kaksi vanhempaa saavat 3 toivotuinta lelua, kirjan, vaatteita. Joulu on silti "rikas" ja rakas juhla kaikkine muine perinteineenkin.

ai niin ja yhteisen pelin saavat isommat sekä kummatkin omat levyt ja kaikki lapset saavat yhteiseksi 3 eläin dvd:tä. Mielestäni ihan sopiva määrä, mutta meille. Kukin taaplaa tyylillään.

Minusta isot määrät lahjoja (ja varsinkin jos on usempi lapsi) on ihan käytännönmielessä hanurista. Järkyttävästi paketoimista, roudaamista, ostamista ja mihin ihmeeseen ne lastenhuoneessa tungetaan - ei meillä hyllyt humise tyhjyyttä :) Ja kuulun niihin, jotka eivät usko että niillä 50 lahjalla leikitään yhtä keskittyneesti jos ne kerralla saadaan.

Mä mielummin valitsen vähän lahjoja jouluna ja muulloin voi saada lahjoja tai tavaroita. Miksi pitää odottaa koko vuosi, saada kerralla kasa, kun niistä on enemmän iloa ripoteltuna ympäri vuoden? Samalla saa sitä lastenhuonettakin tyhjennettyä helpommin, yksi sisään ja mielellään jotain poiskin :)

Enkä näe mitään järkeä piilottaa vaatteita tms lahjapaketteihin, jos niitä paketteja tulee muutenkin valtavat määrät. Miksi niitä ei voi antaa suosiolla kaupasta käyttöön? Enkä luistimia tai suksiakaan panttaa jouluun, jos niitä voi jo ulkona käyttää.

Loppukädessä tavaran määrässä ei ole ehkä suurta eroa, mutta antotavassa sitäkin enemmän.

Mitren lapsesi reagoivat kun avaavat paketteja? Onko heistä mukavaa kun kaikki ostokset on paketoitu? Muistan itse, että ns. pehmeät paketit olivat aina pettymys. Tarviiko kaikkea paketoida (esim. talvikengät)? Tuntuu, että jos paketteja ei edes jaksa avata yhden päivän aikana, ne menettävät merkityksensä.

Itse sain lapsena yhteensä noin 5 lahjaa, joista 2 vanhemmiltani. Nyt 4 kk ikäiselle vauvallemme olemme ostaneet yhden lelun, jota ei paketoida (eihän se ymmärrä!). Tulevina vuosina ostetaan ehkä 2-3 joululahjaa ja talvivaatteet hän saa muutenkin kuin lahjaksi. Mielestäni 5-10 lahjaa on sopiva määrä lapselle - jaksaa vielä intoilla lahjoista :).

Mä en edes keksisi 10 tai saati 20 lahjaa/muksu :O 3 vielä voisin keksiä eli kirja, lelu ja sukkapaketit, mutta sen lisäksi mitä muuta... Talviurheiluvälineetkin on pitänyt hankkia ennen joulua ja niitäkään ei tarvitse ostaa kuin esikoiselle. Leluja ei tähän kämppän kaivata yhtään enempää ja kirjojakin sen verran, että tyhmältä tuntuisi jouluksi ostaa esim. 5/muksu (25 kirjaa). Mun mielestä dödöt ja saippuat eivät ole lahjoja, kuten ei leivät ja porkkanatkaan. Karkkia saavat yleensä muilta, joten niitäkään en lahjoihin aio laittaa. Kokkailemme muuten kaikkea hyvää joulunaikaan.

Itse pienenä taas arvostin pehmeitä paketteja ja jopa meidän 4 vuotias poika viime joulunakin kyllä arvosti pehmeitä pakettejaan. Nyt tytölle lähtee pakettiin iso kasa hello kitty vaatteita ja se nyt on vaan vähän siitäkin kiinni mitä ne lapset arvostaa, meillä kyllä ihan jokainen arvostaa myös niitä pehmeitä paketteja =)

Siis jouluna meillä EI pihistellä. Sitä koetin tuolla avauksella sanoakin :) Että jouluna on lahjoja, on ruokaa ja herkkuja jne. silloin en pihistele! :)

Mä olen ihan samoilla linjoilla sun kanssa. Se, että KERRAN VUODESSA lapsilla on yhden päivän ajan oikea satujen ihmemaa kun saa paljon lahjoja ym, ei varmasti lasta pilaa. Kun normaalisti elämme hyvin arkisesti ja säästäväisesti, voi mielestäni hyvällä omallatunnolla luoda juhlavan joulun. Lahjapaketteja on tuolle 1,5veelle nyt ehkä 15 jo kaapissa :D Tosin siinä sukulaistenkin paketteja jo mukana.. Ja ei, joulumme ei silti ole kaupallinen joulu, valtaosa joulustamme syntyy ihan muista asioista kuin paketeista...

No mä oon saanut lapsena paljon lahjoja mutta ne oli mun äidin puolelta ainakin tosi mietittyjä, hän osti niitä pikkuhiljaa koko vuoden eikä musta tullut materialistia kuitenkaan :). Omalle lapselle mä ostan niin paljon lahjoja kuin haluan, en tunne huonoa omaatuntoa siitä että joku toinen ostaa vaan kaksi pakettia omilleen ja meidän lapsella on 20-30 pakettia jouluna. Mutta mä lasken kyllä kaikki villasukat ja pyjamatkin ym. siihen.

Meillä on kyllä pehmeätkin paketit suosiossa. Pienimmäinen ei juuri kovia paketteja tänä vuonna edes saa. Olen antanut kiertoon jo juuri seuraavan käytettävän koon vaatteet mitä vauva tarvitsee joten olen ostanut niitä pukinkonttiinkin.
Isoin on sen ikäinen että tykkää jo jostain tietystä hahmosta tai jos eskarikavereilla on ollut jotain ihania vaatteita ( kuvia paidoissa ) niin tahtoo sellaisia. Ja sellaisia olen ostanut. Esikoisen vaatteet menevät kiertoon kahdelle pienimmälle ( kaikki tyttöjä ) joten tuo kohta 3 vuotta täyttävä taas innostuu ihan hurjasti jos saa vaatteen joka on ihan oma eikä kenenkään vanha :D Keskimmäinen on meidän lapsista myös se joka tykkää vaihtaa vaatteita, pukeutuu leikeissäkin huiviin, hattuihin, esiliinaan, juhlakenkiin jne. Eli rakastaa vaatteita muutenkin :)

Kovista paketeista löytyy meillä tosiaan lautapelejä useampi ( afrikantähti, junior alias, palapelejä, numeropeli, muistipeli... ). Samoten dvd-elokuvia on useampi ( kerään lapsille disney-sarjan klassikoita ja niitä sitten katsotaan usein esim. viikonloppuisin koko perhe ja vietetään leffailtaa :) ).

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;22626754:
Itse pienenä taas arvostin pehmeitä paketteja ja jopa meidän 4 vuotias poika viime joulunakin kyllä arvosti pehmeitä pakettejaan. Nyt tytölle lähtee pakettiin iso kasa hello kitty vaatteita ja se nyt on vaan vähän siitäkin kiinni mitä ne lapset arvostaa, meillä kyllä ihan jokainen arvostaa myös niitä pehmeitä paketteja =)

Samajuttu. 3v tykkää pehmeistäkin paketeista. Ja varmasti tänäkinvuonna jokunen sellanen säkissä on,

Lahjan arvostus kärsii hyvin helposti. Olen kerran ja kaksi seurannut sivustakin näitä tilanteita kun lapsi vaan monotonisesti aukoo lahjaa lahjan perään...moni lahja päätyy "romukoppaan" jo ensimmäisen leikin jälkeen (toisin sanoen sinne lelujen joukkoon joilla ei enää leikitä). Määrän sijaan mä satsaisin lapsellakin lahjan laatuu, siihen että se on mielekäs ja että sillä leikkiminen kiinnostaa pitkään. Liukuhihnaleikki ei liene kovin kehittävää...Seuraappa huviksesi kuinka monella ostamallasi lelulla lapsi loppuviimein puolen vuoden päästä leikkiikään? ja kuinka moni olikaan turha.

Tottakai silloin ku avataan lahjat, moni heitetään sivuun, mutta kyllä niistä myöhemmin on paljon iloa.

on tyhmää ostaa lapselle 20-30 tai jopa enempää. mielestäni noin kymmenen on jo paljon lapselle. koska jos on paljon tavaraa, niin varmaan siitä ainakin puolet on niin, että lapsi vaan avaa paketin ja sitten ei sen jälkeen koske siihen. kannattaa kysellä ja kuunnella lapsen toive, ja ostaa niiden mukaan sen mitä ostaa.

Täällä moni yleistää asian niin, että jos lapsi saa vaikka 30 pakettia, niin se tarkoittaa 30 lelua, meillä varmaan puolet lahjoista on vaatelahjoja, joista äiti pitää, ei ne kaikki leluja ole. Sitten on vielä kirjat sun muut, joita en leluiksi laske.

Joo ja ne vaatelahjatkin kun miettii tarkkaan lapsen mukaan, sellainen paita esim missä joku tykätty kuva tai pojalle maasto kuosia tai lapsen mukaan, kun pitää mielikuvituksen mukana vaatelahjoissakin niin varmasti on tykätty

Kulutusjuhlaa mielestäni suuren lahjaröykkiöt.

Lapsi on onnellinen ja tyytyväinen pienempäänkin lahjamäärään, jos saa edes muutaman toivomansa lahjan. Joulumielen tuo tunnelma ja perheen, lähimmäisten läsnäolo eikä suunnaton lahjaröykkiö.

Jokaisella on oma arvomaailmansa tietysti. Vanhempien rakkaudenmäärää lastaan kohtaan ei kuitenkaan mitata lahjojenmäärässä. Eikä menetettyä yhteistä aikaa voi korjata tai korvata lahjoilla.

Lapsilla on kuitenkin loppupelissä käytössä ne muutama paras ja mieluisin lelu suurimman osan roihnasta lojuessa lelukopassa. Näin ainakin meillä.

[QUOTE="shihtzu";22626805]Täällä moni yleistää asian niin, että jos lapsi saa vaikka 30 pakettia, niin se tarkoittaa 30 lelua, meillä varmaan puolet lahjoista on vaatelahjoja, joista äiti pitää, ei ne kaikki leluja ole. Sitten on vielä kirjat sun muut, joita en leluiksi laske.[/QUOTE]

Ja kaikki pikkuautot on paketoitu erikseen :) Muistelen lapsuutta ja mun kaveri laski erikseen jokaisen hiuspampulan lahjaksi :laugh:

Mulle esim nukkekoti kalusteineen olisi yksi iso lahja - eikä mielellään 10 lahjaa.

Minä panostan mieluummin laatuun kuin määrään. Muutenkaan ihan kaikkea ei kannata pakettiin kääriä. Meillä lapsi saa isovanhemmilta lahjaksi luistimet ja olen itse ostanut valmiiksi kypärän jotta päästään heti joulun jälkeen kokeilemaan luistimia. En todellakaan kääri kypärää pakettiin. Samoin jos lapsella on tarvetta vaatteisiin, ne sovitetaan kaupassa, ostetaan ja viedään kaappiin, ei paketoida. Karkkilahjoja lapselle en omilta vanhemmilta (tai muiltakaan jotka ovat jouluaattona paikalla) ymmärrä ollenkaan. Miksi ne pitää paketoida, kun ne voisi ihan hyvin laittaa kaapista pöydälle jakoon. Lahjapaketeissa on leluja, pelejä ja kirjoja, oheisjutut tulee sitten erikseen. Tuota värityskirjaakin vielä mietin laitanko pakettiin, vai annetaanko lapselle aattoaamuna tehtäväksi. Ja silti lapsi tulee saamaan lahjoja parikymmentä.

Alkuperäinen kirjoittaja tunnelma tärkeintä;22626836:

Lapsi on onnellinen ja tyytyväinen pienempäänkin lahjamäärään, jos saa edes muutaman toivomansa lahjan. Joulumielen tuo tunnelma ja perheen, lähimmäisten läsnäolo eikä suunnaton lahjaröykkiö.

Jokaisella on oma arvomaailmansa tietysti. Vanhempien rakkaudenmäärää lastaan kohtaan ei kuitenkaan mitata lahjojenmäärässä. Eikä menetettyä yhteistä aikaa voi korjata tai korvata lahjoilla.

Lapsilla on kuitenkin loppupelissä käytössä ne muutama paras ja mieluisin lelu suurimman osan roihnasta lojuessa lelukopassa. Näin ainakin meillä.

Mutta tätä mä en ymmärrä, miksi näihin keskusteluihin aina vedetään mukaan vanhempien rakkaus lasta kohtaan. Lahjojen määrällä (isolla tahi pienellä) ei oo mitään yhteyttä siihen rakastetaanko lasta tai annetaanko lapselle aikaa.

[QUOTE="shihtzu";22626805]Täällä moni yleistää asian niin, että jos lapsi saa vaikka 30 pakettia, niin se tarkoittaa 30 lelua, meillä varmaan puolet lahjoista on vaatelahjoja, joista äiti pitää, ei ne kaikki leluja ole. Sitten on vielä kirjat sun muut, joita en leluiksi laske.[/QUOTE]

Ei se sisällys vaan määrä. 30 ois tolle aivan liikaa käsitellä ja avata. Olkoonkin paketeissa mitä vaan. Se huomio kiinnittyy niin tiukasti 2-3 mieluisampaan(viimevuonna auto ja pyjama) että ei siihen mahdu enempää.

Meillä vaatteet ostetaan kirppareilta ja otetaan yleensä heti käyttöön, joten mielestäni olisi älytöntä pantata niitä jouluun ja pistää kääreisiin. Myöskään en ymmärrä, miksi vaatelahjoja pitäisi oppia arvostamaan... miksi niitä vaatteitakaan pitäsi olla paljoa, minusta on paljon parempi opettaa lapsille, että pukeutuminen on välitön paha, eikä opettaa heitä haluamaan uusimmat muotikuteet tai ylipäätään, että pitäisi olla jotain tiettyä yllä.

Alkuperäinen kirjoittaja tunnelma tärkeintä;22626836:

Tuossa aiemmin jo kerroinkin mitkä asiat meidän joulussa ovat tärkeitä! :) Mutta paljon lahjoja on osa joulua, ostan miehellenikin siis useamman lahjan ja hän minulle.
Ja ympäri vuoden tehdään paljon asioita lasten kanssa joita itse arvostetaan paljon. Luonnossa oleilu, retket, leipominen, ruoanlaitto jne.
Emme siis koe menettävämme yhteistä aikaa lasten kanssa vaikka lahjoja onkin paljon. :)

Meillä vaatteet ostetaan kirppareilta ja otetaan yleensä heti käyttöön, joten mielestäni olisi älytöntä pantata niitä jouluun ja pistää kääreisiin. Myöskään en ymmärrä, miksi vaatelahjoja pitäisi oppia arvostamaan... miksi niitä vaatteitakaan pitäsi olla paljoa, minusta on paljon parempi opettaa lapsille, että pukeutuminen on välitön paha, eikä opettaa heitä haluamaan uusimmat muotikuteet tai ylipäätään, että pitäisi olla jotain tiettyä yllä.

No mun on sanottava, että en minä olekaan lapselle vaatteita lahjaksi ostanut, vaan se tulee niitä saamaan lahjaksi, meillä kun lapsi saa lahjoja vähän sieltä sun täältä, kun kummeja on jo 5 ja sitten isovanhemmat ja muut sukulaiset vai pitääkö kaikille sanoa, että älkää pistäkö niitä vaatteita paketteihin, vaan laitetaan ne suoraan kaappiin.
Niin ja noilla lapsilla on suurin osa vaatteista käytettynä hankittuja, kavereiden lapsilta, että ei meillä muotikuteissa kuljeta.

Miksi myös aina oletetaan, että ne vanhemmat ostaa ne lasten lahjat. Minä olen hankkinut esikoiselle 3 lahjaa ja kuopukselle (1,5kk jouluna) en ainuttakaan, kun en näe mitään järkeä siinä, että minä avaan itse paketoiman lahjan, kun tuo saa kuitenkin muilta lahjoja.
Meillä siis suurin osa lahjoista tulee muualta kuin vanhemmilta.

Yhteistyössä