Kun nyt on useita avauksia ollut siitä että lapset saavat joidenkin mielestä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22627862]minusta on ainakin ihan turhaa opettaa lapsi älyttömiin lahjavuoriin, entäpä sitten jos tuleekin sellainen joulu eteen ettei kerta kaikkiaan ole varaa ostaa kymmeniä lahjoja, miten sitten suu pannaan kun kullannuppu ei saakaan viittäkymmentä pakettiaan?
Meillä on periaatteena yksi parempi lahja per lapsi ja korkeintaan kaksi pienempää, ihan riittävästi siinä tulee kun kummeilta ja isovanhemmilta kuitenkin tulee jotain. Ja kummasti vaan kun lapsillekin tulee ikää lisää ne tavaralahjatoiveetkin muuttuvat rahalahjatoiveiksi...[/QUOTE]

Kerron sulle yhden salaisuuden, mutta sun ei saa kertoa sitä kenellekään. Lapsia kasvatetaan jouluaaton lisäksi 364 päivää vuodessa, joten jos lapsi onnensa saa vain paketeista niin silloin on menty vikaan aivan jossain muussa kuin lahjavuoressa kerran vuodessa...

Meillä oli viime jouluna paketteja niin paljon et osa unohtui eteiseen, eikä kukaan edes huomannut... Tänä vuonna hankintalista on lyhyempi ja heräteostokset kielletty. Ostetaan vaan laadukkaita leluja, ei mitään turhaketta. Molemmilla hankittuna vähän alle 10 pakettia ja lopullinen määrä taitaa olla n. 15 pakettia per lapsi. Ei siis ihan vähän sekään, mut mun mielestä aika kohtuullista kuitenkin.

Meillä on koitettu jokaiselle lapselle hankki suunnilleen saman arvoiset lahjat. Toki kun kokoonpanona se että 2 alle kouluikäistä ja yksi teini niin luonnollisesti teini ei saata saada meiltä kuin yhden ja pienet suunnilleen samlla summalla sen 4 pakettia.
Mutta se kun meillä on uusperhe, niin selitäpä se taas esikoisen mummolle että 10parin tennissukkapakettia ei tarvi kietoa 10 eri pakettiin vaan voi laittaan sen kokonaisena, kuten samaan pakettiin voi laittaa sen ankkarin ja suklaalevyn.
Pienemmät joka joulu ihmettelee kun isoin sisarus saa noin monta lahjaa joita ei lopulta viitsi edes avata.
Onneksi muut tajuaa laittaa ne sukat yhteen pakettiin jne. Kunhan saisin ex anopinkin tajuamaan.

[QUOTE="mä";22627893]Kerron sulle yhden salaisuuden, mutta sun ei saa kertoa sitä kenellekään. Lapsia kasvatetaan jouluaaton lisäksi 364 päivää vuodessa, joten jos lapsi onnensa saa vain paketeista niin silloin on menty vikaan aivan jossain muussa kuin lahjavuoressa kerran vuodessa...[/QUOTE]

mä luulen että loppujen lopuksi tavaravuoret ovat perheissä ihan yhtä suuret vaikka lahjoja ostetaankin jouluna eri määriä.

Mutta sen ymmärtäminen miksi osa panostaan yksinomaan jouluun lahjavuorella olisi kiva. Vuodessahan on tosiaan ne 364 muutakin päivää. Siis kun selitetään, että koko vuosi ollaan pihejä, mutta sitten jouluna repäistään. Miksi teistä on parempi saada lahjat "kerran" vuodessa? (tähän kysymykseen siis ei ole mitään oikeaa vastausta, mutta kiinnostaa kuulla miksi se on se teidänjuttu ). Kuitenkinhan kaikki ostavat kirjoja, pelejä, puuhalehtiöitä, vaatteita, suksia ja niitä leluja kuitenkin jonkin verran lapsilleen. Osa panostaa vain jouluun ja osa pitää niitä arkena.

Viimeksi muokattu:
mä luulen että loppujen lopuksi tavaravuoret ovat perheissä ihan yhtä suuret vaikka lahjoja ostetaankin jouluna eri määriä.

Mutta sen ymmärtäminen miksi osa panostaan yksinomaan jouluun lahjavuorella olisi kiva. Vuodessahan on tosiaan ne 364 muutakin päivää. Siis kun selitetään, että koko vuosi ollaan pihejä, mutta sitten jouluna repäistään. Miksi teistä on parempi saada lahjat "kerran" vuodessa? (tähän kysymykseen siis ei ole mitään oikeaa vastausta, mutta kiinnostaa kuulla miksi se on se teidänjuttu ). Kuitenkinhan kaikki ostavat kirjoja, pelejä, puuhalehtiöitä, vaatteita, suksia ja niitä leluja kuitenkin jonkin verran lapsilleen. Osa panostaa vain jouluun ja osa pitää niitä arkena.

Omasta puolestani voin vastata kysymykseesi; koska se on meidän tapamme ja se tuntuu meistä hyvältä. Ihan niin kuin sinun tapasi on ostella ja antaa niitä pitkin vuotta ja se tuntuu arvatenkin sinusta hyvältä.

Meillä ei olla pihejä muttei meillä kyllä leluja ostella pitkin vuotta. Tarpeeseen saavat aina mitä tarvitsevat mutta en näe tarvetta hakkia leluja jatkuvasti, varsinkin kun lapsilla on tuolla vintillä vinot pinot leluja joita sitten annetaan pikkuhiljaa tuolle pikkuiselle. Lapset eivät edes kinu leluja ei edes jouluksi.
Eivät he aina saa isoja määriä lahjoja riippuen paljon myös siitä missä olemme milloinkin.
Meillä tämä lahjavuori tarkoittaa siis sellaista tavaraa jota ei nyt tarvitse aina ostaa pitkin vuotta. Vaan juuri vaikka niitä leluja, astioita, kaikkea mitä tarvitaan vaikka omaan asuntoon ja vaikka se asuntokin.

Pihi ja 37 lahjaa lapsille ei sovi samaan tekstiin. Et ole pihi vaikka niin näet

Se nyt vaan on se kuluttaminen kuluttamisen vuoksi niin että en ymmärrä. Me varmaan syödään jotain tosi hyvää ja pitkin vuotta käydään jossakin pikkumatkoilla ja liikutaan yhdessä lasten kanssa, mutta en voisi kuvitella joulua, missä 5 lasta saisi 40 pakettia=200 pakettia. JÄrjetöntä mielestäni ja olisi kyllä joulumieli kaukana, kun olohuoneeseemme ei mahtuisi edes leikkimään. Saavat kaikkinensa korkeintaan 5 pakettia/lapsi.

Meiilä minä olen ostanut lapsille 4 pakettia kummallekkin, minulla ja miehellä on pienet suvut joten ei mitään kauheita paketti virtoja tule :) oisko 10. Mutta parasta on se että ensi vuonna mulla vaihtuu sukunimi ja saan tärkeääkin tärkeämmän uuden sormuksen joten se on minun lahjani :)

Tulimme juuri ulkomailta joten sinne hujahti tonni jos ei toinen...

Meillä ainakin kaikki lapset saavat eri määrän lahjoja.
Lahjojen määrään, tai niiden hintaan enenmminkin vaikuttaa se mitä kaikke aon KOKO vuoden aikana saanut. Eism lukiolainen on saanut kirjojnajoka kuukausi, niin hän ei saa niin kalliita lahjoja, mutta määrä voi sitli olla paljon, kun saa "pieniä kivoja juttuja" jotka ei maksa paljoa kuten suihkusaippuaa, hiusjuttuja, meikkejä jne.

koulukirjat joululahjoja? :O ei jumalauta.

Meillä on lapset saaneet aina paljon lahjoja. Nyt vanhin on 16 v eikä toivo mitään lahjaksi. TÄh?
Samoin 11 v kaksoset, jos nyt jotain pientä sanoivat.
Eli vaikka olen heidät kasvattanut joululahjameressä niin nyt on tullut ikä vastaan siinä määrin taikka sitten heillä on jo kaikkea tarpeellista mitä haluavat.

Pienet 3 ja 5 v ovat lelulehdestä merkanneet mitä kaikkea haluavat...
Mutta jokalapselle ostetaan suunnilleen samanarvoisia lahjoja, isommille annetaan rahana osa.

Meillä on myös kiireettömyys yksi ja tärkeä lahja samoin lapsilta on joulunäytelmä lahja meille aikuisille.
JOka joulu tehty oma joulunäytelmä, kun lapset olivat pieniä tein itse sen näytelmän ja olin monasti isoimmassa roolissa...
:)
Nyt kun isoja lapsia niin he saavat tehdä omannäköisensä näytelmän ja ottavat pienet sisarukset siihen mukaan...

Tunnustaudun olevani aivan ap:n kaltainen =) Eli toisaalta pihi, mutta muksulle on tulossa paljon lahjoja. Meilläkin kyllä valtaosa lahjoista on juuri niitä mitä olisi pitänyt ostaa joka tapauksessa (vaatteita, pulkka ym.) eli ehkä se onkin sitä pihiyttä kun on säästellyt niiden antamista jouluun? ;) Toisaalta oma lapseni on niin pieni vielä ettei osaa vielä pyytää mitään, mutta esim. lelujen oston olen tarkoituksella jättänyt jouluun eli tällä hetkellä ei meillä paljon vielä leluja olekaan.

Itsekin olen lapsena saanut paljon lahjoja eikä se ole "pilannut" minua millään tavalla. Ja itsekin sain kaikkea käytännöllistä useasta paketista, shampoita ym. sitten vähän isompana. Ja jos sitten sai jotain arvokkaampaa lahjaksi niin muita lahjoja oli sitten vähemmän.

Ja meilläkin joulu tulee muistakin asioista kuin lahjoista, ne on vain osa sitä.

Minusta liian lahjojen määrä menee siinä että lapsi ei jaksa niitä avata. Tällä tarkoitan n. 4-5v lasta. Nuoremmat kun taas on semmosia että yhden avattuaan pitäs päästä heti leikkimään sillä. Sit koululaiset ja teini-ikäset on vähän eri asia, varsinkin teinien lahjoja pitää jo miettiä, aika moni rupee tuossa iässä olemaan vaativa ("kun kaveritkin saa sitä ja sitä").

Meillä lapset 5,5v, kohta 4v, 2v ja 6kk. Nuorin saa meiltä yhden lelulahjan ja vaatelahjan. Muut 3 lelulahjaa per nenä, jokainen yhden dvd:n, piirustustarvikkeet yhteisiksi (kyniä,vesivärit), omat värityskirjat. Tuon ikäsille se on ihan riittävästi. Lisäksi tulee meidän molempien vanhemmilta useempi, kahdelta tädiltä ja kummeja yht 13 lapsilla (joista suurin osa kyllä ostavat vaan kummilapselleen). Että kyllä siinä on tarpeeksi avattavaa kaikille.

[QUOTE="mää";22628205]Se nyt vaan on se kuluttaminen kuluttamisen vuoksi niin että en ymmärrä. Me varmaan syödään jotain tosi hyvää ja pitkin vuotta käydään jossakin pikkumatkoilla ja liikutaan yhdessä lasten kanssa, mutta en voisi kuvitella joulua, missä 5 lasta saisi 40 pakettia=200 pakettia. JÄrjetöntä mielestäni ja olisi kyllä joulumieli kaukana, kun olohuoneeseemme ei mahtuisi edes leikkimään. Saavat kaikkinensa korkeintaan 5 pakettia/lapsi.[/QUOTE]

Sinäkään et tainnut lukea edes aloitusta kokonaan? :) Kerroin moneenkin kertaan että leluja meillä paketeissa ei juuri ole vaan sinne laitetaan kaikkea muutakin tarpeellista kuten vaatteita, väritys ja askartelutarvikkeita, elokuvia, lautapelejä, musiikkia... Sukset ostamme joulun jälkeen mutta lumikolat, lumilapiot, liukurit, pulkat, luistimet, kypärät... Tuollaisia ostaisin kyllä pakettiin jos tarve on :)

Mulle on ihan sama saako teillä lapset viiskyt pakettia vai ei.
Meilläkin on lapset saaneet ennen ihan sikana lahjoja. Sukulaiset eivät ostele, mutta varsinkin minä, lasten äiti, olen pistänyt muutamana jouluna ihan överiksi kun olen ottanut lapsenmieleni mukaan ostoksille ja lahjoja on ollut. Meidän lapsille liikaa.
Ja se on pilannut meidän perheessä joulutunnelman.
Olen toki muutenkin muuttanut itseäni tänä vuonna ja lopettanut liiallisen ostelemisen... nyt lahjoja tulee myös kirpparilta... eilen ostin 1,50 eurolla kassakoneen... sama mikä anttilassa on 15€... ei sen kummempaa säästöä, mutta kuitenkin.
Meillä on siis lapsille tulossa 4 lahjaa jokaiselle + pari yhteistä.

Ei se ole mitenkään minun lapsilta pois jos joku ostaa 40 lahjaa per lapsi.

Mutta vähemmälläkin pärjää, ja olen aikeissa ostaa ne pari isompaa lelua mitä ovat toivoneet jouluksi. Meillä ei tänä jouluna ole rahasta mitenkään tiukkaa, mutta en halua ostaa turhaa tavaraa tai turhia leluja. Käytetään säästyneet rahat sitten vaikak kylpylälippuihin, käydään ulkona syömässä tms kivaa perheen kesken.

Meillä ainakin kaikki lapset saavat eri määrän lahjoja.
Lahjojen määrään, tai niiden hintaan enenmminkin vaikuttaa se mitä kaikke aon KOKO vuoden aikana saanut. Eism lukiolainen on saanut kirjojnajoka kuukausi, niin hän ei saa niin kalliita lahjoja, mutta määrä voi sitli olla paljon, kun saa "pieniä kivoja juttuja" jotka ei maksa paljoa kuten suihkusaippuaa, hiusjuttuja, meikkejä jne.

Niin että lukioilaista nyt kannustetaan jättämään koulu kesken niin saa lahjojakin :O Tai sitten saat olla onnellinen että sinulla on koulukirjat ja ne on sinun lahjasi!
Eikö teillä osteta muuten lapsille omaa shampoota,suihkusaippuaa ym?

Mietitkö yhtään tulevaa, jos jonain jouluna et pystykään tarjoamaan lahjarikasta joulua? Iskee vaikkapa työttömyys. Lapsesi ovat tottuneet että joulu on yhtäkuin paljon lahjoja. On ihan turha käydä silloin lapsille selittämään että "nyt on vähän huono tilanne pukilla", lapset pettyvät joka tapauksessa. Vaikka olisivat jo isompiakin. Ei se 10-13 vuotiaskaan vielä yhtäkkistä muutosta tajua, kun vauvasta asti on opetettu "yltäkylläisyyteen". Mutta kukin tavallaan. Joskus vaan se muutama lahja tekee niistä lahjoista arvokaamman, kuin se että ne kaikki sulautuvat yhdeksi lahja"mössöksi".
Useimmilla lapsilla on aivot. Useimmat lapset myös puhuvat samaa kieltä vanhempiensa kanssa. Meillä on mennyt ihan vaan selittämällä, miksi joinain vuosina on ollut vähemmän rahaa käytettävissä. Eikä koske pelkästään joulua.

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja sentään;22628685:
Niin että lukioilaista nyt kannustetaan jättämään koulu kesken niin saa lahjojakin :O Tai sitten saat olla onnellinen että sinulla on koulukirjat ja ne on sinun lahjasi!
Eikö teillä osteta muuten lapsille omaa shampoota,suihkusaippuaa ym?

Rollolaisen perheellä on ymmärtääkseni aika pienet tulot, ja siitä lähtökohdasta on ihan hienoa että ovat kannustaneet tuota teini-ikäistä menemään lukioon siitä huolimatta että moni itse amiksen käynyt kannustaa lastaankin amikseen. Lukiokirjat voi olla perheelle iso kustannus, ja tuo nuori sen varmaan tajuaa. Toisin kuin palstahyeenat!

Tästä keskustelusta voisi siis päätellä että liikaa voi antaa mutta mikään ei ole liian vähän? :) Toki jokainenhan sen päätöksen tekee itse mutta kun niin kovasti on porukka kritisoimassa ja puhumassa siitä miten on tyhmää antaa paljon lahjoja niin mietin että onko olemassa sitten sitä minimiä minkä alle antaminen on ihan tyhmää? :D

Välttämätön paha? Ompas sulla negatiivinen asenne sitä kohtaan. Miun 3v tykkää vaatteista ja jos se vaikka näkee jonkun asusteen jonka kovasti haluais ni saattaa sen paketista löytää vaikkei just nyt välttämättä tarttis. Kummasti se vaan ilahtuu vaatelahjoistakin. Minusta tuo on outo ajattelu että jotain lahjasorttia ei tartte arvostaa ja tietynlaiset kelpaavat.

Heti käsitetään negatiiviseksi, kun antaa toisenkin näkökulman ajateltavaksi: / Ja kyllä itse pidän vaatteista ja vaatelahjoista, mutta mun mielestä ei vaatteilla(vaatemuodilla) ei tarvitsisi olla niin suurta roolia ihmisten elämässä.

Mun mielestä on tärkeää että lapsi arvostaa jokaista saamaansa lahjaa ja keskittyy oikeasti sen lahjan avaamiseen ja siihen mitä lahjasta tulee. Ei niin että lapsi avaa lahjoja liukuhihnalla ja hyvä jos katsoo mitä sielä paketissa oli ja ei kun seuraavaan.. Tämän vuoksi en tykkää että lapsilla on kymmeniä paketteja!

Mun mielestä on tärkeää että lapsi arvostaa jokaista saamaansa lahjaa ja keskittyy oikeasti sen lahjan avaamiseen ja siihen mitä lahjasta tulee. Ei niin että lapsi avaa lahjoja liukuhihnalla ja hyvä jos katsoo mitä sielä paketissa oli ja ei kun seuraavaan.. Tämän vuoksi en tykkää että lapsilla on kymmeniä paketteja!

Eikö kuitenkin ole niin että jos paketteja on paljon mutta esim. lelut ja pelit ostettu ajatuksella niin lapsi niitä kyllä arvostaa vaikka ei niillä aattoiltana kaikilla kerkeäkään leikkiä?
Meillä on muutenkin lelut lapsien suosiossa niin että voi mennä viikkoja ettei joku lelu kiinnosta ollenkaan. Sitten taas joku muu unohtuu ja tämä toinen onkin kovasti käytetty. Tätä voi edesauttaa itsekin kyllä sillä että jemmaa välillä vaikka vinttiin joitain leluja ja vaihtelee sitten esim. kerran kuussa leikkihuoneen leluvalikoimaa itse :) Taas jaksaa lapsia kiinnostaa erilaiset lelut eikä leikkihuoneeseenkaan synny kaaosta kun kaikki lelut eivät turhaan ole siellä levitettävänä :)
Meillä lapset arvostavat siis myös niitä vaatelahjoja mutta eivät tokikaan pue kaikkia aattoiltana päälle. Pyjamat tulee yleensä heti aattona jo käyttöön ja se onkin osa joulua mutta kyllä ne muutkin vaatteet ilahduttavat sitten kun niitä päälle puetaan. Jos paketista löytyy rukkaset niin ne nykästään käteen kun seuraavan kerran ulkoillaan ja jo tuntuu erilaiselta kun on saanut pukin antamat rukkaset laittaa pihahommiin :)
Kun seuraavana päivänä valitaan päivävaatteita niin kyllähän se uusi pusero on sieltä mukava etsiä ja pukea päälleen - esitellä toisille :)

Eli vaikka ne lelut, elokuvat, pelit, vaatteet ja muut lahjat eivät heti kun paketista pois saadaan olekaan käytössä niin kyllä meillä niitä jossain vaiheessa aivan varmasti arvostetaan :) Lelulahjat koetetaan toteuttaa niin että ne on niitä tärkeimpiä toiveita mitä lapsella on ollut. Tosin esikoisen kolmanneksi tärkein toive on ollut se ( minusta aika kallis ) barbie ja kävelevä hevonen -setti ja sitä en ainakaan vielä ole hommannut koska esikoinen ei muutoinkaan leiki barbeilla. Hevosista kyllä tykkää mutta luulen että tuossa se tärkein rooli olisi kuitenkin sillä kävelevällä hevosella enkä viitsi maksaa turhaan siitä barbiesta :)
Mutta muita lelu ja pelitoiveita olen koettanut toteuttaa enkä osta sellaista 'omasta mielestä niin kivaa ja ihanaa ja kehittävää' lelua mistä tiedän ettei lapselle välttämättä ole iloa.

Yhteistyössä