Kun nyt on useita avauksia ollut siitä että lapset saavat joidenkin mielestä jouluna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaatteita meillä ostetaan siis sen mukaan miten niitä tarvitaan ympäri vuotta MUTTA jos vaatevarastoa pitää kartuttaa ( eli jolleen vaatteelle on tarvetta ) juuri viikko ennen joulua ( huomataan vaikka että esikoiselle olisi hyvä ostaa jo muutamat seuraavaa kokoa olevat housut ) niin laitetaan ne pakettiin :) Talvi, syys, kevät yms. vaatteet ostetaan silloin kun niitä rupeaa tarvimaan mutta jos esim. rukkaset ( meillä muutamat per lapsi että on kastuneiden tilalle uudet ) ratkeaa saumasta jouluviikolla tms. niin ostan uudet ja laitan ne pakettiin :) Vaikka siis tottakai kaikesta huolimatta olisi uudet ostettu rikkinäisten tilalle.

Ja mielestäni lapsen ei aattona edes tarvitse avata ja innostua jokaisesta lahjasta. Meillä käy usein niin että lapset avaavat ehkä 5 lahjaa ja leikkivät sitten tovin mieluisan lelun kanssa. Sitten jatkavat avaamista. JA aina se avaamisen riemu ja paketista löytyvät lahjat ilahduttavat :) Oli ne sitten se pyjama jossa mieluisa hahmon kuva ( pian 3v:lla hello kitty, 6v:llä prinsessa ) tai pörrösukat joita tytöt rakastaa nykäistä jalkaan kylvyn jälkeen :)
Tai sitten se peli jota on toivottu ja voidaan pelata aattoiltana kaikki yhdessä :)

Meillä vaatteet ostetaan kirppareilta ja otetaan yleensä heti käyttöön, joten mielestäni olisi älytöntä pantata niitä jouluun ja pistää kääreisiin. Myöskään en ymmärrä, miksi vaatelahjoja pitäisi oppia arvostamaan... miksi niitä vaatteitakaan pitäsi olla paljoa, minusta on paljon parempi opettaa lapsille, että pukeutuminen on välitön paha, eikä opettaa heitä haluamaan uusimmat muotikuteet tai ylipäätään, että pitäisi olla jotain tiettyä yllä.

Välttämätön paha? Ompas sulla negatiivinen asenne sitä kohtaan. Miun 3v tykkää vaatteista ja jos se vaikka näkee jonkun asusteen jonka kovasti haluais ni saattaa sen paketista löytää vaikkei just nyt välttämättä tarttis. Kummasti se vaan ilahtuu vaatelahjoistakin. Minusta tuo on outo ajattelu että jotain lahjasorttia ei tartte arvostaa ja tietynlaiset kelpaavat.

LIIKAA lahjoja niin osaako joku kertoa että miksi esim. 20 lahjaa on liikaa? Mikä on sitten liian vähän?
Itse kuulun siihen 'kastiin' joka on lapsena saanut paljon lahjoja ( omilta vanhemmilta varmaan jonkun 10-20 joka joulu ja sukulaisita/kummeilta/ystäviltä lisäksi 20-40 pakettia ).
Mutta tuohon siis lasketaan kaikki, konvehtirasiat yms.
Enkä tuosta ainakaan ahneeksi ole tullut. Olen hirrrrrrmuisen pihi ihminen, jopa niin pihi että itseäni välillä ällöttää. Mitään ei raaskisi ostaa vaikka paljon kaikkea tekisi mieli :D

Meillä lapset saavat myöskin paljon lahjoja. Tällä hetkellä 6 vuotiaalle on n. 15 pakettia odottamassa ( ei karkkeja ). 2v:llä saman verran ja 8kk vanhalla ehkä 7 pakettia jo laitettu paperiin ja säkkiin. Ja tuosta puuttuu vielä vajaa kymmenkunta jokaiselta. Ja nämä siis ne mitä tulee meiltä. Sisältää vaatetta, leluja, elokuvia, kirjoja. Karkkeja ei osteta kun niitä tulee muulta suvulta.
Ja muu suku ja läheiset lahjoo lapsia paljon myös. Miehellä on pieni mutta tiivis suku ja meidän lapset ainoita lapsia suvussa joten paketteja tulee. Minulla isompi suku mutta läheinen sekin ja joka joulu on tullut lapsille pussillinen lahjoja sieltäkin. Minun tädeiltäni ja isovanhemmiltani.

Ja nyt siis kiinnostaisi että eikö liian vähillä lahjoilla voi tehdä vääryyttä jos liian paljoilla voi?

Meillä lapsia lahjotaan melko harvoin. Uusia leluja saavat lähinnä jouluna. Synttäreilläkin ostamme yleensä jotain 'kulutustavaraa' kuten vaatteita, askartelutarvikkeita tms. Värityskirjoja ja kyniä ostamme ympäri vuoden riippumatta siitä onko mikään juhlapäivä vaan silloin aina kun on tarvetta. Muuten ostamme harvoin mitään tavaraa. Vaatteita kylläkin.
Ja joulu on sitten se kun lahjotaan oikein kunnolla. Kaikki lahjat on tullut aina avatuksia. Ei välttämättä samalla istumalla mutta mitäs haittaa siitäkään on jos lapsi esim. aattona avaa osan ja loput odottaa kuusen alla joulupäivään? :)

Meidän perheessä siis on periaatteena se että joulu tuntuu lahjarikkaalta joululta :)
Miehellenikin ostan 4-10 lahjaa riippuen siitä mitä keksin ja löydän ja minkä hintaisia :)

Ei olla rikkaita, minä olen ollut lasten kanssa kotona ja miehellä ei mikään hyvä palkkainen työ ole mutta jouluun panostetaan :)

Ja loppuun vielä lisään että tämä avaus ei ole tarkoitettu siihen että mollattaisiin niitä joilla ei ole esim. varaa ostaa paljoa lahjoja. Me laitetaan siis ne vaatteetkin pakettiin joita tulisi ostettua lähiaikoina kuitenkin :) Sillä saadaan muutama paketti lisää :)
Mielestäni vähät lahjat tai paljot lahjat... Onnellisen joulun pystyy tekemään muillakin keinoilla MUTTA tämä olikin vain tälläinen 'vastaisku' noille päivittelijöille jotka päivittelevät sitä että lahjoja on paljon ja miten ne pilaa lapsen :)

No jos OIKEESTI ei osta KOKO muuna vuonna mitään leluja tms lapsille (paitsi synttärinä) niin kaiketi silloin on ihan ok saada paljon lahjoja jouluna. Mutta meillä ostetaan kuukausittain lapsille leluja ja muita juttuja niin tuntuu hullulta ostaa jouluna hirveät läjät tavaraa. Lisäksi meidän arvoihin ei kuulu materialistinen joulu, lahjat on vain pieni osa sitä, ei joulun päätarkoitus. Ja näiden pointtien lisäksi oon huomannu, että kun jonain jouluna lapset on saanu useamman lelu/tavaralahjan niin ei niitä kiinnosta kuin se yksi mieluisin, saattavat jopa jättää avaamatta niitä lahjoja. Yhtenä jouluna esikoinen sai useamman lelun ja on leikkiny vain sillä mieluisimmalla, yksikin lelu on oli käyttämättömänä 2 vuotta kunnes toissaviikolla annoin sen kaverin pojalle. En näe mitään järkeä siinä, että ostettais lapsille niin paljon lahjoja että puolet jää käyttämättä ja vaille mielenkiintoa.

Onko teillä lapset OIKEESTI kiinnostuneita joka ikisestä lahjasta ja leikkiikö ne OIKEESTI paljon niillä kaikilla mitä saavat? Vai onko niin, että se paketin avaaminen on se pop ja sen jälkeen tavarat lojuu jossain nurkassa käyttämättöminä? Jos teillä lapset OIKEESTI jaksaa ihan tosissaan kiinnostua kaikista niistä 30 paketista niin eikai siinä mitään, meillä ei jakseta kiinnostua kuin siitä tärkeimmästä lahjasta niin mitä järkeä on ostaa tavaraa nurkkiin pölyä keräämään. Sukulaisillekin on annettu lelujenostokielto, vain pehmeitä paketteja saavat ostaa. NÄin ollu jo monta vuotta. ITse ostetaan yksi tai maks kaksi lelu/tavaralahjaa ja siinä se. TYytyväisiä on toistaiseksi oltu.

Enkä näe mitään järkeä piilottaa vaatteita tms lahjapaketteihin, jos niitä paketteja tulee muutenkin valtavat määrät. Miksi niitä ei voi antaa suosiolla kaupasta käyttöön? Enkä luistimia tai suksiakaan panttaa jouluun, jos niitä voi jo ulkona käyttää.

Loppukädessä tavaran määrässä ei ole ehkä suurta eroa, mutta antotavassa sitäkin enemmän.

Mä taas en näe mitään syytä sanoa lapselle, että hänen on ihan pakko ottaa uudet vaatteet käyttöön just nyt, kun toinen pyytää, että saisi ne aattona. Mun mielestä ei ole mitään järkeä pahoittaa lapsen mieli aivan turhaan sanomalla, ettet voi saada näitä vaatteita 20 päivän päästä vaan sun on ehdottomasti otettava ne just nyt heti.

Minä taas ehdottomasti antaisin sen luistelukypärän joululahjaksi jos kerran luistimetkin on tulossa paketista :) Sopisi hyvin kokonaisuudeksi :)
Tässä näitä eroja sitten näköjään tuleekin :)
Meillä tosiaan lapset saavat leluja syntymäpäivillään ( meiltä tosin usein pehmeitä lahjoja ) ja jouluna. Ehkä 2-3 kertaa vuoden aikana muuten ja nekin usein sitten pieniä ( ei mitään nukkekoteja, parkkitaloja, junaratoja tms. ). Tyyliin zhuzhupets tms.
Jouluna sitten ostamme parikin toivotuinta lelulahjaa.
Keskimmäinen ei osannut toivoa mitään mutta tykkää kerhossa kovasti brion hellasta joten ostimme sellaisen. Nyt on innostunut junista ja vetureista ( tykkää juna ohjelmista, lukee junakirjoja ja eilen telkkarissa junaratamainoksen nähtyään sanoi että tahtoisi junan ja veturin ) joten ostamme hänelle junaratasetin ( brion tms. ). Isompi taas toivoi toista zhuzhupetsiä ja geomag-magneetteja joten ostamme hänelle ne. :)

Mutta tätä mä en ymmärrä, miksi näihin keskusteluihin aina vedetään mukaan vanhempien rakkaus lasta kohtaan. Lahjojen määrällä (isolla tahi pienellä) ei oo mitään yhteyttä siihen rakastetaanko lasta tai annetaanko lapselle aikaa.

Kirjoitelmani taisi olla ensimmäinen "veto" vanhempien rakkauden suhteen ja jäin miettimään, miksi tästä asiasta ei saisi mielipidettään esittää tai ylipäätään tuoda asiaa esiin.

Mielestäni toin tuon lahjamäärän suhteen vanhempien rakkauteen samoin suhtein esiin, kuin sinäkin, että lahjamäärällä ei kerrota rakkauden määrään.

MUTTA sitten toisaalta elämän tositarinoita on myöskin ne, että menetettyä yhteistä aikaa on yritetty lapselle hyvittää tai korvata arvokkailla lahjoilla. Tai että joku perheen lapsista on saanut vähemmän lahjoja kuin toiset. Lapsille sama lahjamäärä on usein tärkeä. Aikuisena sitä unohtaa helposti asioita, jotka ovat pienelle ihmiselle tärkeitä (kuinka paljon äiti piti sylissä ketäkin lapsikatraasta, kuinka monta lahjaa sai jne, kuka toi tuliaisia ja kenelle). Vai oletteko jo unohtaneet?

Oma lapsuudentraumani on se, että mummini ei pitänyt minusta ja eikä koskaan ostanut minulle mitään vaikka toi sisarruksilleni. Kyllä minä jo siitä ymmärsin ettei mummi välittänyt minusta.

Meidän nyt 5v sai viime vuonna kokonaiset 3-5 (en ees muista :D ) pakettia, ja ku ekan oli avannu ei millään olis enää kiinnostanu avata niitä muita.

Joten jatkamme samaa linjaa, molemmat lapset saa tänä vuonna kolme lahjaa meiltä, sellaisia mitä ovat lelulehdistä ihailleet ja kaupoissa hiplailleet. Mummoilta todennäköisesti tulee paketti per nenä ja kummeilta ehkä jotain pientä. Ja se riittää enemmän kuin hyvin :)

Miehelle ostin kaks lahjaa, musta on niin ihanaa ostaa lahjoja, mutten nää mitään järkeä ostaa niitä ihan hirveästi vaikka varaakin kai olis. Ja onhan tuo nähty jo muina jouluina ettei noi lapset jaksa kiinnostua mistään, kun ovat sen lempparilelutoiveen paketista löytäneet. Eli yks paketti aina lapselle taitais riittää, mut ku niitä lahjoja on niin kiva ostaa :D

Siis älytön määrä lahjoja! Rahan ja luonnontuhlausta. Ja miksi ostat miehelles noin paljo lahjoja? Me ei osteta miehen kans toisillemme ollenkaan, ostetaan sit jotain yhteistä kivaa joulun jälkeisistä alennusmyynneistä.

Meillä lapset nyt saavat aika monta lahjaa ihan vain siksi koska eivät muuten vuoden aikana saa paljon mitään.

Tämähän on niiiiin väärin kuin mahdollista. Etkö ymmärrä, että vuodessa on yksi ainut päivä, jolloin lapsi ei saisi saada juurikaan mitään? Ihan sama vaikka hukkuisi tavaraan 25.12.-23.12. välisenä aikana, kunhan ei vain saa 24.12. paljoa. Tuo on maaginen päivä (se kuuluisa jouluntaika?), jolloin lapsi menee pilalle, jos saa paljon lahjoja. Jos lapsi saa viidet sukat 23.3. ei hän kärsi siitä, mutta jos annat nuo samat viidet sukat jouluaattona, kasvaa lapsesi kieroon ja vahingoitat lastasi peruuttamattomasti. Ja sehän on itsestäänselvyys, ettet vietä lapsesi kanssa koskaan aikaa (rakkaudesta nyt puhumattakaan) vaan korvaat noilla sukilla puuttuvan yhdessä olon. Ugh! Palsta on puhunut!

[QUOTE="mä";22626941]Mä taas en näe mitään syytä sanoa lapselle, että hänen on ihan pakko ottaa uudet vaatteet käyttöön just nyt, kun toinen pyytää, että saisi ne aattona. Mun mielestä ei ole mitään järkeä pahoittaa lapsen mieli aivan turhaan sanomalla, ettet voi saada näitä vaatteita 20 päivän päästä vaan sun on ehdottomasti otettava ne just nyt heti.[/QUOTE]

Eli teillä lapset tietää lahjat etukäteen ja haluaa ne paketoitavaksi ja sitten avata niitä? Toki vaatteen voi ottaa käyttöön vasta jouluaattona, mutta mikä avaamisen ilo tulee tavarasta jonka tietää (varsinkin jos siellä on 30 muutakin pakettia jonossa)?

Uskon että lapsikin voi innostua vaatelahjasta jos se on kuvioinniltaan mieleine - kyllä omani ainakin innostuu. Mutta ajatusmaailmaani ei kuulu arkitavaran paketointi, vain pakettien määrän takia :)

Siis älytön määrä lahjoja! Rahan ja luonnontuhlausta. Ja miksi ostat miehelles noin paljo lahjoja? Me ei osteta miehen kans toisillemme ollenkaan, ostetaan sit jotain yhteistä kivaa joulun jälkeisistä alennusmyynneistä.

No eihän sinun toiminta ole luonnon kannalta yhtään erilaista - se että ostaako tavaran jouluksi tai joulun jälkeen ei ole erilaista ekologisessa mielessä :)

Eli teillä lapset tietää lahjat etukäteen ja haluaa ne paketoitavaksi ja sitten avata niitä? Toki vaatteen voi ottaa käyttöön vasta jouluaattona, mutta mikä avaamisen ilo tulee tavarasta jonka tietää (varsinkin jos siellä on 30 muutakin pakettia jonossa)?

Uskon että lapsikin voi innostua vaatelahjasta jos se on kuvioinniltaan mieleine - kyllä omani ainakin innostuu. Mutta ajatusmaailmaani ei kuulu arkitavaran paketointi, vain pakettien määrän takia :)

Nuo vaatelahjat tietää. Tilasin ne ellokselta ja sanoin lapselle siitä, kuten yleensäkin kerron jos hänelle vaatteita ostan. Kun paketti tuli, pyysin lasta katsomaan niin ei halunnut nähdä vaan pyysi paketoitavaksi. Lahjojen kokonaismäärää en tiedä eikä sillä ole minulle mitään merkitystä. Miksi sillä on sitten muille niin suuri merkitys? Tätä en pysty ymmärtämään. Taidan lähteä ostelemaan hiukan lisää ihan vaan muiden kiusaksi :D

mielestäni jokainen saa ostaa niin paljon lahjoja kuin tahtoo. Itse ostan lapselle kirjan ja 1-2 lelua jotka on tarkkaan mietitty. En halua täyttää lastenhuonetta turhalla romulla eikä se lelujen määrä lasta onnelliseksi tee. Mietin, että mitä järkeä 8kk ikäiselle on ostaa isoa määrää lahjoja, kun hän ei vielä niiden päälle ymmärrä. kiinnostaisi tietää paljonko te lahjoja paljon ostavat käytätte joululahjoihin rahaa?

No meillä ei vaatelahjoja ole muuta kuin pyjama (sellainen kuulu mun mielestä joulupakettiin joka joulu) ja ne villasukat. Mutta ei kaikki paketit ole leluja, meillä poika tykkää ihan hirveästi esim. kirjoista ja palapeleistä joten siellä on niitäkin. Mutta miksi mä teille pakettimäärääni puolustelen, en ymmärrä, kai mua häiritsee toi teidän tuomitsevuus tässä asiassa..Eikö jokainen tee niinkuin parhaaksi näkee?

Minä olen ostanut lahjoja jemmaan jo koko vuoden :) Kirjoja, dvd-elokuvia, pelejä yms. :) Käytän hyödyksi tarjouksia ja jätän ne sitten kaappiin odottelemaan. Joskus toki sieltäkin saatan lapsille antaa jos siltä tuntuu vaikka ei juhlapäivää olisikaan :)

Ostan miehellenikin monta lahjaa koska on monta ideaa mielessä joita hän tarvitsee ja joista hän on kertonut haaveilevansa. :)

Ja tosiaan paketeissa ei ole pelkästään leluja. Olen isommilta lapsilta toteuttanut 2 tärkeintä toivetta leluista :) Sukulaisten ostoksista en tiedä yhtään. Lapset ovat heillekin toiveitaan kertoneet ja sukulaiset sitten ostavat mitä parhaaksi katsovat. Jotkut eivät edes toiveita ole kyselleet joten vielä vähemmän on tietoa mitä sieltä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja äipppä;22626754:
Itse pienenä taas arvostin pehmeitä paketteja ja jopa meidän 4 vuotias poika viime joulunakin kyllä arvosti pehmeitä pakettejaan. Nyt tytölle lähtee pakettiin iso kasa hello kitty vaatteita ja se nyt on vaan vähän siitäkin kiinni mitä ne lapset arvostaa, meillä kyllä ihan jokainen arvostaa myös niitä pehmeitä paketteja =)

Mun tyttö rakastaa myöskin pehmoisia paketteja - on oikea vilukissa, joten saa superlämpimiä uniasuja lempikuosillaan sekä aamutakin :)

Ai sen takia pitää antaa vähän joululahjoja että jos joku vuosi ei pystykään antamaan yhtä paljon??? Tai pitäiskö ostaa joka vuosi sata pakettia jos joku vuosi voittaakin lotossa ja haluaa antaa tosi paljon niin ei olis sit niin suuri yllätys ja raskasta avata niin paljon kun olis jo tottunut...

Meillä lapset saa paljon lahjoja, mutta erityisesti ollaan tänävuonna panostettu siihen että olis laadukkaita ja mietitty sellaisia leluja joilla oikeasti leikitään eikä ne ole vaan sellaisia kertakäyttöromuja. Sukulaisilta on toivottu vaatteita ja tarpeellista muutenkin. Lapset saa toivomiaan leluja mutta ne on etukäteen yhdessä mietitty eikä ole vain valittu lelulehdestä mielivaltaisesti mitä tahansa.

Vaikka meidän lapsilla on aina ollut paljon lahjoja niin aina ne on jaksettu avata.

Me ollaan vissiin outoja tai hyvin välinpitämättömiä vanhempia ku ei osteta lapsillemme lahjoja itse.. Yhtään synttäri- eikä joululahjaa olla vielä ostettu, vanhempi lapsi nyt 2,5-vuotias. Lahjoja tulee riittävästi kummeilta ja sukulaisilta. Me ostetaan sitten pitkin vuotta vaatteita ja leluja, jos on tarvis.

minusta on ainakin ihan turhaa opettaa lapsi älyttömiin lahjavuoriin, entäpä sitten jos tuleekin sellainen joulu eteen ettei kerta kaikkiaan ole varaa ostaa kymmeniä lahjoja, miten sitten suu pannaan kun kullannuppu ei saakaan viittäkymmentä pakettiaan?
Meillä on periaatteena yksi parempi lahja per lapsi ja korkeintaan kaksi pienempää, ihan riittävästi siinä tulee kun kummeilta ja isovanhemmilta kuitenkin tulee jotain. Ja kummasti vaan kun lapsillekin tulee ikää lisää ne tavaralahjatoiveetkin muuttuvat rahalahjatoiveiksi...

[QUOTE="mä";22627153]Tämähän on niiiiin väärin kuin mahdollista. Etkö ymmärrä, että vuodessa on yksi ainut päivä, jolloin lapsi ei saisi saada juurikaan mitään? Ihan sama vaikka hukkuisi tavaraan 25.12.-23.12. välisenä aikana, kunhan ei vain saa 24.12. paljoa. Tuo on maaginen päivä (se kuuluisa jouluntaika?), jolloin lapsi menee pilalle, jos saa paljon lahjoja. Jos lapsi saa viidet sukat 23.3. ei hän kärsi siitä, mutta jos annat nuo samat viidet sukat jouluaattona, kasvaa lapsesi kieroon ja vahingoitat lastasi peruuttamattomasti. Ja sehän on itsestäänselvyys, ettet vietä lapsesi kanssa koskaan aikaa (rakkaudesta nyt puhumattakaan) vaan korvaat noilla sukilla puuttuvan yhdessä olon. Ugh! Palsta on puhunut![/QUOTE]

Ai jaa, no olkoon niin sit :)

Yhteistyössä