Kun sanotaan että pienipalkkaisen ei kannata mennä töihin kht-tuelta niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
selventäisittekö asian käytännössä? Mulla tulee olemaan oikeasti paska palkka ja kahden lapsen päivähoitomaksuihin menee n. 200 euroa. Sitten toisen auton vakuutus ja bensat. Kht-tukea saan 430 euroa käteen. Vaikka saan töistä palkkaa n. tonnin käteen niin silti kannattaa käydä töissä kun jää muutaman satkun voitolle. Millaisessa tilanteessa siis ei oikeasti kannata käydä töissä jos toinen valinta on kht-tuki?

Kaikkiko täytyy rahassa mitata?Töissä kannattaa käydä jo oman mielenterveyden vuoksi.Töissö ei kannata käydä jos siitä ei makseta MITÄÄN.Toisen auton vakuutus ja bensat..?Toiset selviää ilman sitä ensimmäistäkään kulkupeliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellybean:
Kaikkiko täytyy rahassa mitata?Töissä kannattaa käydä jo oman mielenterveyden vuoksi.Töissö ei kannata käydä jos siitä ei makseta MITÄÄN.Toisen auton vakuutus ja bensat..?Toiset selviää ilman sitä ensimmäistäkään kulkupeliä.

Ööh, luitko sä edes mun avausta?

niin se nyt riippuu ihan jokaisesta itsestään. Ja miehestä. Jonkun mielestä ei kannata, mutta onhan se muutama satanenkin rahaa. Ja lapset saa kuitenkin ruuan hoidossa. Se kannattaa mikä kullekkin perheelle paras ratkaisu. Silloin ei kannata jos käteen jää muutama satanen, jos menee liian raskaaksi ja miehen palkalla pärjää.

No mun esim. ei kannata. Mun palkka olis noin 1500e ja lasten hoitomaksu 430e ja työmatkaa on 45 km eli tankillinen vähintään viikossa eli 400e kuussa ja muuta auton maksut päälle niin työnilon lisäksi mulle jäisi rahaa 600e ja siitä verot yms pois niin saman verran saan kotona

Miehen palkka on niin hyvä että menee täydet pk-maksut. Jos saman verran jäisi käteen kuin kotona olemisesta lähtisin kyllä töihin. Jos mä joudun käymään lähimmässä kaupungissa töissä menee bensoihin yli 200e kuussa. Jos yli 600e menee palkasta pakollisiin kuluihin niin palkka saa olla aika hyvä että verojen jälkeen pääsee yli kht:n. Elämä on.

Esim. mulla tippuis asumistuki ja kotihoidontuki kokonaan. Hoitomaksut kahdesta lapsesta + eskarilaisesta puolipäiväinen maksu, kuljetuskustannukset.. Ei kovin halpaa :(

kyllä kannattaa ihan itsensä takii mennä. Tai jos viihtyy kotona niin mikäs siinä. Mulla ei pää kestäny, siks lähdin töihin. Olin vuoden verran kotona ja siitä pari kuukautta kotihoidontuella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mun esim. ei kannata. Mun palkka olis noin 1500e ja lasten hoitomaksu 430e ja työmatkaa on 45 km eli tankillinen vähintään viikossa eli 400e kuussa ja muuta auton maksut päälle niin työnilon lisäksi mulle jäisi rahaa 600e ja siitä verot yms pois niin saman verran saan kotona

Kauheata kuinka paljon sun auto syö polttoainetta! Ja verotuksessahan saa takaisin. Tuntuu kyllä hurjalta, että noin hyvällä palkalla ei muka kannattais käydä töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja allu:
kyllä kannattaa ihan itsensä takii mennä. Tai jos viihtyy kotona niin mikäs siinä. Mulla ei pää kestäny, siks lähdin töihin. Olin vuoden verran kotona ja siitä pari kuukautta kotihoidontuella.

Mikäs täs on kotona ollessa, käydään kerhoissa yms. lasten kanssa. Uimassa, shoppailemassa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kauheata kuinka paljon sun auto syö polttoainetta! Ja verotuksessahan saa takaisin. Tuntuu kyllä hurjalta, että noin hyvällä palkalla ei muka kannattais käydä töissä...

Kyllä mulla on pikkasen turhan iso auto, pienempikin piisaisi, mutta on miehen "munanjatke" ollut aikoinaan ja ei kannattanut antaa vaihdossa kun mun auto oli jo sen veerran vanha että tarviin paremman auton. Eli tankillinen menee viikossa, on siinä vähän varaa pikkasen viikonloppunakin ajaa. Ja verotuksesta saa takasi, noin 100e kuussa eli se ei kata edes auton kuluja saatikka bensoja, tuon tiedän siitä että oli kerran +-0 enne matkakuluja ja sain takasin 1100 e. Ja jos lasket auton kulut niin ei tosiaan kannata kulkea töissä.

. Ja jos lasket auton kulut niin ei tosiaan kannata kulkea töissä.

Onko teillä sitten autolainaa vai mitä kaikkia kuluja oikein tulee niin paljon ettei kannata?
Itse kun saan tosiaan tuon tonnin niin 1500 eurosta säästäisin ainakin sen 500 euroa kuussa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
. Ja jos lasket auton kulut niin ei tosiaan kannata kulkea töissä.

Onko teillä sitten autolainaa vai mitä kaikkia kuluja oikein tulee niin paljon ettei kannata?
Itse kun saan tosiaan tuon tonnin niin 1500 eurosta säästäisin ainakin sen 500 euroa kuussa...

Auton kulut: autovero, katsastus, remontti, vakuutukset, huolto, huollon osat... vuodessa niihin menee aika huikeita summia välillä, just olin katsastamassa ja sitten remontti päälle niin kaikkinensa menee varmaan 300e jo siihen lystiin.

Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

Jaa, ennemmin elän pienemmällä eläkkeellä ja tuhlaan sitten vaikka omaisuutta enemmän.

Mä olen yksinhuoltaja ja pienipalkkainen. Hoitovapaalla olen tällä hetkellä. Töissä käydessä menee rahaa työmatkoihin, hoitomaksuihin (vaikka onkin pienemmät), täysi vuokra, eväät jne jne. Tällä hetkellä saan hoitolisää, asumistukea, sekä soskusta avustusta aika kivasti. Sosku maksaa kaikki lääkärikulut, sähköt, kotivakuutusmaksut yms yms. En ole oikein varma jäänkö ns. voitolla kotona vai työsäollessani...

Viimeiselle samikset eli yh saa Helsingissä kth-tukea, asumistukea, lapsilisää, elatustukea ja sossun maksamat tereyspalvelut n. 300 euroa nettopalkkaa vähemmän. Lapsi täytti 2v ja palaan töihin maksaen hoitopaikan ja bussilipun eli +/--nolla, mutta tienaan eläkettä ja kartutan työkokemusta. Ja tosiaan ruokakaupasta jää ainakin lapsen osalta viisi kertaa viikossa pois aamupuuro, lounas ja välipala + lapsi saa ikäistään seuraa, kuten äitinsäkin ;)

Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

Jaa, ennemmin elän pienemmällä eläkkeellä ja tuhlaan sitten vaikka omaisuutta enemmän.

Mistä sitä omaisuutta tulee, jos ei eläkettäkään pääse kertymään?

jos on työpaikka odottamassa ja on vanhempainvapailla, niin samalla lailla siinä ne työvuodet ja lisät tulee vaikka ei käytännön töissä oiskaan siinä..

Tällä palstalla kannatetaan usein muuttoa maalle. Minä en ainakaan näe mitään järkeä muuttaa maalle, jos se tarkoittaa sitä, että halvempi asuminen kostautuu suurempina autoilukuluina ja tuloloukkuun tipahtamisena.

minusta kannattaa aina mennä töihin ja näyttää näin lapsilleen esimerkkiä siitä, että on täysin normaalia ja jopa suotavaa, että aikuinen ihminen käy töissä. en tahtoisi opettaa lapsilleni, että yhteiskunnan loisena voi elää tuottamatta mitään kansantalouteen.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei mun ainakaan kannattais nyt just mennä kokopäivätöihin esim. tonnin kk-palkalla. (tai edes vähän yli tonnin, verotkin syö osansa.)
Päivähoitomaksuihin menisi vähän vajaa 500?. Siihen päälle bensat kulkemisista.
Mulle jäis käteen vähemmän, kuin nyt kun saan sen 400? kotihoidontukea...

Lasketaanko se automaattisesti, että koko päivähoitomaksu on sitten sen kotoa töihin lähtevän menoerä? Onhan se toki perheen taloudessa samantekevää...

Yhteistyössä