Kun sanotaan että pienipalkkaisen ei kannata mennä töihin kht-tuelta niin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja öö ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

jos on työpaikka odottamassa ja on vanhempainvapailla, niin samalla lailla siinä ne työvuodet ja lisät tulee vaikka ei käytännön töissä oiskaan siinä..

No paperilla kertyy työvuosia, mutta kokemusta ei. Hoitovapaalla ei kerry myöskään lomat, bonukset jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

Jaa, ennemmin elän pienemmällä eläkkeellä ja tuhlaan sitten vaikka omaisuutta enemmän.

Mistä sitä omaisuutta tulee, jos ei eläkettäkään pääse kertymään?

Tämä eläkeasia on tärkeä muistaa. Itse olen kotiäitinä ja aloitin eläkesäästämisen, se takaa muutaman satkun sitten tulevaisuudessa sen pienen kansaneläkkeen päälle mikä ei tosiaan kerry kotona olosta. Elämää on toivottavasti vielä eläkeläisenäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei mun ainakaan kannattais nyt just mennä kokopäivätöihin esim. tonnin kk-palkalla. (tai edes vähän yli tonnin, verotkin syö osansa.)
Päivähoitomaksuihin menisi vähän vajaa 500?. Siihen päälle bensat kulkemisista.
Mulle jäis käteen vähemmän, kuin nyt kun saan sen 400? kotihoidontukea...

Lasketaanko se automaattisesti, että koko päivähoitomaksu on sitten sen kotoa töihin lähtevän menoerä? Onhan se toki perheen taloudessa samantekevää...

Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ei mun ainakaan kannattais nyt just mennä kokopäivätöihin esim. tonnin kk-palkalla. (tai edes vähän yli tonnin, verotkin syö osansa.)
Päivähoitomaksuihin menisi vähän vajaa 500?. Siihen päälle bensat kulkemisista.
Mulle jäis käteen vähemmän, kuin nyt kun saan sen 400? kotihoidontukea...

Lasketaanko se automaattisesti, että koko päivähoitomaksu on sitten sen kotoa töihin lähtevän menoerä? Onhan se toki perheen taloudessa samantekevää...

Yksi lysti miten mä sen lasken, kun perheen taloudessa se tosiaan on samantekevää.
Jos meille nyt jää käteen miehen palkka+mun kht, niin sitten meille jäisi miehen palkka+mun palkka-hoitomaksut.

Oikeasti meillä tilanne ei ole ihan näin, koska mä teen töitä samalla, kun nostan sitä kht:a. Mutta noin teoriassa, mun ei olisi kannattavaa mennä kokopäivätöihin kovin pienellä palkalla.
Käteen jäisi vähemmän ja lapsia näkisi vähemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)

Mä en taas ymmärrä ajatella mitenkään ylevästi tilannetta, että painaisin niska vääränä duunia ja veisin pienet lapset päivähoitoon nähden niitä päivässä muutaman tunnin, jos taloudellinen hyöty on 0 tai alle sen. (Vaikka sitten ajateltaisi koko perheen taloudellista hyötyä.)
Ei siinä paljon paina se työnteon arvokkuus silloin.

Näin siis teoriassa. En mä näkisi tuollaisessa mallissa mitään arvokasta ja kunnioitettavaa.

Koska kuitenkin itse tykkään tehdä töitä, olen järjestänyt asiat niin että voin niitä tehdä viemättä lapsia päivähoitoon ja jääden vielä voiton puolelle rahallisestikin.

Muoks. Ja kyllä me lasketaan ja ajatellaan miehenkin palkkaa niin, että paljonko siitä jää käteen. Se ei kuitenkaan näissä laskelmissa ole oleellista, koska mä olen se jokas on kht:lla, ja jolla tilanne siis muuttuu. Miehen tulot ei muutu, eikä menot muutu, teen mä töitä tai en.
Paitsi tietysti sikäli, että ne päivähoitomaksut on tavallaan molempien asia, mutta ei se taas tee perheen kokonaistilannetta kannattavammaksi silti, vaikka miehen liksasta maksettaisiin ne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)

Ymmärrän tuonkin. Ja olen osittain samaa mieltä. Kyllä mä mielummin olisin nyt lähtenyt työhön ja tienaisin rahaa. Mutta koska se ei minulle tarjotuilla tuntimäärällä kannattavaa, jäin kotiin koska se näköjään tällä hetkellä kannattavampaa !
Mikään ei mielestäni olisi hienompaa kuin saada säännöllisesti palkkaa ja siis kunnonpalkkaa (1400-2000) jotta voisin maksaa myös vähän muutakin kuin ruokalaskut ja vaatekuluja lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Ymmärrän tuonkin. Ja olen osittain samaa mieltä. Kyllä mä mielummin olisin nyt lähtenyt työhön ja tienaisin rahaa. Mutta koska se ei minulle tarjotuilla tuntimäärällä kannattavaa, jäin kotiin koska se näköjään tällä hetkellä kannattavampaa !
Mikään ei mielestäni olisi hienompaa kuin saada säännöllisesti palkkaa ja siis kunnonpalkkaa (1400-2000) jotta voisin maksaa myös vähän muutakin kuin ruokalaskut ja vaatekuluja lapsille.

Kiva, että osasin selittää ajatukseni niin, että se oli ymmärrettävissä ja minä ymmärrän oikein hyvin sinun/teidän valintanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Itse peruin töihin menon juuri tuon takia että en jäisi voitolle kuin vajaa pari sataa. Koska hoitomaksuihin ainakin meillä menisi kahdesta lapsesta melkein 440 e !!

Mun mielestä "vain" se parikin sataa on voittoa ja kannattavaa. Mutta toisaalta taas olen muutenkin sellainen, etten jaksais vuosikaupalla nyhjätä vaan kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tällä palstalla kannatetaan usein muuttoa maalle. Minä en ainakaan näe mitään järkeä muuttaa maalle, jos se tarkoittaa sitä, että halvempi asuminen kostautuu suurempina autoilukuluina ja tuloloukkuun tipahtamisena.

Viimein joku lausuu viisauden sanat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

jos on työpaikka odottamassa ja on vanhempainvapailla, niin samalla lailla siinä ne työvuodet ja lisät tulee vaikka ei käytännön töissä oiskaan siinä..
Ei kai se eläke nyt samassa määrässä kerry kuin jos oisit töissä, jos olet kh-tuella??? Että 300e kht nostais eläkettä samoin kuin 2000 e palkkatyö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)

Mietipä, kuinka paljon työssäkäynti vaatii aikaa. Sairaanhoitajana minulla ei ollu kiirettä töihin kotihoidon tuelta.

sairaanhoitajan palkalla:

netto 1400 ?- hoitomaksu kahdesta 420 ?= 980?
kotihoidon tuki esim. 450?---> EROTUS 430 ? ja tästä pois työmatkakulut

Eli kyllä tuon erotuksen pitäisi olla isompi, jotta olisin halunnut mennä töihin 38 tuntia viikossa. Alle 3-vuotiaiden lasten äidin antama aika lapsilleen on paljon arvokkaampaa kuin tuo 430?. Päädyin sitten tekemään keikkaa hoitovapaan ohessa. Jos olisin kovapalkkainen juristi tai ekonomi, niin todennäköisesti olisin pitänyt PALJON lyhemmän hoitovapaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)

Mietipä, kuinka paljon työssäkäynti vaatii aikaa. Sairaanhoitajana minulla ei ollu kiirettä töihin kotihoidon tuelta.

sairaanhoitajan palkalla:

netto 1400 ?- hoitomaksu kahdesta 420 ?= 980?
kotihoidon tuki esim. 450?---> EROTUS 430 ? ja tästä pois työmatkakulut

Eli kyllä tuon erotuksen pitäisi olla isompi, jotta olisin halunnut mennä töihin 38 tuntia viikossa. Alle 3-vuotiaiden lasten äidin antama aika lapsilleen on paljon arvokkaampaa kuin tuo 430?. Päädyin sitten tekemään keikkaa hoitovapaan ohessa. Jos olisin kovapalkkainen juristi tai ekonomi, niin todennäköisesti olisin pitänyt PALJON lyhemmän hoitovapaan.

Siis EROTUS 530 ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Alkuperäinen kirjoittaja öö ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaa eläkettä kannattaa aina kerryttää, työkokemuksen kasvaessa yleensä palkka nousee jne... sen huomaa viimeistään sitten hieman "vanhempnana"

jos on työpaikka odottamassa ja on vanhempainvapailla, niin samalla lailla siinä ne työvuodet ja lisät tulee vaikka ei käytännön töissä oiskaan siinä..
Ei kai se eläke nyt samassa määrässä kerry kuin jos oisit töissä, jos olet kh-tuella??? Että 300e kht nostais eläkettä samoin kuin 2000 e palkkatyö?

Hoitovapaan aikana kertyy eläkettä vähemmän. Mutta käsi sydämelle: kuka jättää hoitovapaan pitämättä paremman eläkkeen takia?? Melko heppoinen peruste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja kukka auringon:
Kannattaahan se nyt laskea mukaan, sillä se on kuitenkin pois yhteenlasketuista tuloista sitten kuitenkin. ELi jos minulle jää vajaa tonni kk käteen, siitä - tuo 440 e hoitomaksuihin+bensamaksut, veikkaisin noin noin 600 euroa kk. jos jään kotiin niin minulle tulee kht + hoitolisä+ tuki toisesta lapsesta, eli yhteensä noin 470 e, eli kotona ollessa jää enemmän käteen kuin tuolla vajaa tonnin kk palkalla.

Ymmärrän matematiikan, mutta en sitä ajatusta (tai ymmärrän senkin, mutta minusta niin ei kannattaisi ajatella) että "mulle jää käteen vaan niin ja niin vähän". Että arvotetaan naisen saamaa palkkaa vasta niiden kuluerien jälkeen, ei miehen palkasta puheissa ensin lasketa pois hoitomaksuja, auton kuluja jne ja sitten sanota, että no käteen jää vaan sen ja sen verran. No, kokonaisuutena se ja sama, mutta soisin, että naiset ajattelisivat työssä käyntiä ja ansaitsemista vähän eri tavoin. :)

Mietipä, kuinka paljon työssäkäynti vaatii aikaa. Sairaanhoitajana minulla ei ollu kiirettä töihin kotihoidon tuelta.

sairaanhoitajan palkalla:

netto 1400 ?- hoitomaksu kahdesta 420 ?= 980?
kotihoidon tuki esim. 450?---> EROTUS 430 ? ja tästä pois työmatkakulut

Eli kyllä tuon erotuksen pitäisi olla isompi, jotta olisin halunnut mennä töihin 38 tuntia viikossa. Alle 3-vuotiaiden lasten äidin antama aika lapsilleen on paljon arvokkaampaa kuin tuo 430?. Päädyin sitten tekemään keikkaa hoitovapaan ohessa. Jos olisin kovapalkkainen juristi tai ekonomi, niin todennäköisesti olisin pitänyt PALJON lyhemmän hoitovapaan.

Ymmärrän oikein hyvin, kritisoinkin sitä, että yleensä kyllä puhutaan mielellään perheen yhteisistä tuloista, mutta naisen palatessa työelämään menot ns "tulevat hänen maksettavakseen", sitä ajatusmallia pidän huonona, en niitä ratkaisuja, joita ihmiset tekevät :)
 
No, minä saan nyt kotihoidon tukea ja kuntalisää yhteensä n. 700?. Jos menisin kokopäivätöihin, palkkani olisi n.1500-1700?, ja hoitomaksuja maksaisin n.500?. Eli voittaisin 100-300?, mutta mutta... meidän pitäisi hankkia auto lasten kuskaamista varten. Voipi olla että menis miinuksen puolelle koko lysti... + kokemuksesta tiedän että keskellä talvea lasten repiminen ylös sängystä kuuden aikaan aiheuttaa vaan sen, että kaikki on vihaisia ja koko hoitopäivä yhtä tappelua.
 
Kyllä mun mielestä se lasten hyvinvointi menee rahan edelle. Ja kaikkihan tietävät sen, että kotihoidontuki-ikäisten paras paikka on kotona. Sitten jos ei talouden puolesta pysty olemaan kotona, niin sitten vasta töihin. Mutta jos lapset on mahdollista talouden /oman psyyken puolesta hoitaa kotona, niin kyllä se menee minun mielestä kirkkaasti työnteon edelle.

Töissä ollaan vuosikymmeniä, lapset ovat pieniä muutaman vuoden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Kyllä mä menisin töihin jo silloinkin kun voittoa kertyis vaik vaan se 200..
kertyypähän eläkkeet sun muut :D
liian monella on vaan käsitys että ei töitä kande tehä kun veronmaksajat maksaa päivärahat :whistle:

No kyllähän tässä kerkee tehdä vielä melkein 40 vuotta töitä |O

Eiköhän nämä vähäiset tuet tule moneen kertaan maksettua takasin. Ja kaupungillehan tulisi itse asiassa paljon kalliimmaksi jos veisin nuo mukulat hoitoon...
 
Kht jotain 600 e, lasten päivähoitomaksut rapiat 400 e, palkka 1500 e brutto.

Nyt kun nuorin jo 3 v olen töissä vain siksi, että saan työkokemusta ja eläke kertyy. Raha ei ole ollut motivaattori lähteä töihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Kyllä mä menisin töihin jo silloinkin kun voittoa kertyis vaik vaan se 200..
kertyypähän eläkkeet sun muut :D
liian monella on vaan käsitys että ei töitä kande tehä kun veronmaksajat maksaa päivärahat :whistle:

LASKEPPA TUNTIPALKKA tuolle 200?.n kk palkalle. Ehkä kannattais ennemmin vaikka jakaa yöllä lehtiä ja ottaa siitä kunnon palkka ja kotihoidon tuki siihen päälle.
 
Miten teillä voi kotihoidontuki olla esim. 400 euroa? Silloin kun mulla oli vielä kaksi lasta niin se oli n. 290 euroa, nyt kolmen lapsen aikaan en ole vielä sitä saanut, parin viikon päästä alkaa hoitovapaa.

Niin ja onko teillä tietoa mitä menee kolmesta lapsesta tarhamaksua kun olin se ylin maksuluokka?
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Miten teillä voi kotihoidontuki olla esim. 400 euroa? Silloin kun mulla oli vielä kaksi lasta niin se oli n. 290 euroa, nyt kolmen lapsen aikaan en ole vielä sitä saanut, parin viikon päästä alkaa hoitovapaa.

Niin ja onko teillä tietoa mitä menee kolmesta lapsesta tarhamaksua kun olin se ylin maksuluokka?

Kolmesta lapesta menee joku vähän vajaa 500?... jos nyt noita meijän kaupungin sivuja oikein tulkitsin. Ja kotihoidontuen perusosa onkin ton 290, mutta siihen voi saada hoitolisää muista kotona olevista lapsista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Kyllä mä menisin töihin jo silloinkin kun voittoa kertyis vaik vaan se 200..
kertyypähän eläkkeet sun muut :D
liian monella on vaan käsitys että ei töitä kande tehä kun veronmaksajat maksaa päivärahat :whistle:

LASKEPPA TUNTIPALKKA tuolle 200?.n kk palkalle. Ehkä kannattais ennemmin vaikka jakaa yöllä lehtiä ja ottaa siitä kunnon palkka ja kotihoidon tuki siihen päälle.

osaatsä lukea...puhuin voitosta se esim että kotonaolon ja palkan välillä ois vaan 200e ero.. |O
mä käyn töissä ja nostan kotihoidontuen nytte koska muksut ei mee hoitoon :D
 

Yhteistyössä