Kun vauva syntyy, kuinka usein esikoinen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;27969398:
Puhun sillä kokemuksella minkä tarhassa töissä ollessa näin ja huom. nämä ovat siis otanta n20 lapsen ryhmästä, mitään asiaa ei voi yleistää!!
Tarkoitan siis sitä sitä että mikäli äidillä/vanhemmilla ei ole resursseja(paikkakunnalla ei ole tai matka on on pitkä..) kiikuttaa lastaan harrastuksissa, perhekerhoissa, seurakunnankerhoissa tms. tai ei ole lapsiperheitä kavereina/sukulaisina, on parempi että lapsi "harrastaa" päiväkodissa käyntiä eikä nyhjötä pelkästään äitinsä tai huomattavasti pienemmän sisaruksen seurassa.

Juu, otanta on tosi pieni.

Kuka nykyajan valveutunut ihminen on niin avuton, että elämä on nyhjöttämistä, jos sattuu toisen lapsen pukkaamaan maailmaan? Eivät läheskään kaikki ole mielenterveysongelmasia!

Itse koin sen muutaman kuukauden, jotka esikoinen oli hoidossa ennen toisen lapsen syntymää todella stressaaviksi.... Kaikki se vienti ja haku rumba, teemapäivien, retkien yms muistaminen kaikkien muiden arjen kiireiden keskellä (toki, asiaa olisi ehkä hiukan helpottanut jos minulla tai miehellä olisi ollut edes ennakoitavat työajat), argh |O Oi sitä helpotusta kun jäin pois töistä ja sain esikoisen hoitopaikan irtisanoa... Vauvan synnyttyä itselläni ei käynyt mielessäkään että olisin vielä siihen päälle halunnut aamuksi herätyskellon herättämään (hyvällä lykyllä juuri kun olen päässyt takaisin sänkyyn ja saisin ehkä nukkua vielä tunnin tai pari) että lähden viemään esikoista hoitoon. Myönnän siis vallan auliisti että meillä esikoinenkin on kotona oman mukavuudenhaluni (lähin hoitopaikka 25km päässä+edellä mainitut syyt) ja rahan vuoksi (toisen auton käyttökustannukset+hoitomaksut, no thanks). Onhan tämä hetkittäin kaaoottista eikä talokaan joka hetki kiiltele puhtauttaa, mutta mitä sitten? Em asiat ja hetkittäinen väsymys nyt vaan mielestäni kuuluvat elämään, ja varsinkin siihen lapsiperheen arkeen. Pääsääntöisesti meillä kuitenkin päivät menevät aika lailla saman kaavan mukaan ja yllätysvieraatkin kehtaa päästää sisään, eli kotityötkin tulee pääsääntöisesti hoidettua :) Onko Ap ajatellut edes kokeilla millaista se olisi olla kotona kahden lapsen kanssa?

Niin, ja meille syntyy kolmas lapsi parin kk:n kuluttua (eli kolme lasta kolmessa vuodessa) :D

Voi veljet taas, mitä keskustelua :laugh:

Meillä oli lapsi juuri päivähoidossa päivän kun minä, äitiyslomalainen ja mieheni, kohta opiskelija, vielä työtön kävimme elokuvissa :D
Ja toinen lapsi syntyy kohta, sitten otetaan esikoinen kuukaudeksi pariksi kotiin, kunnes saa jatkaa hoitopaikassaan kun ei haluta menettää hyvää paikkaa. Ja kun miehellä alkaa opiskelut, niin minä saan ottaa välillä vauvan kanssa rennosti ja esikoinen pääsee kavereiden kanssa leikkimään. Repikääs siitä, me ollaan laiskoja ja ylpeitä siitä! :D

[QUOTE="vieras";27970121]Voi veljet taas, mitä keskustelua :laugh:

Meillä oli lapsi juuri päivähoidossa päivän kun minä, äitiyslomalainen ja mieheni, kohta opiskelija, vielä työtön kävimme elokuvissa :D
[/QUOTE]

Niin, porsaita on monenlaisia.

[QUOTE="vieras";27970121]Voi veljet taas, mitä keskustelua :laugh:

Ja toinen lapsi syntyy kohta, sitten otetaan esikoinen kuukaudeksi pariksi kotiin, kunnes saa jatkaa hoitopaikassaan kun ei haluta menettää hyvää paikkaa. Ja kun miehellä alkaa opiskelut, niin minä saan ottaa välillä vauvan kanssa rennosti ja esikoinen pääsee kavereiden kanssa leikkimään. Repikääs siitä, me ollaan laiskoja ja ylpeitä siitä! :D[/QUOTE]

Kyllä minäkin otan rennosti päivittäin, vaikka olenkin kahden alle 3-vuotiaan kanssa kotona... :whistle:

[QUOTE="vieras";27970307]Se on kiva, että osaat ottaa rennosti. Kyllä minäkin osaan lapsen kanssa ottaa rennosti, mutta eipä tuota voi leffateatteriin mukana kuljettaa :)[/QUOTE]

Viittasin siis siihen, että otat rennosti vauvan kanssa kotona KUN esikoinen on hoidossa... ;)

Juu, en minäkään noita marakatteja leffaan mukaan ottaisi.

Viittasin siis siihen, että otat rennosti vauvan kanssa kotona KUN esikoinen on hoidossa... ;)

Juu, en minäkään noita marakatteja leffaan mukaan ottaisi.

No mulla on semmoinen haave, että voisin ottaa rennommin. Tosin esikko tulee kotiin kun vauva syntyy, mutta menee sitten jatkamaan päikyssä kuukauden, parin päästä. Voihan se olla, että tuleva tyyppi on sen verran vaivalloinen kaveri, että se haaveeni jää vain haaveeksi... :)

Eikä tuo esikkokaan nyt joka päivä sinne hoitoon mene, jää siinä meillekin yhteistä aikaa suurin osa viikosta.

[QUOTE="vieras";27970346]No mulla on semmoinen haave, että voisin ottaa rennommin. Tosin esikko tulee kotiin kun vauva syntyy, mutta menee sitten jatkamaan päikyssä kuukauden, parin päästä. Voihan se olla, että tuleva tyyppi on sen verran vaivalloinen kaveri, että se haaveeni jää vain haaveeksi... :)

Eikä tuo esikkokaan nyt joka päivä sinne hoitoon mene, jää siinä meillekin yhteistä aikaa suurin osa viikosta.[/QUOTE]

En ole heittämässä kiveä, jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla, MUTTA halusin vain tuoda esille mahdollisuuden siitä ettei se arki kahden lapsen kanssa välttämättä ole niiiiin hankalaa ja vaativaa :) Itsekin myönnän sitä pelolla odottaneeni, varsinkin kun olin toista odottaessani loppuajan todella väsynyt ja esikkokin oli 1v7kk kun toinen syntyi, mutta kaikki sujuikin yllättävän hienosti ja synnytyksen jälkeen tunsin olevani täynnä energiaa (toisin kuin esikon synnytyksen jälkeen), nyt vain kädet kyynärpäitä myöten ristissä toivon että kaikki menee kolmannen synnyttyä yhtä hyvin :)

[QUOTE="vieras";27970302]Niin, eikä mua haittaa jos jotakuta häiritsee. Ei niin pätkän vertaa. Lapsi nauttii hoitopaikastaan ja meillä on rahaa se maksaa, niin mikäpäs tässä. Ihana saada tähän väliin aikaa parisuhteelle, kun on viimeiset pari vuotta ollut aika hektistä, nyt ladataan akkuja ennen uutta vauvarumbaa. Olen maailman onnellisin nainen :)[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta. Paljonko äitiyslomalainen ja työtön (kohta opiskelija) pääsee maksamaan hoidosta?

[QUOTE="Vieras";27970444]Ihan mielenkiinnosta. Paljonko äitiyslomalainen ja työtön (kohta opiskelija) pääsee maksamaan hoidosta?[/QUOTE]

Maksetaan täydet maksut, tosin 15pv/kk soppari. Mies sai vuoden palkan eropakettina lopettaessaan työt, joten ei ole vielä työttömyyspäivärahalla.

[QUOTE="alma";27968693]Kuule taitaa olla aika paljon asioita, joita et vaan tajuu. Ura, onni, hoikkuus jne; ne on vaan asioita, joita muille tapahtuu. Ei sulle, ko se vanne on niin kireellä, että hiilikin muuttuis timantiksi persuksissa.[/QUOTE]

hahahha mulla on kyllä ura oottamassa, hoikka oon kuin näivettynyt ruohonvarsi ja onnellisempi
kuin koskaan :) mutta tyypillistä palstaa mennä loukkauslinjalle kun joku kehtaa kyseenalaistaa
onko se nyt pienen lapsen etu joutua päiväkotiin 2 kk ennen vauvan syntymää.

[QUOTE="vieras";27968713]Minulle uusi ajattelutapa, kun tosiaan taalla asuinmaassani automaattisesti esikoinen jaa/menee paivahoitoon vauvan synnyttya. Taalla ajatellaan etta lapsellekin on mukavaa saada seuraa ja aktiviteetteja, aiti voi keskittya sen ajan vauvan hoitoon.[/QUOTE]

mä en tarvitse päivähoitoa tarjotakseni lapsille seuraa ja aktiviteetteja. Mutta meneehän
se hankalaks kerta nykyään tarttee siellä kotona nysvöttää kaiken aikaa yksinänsä. Minusta
ihan hullu ajattelutapa, sitä varten mä himassa oon että hoidan lapset itse ja tutustutan maailmaan.

En ole heittämässä kiveä, jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla, MUTTA halusin vain tuoda esille mahdollisuuden siitä ettei se arki kahden lapsen kanssa välttämättä ole niiiiin hankalaa ja vaativaa :) Itsekin myönnän sitä pelolla odottaneeni, varsinkin kun olin toista odottaessani loppuajan todella väsynyt ja esikkokin oli 1v7kk kun toinen syntyi, mutta kaikki sujuikin yllättävän hienosti ja synnytyksen jälkeen tunsin olevani täynnä energiaa (toisin kuin esikon synnytyksen jälkeen), nyt vain kädet kyynärpäitä myöten ristissä toivon että kaikki menee kolmannen synnyttyä yhtä hyvin :)

Ollaan me sitä mietitty ja jos olis surkeampi pk-paikka, niin oltais jo irtisanottu :) Mutta kun on pieni yksityinen pk, eikä ole mikään takuupaikka, niin halutaan se pitää. Ehkä hieman halusin kärjistää, kun tulee joiltakin niin kärkeviä kommentteja että itsellä nousee niskakarvat pystyyn. Mutta se on kyllä totta, että nyt kun on enää pari viikkoa laskettuun aikaan niin on ollut kiva ottaa parina päivänä viikosta rennosti, laiskuutta tai ei niin meille sopii tämä ratkaisu. Ja lapselle näyttää sopivan myös, niin mielellään tuo sinne hoitoon aina menee :)

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
[QUOTE="vieras";27970346]No mulla on semmoinen haave, että voisin ottaa rennommin. Tosin esikko tulee kotiin kun vauva syntyy, mutta menee sitten jatkamaan päikyssä kuukauden, parin päästä. Voihan se olla, että tuleva tyyppi on sen verran vaivalloinen kaveri, että se haaveeni jää vain haaveeksi... :)

Eikä tuo esikkokaan nyt joka päivä sinne hoitoon mene, jää siinä meillekin yhteistä aikaa suurin osa viikosta.[/QUOTE]

En ymmärrä mikä vauvoista on tehnyt niin julmetun kamalia, että esikoiset on hylättävä pitkiksi ajoiksi/päivä. Vaikkei edes joka päivä, niin on se outo ilmiö.

Meidän esikoinen on "superlapsi" kun on ollut aina terve, vaikka olen ollut vaikka missä taudissa :D. Pientä nuhaa on ollut ja kerran on elämänsä aikana oksentanut. Siis yhden kerran ja samaan aikaan minä oksensin kaksi päivää. Ei ole saanut vierailta tauteja, vaikka kaikki muut ovat saaneet.

Näin meilläkin oli siihen asti, kun lapsi meni päiväkotiin 3v 2kk iässä. Onpahan nyt sairastettu :/ Vaikka mulla oli hoitolapsiakin, niin silti oma pysyi terveenä. Päiväkodissa vaan niitä pöpöjä on enempi.

Jos mä nyt veisin keskimmäiseni hoitoon kun vauva syntyy niin veisin sen tasan siksi etten vaan jaksa häntä :) Siis ei oikeastaan ole muuta syytä..Tosi noloa myöntää ;) Mutta kun mulla ei ole rahaa pitää häntä päiväkodissa eikä oikeastaan omatunto anna periksi niin pakko pitää kotona;) Jos ois rahaa ja kehtaisin niin voisin viedäkkin ja mies hakis (ja veis)..Mulla olis vaan niin yli helppoa.. Ai et mä olen kateellinen kaikille jotka tekee noin.

En lukenut kuin alusta mutta hoi, muistakaa että hoito voi olla myös kuntoittavaa. Minä olen 3 vuotiaan kanssa kotona, lopetti hoidon kun jäin äitiyslomalle. Sen sijaan esikoinen 5 vuotta jatkoi hoidossa 6 h 4 päivänä viikossa. Tämä on tukitoimenpite terapioiden päälle kotka lähti käyntiin diagnoosin saatuamme.

En suostu potemaan tälläisestä huonoa omaatuntoa, mulle olisi helpompi kun poika olisi kotona joten pojan parhaaksi tätä tehdään.

[QUOTE="Äiti minäkin";27970840]En lukenut kuin alusta mutta hoi, muistakaa että hoito voi olla myös kuntoittavaa. Minä olen 3 vuotiaan kanssa kotona, lopetti hoidon kun jäin äitiyslomalle. Sen sijaan esikoinen 5 vuotta jatkoi hoidossa 6 h 4 päivänä viikossa. Tämä on tukitoimenpite terapioiden päälle kotka lähti käyntiin diagnoosin saatuamme.

En suostu potemaan tälläisestä huonoa omaatuntoa, mulle olisi helpompi kun poika olisi kotona joten pojan parhaaksi tätä tehdään.[/QUOTE]

Tietysti tuollainen on taivahan eri asia.

[QUOTE="äiti00";27970849]Tietysti tuollainen on taivahan eri asia.[/QUOTE]

Kiitos. On muuten oikeasti työlästä tälläinen mutta pojalle tosi tärkeä juttu monelta kantilta. Helpompaa olisi elää arkea kaikkien kolmen kanssa kotona ilman aikatauluja. Päiväkotiinkin meiltä on matkaa 17 km.

Miten noita hoitopaikkoja muuten edes riittää jos siellä pidetään lapsia huvikseen?

[QUOTE="blaah";27970764]Jos mä nyt veisin keskimmäiseni hoitoon kun vauva syntyy niin veisin sen tasan siksi etten vaan jaksa häntä :) Siis ei oikeastaan ole muuta syytä..Tosi noloa myöntää ;) Mutta kun mulla ei ole rahaa pitää häntä päiväkodissa eikä oikeastaan omatunto anna periksi niin pakko pitää kotona;) Jos ois rahaa ja kehtaisin niin voisin viedäkkin ja mies hakis (ja veis)..Mulla olis vaan niin yli helppoa.. Ai et mä olen kateellinen kaikille jotka tekee noin.[/QUOTE]

Mä olen kanssa jollain tasolla kateellinen niille, jotka vie esikoisen päiväkotiin, vaikka vastustan aika pitkälle subjektiivista päivähoito-oikeutta. Mullakin on kaveripiirissä muutama, jotka tuota oikeutta käyttää ja he ovat aivan normaaleja, hyviä, lapsilleen virikkeitä tarjoavia äitejä, joilla normaalit, hyvinkehittyneet lapset. Eli ei siis mitään muuta erityistä syytä viedä hoitoon. Kyllä tuntuu, että he pääsevät superhelpolla, kun voivat vaan vauvan kanssa olla, mutta heillä silti on jo se toisen lapsen tuoma varmuus lastenhoidossa, mikä esikoisen vauva-aikana monelta puuttuu.

Mulla esikoinen aloitti nyt kerhossa ja kotona ollessa ne muutamat tunnit viikossa tuntuu superhelpoilta pelkän yksivuotiaan kanssa.

3,5-v kävi hoidossa 10pv /kk 9-15. Aluksi olin pitämässä kokonaan kotona mutta neuvolasta saivat ylipuhuttua pitämään hoitopaikan. Jälkeenpäin olen ihan onnellinen että pidin. Sain kakkosen syntymän jälkeen lievän synnytyksen jälkeisen masennuksen ja noi muutamat lepopäivät käytin nukkumiseen kun vauva valvotti yöt ja aktiivinen esikoinen päivät. Meillä oli silloin tarha 300m päässä mutta kerhoon olis ollu matkaa 10km eikä autoa ollu silloin käytössä.

Meillä esikoinen oli ollut päiväkodissa (yksityinen ryhmis) reilun vuoden kunnes ensin jouduin lomautetuksi ja sitten jäin äitiyslomalle. Miehen kanssa mietittiin mikä on paras ja päädyttiin, että jatkaa 10 pv/kk. Täällä kun ei ole naapureita lähistöllä, että sais oman ikäistä leikkiseuraa. Poika täyttää keväällä 4v. Hyvin viihtyy, eikä tänäänkään olisi millään halunnut lähteä pois.

Yhteistyössä