kuulin eilen huolestuttavia asioita yhden kaveripariskunnan lastenhoidosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko noi marmeladia sun muut jutut ihan tosia vaiko huhupuhetta??Ei ois eka kerta kun ihmiset puhuu lämpimikseen!!

Ja tuo että unohtaa koska vauva on syönyt,voi olla ihan inhimillistä...Joskus itekin sitä funtsii että olikos se kasilta vaiko ysiltä,ja söikö yöllä ollenkaan vai...

Kuulostaa kyllä oudolta mutta mahollista voi silti olla että äiti vaan antaa kuvan että on vähän välinpitämätön tms. jotta saisi sulta apua.

Mun mielipide on että puhuisit äidin kanssa ihan keskenään että onko se äitiys hälle helppoa vai vaikeeta ja miten muuten menee?
Eikö sitä kysyä voi suoraan?
Musta on kaameeta että tuomitaan suorilta käsin toisten juttujen perusteella ja tehään omia johtopäätöksiä.

Mene ja tiiä,mua vaan kammottaa se muiden tietäminen -ja yleensä muut tietää parhaiten.
Mä kannattaisin suoraa keskustelua ja kissa pöydälle.
Sano että oot huolissas äidistä ja lapsesta.

Voihan sosiaalitoimeenkin olla yhteydessä no. sillä mielellä, että haluaa perheelle apua eikä harmia. Sinnehän voi kertoa nämä esimerkit lapsen puutteellisesta hoidosta ja kertoa mielipiteenään että perhe tarvitsee tukea ja neuvoja vanhemmuuteensa. Kun sattuisi fiksu sossu niin voisi perhe saada paljon apua. Ei sossujen tehtävä ole vain lasten huostaanotto vaan perheneuvola ja sosiaalitoimi myös tukevat vanhemmuudessa.
Neuvolalle vinkkaaminen varmasti myös hyvä ajatus, mutta seurannasta jos haluaa varmuutta niin luulen, että sosiaalitoimi seuraisi ehkä tehokkaammin.

jospa on ollut vähän härdelli päivä.. lähtiessään syötellyt ja vaihellut vaipat ja ajatellut että enpäs mitään mukaan ota,kyllä me nopeesti kotiin takas päästään. kauhee haloo..mielestäni vauvalle ei vaippaa tarvitse koko ajan olla vaihtamassa..jokanen äiti tietää vauvansa tarpeet.. sinulla ei ole lapsia? eli olet hyvä arvostelemaan! voi olla että äidillä on väsymystä ja unohtelee ja on hajamielinen sen takia..ei se tee ihmisestä heti huonoa äitiä jos ei vaippaa tunnin välein vaihda.. jos asutte lähekkäin niin äkkiäkös hän kotiinsa pykäsee siitä ja hoitelee hoitohommat siellä.ei se heti tarkoita että hän aina olisi noin "huono äiti".. voi jeesus!!!!! eiköhän vauvan oma äiti parhaiten tiedä millon vauva haluaa syödä ja millon on syötetty ja vaipat vaihdettu..

yksillä tutuilla oli sama tyyli kun vauva oli pieni. Nyt tyttö on vuoden ikäinen, ja sitä läpsitään päähän, kun "pitäis jo ymmärtää". Sehän on vielä vauva! Saattavat lähteä monen päivän reissuun ilman varavaatteita lapselle. Että kannattais tehdä jotain, ettei homma jatku samanlaisena.

Voi voi, mun vauva on yöllä 8 tuntia samassa vaipassa..:) Ja päivisin 4 tunnin välein vaihdetaan vaipat, kun ei ole iho kostea edes vielä eikä ole iho voinut huonosti ikuna, miksi pitäisi vaihdella useammin kuin tuntee että on tarve. Ajatellaankohan minustakin jotain, kun näin vaihdan vaipat. No varavaippa on aina matkassa ja maitokin kulkee rinnoissa mukana mutta enpä ole kuullut, että 4 tuntia on liian pitkä aika olla samassa vaipassa kun se ei ole puoliksikaan märkä ja ihokin on kuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja -.-.-.-:
jospa on ollut vähän härdelli päivä.. lähtiessään syötellyt ja vaihellut vaipat ja ajatellut että enpäs mitään mukaan ota,kyllä me nopeesti kotiin takas päästään. kauhee haloo..mielestäni vauvalle ei vaippaa tarvitse koko ajan olla vaihtamassa..jokanen äiti tietää vauvansa tarpeet.. sinulla ei ole lapsia? eli olet hyvä arvostelemaan! voi olla että äidillä on väsymystä ja unohtelee ja on hajamielinen sen takia..ei se tee ihmisestä heti huonoa äitiä jos ei vaippaa tunnin välein vaihda.. jos asutte lähekkäin niin äkkiäkös hän kotiinsa pykäsee siitä ja hoitelee hoitohommat siellä.ei se heti tarkoita että hän aina olisi noin "huono äiti".. voi jeesus!!!!! eiköhän vauvan oma äiti parhaiten tiedä millon vauva haluaa syödä ja millon on syötetty ja vaipat vaihdettu..

ei mun kimppuun tarvii käydä,olen huolissani!
mulla on lapsi ja vauva-aikana en lähtenyt mihinkään kylään vauvan kanssa ilman vaihtovaatteita,vaippoja ja korviketta. inhimillinen unohtelu kuuluu äitiyteen,muttakun tämä on jatkuvaa. äiti kulkee kävellen joka paikkaan,et ei meiltäkään ihan noin vaan nopsaan mennä kotiin hoitohommiin :whistle: ja totta,jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten,mutta se että pissat ja kakat tulee läpi,niin musta aika huolestuttavaa. ja joku aiemmin mietti et onko nää "huhupuheita" niin ei ole. ihan faktoja mitä tää äiti on itse kertonut ja yks mun kaveri heillä käydessään nähnyt jne.

kiitos vastanneille,otan yhteyttä neuvolaan ja katsotaan sitten eteenpäin :)

Mun piti aina laittaa ylös milloin poika oli syönyt kun en ikinä muistanut muuten. Siis jos joku kysyi että koska on viimeksi syönyt niin paperista piti kattoo, en muistanut. Vaippoja vaihtelin minäkin muutamien tuntien välein, yöllä en ollenkaan. Ja iho on erinomainen =) .Mutta jos asia sinua huolettaa niin ota ihmeessä puheeksi, ei tarvitse miettiä.

ei mun kimppuun tarvii käydä,olen huolissani!
mulla on lapsi ja vauva-aikana en lähtenyt mihinkään kylään vauvan kanssa ilman vaihtovaatteita,vaippoja ja korviketta. inhimillinen unohtelu kuuluu äitiyteen,muttakun tämä on jatkuvaa. äiti kulkee kävellen joka paikkaan,et ei meiltäkään ihan noin vaan nopsaan mennä kotiin hoitohommiin :whistle: ja totta,jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten,mutta se että pissat ja kakat tulee läpi,niin musta aika huolestuttavaa. ja joku aiemmin mietti et onko nää "huhupuheita" niin ei ole. ihan faktoja mitä tää äiti on itse kertonut ja yks mun kaveri heillä käydessään nähnyt jne.

kiitos vastanneille,otan yhteyttä neuvolaan ja katsotaan sitten eteenpäin :)[/quote]

jospa puhut ensin ihan vanhempien kanssa?

Oli kyse väsymyksestä/masennuksesta tai uusavuttomuudesta apua äiti tarvitsee, jos tämä yksi vierailu ei ollut poikkeus. Joskus voi vaipat ja maidot unohtua kotia, ihan inhimillistä, mutta jos näitä kertoja on monta on perhe avun tarpeesta.
Neuvola voisi olla ensimmäinen paikka jonne kertoa tilanteesta, mutta neuvolatäti voi ainoasaan opastaa käytännönasioista ja neuvoa ottamaan yhteyttä perheneuvolaan tai perhetyöntekijälle kunnasta riippuen. Neuvolatäti ei pysty väkisin apua tarjoamaan jos ei vanhemmat sitä itse hae itselleen.

Mä kyllä olen nuo omani hoidellut noin neljällä vaipalla/vuorokausi. Eli aamulla vaihdoin yövaipan pois, sitten seuraava vaihdettiin ennen päiväunia ja päiväunien jälkeen kerran ennenkuin yöksi vaihdettiin kuiva. Eli näin, jos ei ollut kakannut. Kakat tietenkin vaihdoin sitten heti pois. Ja käytin siis kertiksiä, kestojahan nyt pitää vähän useammin kai vaihtaa, niistä mulla ei ole kokemusta.

Eikös tuo äiti imetä ollenkaan, kun ajattelin, että jos sen vuoksi ei maitoa ollut mukana?

Jugurtit ja marmeladit kuulostaa kyllä huonolle :/

äiti ei imetä.. ja väännän nyt rautalangasta että tässä ei nyt ole kyse siitä et montako tuntia yksi vaippa on vaan siitä että vauvalla on tosi usein vaippa niin märkä/täynnä et tulee läpi..
lapsen isän kanssa mulla ei ole mitään mahdollisuutta puhua ja äidillekin se on vaikeeta. meil on tosi ihana neuvolan täti ja otan asian puheeks hänen kanssaa, ja hän saa sitten katsoa miten eteenpäin :)
ilomielin voisin tarjota tälle parille vaikka siivous- ja lastenhoitoapua,mutta se mies on pistäny mulle porttikiellon niille :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
ilomielin voisin tarjota tälle parille vaikka siivous- ja lastenhoitoapua,mutta se mies on pistäny mulle porttikiellon niille :whistle:

Eipä oo ihmekään, että mies ei halua sua sinne kyyläämään. Sit vaan pääsisit uusia juoruja levittelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eipä oo ihmekään, että mies ei halua sua sinne kyyläämään. Sit vaan pääsisit uusia juoruja levittelemään.

:o :o :o
mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja toimi:
ei täällä asiasta jauhaminen auta! sano suoraan vanhemmille ja auta /opasta heitä tekemään oikein jolleivät itse osaa ja sano sille miehelle ettei tuon ikäistä saa istuttaa tai antaa marmelaadia!!

Mitä ap jauhaa?
Neuvojahan hän kysyi, että mitä pitäis tehdä!
Ja jos luit, niin ap kertoi, ettei sanominen auta mitään.
Mitähän tuosta sun "jauhamisestasikin" nyt oli hyötyä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:o :o :o
mitä?

Jätä nuo kommentit omaan arvoonsa... Toivottavasti neuvolasta saa tarvittavan avun.

heillä parin kuukauden ikäinen vauva ja mä ihmettelin jo joskus aiemmin kun tää nainen tuli lapsen kanssa meille kahvitteleen ja oli puhetta et voi mennä parikin tuntia. koko sinä aikana tää nainen ei vaihtanu pienelle vaippaa ja sit tää pikkunen alko huutaa ku syötävä. otin syliin kun äiti ei tehny mitään ja tunsin että vauva on ihan märkä. kysyin samalla et koska se on syöny,niin ei hän muista :headwall:
olin sit et voisin vaihtaa vaipan ja lämmitetään vähän maitoa sille josko se siitä nukahtais,niin tää äiti sanoo et ei hän ottanu mukaan yhtään :o
eihän mulla nyt kotona mitään vauvatarvikkeita ole (mut varoiks aion nyt hankkia!!)

no,eilen kuulin meidän yhteiseltä tutulta näitä samanlaisia juttuja plus että vauvan isi tunkee vauvalle suuhun vaikka mitä,jugurttia ja marmeladia jne ja sit ne ihmettelee miks vauva itkee :o
lisäks tää lapsen isä istuttaa sitä vauvaa :headwall: eikä tää äiti tee asialle mitään,kun ei se kuitenkaan hyödyttäis |O

mä en ole missään väleissä tän lapsen isän kanssa ja äidille ei auta nätisti eikä rumasti sanominen. kamala tilanne :|

Enpä taas ymmärrä mitä tässä on vanhemmat tehneet väärin. Miksi pitäisi joka tunti syöttää? Kun meitä hoidettiin oli 4 tunnin syöttöväli.

Höpöhöpöjuttua taas. Jugurtteja on meillekin syötetty vauvana ja sokerivettä ja marmeladia. JOs sinulla ei ole parempaa tekemistä, kuin vahtia että joka tunti syötetään ja vaihdtaan kuiva vaippa, niin hanki elämä.

siis mitä tääl nyt mun kimppuun käydään kun ilmaisen huoleni?? mä tunnen nämä ihmiset ja tiedän et nyt ei kaikki ole ok,ei se ole kyttäämistä,kyyläämistä ja oman elämän puutetta jos on huolissaan!

siis mitä tääl nyt mun kimppuun käydään kun ilmaisen huoleni?? mä tunnen nämä ihmiset ja tiedän et nyt ei kaikki ole ok,ei se ole kyttäämistä,kyyläämistä ja oman elämän puutetta jos on huolissaan!

No kerro asia, josta pitäisi huolestua? Ovatko väkivaltaisia? Jokaisella on oma tapansa hoitaa oma lapsensa.
Minäkin olen vaihtanut vauvalle noin 4 vaippaa vuorokaudessa, enkä joka tunti ole syöttänyt. Parin tunnin syöttöväli on ihan ok.

Älä välitä, sellaista se täällä aina on. Taitaa noi mollaajat olla samanlaisia vauvan hoitajia, kuin kaverisikin. Ja nyt osuu liian kohti...

teet ihan oikein kun kyselet neuvolasta apua.kyllä tollaseen on puututtava

Yhteistyössä