Minulla on ollut vaikeuksia tottua jälleen suomalaiseen kulttuuriin, jonne tällainen ekstrovertti ihminen ei tunnu mahtuvan. Jos puistossa joku äiti on alkanut jututtaa, olen kyllä ihan mielellä/kohtaliaisuussyistä jutustellut hänen kanssaan. Jos keskustelu ei tunnu hyvältä, olen hetken small talkin jälkeen vetäytynyt tilanteesta pois. Small talk ei tapa ja parhaassa tapauksessa piristän jonkun kotiäidin päivää. En ole koskaan ollut itse kotiäitinä, mutta siskoni on ja hänen puheistaan ymmärrän, kuinka mukavaa hänestä aikuisenseura välillä on ja tämä tieto mielessäni olen jutellut vaikka niistä vauvanpepuista. Urasta, politiikasta, taiteesta ja kulttuurista puhun muiden ystävieni kanssa tarpeeksi, 15 min jutustelu pari kertaa viikossa lapsista ei minua tapa, vaan on ihan mukavaakin.
Itsekin olen alkanut jutustella toisten kanssa, mutta minä luen myös nonverbaalista viestintää. Jos toisen kehonkieli kertoo ettei juttelu kiinnosta, niin lähden pois. Olen osannut myös lukea, onko henkilö mahdollisesti ujo, mutta haluaisi kuitenkin jutella. Näiden henkilöiden kanssa paras palaute on ollut se, kun he seuraavalla kerralla törmättäessa ovat tulleet juttelemaan ja jopa kertoneet että oli kiva kun joku lähestyi. Muutaman kerran olen törmännyt myös näihin naisiin, joille sanoo vaikka ohi kävellessään ''hei'' ja saa vastaukseksi jääkylmän tuijotuksen ''älä vain tunge tänne''. Älkää pelätkö, en minä tunge
Minusta jokainen ihminen ansaitsee mahdollisuuden. Jos joku tulee juttelemaan minulle, en ajattele ''hän ei varmastikaan ole tarpeeksi kiinnostava tuttavakseni'', vaan annan sen mahdollisuuden. Jos niin en tekisi, niin kuinka monta ystävää minulla oikeastaan edes olisi?
Toivon voivani opettaa lapselle sosiaalisen käytöksen mallia: vieraillekin ihmisille jutteleminen on hyväksyttävää (tiettyä varovaisuutta noudattaen ja järkeä käyttäen, tietenkin!) sekä mallin kuinka ystävystyä ihmisten kanssa olemalla ystävällinen ja tietyllä tavoin avoin uusille tuttavuuksille.