Kyllä vähän ärsytti kylässä tänään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mun lapsi kysyi kyläpaikan lapselta x saisko kattoa lelua joka lapsella oli kädessä. Tää x poika (molemmat 4v) sanoi ettei halua näyttää sitä ja lähti lelu kädessä pois. Meni about puoli tuntia ja mun muksu tuli itku kurkussa sanomaan, että x otti sen lelun hänen kädestä vaikka hän otti lelun kun se oli vapaana lattialla. X:n äiti yritti sanoa pojalleen että annahan se lelu toiselle kun kerran kädestä otit -> ei antanut ja x:n isä sit sanoi vaan mun lapselle "eikö meillä muka nyt ole muitakin leluja jolla voi leikkiä" ja sit mun lapsi lähti takaisin huoneeseen leikkimään.

Tuli harmi mun lapsen puolesta kun oli ihan ihmeissään miten toinen nyt kädestä tuli repimään ja sit kun siitä tuli kertomaan niin tyyliin komenettiin vaan muilla leluilla leikkimään :( Enkä mäkään kehdannut sit alkaa mitään siinä sanomaan kun vieraina heillä oltiin. Eipä tarvii taas vähään aikaa sinne mennä kylään!

Jos lelu on lapselle tosi tärkeä, niin ymmärrän ettei sitä ole pakko antaa toiselle edes hetkeksi, etenkin kun muitakin leluja on. Mutta kädestä ei revitä, ja ne supertärkeät lelut voi vaikka jemmata jonnekin mistä vieras lapsi ei niitä saa (vaikka hyllyn päälle kyläilyn ajaksi) eikä heilutella toisen nenän edessä.

Ei minusta kuitenkaan niin iso asia, ettäkö sen vuoksi kannattaisi alkaa boikotoimaan kyläpaikkaa.

Joo no meitä on moneksi. Yhdessä kyläpaikassa meidän poika kaivoi lelukorista jonkun lelun. Kun kyläperheen poika näki sen, alkoi huutaa ja vaatia lelua itselleen, ja ÄITINSÄ kävi repimässä tuon lelun pojan kädestä ja antoi omalleen "koska se ei muuten lakkaa huutamasta". Pojat oli n 1,5 vuotiaita silloin. Eipä tarvinnut siihen kyläpaikkaan uudelleen mennä. Ainoaksi lapseksi heillä jäi tuo poika, ja voidaan vaan arvailla, kuinka poika oppi muiden kanssa tulemaan toimeen. Mä en tiedä, enkä tiedä haluankokaan.

Oletkohan nyt hiukan hysteerinen? Tuo on kuule varsin pieni juttu ja erittäin tavallista tuon ikäisillä. Sinun kannattaisi ehkä valmistaa itseäsi tuleviin koitoksiin, sillä noita lelun riistämisiä on kuule tiedossa kymmeniä ja taas kymmeniä. Jos menet tolaltasi niistä jokaisesta, ei sinun eikä lapsesi elämästä tule mitään.

No olen ollut samanlaisessa kyläpaikassa kuin lisko mutta poika oli isompi. Jotain 3v tai ainakin lähellä sitä. Ja sisarukseen oli jotain 10 vuotta ikäeroa.

Ja äitinsä vaan selitti kun menimme kylään, että pojalla on nyt sellainen kausi, että ei anna koskea mihinkään leluunsa.

Oukkei... kivahan se mun lasten on istua sohvalla ... ja mihinkään ei saa koskea vaikka kysyisi luvan eikä mitään saa tehdä.

Jotkut kasvattavat tahallisesti tosi itsekkäitä ihmisiä.

No, mun mielestä tohon "tärkeeseen leluun" on ihan turha vedota enää noinkin isoilla lapsilla. Jos se ei kerta enää toisen kädessä ollu, niin mun mielestä todellakin tämä toinen olisi sitä saanu katsoa. Lapsille kun edelleen tarvis opettaa jakamista ja tossa sitä ei opittu lainkaan.

Oletkohan nyt hiukan hysteerinen? Tuo on kuule varsin pieni juttu ja erittäin tavallista tuon ikäisillä. Sinun kannattaisi ehkä valmistaa itseäsi tuleviin koitoksiin, sillä noita lelun riistämisiä on kuule tiedossa kymmeniä ja taas kymmeniä. Jos menet tolaltasi niistä jokaisesta, ei sinun eikä lapsesi elämästä tule mitään.

Joo, valitettavasti...siperia opettaa. Ei muuta kuin nokka pystyyn ja rohkeasti ottamaan kantaa heti tilanteissa. Turha noita pikkujuttuja on jäädä hautomaan..(vaikka ne tietysti vaikuttavat maailmanlopulta juuri sattuessaan.. )

Olis siinä isäntäperheen isä voinut toisin toimia. Opettaa omaa lastaan ettei kädestä oteta. Tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää.

Mutta ei noista kannata hernettä nenään vetää. Sitä sattuu. Itse annan lasten selvittää riitansa mahdollisimman pitkälle keskenään jos riita on sen luonteinen.

Ennen kun meille tulee joku lapsen kaveri kylään, kysyn aina, että onko nyt joku lelu minkä haluat pois näkyviltä. Kaikkien muiden lelujen kanssa vieraat saa sitten leikkiä. Ja toimii hyvin! Esim. hänen lempipehmonsa menee aina kaappiin, ettei hänen tarvitse sitä jakaa.

[QUOTE="joo";22369105]No olen ollut samanlaisessa kyläpaikassa kuin lisko mutta poika oli isompi. Jotain 3v tai ainakin lähellä sitä. Ja sisarukseen oli jotain 10 vuotta ikäeroa.

Ja äitinsä vaan selitti kun menimme kylään, että pojalla on nyt sellainen kausi, että ei anna koskea mihinkään leluunsa.

Oukkei... kivahan se mun lasten on istua sohvalla ... ja mihinkään ei saa koskea vaikka kysyisi luvan eikä mitään saa tehdä.

Jotkut kasvattavat tahallisesti tosi itsekkäitä ihmisiä.[/QUOTE]

niiin ja tuo tyyppi tosiaan repi kaikki lelut pois toisten käsistä. esim. kun oli vielä syömässä niin lapset katsoivat lelukorista lelua, ja heti kun tuli olkkariin, niin johan tuli ottamaan lelunsa.

[QUOTE="vieras";22369114]No, mun mielestä tohon "tärkeeseen leluun" on ihan turha vedota enää noinkin isoilla lapsilla. Jos se ei kerta enää toisen kädessä ollu, niin mun mielestä todellakin tämä toinen olisi sitä saanu katsoa. Lapsille kun edelleen tarvis opettaa jakamista ja tossa sitä ei opittu lainkaan.[/QUOTE]

Mikä iso 4 v muka on? :)
Sen ikäisillä vasta onkin niitä oikeasti todella tärkeitä leluja, ja saakin minusta olla. Ihan joka leluaan ei tarvitse jakaa; onhan sen tosi tärkeän lelun lisäksi kymmeniä ellei satoja leluja, joilla kaveri saa vapaasti leikkiä.
Kädestä ei saa ottaa, mutta kaverin pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että kaverilla on yksi lelu mihin hän ei nyt saa koskea.

Kädestä ei silti saa repiä, se on väärin.

Saanko kysyä tähän samaan että minkä ikäisenä noin lapset oppivat ettei toisen kädestä saa ottaa lelua? Meillä on esikoinen vähän reilu 1v ja haluaa aina just sen lelun mikä on toisen kädessä. Alusta asti opetettu että ei saa ottaa mutta ei joko ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Todella hankalaa kyläillä missään kun kokoajan saa olla kieltämässä.

[QUOTE="vieras";22369150]Saanko kysyä tähän samaan että minkä ikäisenä noin lapset oppivat ettei toisen kädestä saa ottaa lelua? Meillä on esikoinen vähän reilu 1v ja haluaa aina just sen lelun mikä on toisen kädessä. Alusta asti opetettu että ei saa ottaa mutta ei joko ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Todella hankalaa kyläillä missään kun kokoajan saa olla kieltämässä.[/QUOTE]

Meillä 2v saattaa ottaa lelun toiselta mutta antaa sen heti takaisin kun siitä sanotaan. Ja 4v:kin ottaa kyllä joskus toisen kädestä, etenkin pikkuveljen...

Mikä iso 4 v muka on? :)
Sen ikäisillä vasta onkin niitä oikeasti todella tärkeitä leluja, ja saakin minusta olla. Ihan joka leluaan ei tarvitse jakaa; onhan sen tosi tärkeän lelun lisäksi kymmeniä ellei satoja leluja, joilla kaveri saa vapaasti leikkiä.
Kädestä ei saa ottaa, mutta kaverin pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että kaverilla on yksi lelu mihin hän ei nyt saa koskea.

Kädestä ei silti saa repiä, se on väärin.

No ihan riittävän iso ymmärtääkseen, että toinen VAIN katsoo ja antaa sen pian takaisin. Tai sitten todellkin piilottaa ne "tärkeät" lelut lukkojen taa, pois toisten silmistä..

[QUOTE="vieras";22369150]Saanko kysyä tähän samaan että minkä ikäisenä noin lapset oppivat ettei toisen kädestä saa ottaa lelua? Meillä on esikoinen vähän reilu 1v ja haluaa aina just sen lelun mikä on toisen kädessä. Alusta asti opetettu että ei saa ottaa mutta ei joko ymmärrä tai ei halua ymmärtää.

Pari, kolme v. ..noh, kolmesta eteenpäin..mutta muistutella pitää kuitenkin vielä.

käsket aina antaa takaisin, kai nyt tuon ikäiseen saa ruotuun. et anna periksi.

Mä oon niin sikaäiti, että jos joku on kylässä ja oma lapsi alkaa esilläolevasta lelusta sanomaan, ettei muut saa koskea ni ainoa joka siihen ei koske on oma lapsi. :)

Piiloon lelut joita ei muiden käsiin halua.

[QUOTE="a p";22369160]Kyse oli muutaman euron lelusta ;)[/QUOTE]

No mitä sitten???? Lapsille on kuule ihan sama, onko kyse muutaman euron vai muutaman kympin lelusta, jos se on se, millä juuri sillä hetkellä haluaa leikkiä. Kyse voi olla vaikka kattilankannesta, kun sille päälle sattuvat.

[QUOTE="a p";22369160]Kyse oli muutaman euron lelusta ;)[/QUOTE]

No joo, arvo ei olekaan aina rahalla mitattavissa. Mutta on totta, että jotkut lapset ottaisivat kaiken mielellään pois toiselta. Aikuisena kannattaa kuitenkin avata suu kriittisessä tilanteessa ja puolustaa omaansa.

[QUOTE="vieras";22369182]No ihan riittävän iso ymmärtääkseen, että toinen VAIN katsoo ja antaa sen pian takaisin. Tai sitten todellkin piilottaa ne "tärkeät" lelut lukkojen taa, pois toisten silmistä..[/QUOTE]

Jos toinen vain katsoo, ja antaa sen pian takaisin, niin silloin ei tarvitse repiä lelua kädestä eikä ole ongelmaa :)
Mutta jos katsominenkin on liikaa, niin parasta jemmata lelu jonnekin hyllyyn.

Yhteistyössä