Kyselyikäisen nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap, jolle on nalkutettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap, jolle on nalkutettu

Vieras
Sanokaa nyt, ettei mun tarvitse vastata _jokaiseen_ kolmivuotiaan kysymykseen. Kuulemma mun täytyy, mutta jos mä vien lasta nukkumaan, käydään seuraavantyyppistä keskustelua:

M: Nyt nukkumaan!
L: Miksi?
M: Koska nyt on yö ja yöllä kuuluu nukkua/kun väsyttää.
L: Miksi on yö?/Miksi väsyttää?
M: Jotta voitaisiin nukkua ja aamulla jaksettaisiin taas leikkiä.
L: Minkä takia?
.
.
.
M: Kuule, jutellaan aamulla. Nyt suu ja silmät kiinni, pää tyynyyn ja hyvää yötä.
L: Minkä takia suu kiinni?

jne.
jne.
jne.

Siis eikö nyt ole ihan ok vastata muutamaan kysymykseen, toivottaa hyvät yöt ja sitten itse näyttää esimerkkiä, että miten ollaan hiljaa? Ei se lapsi mahda mennä rikki siitä, että viimeinen kysymys/viimeinen tusina kysymystä jää vaille vastausta? Sehän jaksaa veivata vaikka miten kauan, ellen sano, että nyt riittää.

Meillä ei tosiaan olla vielä kovasti huolivaiheessa, vaan joka asiaan tulee vastaukseksi kysymys "minkä takia" - eikä mulla enää liiku ajatus kovin liukkaasti illalla kysymyksen nro 8765 kohdalla :D

"Minkä takia puhutaan aamulla?" - apua, mä menen kananlihalle ajatuksestakin... Mutta onneksi uteluautomaatti nukkuu. :heart:

Kai ois hyvä pitää rauhallinen jutusteluhetki ennen nukkumaanmenoa. Sängyssä ollessa ilmoitan pari kertaa että nyt on nukkuma-aika, enää ei jutella. Sen jälkeen en vastaa mitään.

Tuttua. Meillä lapsi alkoi kyselemään kun luin iltasatua. Kolmen sanan välein, "minkä takia", "mikä", "missä", "kuka"? Satu ei kovin helposti edennyt jos puolesta lauseesta saatiin aikaiseksi pino kysymyksiä. Jossain vaiheessa oli todettava, että enää ei jutella vaan nyt vaan kuuntelet.

Mun tytöllä on myös kyselyikä mut ei se kyllä kysele kirjaa luettaessa mitään saati nukkumaan mennessä. Tällöin siis vaan toitottaa oman kantansa asiasta, eikä mitään kyselyitä. Muuten sitten valveilla kun jotain sanoo niin kyselee asioita Miksi miksi miksi miksi misksi misksiskskmsksi..

Yhteistyössä