Kysy hellarilta mitä vaan, vastaan mitä osaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ralliperuna:
mun mielestä tää sun alotukses itsessään on jo eräänlaista provoo,ei sillä ihan jees jos koet että sun täytyy vastailla.

Olen siis itsekin uskossa ja mieheni on hellari.
Mä en ymmärrä miks tohon rahamääräkysymykseen vastasit,itelle tulee mieleen että jotenkin yrität leveillä kun rahasummista noin tarkasti puhut.Ite tuollaiseen olisin vastannut että silloin tällöin muutaman kympin,joskus enemmänkin ja joskus tulee ostettua jotain seurakunnan hyväksi.
Sori jos nyt yleistä pahennusta aiheutan viestilläni mutta pisti vaan silmään.

Hyvä, kun annoit palautetta. Kukaan muu ei tiedä noita summia, ei kukaan. Joten luotan, ettei kukaan minua tästä tunnista. Minun täytyy miettiä hieman tarkemmin, mitä vastaan.

mun mielestä tää sun alotukses itsessään on jo eräänlaista provoo,ei sillä ihan jees jos koet että sun täytyy vastailla.

Olen siis itsekin uskossa ja mieheni on hellari.
Mä en ymmärrä miks tohon rahamääräkysymykseen vastasit, itelle tulee mieleen että jotenkin yrität leveillä kun rahasummista noin tarkasti puhut.Ite tuollaiseen olisin vastannut että silloin tällöin muutaman kympin,joskus enemmänkin ja joskus tulee ostettua jotain seurakunnan hyväksi.
Sori jos nyt yleistä pahennusta aiheutan viestilläni mutta pisti vaan silmään.

Mulla tuli ihan sama mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Miksi meidän uuni paistaa toiselta puolen enemmän kuin toiselta?

Koska et ole antanut rahaa hellareille...kjäh...huumoria! ;)

Isäni kuului kyseiseen klaaniin vuosikymmenet että kai sinne on rahaa annettu =)
Itse asiassa sain ystäväperheeltä kymmenykset kaksi kertaa joskus vaikeassa elämäntilanteessa.Jättivät seurakunnalle silloin antamatta ja kertoivat tuosta kymmenysjutusta ja sanoivat että katsovat että me tarvitsimme sitä kymmenystä silloin enemmän kuin seurakunta.
Tiet erkanivat vuosien saatossa mutta edelleen muistelen heitä suurella lämmöllä.Huolimatta siitä että perheen rouva tylysti katkaisi meidän välit selittämättä sanallakaan vaikka monesti sitä kysyin.Asia vaivaa minua edelleen kun en tiennyt mitenkään loukanneeni enkä pahaa tehneeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Jos joku seurakuntatoverisi ei mökellä käsittämättömiä suu vaahdoten, tai ole tulkitsevinaan mökellystä, tai anna toteutumattomia profetioita, niin onko hänessä aivan pakko olla jotain pahasti vialla?

Siis ei ole mitään vialla. Minusta perin hassu kysymys, ennemmin niin, että on monia, jotka ei mökellä suu vaahdolla...mutta ihan yhtä paljon niitä, jotka niin tekee.

Ollanko armolahjoja saaneille kateellisia? Nouseeko heidän arvostuksensa yhteisön silmissä lahjojen myötä?

Sori kun tähän keskusteluun pungen mutta ei nouse korkeemmalle jalustalle.Mä en usko että armolahjojen saaminen riippuu siitä kuinka hurskas uskova on ollut koska monet hyvin kauan uskossa olleet eivät ole koskaan saaneet armolahjoja.Mutta armolahjahan voi periaatteessa olla vaikka hyvä puhetaito,että osaa puhua ihmisille asiat selkeesti kokouksessa.Armolahjat on tarkoitettu seurakunnan käyttöön,ei niitä kuulu kadehtia vaan olla niistä iloinen jos joku on sellaisen saanut osakseen.

-86? :)
Itse en ollut silloin vielä syntynytkään. :D
Hieno juttu ap että oot tällä tiellä pysynyt!
Itse ollut uskossa -01 lähtien.Tosin tällä matkalla ollut kyllä niitäkin aikoja kun on miettinyt uskoako vai ei mutta normaaliahan se on.

Ollanko armolahjoja saaneille kateellisia? Nouseeko heidän arvostuksensa yhteisön silmissä lahjojen myötä?

No vastaan tähän henkilökohtaisella tasolla: Eräälle olin hyvinkin kateellinen, kun hän oli vasta tullut uskoon ja sai armolahjan. No, joo minä vuosikymmeniä uskossa olleena kadehdin häntä...häpeäkseni myönnän. Jumala nostatti minun mieleen hyvin usein rukouksessa (=kun rukoilin) juuri tämän ihmisen mieleen ja raamatun kertomuksen tuhlaajapojasta, jolle Isä piti suuret juhlat, vaikka tämä oli kaikki varansa tuhlannut maailmalla. Ja toinen uskollinen isälleen oleva veli oli palvellut isänsä talossa pyytämättä mitään, tuli hyvin kateelliseksi. Isä muistutti tätä uskollista poikaa siitä, että kaikki mikä on hänen (isän) on myös pojan ja jos hän haluaa juhlat, saisi ne ihan milloin vain anoo.
Eli minä olin sen uskollisen pojan roolissa, en ollut pyytänyt...koin, että pyytämällä sain..ja se oli todella voimakas kokemus!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos haluat ketjuusi vähän vauhtia, niin tapellaan vähän homoista.

Miksi homot ovat sinusta syntisiä ja pahoja? Mitä pahaa voi olla rakkaudessa?

Tiätkö Raamatusta otetta Sodoman ja Gomorran tapahtumista?Muistatko uskonnontunneilta?

Alkuperäinen kirjoittaja pippura:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Ootko kokenut koskaan pakkoa antaa rahaa?

Mä en. Sen sijaan mulla on ollut tunne, että Jumala on pitänyt meidän perheestä huolta, myös raha-asioista.

ei ole pakkoa ihmisten suunnalta tullut, kehoitusta kokenut hengessä, että voisin antaa..ja annoin...siunauksia sain kokea runsaasti. Mutta en tiedä olisinko kokenut ne siunaukset ilman rahan antamistakin. Mutta koska kirkollisveroa emme maksa, annan rutiinisti kokouksen uhrikoppaan rahaa...ja omasta tahdosta.

Uhrikoppa! Todella pelottavan kuuloista :/
Rahauhri. No, se voi kuullostaa sellaiselle pahalle, joka ei ole tottunut meidän slangiin. Mutta mikäs se kirkossa onkaan, ellei uhrikoppa? Onko se mikä? siis koppa joka kiertää ja siihen saa antaa rahaa, jos haluaa...en muista..auttakaa...kolehtiko?

Ok. Kolehtihan se.
Tuleeko helluntalaisperheiden lapsille kapinavaihetta uskontoon liittyen? Miten se ilmenee? Miten yhteisöstä eronneisiin suhtaudutaan?

Tiätkö Raamatusta otetta Sodoman ja Gomorran tapahtumista?Muistatko uskonnontunneilta?

Juu, tiedän. Kuin?

Juu, tiedän. Kuin?

Eikö toi vastaa sun kysymykseen?
Jumala hävitti kyseiset kaupungit koska siellä oli riettautta.Mm. juuri homoutta.Uskovien ja muidenkin KUULUISI rakastaa kaikkia,kyllä.Rakkaus on siis jees.Mutta kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen "seksuaalinen" rakkaus vaan..on kiellettyä.Koska nainen on luotu miehelle,ei mies miehelle.
Emmä tiä osaanko mä enää paremmin vastata ja ap:kin tai häippästä vai hä?

voiko hellari ja uskoton olla kavereita/ystäviä? tunnen yhden hellarin ja tullaan tosi hyvin juttuun, mutta silti mietin, voiko tästä tulla pidemmän päälle mitään, kun on kumminkin niin eri taustat!

En hakenut tällä aloituksella tappelua. Mutta voin vastata..HUOM. en sitten edusta koko liikettä, vastaan siis ihan itse tästä.., mutta minusta kaikki ihmiset, minäkin olen syntinen ja paha!! Syntiinlankeemus tapahtui Eevan ja Aadamin ollessa paratiisissa. Jumalan tarkoitus oli alkuun pitää ihmiset Hänen yhteydessään ilman syntiä. Koska syntiinlankeemus tapahtui, kaikki ihmiset joutuivat Jumalan yhteydestä eroon. ...Vanhassa testamentissa on monia asioita, miten yhteyttä Jumalaan pidettiin mm.eläinuhrit. Mutta uuden testamentin ajassa Jeesus tuli kaikkien ihmisten sijaiskärsijäksi ja sovitti meidän synnit ristillä. Näinpä kaikki, jotka ottavat uskon vastaan ja myöntävät syntisyytensä (=sillä on jo synti olla erossa Jumalasta, koska hän tarkoitti luomansa omakseen) saatat syntinsä anteeksi, MYÖS HOMOT!
Siis homot kuin kaikki muutkin ilman Jumalaa on pahoja ja syntisiä.

Juu, tiedän. Kuin?

Eikö toi vastaa sun kysymykseen?
Jumala hävitti kyseiset kaupungit koska siellä oli riettautta.Mm. juuri homoutta.Uskovien ja muidenkin KUULUISI rakastaa kaikkia,kyllä.Rakkaus on siis jees.Mutta kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen "seksuaalinen" rakkaus vaan..on kiellettyä.Koska nainen on luotu miehelle,ei mies miehelle.
Emmä tiä osaanko mä enää paremmin vastata ja ap:kin tai häippästä vai hä?

Eli et pidä homoista, koska sinulle on kerrottu, että raamatussa ei homoista opidetä? Mutta mitä ajattelet ihan itse? Avoliitto on raamatun mukaan yhtä iso synti kuin homous, joten paheksutko/pidätkö avoliitossa eläviä myös yhtä syntisinä kuin homoja?

ei ole pakkoa ihmisten suunnalta tullut, kehoitusta kokenut hengessä, että voisin antaa..ja annoin...siunauksia sain kokea runsaasti. Mutta en tiedä olisinko kokenut ne siunaukset ilman rahan antamistakin. Mutta koska kirkollisveroa emme maksa, annan rutiinisti kokouksen uhrikoppaan rahaa...ja omasta tahdosta.

Näyttää siltä että ap yrittää vahvistaa ennakkoluuloja. Hengessä koetut lahjoituskehotukset ja siunausten ostamiset rahalla ovat juuri sellaista joista uskottavat seurakunnat haluaa sanoutua irti.

En hakenut tällä aloituksella tappelua. Mutta voin vastata..HUOM. en sitten edusta koko liikettä, vastaan siis ihan itse tästä.., mutta minusta kaikki ihmiset, minäkin olen syntinen ja paha!! Syntiinlankeemus tapahtui Eevan ja Aadamin ollessa paratiisissa. Jumalan tarkoitus oli alkuun pitää ihmiset Hänen yhteydessään ilman syntiä. Koska syntiinlankeemus tapahtui, kaikki ihmiset joutuivat Jumalan yhteydestä eroon. ...Vanhassa testamentissa on monia asioita, miten yhteyttä Jumalaan pidettiin mm.eläinuhrit. Mutta uuden testamentin ajassa Jeesus tuli kaikkien ihmisten sijaiskärsijäksi ja sovitti meidän synnit ristillä. Näinpä kaikki, jotka ottavat uskon vastaan ja myöntävät syntisyytensä (=sillä on jo synti olla erossa Jumalasta, koska hän tarkoitti luomansa omakseen) saatat syntinsä anteeksi, MYÖS HOMOT!

Eli uskova homo on yhtä hyvä jumalan edessä kuin sinäkin? Onko seurakunnassasi paljonkin julkihomoja?

Mä en. Sen sijaan mulla on ollut tunne, että Jumala on pitänyt meidän perheestä huolta, myös raha-asioista.

Uhrikoppa! Todella pelottavan kuuloista :/
Rahauhri. No, se voi kuullostaa sellaiselle pahalle, joka ei ole tottunut meidän slangiin. Mutta mikäs se kirkossa onkaan, ellei uhrikoppa? Onko se mikä? siis koppa joka kiertää ja siihen saa antaa rahaa, jos haluaa...en muista..auttakaa...kolehtiko?

Ok. Kolehtihan se.
Tuleeko helluntalaisperheiden lapsille kapinavaihetta uskontoon liittyen? Miten se ilmenee? Miten yhteisöstä eronneisiin suhtaudutaan?

Minulla tuli kapina ja baarikausi. Monella tulee, mutta moni myös palaa takaisin. Moni myös jää pois. Eronneisiin suhtaudutaan kuin kehen tahansa..siis häntä ei näy seurakunnan tilaisuuksissa. En osaa vastata, en ole läheltä seurannut sellaista.

Minulla tuli kapina ja baarikausi. Monella tulee, mutta moni myös palaa takaisin. Moni myös jää pois. Eronneisiin suhtaudutaan kuin kehen tahansa..siis häntä ei näy seurakunnan tilaisuuksissa. En osaa vastata, en ole läheltä seurannut sellaista.

Ymmärrätkö / mitä ajattelet ihmisestä, joka luopuu uskosta jostakin muusta syystä kuin käydäkseen baareissa tai elääkseen muuten ns. syntisesti? Onko muita syitä ylipäätään olemassa :saint:

Eli uskova homo on yhtä hyvä jumalan edessä kuin sinäkin? Onko seurakunnassasi paljonkin julkihomoja?

Jumalan edessä kyllä, mikäli hän on ottanut uskon vastaan! Mutta homouden harjoittaminen on syntiä, aivan kuten irtosuhteetkin. Avioliitto miehen ja naisen välillä on raamatun mukainen kuvio. En tunne julkihomoa, en ole törmännyt koko asiaan piireissämme. Mutta tiedän, että nurten keskuudessa asiaa on käsitelty. Mutta enhän enää ole itse nuori :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:

Ymmärrätkö / mitä ajattelet ihmisestä, joka luopuu uskosta jostakin muusta syystä kuin käydäkseen baareissa tai elääkseen muuten ns. syntisesti? Onko muita syitä ylipäätään olemassa :saint:

Ymmärrän: hän on pettynyt uskoviin ihmisiin. Hän ei ole ehkä päässyt Jumalan yhteyteen siten, että olisi pysynyt uskossaan. Uskovissa pitää muistaa, että kaikki on ihmisiä. Emme ole parempia kuin muut. Olemme vain pyhittyneet ristin työn tähden. Muutkin voisivat aivan samoin. Ja voisin ihan yhtä hyvin olla vaikka lestadiolainen tai ev.lut, ihan sama, kunhan olen saanut todellinen uskon, en uskonnollisuutta, mikä ei yksin johda mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:

Näyttää siltä että ap yrittää vahvistaa ennakkoluuloja. Hengessä koetut lahjoituskehotukset ja siunausten ostamiset rahalla ovat juuri sellaista joista uskottavat seurakunnat haluaa sanoutua irti.

en yritä mitään. Miksi? Mutta tämä vastaus oli, mitä olen itse kokenut, minä itse, ilman painostusta.

Yhteistyössä