Kysyin sossuilta mielipidettä lapsen yksinolosta :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Siis silkasta uteliaisuudesta, kun mahdollisuus tarjoutui.

Kerroin, että olen kuullut väitteitä, joiden mukaan alle 12 v lapsi ei saisi olla kotona yksin. Kysyin myös mielipidettä siihen, että 4-5 v lapsi ulkoilee yksin ja että 6-7 v lapsi on kotona yksin.

Tuo alle 12 v- kohta sai aikaan naurunremakan. Maalaisjärkeä saa kuulemma käyttää :D

Lasten yksinolosta ja ulkoilusta sanottiin, että yksiselitteistä sääntöä ei ole. Kaikki on tapauskohtaista. Riippuu siis kuulemma täysin lapsesta, paikasta missä ulkoilee, ajankohdasta (vuorokaudenaika ja se miten kauan on yksin ulkona tai kotona). 4-5 v lapsi voi olla turvallisessa pihassa yksin, jos lapsi on sen luonteinen että pärjää, ja jos lasta kuitenkin tarkkaillaan. 6-7 v lapsi voi olla kotona yksin, jos uskaltaa eikä pelkää, jos on kännykkä tai kotipuhelin millä olla yhteydessä vanhempiin, ja jos kyse ei ole yöajasta tai tuntikausista päiväsaikaankaan.

Ajattelin vaan jakaa tämän kanssanne, kun täällä niin monesti kivitetään vanhemmat joilla lapsi on pihassa itsekseen tms, ja uhataan lastensuojelulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun kaverin lapsi on ollut yöt yksin 5v asti.. mut kaveri ei olekaan mikään ruudinkeksijä. Oon ihmetellyt kunnei sossu puutu. Mut kai se valehtelee..

Tuo menee kyllä yli kaiken ymmärryksen...ja maalaisjärjen :/

kouluikäinen joutuu monesti jo olemaan yksin iltapäivät joten se on ihan ok ja 6v lähenee jo kouluikää jos kyse lyhyistä ajoista. mutta kyllä se äiti voi perseensä hinata sinne pihalle sen 4v lapsen kanssa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mun kaverin lapsi on ollut yöt yksin 5v asti.. mut kaveri ei olekaan mikään ruudinkeksijä. Oon ihmetellyt kunnei sossu puutu. Mut kai se valehtelee..

Tuo menee kyllä yli kaiken ymmärryksen...ja maalaisjärjen :/

Niin minunkin mielestä, mutta on häntä kuulemma haastateltu asiasta.
2 vuotta jatkunut. Että se siitä maalaisjärjestä tosiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
kouluikäinen joutuu monesti jo olemaan yksin iltapäivät joten se on ihan ok ja 6v lähenee jo kouluikää jos kyse lyhyistä ajoista. mutta kyllä se äiti voi perseensä hinata sinne pihalle sen 4v lapsen kanssa ;)

Juu, ainahan VOI mennä lapsen seuraksi pihaan. Mä en kyllä jaksa aina, kun ne näkyy ja kuuluu sisällekin.

Alkuperäinen kirjoittaja .......:
Niin ja yksittäisen sossun sanoma asia on ilmiselvästi totta ja esimerkillinen tapa toimia. voi jessus. Niin siis sitä maalaisjärkeä saa käyttää.....

Yksittäisen? SossuJEN kanssa juttelin.

Ihanko niitä oli kymmenittäin ?:D:D Vähän sama, kun minulla hoidossa lapsia ja sanoin vahemmille, että heidän lapsensa on väsnyt ja tarvitsee päiväuet. Meteli nousi mutta meni kysymään päiväkodin johtajan mielipidettä asiaan niin jo muuttui äidin käsitys. Nyt vanoo päiväunien nimeen :D Eipä ne sossutkaan mitään järjen jättiläisiä ole :)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ihanko niitä oli kymmenittäin ?:D:D Vähän sama, kun minulla hoidossa lapsia ja sanoin vahemmille, että heidän lapsensa on väsnyt ja tarvitsee päiväuet. Meteli nousi mutta meni kysymään päiväkodin johtajan mielipidettä asiaan niin jo muuttui äidin käsitys. Nyt vanoo päiväunien nimeen :D Eipä ne sossutkaan mitään järjen jättiläisiä ole :)

Ei ollut kymmenittäin, muttei myöskään yksittäistä.

Minä sain tuolta vahvistuksen sille, miten olen aina ajatellutkin: maalaisjärki ja tapauskohtaisuus. Ongelmia syntyy toki siinä vaiheessa, jos oma maalaisjärki onkin ihan väärässä (esim. Lunaticin kertoma juttu 5-vuotiaasta yksin öisin).

Niin ja yksittäisen sossun sanoma asia on ilmiselvästi totta ja esimerkillinen tapa toimia. voi jessus. Niin siis sitä maalaisjärkeä saa käyttää.....

Siis, että päiväkodinjohtaja tietää paremmin lapsen asiat kuin lapsen oma äiti?

Ei ollut kymmenittäin, muttei myöskään yksittäistä.

Minä sain tuolta vahvistuksen sille, miten olen aina ajatellutkin: maalaisjärki ja tapauskohtaisuus. Ongelmia syntyy toki siinä vaiheessa, jos oma maalaisjärki onkin ihan väärässä (esim. Lunaticin kertoma juttu 5-vuotiaasta yksin öisin).

Huom, ei minun lapsi.. jos joku näkee vaan tämän viestin. Muuten saan taas uuden leiman otsaan. :attn:

Nyt se ko. 5v on jo 8v.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

ja eiköhän sossulla ympäri suomen oo aika yhtenevä linja.

Meidän perhe oli lastensuojelun asiakas lapsuudessani ja olin lastenkodissakin. Tapasin paljon sossuja ja eripuolilta suomeakin ja kyllä he olivat kaikki ihan erimieltä asioista. Tuo on jokaisen henkilökohtainen mielipide. Ei heillä ole tuollaisesta yhteistä linjausta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Joopa:

Siis, että päiväkodinjohtaja tietää paremmin lapsen asiat kuin lapsen oma äiti?

Kyse oli siitä, että lapsi oli hoidossa aina väsynyt ja ikävöi paljon äitiään ja siksi pidin itse parhaana sitä vaihtoehtoa, että lapsi nukkuu hetken = aika kuluu nukkuen nopeammin. Vaikka lapsi tosin oli jo 5v mutta silti. Hoidossa on ihan eri olla kuin kotona ja ryhmässä oli myös muita joten uiarauha oli jokatapauksessa annettava. Ei siinä mitään. olisi pitänyt oman kantansa mutta minun mielipiteeni oli ihan sama vaikka olin suuren osan lapsen kanssa päivästä mutta päiväkodin johtaja (ei koskaan lasta nähnytkään) on korkeammin koulutettu joten hänen sanaan sopi luottaa paremmin. No tämä ko. perhe elää Jari sinkkosen kirjojen ohjeiden mukaan :)

Saimme sellaisen "meille tulee vauva" lehtisen,tottakai miehenikin sen luki ja päätti sitten avautua neuvolassa. Kirjasessa kun oli lukenut että vauvalle voi antaa janojuomaksi keitettyä vettä ni mieheni sanoi neuvolantädille että me koitimme mutta vauvan suu paloi=)=)=)

Hetken täti haukkoi henkeä eikä mieheni enää tarvinnut tulla mukaan neuvolaan=)

Yhteistyössä