Yksin ulkona, mitä mieltä olette

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mandikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 3- ja 4-vuotiaat ulkoilevat kahdestaan omakotitalon pihalla. Seuraan kyllä niitä, mutta olisivat ulkona aamusta iltaan, itse en koko ajan voi siellä olla. Nyt kun pääsee taas pihahommiin, niin tulee oltua niiden kanssa enemmän. Tänään menivät klo.11, tulivat äsken sisälle. Ruuan jälkeen menevät taas. Käyvät siis välillä syömässä ja sitten on taas päästävä. Ihanaahan se vaan on, kun viihtyvät. Meillä on turvallinen piha ja lapset on melko rauhallisia.

[QUOTE="hmmmmmm";26125167]Meillä 3- ja 4-vuotiaat ulkoilevat kahdestaan omakotitalon pihalla. Seuraan kyllä niitä, mutta olisivat ulkona aamusta iltaan, itse en koko ajan voi siellä olla. Nyt kun pääsee taas pihahommiin, niin tulee oltua niiden kanssa enemmän. Tänään menivät klo.11, tulivat äsken sisälle. Ruuan jälkeen menevät taas. Käyvät siis välillä syömässä ja sitten on taas päästävä. Ihanaahan se vaan on, kun viihtyvät. Meillä on turvallinen piha ja lapset on melko rauhallisia.[/QUOTE]

Pakko lisätä, että ovat siis lounaan ja välipalan käyneet välillä syömässä. Nyt tulivat päivälliselle ja menevät takas ulos...

Kerron vielä että minä olin se viisi-vuotias. Mietin vain että onko ihan ok olleet nuo jutut. Olen kärsinyt elämässä hirveästi henkistä tuskaa ja hylätyksi tulemisen pelkoa. Missä lie syy, en tiedä.

Älkää nyt hiljaisiksi säikähtäkö. Maatalon kiireisenä emäntänä mietin omia lapsiani, että miten pitkäksi aikaa heitä voi "yksin ulkoiluttaa" ja minkä ikäisinä.

Meidän 3,5-vuotiaan uskaltaisin jättää yksin ulos, niin, että näkisin hänet ikkunasta ja piha olisi turvallinen, esim. meidän äidin luona hän saa olla pieniä hetkiä yksin ulkona. Tuota reilu 2-vuotiasta en missään tapauksessa jättäis yksinään ulos, edes siksi aikaa kun käyn itse sisällä vaikka vessassa. Hän saattaa karata silloinkin, kun itse olen pihassa ja käännän selkäni hänelle.

Millaisia ajatuksia teille herää:

Jos sisarukset 2,5 v ja 3,5 v ovat kaksin ulkona, vanhempi seuraa ikkunasta kotitöiden lomassa. Ympäristössä on vain yksi harvoin käytetty autotie.

Jos lapsi 4 v on yksin ulkona, sama tilanne.

Jos vanhempi tekee työtä kotona ja lapsi 5 v ei suostu jatkamaan päiväkodissa ja pyytää saada olla vanhemman työpäivän ajan ulkona ja lupaa käydä aika-ajoin ilmoittautumassa. Ja käykin. Sanoo pärjäävänsä itsestään.

??

Paljonkos sie olet noita lapsia tehtaillut? 2,5, 3,5 ja 4v ja 5v.????Whaat?
Vai onko esimerkki kahdesta eri perheestä? Nyt en ymmärtänyt..

Muutenkin tän Mandikan jutut epämääräisiä. Jos on lapsia tehnyt, voiskos niistä huolehtiakkin???
Jos ei pysty 5--vuotiaasta huolehtimaan niin lapsi hoitoon, selvä se.

Mulla on 2,5- ja 3,5-vuotiaat lapset. En missään tapauksessa jättäisi ulos sen varaan että katsoisin vain ikkunasta. En vaikka mitään autotietä ei olisi mailla tai halmeilla.. Tai muutakaan konkreettista vaaranpaikkaa.

5-vuotias jos lupaa pysytellä omalla pihalla ja on koko ajan jossain näköetäisyydellä niin juu.. Voisin antaakin olla. Tietysti lapsen luonteesta riippuen.

Meillä ulkoilee 3v 1kk ikäinen hetkittäin yksinkin.

Ja kyllä mä muistan että me muksut ulkoiltiin keskenämme jo reilusti alle kouluiässä, mentiin pitkin maita ja mantuja niin pyörällä kuin kävelten eikä kukaan mitään ls-ilmoja ollut tekemässä.

Millaisia ajatuksia teille herää:

Jos sisarukset 2,5 v ja 3,5 v ovat kaksin ulkona, vanhempi seuraa ikkunasta kotitöiden lomassa. Ympäristössä on vain yksi harvoin käytetty autotie.

Jos lapsi 4 v on yksin ulkona, sama tilanne.

Jos vanhempi tekee työtä kotona ja lapsi 5 v ei suostu jatkamaan päiväkodissa ja pyytää saada olla vanhemman työpäivän ajan ulkona ja lupaa käydä aika-ajoin ilmoittautumassa. Ja käykin. Sanoo pärjäävänsä itsestään.

??

Meillä nämä kaikki hyvinkin toteutettavissa ja näin onkin tehty aikanaan. Tosin meillä kokonaan aidattu, täysin turvallinen piha.

Minä olen "kovettanut itseni" ja annan esim 4-6 vuotiaiden hiihtääkin keskenään metsässä ja käydä itsekseen syksyllä marjassa jne. PALJON se vanhemmalta vaatii (myönnän, ettei ole yhtään helppoa minullekaan), mutta uskon että on rakkaudellisempaa kuin vieressä kyttääminen ja itsensä mukaan jokapaikkaan tunkeminen...

:)

Mun mielestä ton ikäisten mukaan kuuluukin vielä tunkea jokapaikkaan, aikuisen vastuulla alle koúluikäinen on kuitenkin aina ja miten niistä voi vastuunsa kantaa jos ne hiihtelee keskenään metsässä ja jotain käy?

Mummeli se taas nostaa ittensä jalustalle silläkin, ettei kaitse lapsia.
"vaatii vanhemmalta paljon..." Just joo. Voi kai sen niinkin kääntää.
Moni alkoholistikin varmaan antaa niin kaikkensa, kun lapsi saa huolehtia itsestään ihan niin hyvin kun jaksaa.

Ap:llä hyvinkin saattanut olla turvaton olo lapsena, ja se sieltä heijastuu.
Kyllähän 10 tuntia ilman aikuisen valvontaa päivittäin, on aika erikoista puuhaa :S

No 2-3v. on vielä liian pieniä itsekseen olemaan ulkona tai kotona.

Itse sain noottia päiväkodista (itse olen myös lh pk:ssa) kun tuli vasussa esiin että lapseni lähes 6v. saa ulkoilla ilman aikuista omalla pihallamme (kerrostalon piha). Sanoin kyllä, että lapseni saa jatkossakin ulkoilla, jos itse haluaa arkena päiväkodin jälkeen vielä ulkoilla pihalla. Myönnän olevani tästä iloinen, että arki hieman helpottuu näin. Ehdin tekemään ruoan, kenties siivoamaankin. Niin ja toki olemme myös yhdessä ulkoilemassa. Niin ja piha missä lapsi ulkoilee on heti parvekkeen alla, lasta valvotaan tietysti ulkoillessaan.

Yhteistyössä