Kysymys lastenhankinnasta: onko teille käynyt näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa vai normaalia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa vai normaalia?

Vieras
Ensin mies sanoo (melko jyrkästikin), ettei halua omaa lasta, vaikka on mahtava lasten kanssa ja pitää todella paljon kaikenikäisistä lapsista. Sitten muutaman kuukauden päästä mieli onkin jo muuttunut "pehmeämpään" suuntaan ja mietintämyssyssä ollut ajatus lastenhankinnasta onkin alkanut kiinnostamaan. Plääh. Ota siitä nyt sitten selvää. Eli mieheni "ei" tarkoittaakin "joota"! Tuttavapariskunnalle kävi samoin: mies sanoi ehdottomasti ei toiselle lapselle, mutta niinpä heille vain syntyi toinen ihana lapsi.

Miksei mieli saisi muuttua? Ei kai keneltäkään voi vaatia, että mielipiteet ovat kiveenhakattuja ikuisia totuuksia.

Mielipiteensä muuttaminen tiedon tai iän myötä on kehityskelpoisen ihmisen merkki.

Miehet eivät tee päätöksiä hetkenmielijohteesta. Ensin asia pitää miettiä loppuunasi. Senjälkeen voi vaikka mieli muuttua, kun muu järjestely on muuten kohdallaan.

Kaupanpäällisiki laitan tähän vähän sunnuntaiärsytystä. Ja noin toimii perheenpää.

Näin voi kyllä käydä - ehkä hän on ollut sitä mieltä aiemmin, että kenenkään kanssa ei mitään muksuja aleta vääntää, mutta kun huomaakin, että on turvallisessa suhteessa ja rakastaa toista, ja tietää sen toisen haluavan sitä lasta, niin mikä ihme se on, jos mieli muuttuu... nimimerkillä kokemusta on.

Kaipa noin suuri päätös vaatii hetken kypsyttelyä. Parempihan se muutos noin päin on, kuin että mies olis ensin sanonut joo, ja sen jälkeen perunut koko homman. Sellaistakin on sattunut.

En nyt ainakaan sanoisi että on jotenkin epänormaalia.

Huh, onneksi kukaan ei tehnyt haastattelua kakíkista mahdollisista asioista joita halusin tai en halunnut 20-vuotiaana ja nyt 20 vuotta myöhemmin saisinkin olla selittelemässä aika monta kohtaa, joista ajattelen tänään ihan toisin... ;-)

Miesystäväni on ollut oikeastaan koko elämänsä jyrkästi omien lasten hankintaa vastaan, vaikka on mahtava muiden lasten kanssa (hän on nyt 40-v). Minä olen kuitenkin kertonut hyvin selvästi ensimmäisistä treffeistä lähtien, että minä ehdottomasti haluan lapsia (olen 34-v). Tämä on ollut tietysti todella ongelmallista ja on tavallaan järjetöntäkin että aloimme siitä huolimatta seurustelemaan. Olemme seurustelleet nyt yhdeksän kuukautta ja suhde on muuttunut tunteiden osalta syväksi. Olen kuitenkin koko ajan tavallaan asettanut yhteenmuuton, suhteen syvenemisen ja homman jatkumisen ehdoksi lupausta siitä, että lapsi voidaan joskus hankkia. Asiasta on tasaisin väliajoin keskusteltu ja olemme melkein lopettaneet suhteen tämän takia usemman kerran. Lasta ei siis tarvitse hankkia nyt, eikä tietenkään olisi mitään järkeäkään näin lyhyellä tuttavuudella, mutta en vaan voi seurustella miehen kanssa ilman ajatusta siitä, että suhde johtaisi johonkin lopullisempaan kuin hengailuun.

Tänään oli taas tällainen keskustelu. Mies kertoi taas jyrkän kantansa ja lukuisia syitä miksei hän halua omia lapsia. Se oli raskas keskustelu, itkin, anelin, olin epätoivoinen ja lopulta toivoton. Istuin hiljaa ja olin jo sanomassa niitä sanoja hänelle - etten voi jatkaa itseni kiduttamista rakastamalla häntä, kun tästä ei tule mitään. Mies istui kylmänä sohvalla ja sanoi sitten yhtäkiä, että hän varmaan katuu tätä, mutta hän voisi suostua yhteen lapseen koska niin kovasti haluan, mutta korosti että hän ei todellakaan itse haluaisi. Sen jälkeen hän vetäytyi kuoreensa ja sanoi että toivottavasti ymmärrän mikä tuollaisen lupauksen hinta on. Sanoin etten tiedä, mutta hän ei suostunut selittämään. Sanoi ettei halua puhua asiasta enempää.

En nyt pysty iloitsemaan tästä. En ensinnäkään ihan luota tuohon lupaukseen. Se on annettu pelosta, että suhde päättyy. Toisekseen millainen lähtökohta on parisuhteelle ja yhteiselle vanhemmuudelle, jos toinen kokee asian noin negatiivisena. Koko tilanne on hirveän riipivä.

Edelliselle: Tiedät kyllä itsekin mikä tuon lupauksen hinta on - sinä saat kasvattaa ja hoitaa lapsen ihan yksin kun olet sitä niin kovasti ruinannutkin. Mies vetäytyy kuoreensa, ottaa etäisyyttä ja omaa aikaa, harrastaa omia juttujaan ja katkeroituu kun hänet on vastoin tahtoaan kiristetty nelikymppisenä isäksi. Lopulta välit kylmenevät niin että eroatte ja jäät yksinhuoltajaksi, lapsi ei tule tuntemaan isäänsä kovin hyvin koskaan.

Mikset lopeta suhdetta ja ja tee lasta sellaisen miehen kanssa joka oikeasti haluaa kanssasi perheen. Lapsikin ansaitisi rakastavan isän. Ei tuosta pitemmän päälle mitään tule, lähtökohtanne ovat niin ääripäissä. Ja seuraavalla kerralla, älä rupea seurustelemaan lapsia jyrkästi vastustavan miehen kanssa ollenkaan.

Olen edellisen kanssa samaa mieltä:

Mies on suostuvainen lapsen hankintaan vain siksi, koska SINÄ sitä haluat. Ja siitä on hintana se, että todellakin miehen ei tarvitse osallistua lapsen hoitamiseen yhtään mitenkään, koska itse ei lasta halua.

En tajua, että miksi pitää väkisin saada se lapsi, jos toinen ei halua?

Vaihda sellainen kumppani joka niitä lapsia haluaa, äläkä koita toista pakottaa itkemällä, anelemalla, rukoilemalla ja kiukuttelemalla taipumaan sinun tahtoosi.

Tottakai miehen pitää osallistua lapsesta huolehtimiseen. Siinä vaiheessa kun lapsi on tehty, on myöhäistä alkaa itkemään että en mä tätä halunnut. Jos lasta alkaa tekemään, oli ne omat syyt mitä tahansa, on aikuisen vain otettava se vastuu. Tai vaihtoehtoisesti revittyä itsestään sen verran munaa että sanoo naiselle ettei ala lasta hankkimaan vastoin tahtoaan. Pieni lapsi on täysin vanhempiensa armoilla, eikä se ole sama asia kuin omakotitalon pihatyöt jotka voi jättää toiselle "ku sä tätä taloa halusitkin". Lapsi tarvitsee turvallisen kasvuympäristön että voi kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi. Ja siitä on vanhempien otettava vastuu!

Erohan tuosta melko varmasti seuraa, mutta mikään ei ole hyvä selitys sille että aikuinen hylkää lapsensa! Vastuu on otettava kun on leikkiin lähtenyt, lapselle ei voi sanoa että isä ei sinusta huolehdi koska suostui hankkimaan sinut vaikka ei halunnut.

Eiköhän moni mies kuten myös nainenkin joudu kohtaamaan elämässään sen tunteen, että on tehnyt valinnan, eikä ole tiennyt tarkalleen, että mitä siitä seuraa. Se koskee yhtälailla työpaikan vaihtoa, seurustelusuhteen aloitusta/lopetusta, lemmikin hankkimista jne. Ihan yhtä lailla vauvakin on sellainen asia, että äidiksi/isäksi tulo on aina pienimuotoinen shokki, joka tuo elämään hirvittävän paljon asioita, jotka tulevat täytenä yllätyksenä.

Olen itsekin joutunut pyörtämään monia mielipiteitäni toiseen suuntaan koskien juuri esim. lapsen hankintaa, omalle alalle suuntautumista (vaihtanut alaa enemmän asiakaspalvelusuuntaan), lasten kasvatuksessa olen muuttanut mielipiteitäni ajan kuluessa jne.

Tietyllä tavalla lapsen saanti on hyppy tuntemattomaan. Jos suhtautuu asiaa aika nihkeästi, niin saattaa yllättyä positiivisesti ja toisaalta voi käydä niin, että vaikka olisi ollut vauvakuumeessa monta vuotta, niin voi silti sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja kokea asiat tosi negatiivisina.

Kun antaa ajan kulua, ei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä. Onneksi pikkulapsivaihe menee koko ajan kohti parempaa suuntaa eli aloitetaan shokkivaiheesta ja siitä sitten saadaan tilannetta tasapainoitettua vähitellen.

Yhteistyössä