Kysymys teille jotka teette/teitte kaikki vauvan soseet itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis myös hedelmäsoseet. Miksi teette nekin itse, tulevathan ne kalliimmaksi kuin kaupan soseet? Eihän kaupan soseissa ole esim. lisäaineita tai sokeria, mikseivät ne kelpaa?

Meinasin nimittäin tehdä vauvalle itse hedelmäsosetta, mutta katselin kaupassa, että ihan banaanisosekin tulee kalliimmaksi. Esim. pikkupurkki hedelmäsosetta kun maksaa yleensä alle 30 cnt, niin aika halpoja hedelmiä saa siihen hintaan olla.

Vai onko omatekoinen kuitenkin terveellisempää?

No en tiedä muista, mutta meillä kyllä hedelmiä ostettiin ( ja ostetaan ) muidenkin takia kuin vain vauvan soseiden takia, joten sinällään hintaa ei tullut mitään ylimääräistä.

ja annoin mä joskus purkistakin. en ollut ehdoton.

mä tein vaan kasvissoseet itse ja sitten liha ja hedelmä/marjasoseet ostin kaupasta.Alussa sekoitin pienen määrän kaupan lihasosetta omatekemään kasvissoseeseen että lapsi tottui siihen lihan ja teollisenruuan makuun.

Niissä purkkisoseissahan ei ole pelkkää hedelmää joten silleen ne ei tule halvemmaksi... Mutta mä kyllä annan niitä enkä tee itse muuta kun joskus kasvissoseita. Onhan ne kuitenkin terveellisiä ja turvallisia.

On niissä hedelmäsoseissa aika paljon muuta kuin hedelmää, tärkkelystä lähinnä. Joissain soseissa hedelmää oli alle puolet. En silti jaksanut hedelmäsoseita itse tehdä kuin satunnaisesti. Kerran yritin tehdä päärynästä sosetta. Sehän oli enemmän kuin mehua ja tummui nopeaan, ton jälkeen en pahemmin tehnyt itse.

No mä en tee kaikkia itse, mutta vastaan silti.

Mä tein niitä itse siitä syystä, että on aikamoinen rasite luonnolle se lasi-, ja metallimäärä mitä niistä purkeista koostuu.

Tällä hetkellä lapsi on lähes täysin noilla purkeilla, koska ei voi allergiaepäilyn vuoksi syödä meidän kanssamme samaa ruokaa, vaikka ikä siihen jo riittäisi. Kunhan tästä ylös noustaan ja saadaan vähän lisätietoa lapsen voinnista, niin lopetetaan purnukoiden kanto kotiin.

Joistain hedelmistä ja marjoista tein. Kasviksista lähinnä kuitenkin ja lihasoseet. Itse tehty sose on täyttävämpää, joten en vannois että purkkisose tulee halvemmaks. Itse tehtyä menee siis pienempiä määriä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Mä tein niitä itse siitä syystä, että on aikamoinen rasite luonnolle se lasi-, ja metallimäärä mitä niistä purkeista koostuu.

Tällä hetkellä lapsi on lähes täysin noilla purkeilla, koska ei voi allergiaepäilyn vuoksi syödä meidän kanssamme samaa ruokaa, vaikka ikä siihen jo riittäisi. Kunhan tästä ylös noustaan ja saadaan vähän lisätietoa lapsen voinnista, niin lopetetaan purnukoiden kanto kotiin.

:hug: Nytkö vasta allergioita todetaan? Vaiko onko ollut koko ajan jotain viitteitä? Mä niiin toivoisin joskus, et ois noita purkkiruokia, vaikka eihän se iso homma oo tehdä itse. Mut joskus kiirepäivinä, kun pakkasesta onkin yllättäen kaikki loppu, ja nopsaan pitäisi jotain saada....

Meillä menee siis apteekin soijamaito, riisi, hirvenliha, kesäkurpitsa, mustikka, luumu, kurkku, banaani ja ehkä puolukka. Maissi pieninä määrinä. Siinä ne onkin :) Tee niistä sitten herkkua... Poika 10kk.

Mä taas just tosta syystä tein lapselle itse soseet..

Esim mango-sose purkissa lukee että mangoa koko soseessa on 38%, eli 62% koko mössöstä on jotain muuta kun mangoa.

Banaan maksaa n. 2e/kg josta periaatteessa saa sen kilon 100%:sta banaani mössöä. Jos yksi kuviteltu banaani-sose purkki maksaisi 0,26e/0,125 kg (halvin sose mitä olen löytänyt), eli kilo purkkisoseita maksaisi 2,08e. Tässä vaiheessa saman hintaista keskimäärin.
Mutta jos oletetaan että kuviteltu banaani-sose purkissa sisältää saman määrän itse banaania kun tuo kaupan mango-sose, saataisi samankaltaista itsetehtyä banaanimössöä kilosta banaaneja kaikenkaikkiaan 2,63 kg (eli tässä mössössä banaania olisi se 38% ja loput jotain muuta esim vettä yms). Tällöin itsetehdylle soseelle hintaa tulisi 0,76e/kilo, eli 125g maksaisi 0,096e/125g.

Eli periaatteessa itsetekemä mössö tulisi halvemmaksi, mutta kukaan hullu ei varmaan sitä alkaisi jatkamaan kun voi antaa myös 100% hedelmämössöä, eli itsetehtynä lapsi saa silkkaa hedelmää.

Ja me kyllä kannetaan hedelmämössö pääasiassa kaupasta. Välillä tehdään vauvan välipala aikaan hedelmäpirtelöä (siis hedelmiä ja nestettä tehosekottimessa sekasin) ja annetaan myös vauvalle tai sitten ihan vaan banaania suoraa banaanista tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Esim mango-sose purkissa lukee että mangoa koko soseessa on 38%, eli 62% koko mössöstä on jotain muuta kun mangoa.

Banaan maksaa n. 2e/kg josta periaatteessa saa sen kilon 100%:sta banaani mössöä. Jos yksi kuviteltu banaani-sose purkki maksaisi 0,26e/0,125 kg (halvin sose mitä olen löytänyt), eli kilo purkkisoseita maksaisi 2,08e. Tässä vaiheessa saman hintaista keskimäärin.
Mutta jos oletetaan että kuviteltu banaani-sose purkissa sisältää saman määrän itse banaania kun tuo kaupan mango-sose, saataisi samankaltaista itsetehtyä banaanimössöä kilosta banaaneja kaikenkaikkiaan 2,63 kg (eli tässä mössössä banaania olisi se 38% ja loput jotain muuta esim vettä yms). Tällöin itsetehdylle soseelle hintaa tulisi 0,76e/kilo, eli 125g maksaisi 0,096e/125g.

Eli periaatteessa itsetekemä mössö tulisi halvemmaksi, mutta kukaan hullu ei varmaan sitä alkaisi jatkamaan kun voi antaa myös 100% hedelmämössöä, eli itsetehtynä lapsi saa silkkaa hedelmää.

Ja me kyllä kannetaan hedelmämössö pääasiassa kaupasta. Välillä tehdään vauvan välipala aikaan hedelmäpirtelöä (siis hedelmiä ja nestettä tehosekottimessa sekasin) ja annetaan myös vauvalle tai sitten ihan vaan banaania suoraa banaanista tms.

Jos yhdestä banaanikilosta saat kilon sosetta täytyy sulla olla banaaninkuoretkin siinä mukana....

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Jos yhdestä banaanikilosta saat kilon sosetta täytyy sulla olla banaaninkuoretkin siinä mukana....

Jos viitseliäisyyttä löytyy niin voity punnita banaanit ja kuoret ja laskea paljonko banaanimössöä saisit kilosta banaaneja kuorineen =) Tuskin siinä kaupan soseessakaan on tuota 38% banaania kuten mangossa, noissa purkeissa kun hedelmän määrä vaihtelee. Ja mainitsenkin tuolla että periaatteessa.

Lähinnä kiinnosti laskea suuntaa antava summa paljonko mössöille tulisi todellisuudessa hintaeroa ja vaikka niistä banaaneista poistaisi kuoret niin uskon että itsetehdyn hinta jäisi silti alhaisemmaksi kun kaupan vastaava.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
ei kiinnosta ostaa kaupasta purkitettua vettä :)

Just näin! Omatekemät soseet on täyttä tavaraa, valmiit kaupan soseet on vetisiä mössöjä. En halua maksaa turhasta. Sitäpaitsi nuo valmiit liha-, kala- jne. soseet haisevat niin etovalle, että en todellakaan halunnut niitä lapselleni tarjota. Kyllä mun täytyy itseni pystyä syömään sitä ruokaa mitä vauvalleni tarjoan!

Mä en jotenkin tykkää kantaa niitä purkkeja kotiin. Meillä vauva söi aluksi ihan perunaa, porkkaa ym. kasvissoseita, sitten tein puuroja itse, niiden kanssa keitin omista marjoista kiisseleitä, banskua syötin joskus. Lihasoseet tein itse jne. Ei mun mielestä työlästäkään, lapsille joutuu muutenkin laittamaan kuitenkin joka päivä ruokaa, niin samallahan ne tulee vauvankin ruuat.
Jotain persikkasosetta, luumusosetta kovaan vatsaan tms. taisin joskus ostaa, mutta aika vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä kuorin yhden banaanin ja paino meni 50/50 banaani/kuoret. Eli tuolla periaatteella sen syötävän osuuden kilohinta olis 4e/kg.

Silloin kilosta banaaneja saisi tehtyä 1,32 kg vastaavaa kaupan mössöä ja 125g omatekemää tulisi maksamaan 0,19e, eli edelleen tulisi halvemmaksi tehdä itse.
Puhumattakaan että tuo 2e/kg hinta on reiluille banaaneille, epäreilut chiquitat taitaa maksaa keskimäärin 1,5e/kg.

Jostakin luin, etta nuo kaupan soseet myos maistuvat hyvin miedoilta. Eli voi olla vaikeampi sitten myohemmin saada lapsi totuteltua omatekoiseen, voimakkaammin maistuvaan ruokaan. Ei kyse siis mistaan mausteista, vaan ihan niiden perusaineiden omasta mausta. Toivottavasti joku ymmarsi, mita ajan takaa... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja sarina13:
Jostakin luin, etta nuo kaupan soseet myos maistuvat hyvin miedoilta. Eli voi olla vaikeampi sitten myohemmin saada lapsi totuteltua omatekoiseen, voimakkaammin maistuvaan ruokaan. Ei kyse siis mistaan mausteista, vaan ihan niiden perusaineiden omasta mausta. Toivottavasti joku ymmarsi, mita ajan takaa... :ashamed:

Mä ymmärrän, ja kokemustakin on. Kolmannen lapsen kanssa täysimetys venyi yli puolen vuoden ja kiinteiden aloitus takkusi, ostin sitten näitä kaupan soseita, pitkän yrityksen jälkeen alkoi söidä noita ja sitten tavalliseen ruokaan tottuminen oli todella vaikeaa. Muille olen tehnyt soseet itse, eikä vastaavaa ongelmaa ole ollut. Voi tietenkin olla ihan lapsikohtainen juttukin, mutt olen kyllä muiltakin kuullut samaa, että ennakkoluulottomimpia maistelijoita on ne kotitekoista ja vaihtelevaa ruokaa vauvasta asti syöneet...

Minusta oli mukavampi syöttää vauvalle tuoretta hedelmää tai marjaa, kun en ymmärtänyt mihin esim. banaanisoseessa tarvitaa tapiokatärkelystä (mitä se ikinä sitten edes on). Hintaa en ajatellut ollenkaan, tosin en ajattele omienkaan ruokieni kohdalla, vaan ensisijaisesti tuoretta ruokaa koko perheelle. Ensimmäiset soseet oli tosin pakko antaa purkista, kun ei huhtikuussa saanut edes porkkanoita kotimaisina.

No en ihan kaikkia tee,mutta saan kai silti kommentoida.
Kasvissoseet teen itse sekä liha,kala ja kanasoseet.
Hedelmäsoseet ostan valmiina.Marjoja käytän pakkasesta.
Se on vaan mun tapani ruokkia lapset.
Kaikille on uponnut mun tekemät mössöt hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:

:hug: Nytkö vasta allergioita todetaan? Vaiko onko ollut koko ajan jotain viitteitä? Mä niiin toivoisin joskus, et ois noita purkkiruokia, vaikka eihän se iso homma oo tehdä itse. Mut joskus kiirepäivinä, kun pakkasesta onkin yllättäen kaikki loppu, ja nopsaan pitäisi jotain saada....

Meillä menee siis apteekin soijamaito, riisi, hirvenliha, kesäkurpitsa, mustikka, luumu, kurkku, banaani ja ehkä puolukka. Maissi pieninä määrinä. Siinä ne onkin :) Tee niistä sitten herkkua... Poika 10kk.

Epäily oli jo muutaman kuukauden iässä, mutta lapsen vointi kohenikin yllättäin. Nyt taas mennyt pahempaan suuntaan ja lapsi siitä syystä maidottomalla ruokavaliolla.
Ja aika harvoja ruokia valmistamme, missä ei misään muodossa ole maitoa joten pitkälti likka siis nyt noilla purkeilla lounaat ja päivälliset.

mä tein kasvis- ja lihasoseet itse, hedelmä- ja marjasoseet raahattiin kaupasta, kaupungista 450km päästä jos siellä oltiin käymässä.

ja syynä tähän on törkeä hinta. Täällä meidän kyläkaupassa maksaa ihan perus 4kk soseet alkaen about 0,91e purkki, ihan perushedelmät siis myös. Eipä kiinnostanu alkaa tuolla hinnalla niitä täältä ostamaan.

Piti ihan kaupassa käydessä katsoa meidän pikkukaupan hintoja.

Siellä 125g päärynäsosetta (50% pääsynää ) maksaa 0,42e ja kilo päärynöitä 1,85e. Jos kuoret + siemenkota painaisi 25% päärynän painosta kilosta saisi 750 g sosetta. ja jos soseessa päärynän osuus olisi 50% saisi sitä 1500g ja 125g tätä sosetta maksaisi sillon 0,15e.

Eli kaupan sose 0,42e
Itsetehty vastaava 0,15e