Läheisen vointi heikentynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen aikuinen nainen,kahden pojan äiti. En ole vuosiin ollut tekemisissä äitini kanssa ja välit isään on asialliset,joskin hänen lisääntyneen alkoholin käytön suhteen, aina vain etäisemmät. Olen ollut aina paljon tekemisissä isovanhempieni kanssa ja vuosien saatossa lähentynyt erityisesti papan kanssa. Hän on ollut elämäni tärkein aikuinen ihminen. Ainoa, kenen olen kokenut olevan puolellani. Papan vointi on vuosien varrella hiipunut pikkuhiljaa ja nyt alzheimer on ottanut aimo harppauksen. Hän ei enää tunnista,valtaosan ajasta nukkuu ja hereillä ollessaan on sekava ja loputtoman väsynyt.Isovanhempani ovat palvelutalossa jossa on hyvä hoito,joten se on ok. Vierailen niin usein kun suinkin pääsen.
Itselläni ei itkusta ja surusta meinaa tulla loppua. Tuntuu kamalalta kun läheinen ja tärkeä ihminen lipuu pois. Tiedostan toki että pappa on vanha ja tämä on normaali elämän kiertokulku. Se ei kuitenkaan helpota tuskaani. Maksaisin mitä vain että saisin palata lapsuuteen hetkeksi ja elää edes yksi mukavista hetkistä uudelleen.
Olen papan kanssa puhunut asiat aikaisemmin jo selviksi. Kiittänyt kaikesta. Lisäksi ollut tukena ja apuna parhaani mukaan. Silti tuntuu ettei mikään riitä ja koen itseni vajavaiseksi kun en pysty tässä auttamaan. Itkulle ei meinaa tulla loppua. En tiedä mitä pitäisi tehdä...ei ole voimia ja takki tuntuu tyhjältä.

Alzheimer on ikävä sairaus, mutta onko sairaus rankempi omaisille juuri tuon rakkaan hiipumisen vuoksi vai itse sairastuneelle, jonka muisti ulkopuolisen silmin katoaa ja vie muistot?

Mikä estää puhumasta rakkaalle ihmiselle kuin ennenkin ja olla huomioimatta muistamattomuutta, haurasta kehoa. Luulen, että vaikka hän ei tässä ja nyt ymmärrä, muista mitään ulkopuolisen silmin, hän sielä omassa maailmassaan on iloinen toisen läsnäolosta. Päivän lehden tai jonkun mieluisen kirjan lukeminen ääneen vie omat ajatukset siedettävälle tasolle ja samalla toinen kuulee tutun äänen, joka rauhoittaa ja vie ehkä hänenkin ajatusmyrskyn tyynille vesille. Ajattelen myös kosketuksen, kädestä pitämisen ja halauksen jutustelun lomassa jättävän arvostetun olon rakkaalle ihmiselle. Se tuo myös lohtua itselle, kun toisesta aika jättää. Tietää ilmaiseensa rakkauden toista kohtaan, koska kaikki ihmiset vauvasta vaariin, tarvitsevat toisen ihmisen rauhoittavaa ääntä, kosketusta, hellää silitystä ollessaan voimattomia ja peloissaan.

Voimia kevääseen

Yhteistyössä