Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Marraskuussa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unico
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Delfis, tuo sama kävi eilen miehellä mielessä kun valitin pakarakipuani sille. :D

Eilen illalla kun menin nukkumaan niin mun maha oli ihan tosi tosi pinkeä. Alkoi jo sattumaan tuohon navan oikealle puolelle. Valitin siinä (sitäKIN) miehelle niin se totes että se tosiaan on aika piukan oloinen/tuntuinen. Ihan kun mun mahanahka olis ollu pari nroa liian pieni tuolle pallolle. :D No siinä vähän aikaa pyöriskelin, ehkä jonkun tunnin se oli niin kipeä etten tiennyt missä asennossa olla, mutta sitten olin pystynyt nukahtamaan ja aamulla oli se julmettu pinkeys ja kipu poissa.
Ja se oli nimenomaan vain tuosta oikealta puolelta tuollainen.

Mulla kyllä voi olla vatsan kanssa aina muutenkin mitä ihmeellisimpiä vaivoja, en siedä laktoosia juuri yhtään ja jos olen vähän jossain laktoosia syönyt niin turpoan siitä aika tavalla. Mutta ei mulla ennen ole tuota kipua ollut ainoastaan yhdellä kohdalla. Kevyesti painettaessa siitä pinkeyden kohdalta niin siinä oli oikein kunnon kipukohta. :(
Kysäsen ehkä tuota kun viikon päästä menen neuvolaan. Ei varmasti mitään haittaavaa, mutta ihan oman mielen takia haluan kysyä.

Nyt alan kouluttamaan uutta myyjää. Arvatkaa kaksi kertaa onko motivaatiota? ;)

- Hapsiainen 21+1

Suurkiitos La Merille synnytyskertomuksesta! Menipä se hienosti! Ja tosi ihanaa olisi, jos vielä jossain vaiheessa ehtisit kertoa kuulumisia. Vauva-arjen ensiaskeleet ovat pikkuhiljaa alkaneet kiinnostaa oikein kunnolla, etenkin imetys ja vauvan nukkuminen.

Hapsiaisellakin taitaa olla vilkas vauveli iin kuin Delfikselläkin. Minusta on myös tuntunut viime päivinä vähän siltä. Välillä kun tuo potkii, niin tuntuu kuin itsekin heittelehtisin niiden liikkeiden voimasta. Mutta poikanen antaa kyllä kivasti minun nukkua. Aina aamulla, kun heräilen ekoja kertoja, se pistää pari koepotkua, mutta kun jatkan vielä uniani, sekin jatkaa. Tätä sitten toistellaan monen monituista kertaa ennen kuin olen valmis nousemaan... :heart:

Mietin tuota vatsakipuasi. Minulla on joskus kovan kasvun vaiheessa ollut vatsanahka myös tosi pinkeä illalla (etenkin, jos olen juuri syönyt), ja silloin on ollut tosi vaikea löytää asentoa. Jonkin ajan päästä se on sitten helpottanut; varmaan silloin nahka on vähän venynyt. :) Mutta tuohon pinkeyteen ei ole liittynyt sen kummempaa kipupistettä.

Mulla on aamuisin aina vasen korva kipeänä, kun en oikein tahdo saada nukutuksi kuin vasemmalla kyljellä. :D Selällään nukkuminen ei onnistu enää alkuunkaan - ennen onnistui aina vähän aikaa kerrallaan.

Kohta se on tämäkin viikko ohi ja viikonloppu alkaa!

:heart: piip 26+2

Vilkas tuo vauveli kyllä taitaa olla. Päivät se nukkuu ilmeisesti, välillä kopauttaa, mutta pääasiassa on hiljaa. Illalla sitten alkaa meno kun kotiudun töistä.

Piip Hihih, nää kivut on kyllä jo aika "hauskoja", toisella on vasen pakara kipeenä tai oikealla mahassa kipupiste ja yhdellä on vasen korva kipeänä. :laugh: Mitähän kaikkea jännää tää odotus tuokaan vielä tullessaan? :D

Tosiaan tuo mun vatsakipu voi olla vaan jotain tuohon kasvuunkin liittyvää, tällä hetkellä on taas aika paljon kasvanut tuo maha. Ja samanlaista kipua taisi olla aiemmin kun oli enempi kasvua. Mietittiin eilen että oisko se pieni työntänyt vaan sillä kohdalla itseään voimakkaammin vatsaani vasten jossa se kipupiste oli. Arvailujahan nämä on, mutta en kuitenkaan huolissani ole kun kipu on poissa.

Nyt ruokailemaan ja toivottavasti työmotivaatio löytyy ruokkiksen jälkeen...

- Hapsiainen 21+1

Päpsy, onnea ultrasta :)

delfis
;) siellä eletään jänniä aikoja! Vieläkö vili potkii urakalla sua?

kevätesikko
, jaksuja, mäkin luulin et huono olo alkaa helpottamaan mut pah se oli hetkellistä. Toivottavasti saat taas pian energiasi takaisin.

La Mer
, sulla meni sit mukavasti :) ei ainakaan tylsää ehtinyt tulla laitoksella ennen kun vauva tuli. Ihana kuull akyllä.

Hapsiainen
, siellä on sitten vilskettä tiedossa :) Toivotavasti toi lenkkeily kipu ei oo pahaa ja pärjäilet vielä liikkeellä (tarttis tänkin yrittää pikku hiljaa liikkeeelle). Jaksuja työmotivaatioon :) se on kumma juttu kun se on välillä hukassa :)

piip, toi korva kipu tuttu juttu kun nukkuu pitkään samassa asennossa. Toivottavasti löydät sellaisen asennon mihin voi helposti hetkeksi vaihtaa lepuuttamaan.

täällä huoh oksut jatkuu nooh tähän alka tottumaan. Väsymys, juu menee välillä yli hysteeriseksi ja pöhköksi olotila ja jutut no joo sellasta se :) Maha ahdistaa... nooh siis ei henkisesti vaan just sillee et nahka repeää et ei mahu kasvamaan. eilen kun rönötin nii yks ken ei tienny et odotanniin tuli kysymään et onko sulla siellä jotain elämää :) et kai se on kasvanut. Nyt on suht rauhallinen olo ton toukan voinnin suhteen. Ihme vuoristorataa käy nää fiilikset. Ulkona vaan harmaata ja sateista, sais se lumi tulla takaisin :)

Unico ja Toukka 16+6

La Merille kiitos synnytyskertomuksesta! Ihana synnytys! Kaikkea hyvää nyt vauva-arkeen ja toivottavasti käyt kertomassa kuulumisia.

:hug: Unicolle pahoinvoinnista! Toivottavasti se alkaa pian helpottaa!

Sitten anteeksi jo etukäteen, nyt tulee oman navan vuodatus.
Olin eilen äitiyspolilla kääntöyrityksessä. Musta se oli todella syvältä hanurista! Neuvolalääkäri kuvaili mulle etukäteen toimenpidettä niin, että siinä hellästi yritetään ohjata vauvaa kääntymään, mutta todellisuudessa operaatio oli kaikkea muuta kuin hellä. Vauva ei suostunut kääntymään ja mua todella harmitti eilen, että menin antamaan sillä tavalla murjoa meidän pientä. Jos olisin ollut mieheni paikalla seuraamassa toimenpidettä sivusta, olisi varmaan motannut sitä lääkäriä. Toisaalta vauvan vointia seurattiin kokoajan ultralla ja sydänkäyrällä ja toimenpiteessä oli mukana kaksi kätilöä ja lääkäri, jotka olivat todella ammattitaitoisia ja varman oloisia. Vauva voi kokoajan hyvin. Lähinnä mun suuttumus johtuu siitä, että olin saanut niin väärän kuvan toimenpiteestä, enkä henkilökohtaisesti olisi mennyt siihen jos olisin saanut valita todellisen tiedon valossa. Mutta varmaan jos vauva on kääntyäkseen, se tapahtunut helpommin, jolloin toimenpide on myös vähemmän ikävä.

Yllätys oli se, että lääkärit ja kätilöt yhdessä tuumin suosittelivat alatiesynnystä. Meidän vauvan painoarvio oli 2838g ja syntymäpaino tulisi siis 3,5 kg tienoille. Mä olen pitkä ja se kuulemma usein tarkoittaa sitä, että myös lantiossa on tilaa. Maanantaina menen magneettikuvaan, jossa lantion tilavuutta tutkitaan. Päätös synnytystavasta pitäisi tehdä oikeastaan tänään, sillä magneettikuvaus pitää perua tänään jos päätyy ehdottomasti sektion kannalle. Sekavat fiilikset...

Ada ja vauva 36+6

Voi Ada, kun pikkunen nyt keksis vielä kääntyä ympäri! Sektion ja perätilasynnytysvaihtoehdon punnitseminen on varmasti vaikeaa, molemmissa kun on hyvät ja huonot puolensa. Mun tuttava päätyi esikoisensa perätilan vuoksi sektioon, mutta synnytti toisen vauvansa sitten ihan normaalisti alakautta. Tsemppiä päätöksen tekoon ja sillä välin pidän peukkuja, että pikkutiitiäinen tahtookin keikahtaa ympäri :)

ada :hug: ikävää että kääntöyritys ei onnistunut ja että siitä jäi huono fiilis. jospa vauva tosiaan vielä hoksais itsekseen kääntyä, sitä toivotaan. varmasti vaikea päätös sinulle, rohkeutta sen tekemiseen!

Ada, :hug: kurja et oli ikävä kokemus. Voimia päätöksen tekoon!

Täällä heikko olotila, eilis ilta oli hankala, mut muuten ihan jees no oksut lentää mut ei mitään uutta :) väsyä on vaan.

Unico ja Toukka 17+0 (oho)

Adalle :hug: , toivottavasti pieni hoksaisi kääntyä oikeinpäin. Kyllä tämä raskaaksi tuleminen ja raskaana oleminen onkin sitten täynnä vaikeita päätöksiä.

Unico siellä vaan laattailee noilla viikoilla, huh huh. Suorastaan valat muhun toivoa tulevaan. ;) Ei kai, mulla ei siis ole mitään noin voimakasta ollut, mulla vaan päässä keinuu ja pahoinvointi tulee aaltoina, kaikesta mitä suuhun laittaa jää kamala maku. Oli tosiaan varmaan melkein 3 viikkoa välissä tosi hyvä olo, nyt oli sitten kolmen päivän ajan taas kökömpi fiilis. Tänään on tähän mennessä ollut ihan hyvä olo (koputtaa puuta).

Ajalla ennen raskauden suunnittelua kuvittelin että sen lisäksi, että synnyttäminen on tosi kamalaa ja tuskallista, se myös olisi jotenkin helppo tunnistaa että koska sinne laitokselle lähdetään. Että siinä tulis joku kertarytinähetki, jolloin lähdetään. Nyt tuntuu että mistä minä tiedän koska sinne kuuluu lähteä. :o Ei vissiin ainakaan vielä. :laugh:

Ihana kuulla synnytyskokemuksista ja vauva-arjesta, tulkaa ihmeessä kertomaan kunhan kiireiltänne ehditte. :heart:

kevätesikko 14+4

Voi hitsi Ada, onpa varmaan vaikea päätös! :hug: ja harmi, että tuntui, että vauvaa murjottiin. Toivottavasti vauva koki asian kuitenkin lievemmin, kun sillä on siinä niitä suojakerroksia päällä.

kevätesikko, olen puhunut tuosta synnyttämään lähtemisestä monen synnyttäneen tuttavan kanssa. Kaikki sanovat ihmetelleensä ennen ensimmäistä lasta, että mistä sen tietää, milloin mennä. Ja monet (myös minä!) ovat etukäteen epäilleet, että ehkä oma kipukynnys onkin niin korkea, että supparit eivät tunnu missään. Kaikkien mielestä se on osoittautunut turhaksi luuloksi. ;) Kai sen sitten "vaan tietää". Mutta hiukan menin päästäni pyörälle siitä, kun saimme perhevalmennuksessa paperilla kirjalliset ohjeet siitä, milloin pitää lähteä ja milloin kiireellisesti. Esim. kiireellisesti (ambulanssilla) silloin, jos tulee veristä lapsivettä, mutta kuukautistyyppinen, verinen vuoto on normaalia eikä silloin vielä tarvitse lähteä. Jotenkin tuntuu, että jos jotain veristä vuotoa tulee, menen niin paniikkin, että en osaa analysoida tuota eroa.

Ihmetyttää kyllä tuo Unicon huonovointisuuden jatkuminen aina vaan. (Veikkaan muuten tyttöä - empiiristen havaintojeni perusteella pahoinvoinnin määrä on aika hyvä indikaattori sukupuoleen!) Raukalla on vähän erilaiset paino-ongelmat kuin meillä monilla muilla. :p

(.) Just tässä joku päivä pääsin sanomasta, että on touhukas vauva mahassa. Eilen se sitten lepäsikin koko päivän, ja tänäänkin on innostunut ihan välillä vaan. Meinasin jo vähä eilen huolestua!

:heart: piip 26+3

Onnea La Mer pienestä tytöstä! Hienosti vaikutti synnytys kyllä menneen, hyvät hermot sulla! :flower:

Voi harmi Ada ettei se kääntöyritys onnistunut! Tässä pinossa Novelle synnytti perätilassa olevan pojan, jos haluat kysellä siltä tuosta. Varmasti harmillista, että pitää päättää jo tänään, ei ehdi rauhassa punnita eri vaihtoehtoja.. :hug:

Kumpa Unico jo sulla nyt viimein loppuisi noi oksennusolot! Piip jo tossa veikkasi tyttöä, mutta mun serkku oksensi lähes koko raskausajan, vielä synnytyksessäkin ja poika tuli. Toivottavasti sulla ei kestä yhtä kauan tuo kamaluus!! :/ (heh, siis se oksetusolo, ei se että poika tuli :D)

Tuli muuten Hapsiaisen tekstiä mahakivusta lukiessa mieleen (taas täysin satavarma nettidiagnoosi..) että voisko sulla olla napatyrä? Mulla tuli sellainen odotusaikana ilmi kun maha oli kipeä samasta kohdasta oikeastaan koko ajan. Paheni vaan loppua kohti. Neuvolassa sanottiin että on aika yleistäkin. En siis ole aiemmin tiennyt tosta reiästä vatsanpeitteissäni, mutta kun ne venyivät niin reikä tietenkin kasvoi ja maha sen kohdalta kipeytyi. Ja musta se alkoi joskus puolenvälin jälkeen, samaan aikaan kun maha alkoi oikeasti kasvaa.

:heart: KÖ ja Jättiläispanda

:heart: Kiitos sympatiasta! Mä päätin, etten päätä asiaa tänään. En pysty. Mua kiellettiin lukemasta netistä perätilavauvan alatiesynnytyksestä, muttei tarjottu mitään tietolähdettä vaihtariksi. Menen maanantaina magneettikuvauksen lisäksi neuvolaan ja tiistaina soittaa lääkäri mittaustuloksista, joten ajattelin tehdä kuten JoJo ja laatia kunnon kysymyslistan tässä viikonlopun aikana. Kiitos Kvartti, että kerroit Novellesta, tulen teidän puolelle kyselemään ;) . Eiköhän tässäkin asiassa joku selvyys löydy =) .

Kevätesikko ja Piip, juuri synnyttämään lähdön ajankohdan tunnistaminen mua arvelutti eniten, ennen kuin aloin arpomaan tätä nykyistä synnytysjutskaa. Synnytyssuunnitellussa kätilö sanoi, että olisi hyvä että odottaja olisi itse puhelimitse yhteydessä osastolle ennen tuloa ja vaikka kuinka monta kertaa, koska kuulemma kätilöt osaavat arvioida myös äänestä missä kohtaa synnytystä ollaan menossa :D .

Voi tätä pimeyttä! Mitä tässä voi muuta tehdä kuin herkutella kynttilän valossa :p .
Hyvää viikonloppua kaikille!

:heart: Ada

Perjantaita naiset!

Unico on kumma ku se oksuolo ei jätä sua rauhaan! :/ Siitä se masunkasvu lähtee vaan kiihtymään... Lupaan ;) Vili monottaa vieläki... nyt tulee välillä sarjatulta nyrkein ja jaloin... Ah!!!

Voih! Adan pikkunen se siellä istua nököttää? En ole varmaan kertonu, että niin nökötin minäkin. Varauduttiin perätilasynnytykseen, mutta olinki kääntyny samana päivänä :D Teillehän on tulossa just sopivan kokonen pikkunen :heart:

Hyvä, että kevätesikolla alkaa olo helpottamaan.. Vai mites loppupäivä sujui? :)

piip ehkä teidän pikkunen vetää vaan vähän henkeä välillä, niin jaksaa mammaa viihdyttää sitten loppuraskauden :D

Kivaa kun käy meitä aina välillä moikkaamassa! :heart:

Pahoinvoinnista en muista olenko joskus sanonutki, että tuossa keväällä julkistettiin joku (ei tietenkään mikään huuhaa :D ) tutkimus, jonka mukaan sellaisista lapsista, joiden äiti on kärsinyt pahasta raskauspahoinvoinneista tulee neroja! :D

( . ) Täällä edelleen tynnyrinä! :wave:

Eilen illalla supisteli niin kovasti, että ruvettiin harkitsemaan sairaalaan lähtöä. Päätettiin vielä odotella ja katsella ja niin ne sitten helpotti ja nukahdin. Yöllä ne taas mut herätti ja tänään on ollu tosi kipeenä koko päivän. Tuntuu ihan samalle nyt kun kaikkien aikojen kipeimmät menkkakivut ois päällä. Mun takaraivossa vaan jyskyttää se kun viimeisessä valmennuksessa kätilö sanoi, että sairaalaan vasta sitten kun kivut on niin kovia, ettei kotona enää pärjää. Sellasia kipuja mitä ei oo ikinä kokenu. Eli niitä tässä odotellaan...
Kaikki on valmista ja Vili saa tulla.

Delfis ja Vili
38+3 :heart:

=) UUuuu, Delfis lähtee ihan kohta :wave: !!! Ihanaa, vauvoja :D :heart: !

Ottaisiko Unico La Merin pois odottajien listalta kun ehtii? Mä haluan "yletä" listalla :D . Pahoinvoinnista, mä taas olen kuullut sellaisen jutun, että jos syntymässä on kovin nuori sielu, kärsii äiti odotusaikana pahoinvoinnista ja päinvastoin.

kevätesikko, älä suotta pelkää sä voit lopettaa sen laattaamisen paaljon aikaisemmin kun mä :D. Mut on se mullakin vähentynyt.

piip, saa nähdä sitten mikä tulee :D ei sillä kumpi kunhan tulee suht koht ajallaan :D Kai sen vauvan pitää välillä kerätä voimias et jaksaa moukaroida äitiänsä ;) ja kait mullakin se paino alkaa nousemaan ja sit on komeat arvet :)

Kvart över ;) kai se joskus loppuu mut jos aikoo kauankin vielä kestää niin kiitos tälläisenä pienenä mut ei kiitos oikein huonona olona mikä ei tuu pihalle :D Mistäs sä pandan oot saanut? vai onko Helmi keksinyt kaikkea kivaa?

Täällä muuten nyt huomaa ja oon pistänyt merkille et iltasin on mahassa kipua alamahalla siis, kai se rasitukseen liittyy pitänee vaan seurailla ettei mee jatkuvaksi, sit pitää hellittää. Vaiks nytkin tulee otettua melko rennosti ja töissä välillä lusmuttua :( ;) Väsyttää ja vielä pitäs vintille kiivetä :D

Unico ja Toukka 17+0

Delfis siellä on jännät ajat :) peukkuja

Ada, voi hemmetti jätinkö mä La merin sinne vaiks laitoin synnyttäneihin, anteeksi pyyntöni ja lahopäisyyteni yritän mennä heti korjaamaan.

Ihania juttuja noi pahoinvoinnin tuloksista, aika näyttää :)

Unohtui vielä Vilistä mainita sellanen, että on niin ihana muutenki noiden sarjatulien kanssa, niin niiden välissä sitten pönkää itseään kovaa. Tuntuu niinku sen pää ois porautumassa tuolta alakerrasta pihalle... :o Raukalla tila vähissä ja yrittää taistelemalla taistella lisää. :D

Ai jeeee, Delfis pääsee pian synnyttämään! Hyvän kuuloisia suppareita! Ja hyvältä kuulosti myös tuo, että pää tuntuu porautuvan alakerrasta pihalle... Niin olisi kai tarkoituskin! :heart:

Voi hitsi, mulla on kyllä ihan hirveä synnytyskateus nyt, kun niin moni on kärvitselemässä sillä rajalla. B) Niiiiin haluaisin käpertyä sisäänpäin ja jäädä odottamaan synnytyksen käynnistymistä. Mutta täytyy vissiin vielä vähän aikaa elää jonkinlaisessa suhteessa ulkomaailman kanssa.

Unico, en ole varma, millaisia kipuja sinulla on, mutta voisiko olla kohdun kasvuun liittyviä? Itselläni alkoivat sellaiset noilla viikoilla alamahalla, koska koko kohtu oli silloin alamahalla. Nyttemmin en oikeastaan ole kipuja enää huomannutkaan, ehkä ne ovat tasoittuneet.

Ada Hyvä päätös! Kerää rauhassa mieltäsi askarruttavia juttuja ylös. Tympeätä, ettet saanut mitään järkevää tietolähdettä lääkäriltä. Ihan mutuunko tuollainen päätös pitäisi perustaa? :o Jos jaksat niin kerro mieluusti myöhemmin, mikä oli ratkaiseva asia päätöksessäsi - siltä varalta, että täällä vielä joku muukin kärvistelee saman asian kanssa.

Jännää, jännää, jännää! Tänne niitä vauvauutisia ja pian!

Missähän Nanna luuraa?

piip 26+4

piip, kyllä sääkin jo melko pian pääset, onhan sulla jo yli puolen välin et enemmän on takana kun edessä et jokainen päivä lähentää sitä :D

Sitä tää on miettinyt et varmaan ne liittyy jotenkin kasvuun noi mun maha kivut tai sitten väsymykseen kun niitä on eniten illalla, mut onneksi eivät ole pitkä aikaisia, sit varmaan tarttis miettiä enemmän. nyt voi vaan kuitata kasvukivuilla kun ei ne siis sellasia ole mihin kipulääkettä tekis mieli. Aika näyttää.

Tällä kävi kämmi, päättelin sitä kutomis työtäni ja ilmeisesti väärin :D mulla on nyt puikolla yksi silmukka ja lanka toisessa päässä työtä :D tarvinee hieman kikkailla että saa sen sillee ettei purkaannut :D noo täytyy siis pyytää lisä opetusta, illalla kun sitä tein olin ihan varma et hei näinhän se menikin mut ei mennytkään :D

No josko kohta lähtis hakemaan ulkoa javedstä virtaa ja pääsis testaamaan tota lämmitintä :D toivottavasti se toimii :D niin hyvin et voi jatkaa :) ja jos jäis väsykin sinne...

Unico ja Toukka 17+1

Huomenta! :wave:

Kyllä sä piip ennemmin ku uskotkaan oot itsekin kärvistelemässä loppumetreillä ;)
Mä joudun tuottamaan pettymyksen ja kertomaan, että edelleen täällä yhtenä isona pallona. Yöllä jo melkein hypin onnesta tasajalkaa, kun yli tunnin oli iiisoja kipuja, mut sit ne lakkas :headwall: ...

On tää kans. Eka pitää olla saikulla lepäämässä supistusten takia, ettei pikkunen tuu etuajassa. Sit ku saa tulla, ei tapahdukkaa mitään. :kieh:

Unicolle mukavaa ulkoilureissua! :)

Muille mammoille ihanille mukavaa lauantaita!
Delfis ja Vili Sitkeä
38+4

Yhteistyössä