LAIN MUKAAN KISSA SAA KULKEA VAPAANA (koskien eilistä keskustelua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jees
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jees

Vieras
Eli nyt sitten opetan teille ja hain tiedon kun ette sitä itse onnistunut etsimään tai ette ymmärtänyt.

Yritän mahdollisimman selkeästi kirjoittaa jotta jokaiselle menee perille, eikä tarvi vedota että on käynyt kursseja jne.

Suomessa siis on laki jota tulee noudattaa on sitten itse kuinka eläinsuojelussa töissä tai kuinka käynyt kursseja.

Eli ei kannata sellasta huudella mistä ei mitään tiedä.

No tässä teille:

Suomessa on voimassa kolme lakia, jotka määrittävät kissojen oikeudet:
JÄRJESTYSLAKI, METSÄSTYSLAKI ja ELÄINSUOJELULAKI
Ne sallivat kissan VAPAAN ulkoilun.

Vuonna 2003 voimaan tullut järjestyslaiki sallii kissan pitämisen vapaana. Muutama poikkeus tästä säännöstä ilmaistaan järjestyslaissa näin: "(omistajan) on pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

KISSALLA ON SIIS VAPAA LIIKKUMISOIKEUS KOKO MAASSA EIKÄ KISSAA LAIN MUKAAN TARVITSE PITÄÄ KYTKETTYNÄ TAAJAMASSAKAAN.

KISSALLA LAIN SUOJA
Lisäksi vuonna 1993 voimaan tulleessa METSÄSTYSLAISSA säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa.
Villiintyneen kissan saa ampua maanomistajan tai metsästyoikeuden haltija.
Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. VILLIINTYNYT KISSA hankkii KAIKEN RAVINTONSA LUONNOSTA ( ei siis riitä niin kuin timppa eilen sanoi että jos yhden linnun laudalta nappaa. Kaikki ruoka hankitaan metsästämällä ja siinä on iso ero. Tyhmempikin kyllä näkee miä ero on koti ja villikissalla)
Yksin ulkona liikkuva kissa ei ole sama kuin villikissa.

Talokohtaiset järjestyssäännöt eivät voi kumota lainsuomaa oikeutta.

Eli siis kissalla on oikeus liikkua vapaana. Mutta eri juttu on että miten omistaja saa kissanpysymään poissa niistä paikoista missä ei saa kulkea. Mutta siitä ei ollutkaan kyse vaan siitä että saako kissaa pitää vapaana ja vastaus on että kyllä saa.

netskuli voi vääntää vielä rautalangasta jos ei menny perille vielä.
lähteenä käytetty vaasa ikkunaa. Löytyy enempi tekstiä sieltä.

Ja oisko sulla sitten keinoja, miten sen vapaana kulkevan naapurin kissan saisi pysymään poissa meidän takapihalta (rivari)? Oikaisee aina meidän pihan poikki omalle pihalleen. Mies jo suunnittelee jonkinlaista ansaa, kun vesisuihkusta ei ole mitään hyötyä... :kieh:

Sehän tässä ongelma onkin, että kissat käy nimenomaan niissä lasten leikkipaikoissa, päiväkodin pihalla yms. Ja koska ne niin tekevät, on kaupungilla oikeus ne hävittää.

Joo, mutta kissalla ei edelleenkään ole asiaa toisten tonteille. Harvemmin ne omistajat kissojensa perässä kulkevat. Ja niin kuin tuossa lukee (omistajan) on pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

Tämä asia on niin monta kertaa tarkistettu eläinsuojeluyhdistykseltä ja poliisilta: KISSA EI SAA KULKEA VAPAANA!

Ottaa vaan puhelimen käteen ja selvittää asian vaikka poliisilaitokselta jos ei muuten usko. :)

Näinpä. Vaan ei voi muuta kuin ihmettellä lain säätänyttä elintä. Laaditaan laki joka johtaa väistämättä siihen, että kissit kulkevat vapaina vailla minkäänlaista valvontaa, vaikka kaiken järjen mukaan tuota 2003 voimaantullutta järjestyslakia tulisi tulkita niin, että koska omistaja ei voi vapaana kulkevan kissansa liikkumista kontrolloida, kissan ei tulisi kulkea vapaana :whistle:

Äly älä jätä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
51896751_790fbb8007.jpg

Selitäppäs sitten että miten noudatetakaan kaupunginjärjestyssääntöä jossa kielletään kissojen ja koirien oleskelu lasten leikkipaikoilla ym ym paikoilla?miten se toteutuu sen valvominen jos kissat saavat jolkotella miten sattuu sinun mielestäsi?
http://www.raisio.fi/raistied/2000/rt2_00/lemmikit.html

Jos se kissa kulkee toisten pihalla, niin sen voi ottaa kiinni ja toimittaa löytöeläin kotiin (sieltä pitäis saada sitä varten ihan häkkikin lainaks) mutta tappaa sitä ei tosiaan saa. Musta tuntuu jotenkin niin uskomattomalta, että vielä nykypäivänä kissat saa pitää vapaana, mutta koiria ei :o

Alkuperäinen kirjoittaja Asianosainen:
Joo, mutta kissalla ei edelleenkään ole asiaa toisten tonteille. Harvemmin ne omistajat kissojensa perässä kulkevat. Ja niin kuin tuossa lukee (omistajan) on pidettävä huolta siitä, ettei (kissa) pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua."

Tämä asia on niin monta kertaa tarkistettu eläinsuojeluyhdistykseltä ja poliisilta: KISSA EI SAA KULKEA VAPAANA!

Ottaa vaan puhelimen käteen ja selvittää asian vaikka poliisilaitokselta jos ei muuten usko. :)

no ihan sama miltä yhdistyksiltä kyselet mutta kun suomessa on laki.
Ja tuossa ne lait lukee ja miten se menee.

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä joku sanoo. Vaan sillä on merkytystä että on laki mitä noudatettaan.

niinkun sanoin on eri sitten että mites ne kissat pidetään poissa niiltä paikoilta missä ei saa olla.

ja ainiin toistenkin tontilla niillä on oikeus olla. Sitä ei ole kielletty.
ellei se ole juoksurata tai leikkikenttä.

kannattaa opetella lukemaan lakia.

p.s tuon tiedotteen on antanut helsingin eläinsuojeluyhdistys

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Selitäppäs sitten että miten noudatetakaan kaupunginjärjestyssääntöä jossa kielletään kissojen ja koirien oleskelu lasten leikkipaikoilla ym ym paikoilla?miten se toteutuu sen valvominen jos kissat saavat jolkotella miten sattuu sinun mielestäsi?

siis laki on laki ja sitä ei voi mitkään kaupungit kumota.
Ikävä kyllä se on näin.

tämä on siis laki ja teriassa kissalla on vapaus. Käytäntö on hiukkahankala toteuttaa

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Sehän tässä ongelma onkin, että kissat käy nimenomaan niissä lasten leikkipaikoissa, päiväkodin pihalla yms. Ja koska ne niin tekevät, on kaupungilla oikeus ne hävittää.

Ei ole. Ainoastaan saa ottaa kiinni, jos tapaa kissan kielletyllä alueella. Rarkasti ottaen oma piha ei ole kiellettyä aluetta, ellei sitten se ole lasten leikkipaikka (Kuten yleensä). Eli kissa kiinni ja toimitus omistajalle tai löytöeläintoimistoon.

No siitähän tässä nimenomaan oli kyse että miten ne omistajat vahtii ettei kissat mene niiltä kielletyille alueille! ei mitenkään eli vaihtoehdoksi jää pitää kissa sisällä tai ulkona ollessa kytkettynä.

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/HeadlinesPublicFin/512F50C8732B5C6EC2256DB0002A4257

no tässäpä ap sulle poliisin sivuilta lakia:

Koirat ja kissat kiinni

Koira on pidettävä taajamassa kytkettynä. Koiran ja kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse ollenkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikalle, toriaikana torille, urheilukentälle tai yleiselle hiihtoladulle. Koiraa ja kissaa voi kytkettynä kuljettaa kuntoradalla.

Koiran ulkoiluttajan on huolehdittava siitä, ettei koiran uloste jää ympäristöön hoidetulla alueella. Hoidettuja alueita lain mukaan ovat esimerkiksi alueet, joilla nurmikot on leikattu ja joilla on istutuksia tai joilla tiet ovat päällystettyjä.

Ratsastaminen ja hevos- tai vastaavalla ajoneuvolla ajaminen on pääsääntöisesti kielletty kuntopoluilla ja yleisillä laduilla.

Höpön löpö.
Käytännössä kissa ei saa kulkea vapaana, koska ei kukaan pysty kissaansa valvomaan ettei se kulje kielletyillä paikoilla paitsi jos kissa on kytkettynä.

Ap: haluatko noukkia laista ja säännöistä vain itsellesi mieluisat kohdat?
Vai mitä mieltä olet siitä, että irtokissat liikkuvat vapaasti myös kielletyillä alueilla, joihin myös toisten ihmisetn pihat luen.

ootko tyhmä?
Ei ole kyse mun mielipiteestä vaan laista.
mun kissa on sisäkissa. En halua että villiintyy tai potkitaan kuoliaax.

kyse on laista ja miten se on säädetty.

lukikohan tossa jossain että on kyse mun mielipiteestä?

Mä opin eilen, että voin tehdä rikosilmoituksen kissanomistajasta, jos kissa ei kielloista huolimatta pysy pois meidän pihasta (jossa lapset siis leikkii, eli se on lasten leikkipaikka) :xmas:

En tosin ole aikeissa sitä tehdä, mutta mistäs sitä tietää milloin alkaa oikein tosissaan vituttaa joku meidän pihalle kuseksiva mirri ja etenkin sen ylimielinen omistaja... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No siitähän tässä nimenomaan oli kyse että miten ne omistajat vahtii ettei kissat mene niiltä kielletyille alueille! ei mitenkään eli vaihtoehdoksi jää pitää kissa sisällä tai ulkona ollessa kytkettynä.

tässä on oivallettu asia ihan oikein eli siten että kaikki lain kohdat tulee täytettyä.
Mitä mieltä ap?

ei muuten pidä paikkaansa: kukaan ei saa toisen tontilla ilman lupaa liikkua; oli sitten kyseessä ihminen koira tai kissa! Ja meillä laatikkoon joutuu jokainen katti joka jää kiinni kusemisesta/paskomisesta meidän tontille. Ja se laatikko toimitetaan löytöeläintaloon, josta omistaja EHKÄ tajuaa sitä kysellä. Eri asia on, tajuuko ;)

Juu saa kulkea vapaana.Mutta ei toisen tontille saa tulla,näin ainakin poliisi sanoi.Ja ohjeeksi annettiin(poliisi ja kunta) pyytää löytöeläin talosta tai kunnan ympäristötoimesta loukku pihalle.Kiinni jääneen kissan hakee löytöeläintalon pitäjä ja lopettaa kissan jos sitä ei 15vrk kuluessa kukaan kaipaa.Näin me toimitaan,tosi kissa kiertää loukkua ei mene sisään.Elikkäs on tainnu monella pihalla olla loukkuja eli tietää mitä käy jos sisään menee.
Kuinka ihminen voi olla niin välinpitämätön että antaa kissansa jousta vapaana taajama alueella?En ymmärä.Kissa ei kuulu millään tavalla suomen luontoon.Kuten ei koirakaan,ne tosin pidetäänkin kiini.Ja miten voi oletta että kaikista naapureista on kiva kun pikku kultamuru paskoo hiekkalaatikkoonja repii pyykit narulta.Saatikka se kusen lemu nurkissa...Voi teidän kissoja vapaana pitävien lapsiparkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:
Jos se kissa kulkee toisten pihalla, niin sen voi ottaa kiinni ja toimittaa löytöeläin kotiin (sieltä pitäis saada sitä varten ihan häkkikin lainaks) mutta tappaa sitä ei tosiaan saa. Musta tuntuu jotenkin niin uskomattomalta, että vielä nykypäivänä kissat saa pitää vapaana, mutta koiria ei :o

niin minustakin. sitä paitsi on kohtuutonta että muut kuin kissanomistajat joutuvat tekemään ylimääräistä työtä ja hankkimaan turvavälineitä joita he eivät tarvitsisi jos katteja ei vapaana juoksentelisi. esim loukuttaminen, hiekkalaatikoiden suojat, suojaverkot vaunuihin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja jees:

ootko tyhmä?

tui tui kato ite peiliin :laugh: ihan on aivot tallella. Herätin sinulle keskustelu kysymyksen että miten mielestäsi kyseistä lakia toteutaan että ei ne kissat mene kusemaan lasten leikkipaikalle jne ...siis kysymys keskustelua varten(ja toinen linkitys poliisin sivuilta tuli tuplana vahingossa).

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Höpön löpö.
Käytännössä kissa ei saa kulkea vapaana, koska ei kukaan pysty kissaansa valvomaan ettei se kulje kielletyillä paikoilla paitsi jos kissa on kytkettynä.

Ap: haluatko noukkia laista ja säännöistä vain itsellesi mieluisat kohdat?
Vai mitä mieltä olet siitä, että irtokissat liikkuvat vapaasti myös kielletyillä alueilla, joihin myös toisten ihmisetn pihat luen.

jos nyt hölmö tutustut siihen lakiin ja tuut sitten kitiseen.

kyse ei ole mun tulkinnasta vaan helsingin eläinsuojelun tiedotteesta sekä SUOMEN LAISTA!

kyse ei ole mun mielipiteestä eikä tulkinnasta.

miten ihmiset voi ollakin täällä palstalla noin tyhmiä?

Kaikki laitettu siihen ja rautalangasta väännetty ja jaksatte vääntä vastaan.

Jos laki ei miellytä nin minä en sitä voi muuttaa. Haukutte väärää puuta

Väitä mitä väität. Soitappa sinne poliisilaitokselle ja kysy miten asia menee. MINÄ otin siitä selvää kun niitä kissoja kuseskeli meidän pihassa. Ja toisten tontille niillä ei ole asiaa. :P Se on joko näin että kissa kiinni ja eläinsuojeluyhdistykseen tai poliisit paikalle :)

Sinä et näemmä ole sitä ymmärtänyt :) Minun tonttini ei ole yleistä aluetta. Tänne ei kenelläkään ole asiaa ilman MINUN lupaani kuten ei minun kotiinikaan. :)

Ja KYTKEMÄTTÖMÄNÄ kissalla ei ole edellä mainituille paikoille asiaa. Harvemmin näkyy niitä kissan omistajia noitten irrallaan olevien kattien perässä vahtaavan etteivät ole paskalla lasten hiekkalaatikossa

Alkuperäinen kirjoittaja jees:

ootko tyhmä?

tui tui kato ite peiliin :laugh: ihan on aivot tallella. Herätin sinulle keskustelu kysymyksen että miten mielestäsi kyseistä lakia toteutaan että ei ne kissat mene kusemaan lasten leikkipaikalle jne ...siis kysymys keskustelua varten(ja toinen linkitys poliisin sivuilta tuli tuplana vahingossa).

mä kirjotin vaan lakia enkä ota kantaa onko se hyvä vai huono?

kirjotin vaan sen että kissoilla on lähtökohtasesti oikeus liikkua vapaana. Eri on miten se toteutetaan.

no en tiiä ollaanko samaa keskustelua käyty mutta kissa aiheesta on kättä väännetty useampanakin päivänä. Mun puolesta kissat juoskoot vapaana mutta taas kerran sanon että jos mun pihaan kuseksimaan tulee tai istutuksia kuopimaan ni varmana saa kyytiä sillä mikä ekana käteen osuu!

Yhteistyössä