"laiska lapsi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Juu ja alkuun heti että tiedetään on mun oma vika,mutta mua ärsyttää meidän 9v lapsi,joka on todella laiska oman huoneensa siivomisen kanssa.Huone on jatkuvasti ihan hirveässä kunnossa lelut kaikki sikin sokin pitkin lattioita ja kun tuon ikäsellä ne lelut on enemmän jo sellasia pikku tavaroita legoja ja sellasia,siivoamisesta ei meinaa tulla mitään,koko ajan saan patistaa keräämään tavaroita (unohtaa sen siivomisen kesken kaiken ja alkaa touhuamaan jotain muuta) ja joululahjaksi taas tänä vuonna toivoo hirveät määrät uutta rojua tuonne huoneeseen,huoh.. kovempaa kuria se vaan on kai laitettava,itse teen sen virheen että kun huone on siinä kunnossa että lapsi ei enää "saa" siivotuksi minä menen ja siivoan,mutta tästä on nyt tultava loppu! miten teillä muut tuon ikäiset lapset siivovat?

Viikkorahaa ei saa ennenku on huome siivottu.meillä kotona viikkorahapäivä oli lauantai ja lukuiset lauantai-aamut meni huoneen siivoamiseen. Vähän vanhempana lisäehtona oli myös muiden kotitöiden tekeminen.
Voittehan tekin neuvotella että jos sinä alat auttamasn huoneen kanssa niin mitä sinun hommia hän ottaa tilalle, edim tiskit, imurointi, vessan pesu, pyykit jne. Jotain kotityötä tuonki ikäselle kuuluu.

Älä kovin enää osta roinaa lisää. Tai ainakin miettikää yhdessä mitkä lelut voisi myydä pois että saisi tilaa uusille. Huutikseen tai kirpputorille sitten myyntiin vaan.

Pienestä asti pitäisi opettaa siihen, että lelut ja muutkin tavarat kerätään pois sitten kun niillä ei enää leikitä... tässä nyt taas tulosta siitä, kun näin ei ole toimittu. Toki lapset hannaa välillä muutenkin vastaan, koeta vain pysyä kovana :)

juu kiitos kannanotoista! näin on että nyt todella alan tuolle lapselle kovemmaksi tässä asiassa,omaa syytänihän tämä on,kun hölmönä olen sen huoneen siivonut ja nyt huomaan miten laiskan olen lapsestani tehnyt.Mulla hiton huono puoli on se että mä alan jotenkin säälimään sitä lasta kun nään että silähän on ihan hirvittävä työ saada se huone kuntoon,ihan älytöntä! mun vaan täytyy olla kovempi,eikä sääliä,kai nyt tuon ikäinen jaksaa siivota,jos kerran sotkeakkin jaksaa

No mites olis esim. "Ruoka alkaa kohta olla valmista. pöytään voi tulla sitten kun lelut on kerätty" tai "Se sun lempiohjelmasi alkaa vartin kuluttua, jos haluat katsella, niin kerääthän lelut ensin pois lattioilta". Näin meillä toimitaan jo 5-vuotiaan kanssa. Lapsilla on huoneessaan pieni pöytä ja sen päällä tehdyt jutut saa ollam niitä ei siivota. Esim. palapelit ja legorakennelmat voi pelastaa sinne jos ei halua niitä purkaa. Lattialla olevat lelut kerätään ja sitä keräilyä tehdään pitkin päivää, niin ei ole sitten illalla mahdotonta kaaosta siellä.

• Tykkää
Reactions: Morrigan
Kuulostaa tutulta, minulla on sama ongelma 8v lapsen kanssa. En ole kanssa häntä opettanut siivoamaan tavaroitaan leikin jälkeen pienestä pitäen ja nyt kyllä tulos on näkyvissä. Ei siivoa, kuin kovan patistelun ja komentamisen seurauksena, mitä kylläkin tapahtuu silloin tällöin.

On myös sellainen, että ei vie roskia roskikseen, vaan jos syö jätskiä olkkarissa, niin heittelee vaan paprut lattialle ja jättää ne siihen minne ne sattuivat tipahtamaan. Pöydällä saattaa myös olla kokoelma erilaisia juotavia useissa eri mukeissa, useita puoliksi syötyjä jogurtti ja vanukaspurkkeja. No nyt otin roskiksen käyttöön olkkarissa, saa nähdä meneekö viesti perille asti. Kun kerrottu on lapselle miksi olkkarin pöydän alle on ilmestynyt roskis.

Oma huonekin hällä on kuin pommin jäljiltä. Iso erä legolaatikoita vietiin jemikseen vintille. Vaan nyt tenava on alkanut kiskoa romujaan alas isommasta hyllyköstä, pienemmästä hyllyköstä ja isommasta kaapista. Kaaos on taas jotain aivan hirveää. Eikä tahdo millään siivoaminen maittaa, jotenkin tuntuu, että nauttii elää kaaoksensa keskellä.

Niin ja viikonloppuisin täällä saattaa olla olkkariin asti ulottuva kaaos, mutta tuon olen hänet saanut kovalla komennolla siivoamaan viimeistään su-iltaan mennessä.

Meillä asuu sellainen natsi, joka siivouspäivänä vaihtaa puhtaan pussin imuriin ja odottaa muutaman tunnin ja sanoo sen max 10 kertaa että nyt sitten siivoat sen huoneesi... jos mitään ei tapahdu, tämä natsi ottaa imurin ja ilmoittaa että äiti auttaa nyt siivouksessa, eikä tarvii montaakaan pikku legoa kilahtaa imuriin kun jo alkaa tapahtua, lelut löytävät kummasti paikoilleen.... ;) (ja sieltä tyhjästä pussista ne pienet tilpehöörit saa kyllä takaisin helposti jahka niille on jollekin hyllylle tila ilmestynyt..)

Kuumimmat

Yhteistyössä