Olipas täti! (käytiin eilen leikkikentällä...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Se on aika vittumaista hommaa vahtia ettei se oma 1v ota niitä toisten lojumaan jätettyjä lapioita. Mun mielestä ne pitää sit kerätä joka välissä pois jos poistuu vaikka keinumaan eikä jättää siihen toisten riesaksi. Ja muutenki on siinä sit vaan just ne muutama lelu ja mielellään sen lapsen käsissä ja sillä tiukkis-äipällä ettei nää pienet pääse niitä epähuomiossa "varastamaan". Pitäs vähä ajatella myös sitä miten ne "säännöt" vaikuttaa/vaikeuttaa muiden olemista.

Olis se kyllä aika tylsää joka välillä korjata lelut pois, jos käy välillä keinumassa tai liukumäessä. Puistossahan on just se kiva, että voi tehdä monia eri asioita noin vaan vaihtamalla paikkaa. Jos joka välissä pitää siivota, niin ne hiekkalelut varmaan jäisi ainakin meillä hyvin äkkiä kokonaan pois.

On se myös aika vaikeeta tietää, että kenen se maassa lojuva lapio mahtaa olla, jos puistossa on vähänkin enemmän porukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Pipon kireyttä taas ollut jollain mammalla. Musta on kiva jos meidän lapset saa leikkikavereita. Saa meidän leluja lainata leikkeihin ei ne siitä kulu ja sitä värtenhan ne on et niillä leikitään. Mulla on yleensä ämpäreitäkin useampi niin riittää useammalle leikkijälle.

Kyllä ne kuule kuluu! Eri asia sit haittaako se. =) Nihin homminhan ne on hankittu eikä ne niin hirveitä maksa.

Alkuperäinen kirjoittaja pliis:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja annukka83:
Alkuperäinen kirjoittaja ANNUKKA83:
Siis pitäs juosta pitkin puistoo kaikki äitit läpi kysymässä,et mahtaako tämä lapio olla teidän ja et saako sitä lainaa =O Ette voi olla tosissanne vai onko teillä muilla sellanen puisto missä tasan yks hiekkalaatikko aitojen sisäpuolel ja just mahtuu hanuri hiekkalaatkon reunan ja hanurin välii ????
Juu en mä muille lapsille niitä leluja osta,mut en mä yietääkseni niitä ole niille ANTAMASSAKAAN!
Eihän lapset ikinä opi yhtää mitää ja sit ku tarhaan menevät niin aina tappelu ai niin mut eihän teiän lapset voi siel niillä leikkii ku NE EI OLE TEIDÄN!

Usko pois - voi ne olla ihan vakavissaan. Mut ne onkin näitä joilla ei muuta elämää ja mietittävää ole ku nico-jussican, 5v lapiot ja vaippaihottuma!

Juu pakko se on näköjään uskoo!
Onneks noita äippiä/perheitä ei yhtää ookkaa nois puistoissa ja ne lelujen määrät! Onneks itellä ei kauheesti lompakko kuihdu jos sjoutuu välil ostaa 1e:n lapion. Ite ku en vaadi niitä merkkituotteita mitä pitää suojella ku viimeistä omaisuuttaan. Vai onko nää nyt yhen lapsen omistavia vaa jotka tarkkoja leluistaan?
Niin kuin tuossa aikasemmin joku tokas,et ei voi vissii enää käyä 3v:lle antaa vauhtii samal ku pienempi jää hiekkikselle

Voit mennä antamaan vauhtia toiselle lapselles, eikä tarvitse vahtia sitä lasta joka leikkii hiekkalaatikolla, mutta saanko sitten sanoa teidän lapselle jos se meinaa ottaa meidän lapion, vaikka vieressä olis oma, että et ota tätä ja jos se alkaa parkumaan siitä ettei saa ottaa sitä meidän lapioo.. ei ole mun vika vaan hänen ku luulee omistavansa kaikki lelut :D

Tottakai saa sanoa ja pitääkin sanoa jos siltä tuntuu! Mitä tuota turhaan ahdistumaan ja sisältä kiehumaan. Mun lapsi ei ainakaan mee rikki jos sitä kielletään. Mutta teethän sen ystävällisesti. Kun se on kuitenkin vaan pieni lapsi vielä?

No hyvä, tottakai sanon ystävällisesti ja jopa otan sen lelun kädestä, jos ei muuten suostu antamaan takaisin.. jos siitä alkaa itkemään tai omimaan "tää on mun, et ota sitä mun kädestää.. ÄITIII!!" Kiva siinä sitte selitellä, kun huolestunut äiti ryntää paikalle kun oma kullanmussukka itkee.. mutta kyllä mun mielestä mulla on oikeus ottaa se lelu siltä pois ja saan päättää lainaako hän sitä vai ei.. Pitäisi sitten sen äidinkin ymmärtää mua ja selittää sille lapselle et otin sen pois kun hän ei ollut kysynyt lupaa eikä se ole hänen.. mutta yleensä äidit kääntyy vastaan vihoissaan ja suojelee omaa lastansa pahalta tädiltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattais pysyä omalla pihalla jos ei lapset voi leluja jakaa. Eikö leikkipuistoon mennäään siksi, että lapset saavat leikkiä muiden kanssa?

Luvan kysyminen on joissain tilanteissa hyvä, joissain lähinä naurettavaa.

Ei tartte vanhempien lasten kysellä lupia jos lelut liittyvät yhteiseen leikkiin. Miettikää nyt, potkitaanko palloa? Käy ensin kysymässä sun äidiltä, saatko koskea meidän palloon :D

No mut onhan se kuitenkin todella hyvätapaista ja fiksua. Ja ethän halua että lapsesi leimataan varkaaksi jos luvatta potkaisee!!!?

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Se on aika vittumaista hommaa vahtia ettei se oma 1v ota niitä toisten lojumaan jätettyjä lapioita. Mun mielestä ne pitää sit kerätä joka välissä pois jos poistuu vaikka keinumaan eikä jättää siihen toisten riesaksi. Ja muutenki on siinä sit vaan just ne muutama lelu ja mielellään sen lapsen käsissä ja sillä tiukkis-äipällä ettei nää pienet pääse niitä epähuomiossa "varastamaan". Pitäs vähä ajatella myös sitä miten ne "säännöt" vaikuttaa/vaikeuttaa muiden olemista.

Olis se kyllä aika tylsää joka välillä korjata lelut pois, jos käy välillä keinumassa tai liukumäessä. Puistossahan on just se kiva, että voi tehdä monia eri asioita noin vaan vaihtamalla paikkaa. Jos joka välissä pitää siivota, niin ne hiekkalelut varmaan jäisi ainakin meillä hyvin äkkiä kokonaan pois.

On se myös aika vaikeeta tietää, että kenen se maassa lojuva lapio mahtaa olla, jos puistossa on vähänkin enemmän porukkaa.

kaikkiahan tämä ei haittaa, jos joku leikkii toisten leluilla.. luulen, että se jota haittaa, tulee hakemaan tavaransa heiltä pois tai sanomaan jotain

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä asiaa, että leikkipuisto on vain ja ainoastaan se oikea paikka lapselle leikkiä. Leikkipuistoissa kaikki tarjoillaan valmiina ja lapsen mielikuvituksen varaan ei jää mitään. Kiipeillään samoissa paikoissa, liuùtaan samaa liukumäkeä, keinutaan samoissa keinuissa jne... Äidit voisivat avartaa maailman kuvaansa ja tarjota lapsilleen muutakin tekemistä, sellaista joissa lapsen mielikuvitus, luovuus yms asiat pääsevät oikeuksiinsa.
Kaupungissa ja sen lähiympäristöissäkin voi tehdä jotain muutakin aina välillä, kuin mennä sinne leikkipuistoon kinastelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Kannattais pysyä omalla pihalla jos ei lapset voi leluja jakaa. Eikö leikkipuistoon mennäään siksi, että lapset saavat leikkiä muiden kanssa?

Ei tartte vanhempien lasten kysellä lupia jos lelut liittyvät yhteiseen leikkiin. Miettikää nyt, potkitaanko palloa? Käy ensin kysymässä sun äidiltä, saatko koskea meidän palloon :D

No mut onhan se kuitenkin todella hyvätapaista ja fiksua. Ja ethän halua että lapsesi leimataan varkaaksi jos luvatta potkaisee!!!?

Siis jos lapset haluavat potkia yhdessä palloa niin vieraan lapsen pitää käydä kysymässä äitiltä, saako palloon kajota? Et voi olla tosissasi tai sitten sinulla ei ole isompia lapsia.

Nehän joutuisivat pihaleikeissäkin ramppaamaan koko ajan ovella kysymässä, saako leluihin muut koskea :D

Naurettavaa ja pikkumaista. Saahan lapsen näinkin yksinäiseksi.

se on ihan eri asia jos leikitään yhdessä pallolla, silloinhan se pallon omistaja on halunnut sen mukaan potkimaan palloa eli antanut luvan ja sillon se saa potkaista :D Ei sitä omalta äidiltä lupaa kysytä...

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Pipon kireyttä taas ollut jollain mammalla. Musta on kiva jos meidän lapset saa leikkikavereita. Saa meidän leluja lainata leikkeihin ei ne siitä kulu ja sitä värtenhan ne on et niillä leikitään. Mulla on yleensä ämpäreitäkin useampi niin riittää useammalle leikkijälle.

Kyllä ne kuule kuluu! Eri asia sit haittaako se. =) Nihin homminhan ne on hankittu eikä ne niin hirveitä maksa.

Joo kyllä mä raahin sen muutaman euron aina laittaa hiekkaleluihin jos ne nyt sattuu hajoamaan omalla tai vieraalla lapsella. Ei kaadaa suntaa eikä toiseen. Iloisa leikkihetkiä kaikille sinne puiston hiekkikselle! Ei pidetä pipoa liian kireällä niin on kaikilla mukavempaa ja saadaan me äiditkin nauttia ulkoilusta lastemme kannsa. Musta on ainakin mukava jutella samalla toiseten äitien kanssa kun lapset leikkivät keskenään.

Eipä miulla nyt taaperoille muuta sanomista ole kuin että kädestä ei saa ottaa, puolin ja toisin. Muuten tilanteen mukaan, mutta näitä juttuja vasta harjoitellaan, se pitäisi kaikkien muistaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Siis pitäs juosta pitkin puistoo kaikki äitit läpi kysymässä,et mahtaako tämä lapio olla teidän ja et saako sitä lainaa =O Ette voi olla tosissanne vai onko teillä muilla sellanen puisto missä tasan yks hiekkalaatikko aitojen sisäpuolel ja just mahtuu hanuri hiekkalaatkon reunan ja hanurin välii ????
Juu en mä muille lapsille niitä leluja osta,mut en mä yietääkseni niitä ole niille ANTAMASSAKAAN!
Eihän lapset ikinä opi yhtää mitää ja sit ku tarhaan menevät niin aina tappelu ai niin mut eihän teiän lapset voi siel niillä leikkii ku NE EI OLE TEIDÄN!

Usko pois - voi ne olla ihan vakavissaan. Mut ne onkin näitä joilla ei muuta elämää ja mietittävää ole ku nico-jussican, 5v lapiot ja vaippaihottuma!

Onneks noita äippiä/perheitä ei yhtää ookkaa nois puistoissa ja ne lelujen määrät! Onneks itellä ei kauheesti lompakko kuihdu jos sjoutuu välil ostaa 1e:n lapion. Ite ku en vaadi niitä merkkituotteita mitä pitää suojella ku viimeistä omaisuuttaan. Vai onko nää nyt yhen lapsen omistavia vaa jotka tarkkoja leluistaan?
Niin kuin tuossa aikasemmin joku tokas,et ei voi vissii enää käyä 3v:lle antaa vauhtii samal ku pienempi jää hiekkikselle

Voit mennä antamaan vauhtia toiselle lapselles, eikä tarvitse vahtia sitä lasta joka leikkii hiekkalaatikolla, mutta saanko sitten sanoa teidän lapselle jos se meinaa ottaa meidän lapion, vaikka vieressä olis oma, että et ota tätä ja jos se alkaa parkumaan siitä ettei saa ottaa sitä meidän lapioo.. ei ole mun vika vaan hänen ku luulee omistavansa kaikki lelut :D

Tottakai saa sanoa ja pitääkin sanoa jos siltä tuntuu! Mitä tuota turhaan ahdistumaan ja sisältä kiehumaan. Mun lapsi ei ainakaan mee rikki jos sitä kielletään. Mutta teethän sen ystävällisesti. Kun se on kuitenkin vaan pieni lapsi vielä?

No hyvä, tottakai sanon ystävällisesti ja jopa otan sen lelun kädestä, jos ei muuten suostu antamaan takaisin.. jos siitä alkaa itkemään tai omimaan "tää on mun, et ota sitä mun kädestää.. ÄITIII!!" Kiva siinä sitte selitellä, kun huolestunut äiti ryntää paikalle kun oma kullanmussukka itkee.. mutta kyllä mun mielestä mulla on oikeus ottaa se lelu siltä pois ja saan päättää lainaako hän sitä vai ei.. Pitäisi sitten sen äidinkin ymmärtää mua ja selittää sille lapselle et otin sen pois kun hän ei ollut kysynyt lupaa eikä se ole hänen.. mutta yleensä äidit kääntyy vastaan vihoissaan ja suojelee omaa lastansa pahalta tädiltä :D

Kyllä mä ymmärrän ja selitän lapsellekki että puistoissa käy myös ääliöitä ja heidän tavaroihinsa ei parane koskea. Kaikki ei ymmärrä mitä on jakaminen ja yhdessä leikkiminen. He ovat jotenkn outoja ja me ei välitetä olla heidänlaistensa kanssa tekemisissä.
Ei ehkä hyvä mut en voi sille mitään että tuollaiset saat sappeni kiehumaan ja tulee kerrottua lapsellekkin näitä elämän tosiasioita. Että kaikki ihmiset ei ole hyviä ja turvallisia vaan on myös pelottavia ja itsekkäitä ihmisiä joista on parempi pysyä kaukana.

Ei oo todellista? :xmas:
Kyllä mä yleensä kysyn vanhemmilta että onko ok jos meidän lapset katsoo heidänkin lelujaan ja meidän lelut on kyllä yleisellä hiekkalaatikolla ihan muidenkin käytössä. Pyydän korkeintaan tuomaan takaisin jos näyttää että on kauhean pitkälle hiekkikseltä lähdössä... Ja nimikoituja on meidän lelut kyllä me ne tunnistetaan. Mutta ap:n tapauksessa mulla olisi varmaan loksahtanut leuka niin auki, etten olisi saanut sanaa suustani pitkään aikaan! :snotty:

Äidit on jotenkin ihan hysteerisiä puistoissa muutenkin.

Viimeksi kun kävin joku alkoi huutamaan, että portti heti kiinni. Ihan hyvä mutta kun olin metrin päässä tulossa vaunuilla sisään. Ilmeisesti oli liian vaarallinen tilanne Nicolle kun portti oli viisi sekunttia auki. Tai sitten modernit vaunut lentävät aidoista yli samalla kun keittävät kahvit.

Onneks meidän lähipuistossa on tähän saakka ollut suht selväpäistä porukkaa liikkeelä. Kaikki leikkii sovussa (toki noille pikkusille puistokaveruksille kinaa välillä tulee) ja lelut ja leikit jaetaan toisten kesken ja kaikilla on mukavaa. toki kohteliasta on kysyä lupaa, mutta en mä ainakaan vedä herneitä nenääni jos joku ihan pieni nyt ottaa meidän lapion tai traktorin kysymättä leikkiinsä.
Kukaan ei oo vielä meidän leluja omaan kassiinsa kerännyt ja jos joku lapsi jonkun sankon tms kauemmaksi kuljettaa ja on hukassa kun ollaan lähdössä niin aina on muutkin ihmiset puistossa katselleet missä kadonnut lelu mahtaisi olla.

Siis jos lapset haluavat potkia yhdessä palloa niin vieraan lapsen pitää käydä kysymässä äitiltä, saako palloon kajota? Et voi olla tosissasi tai sitten sinulla ei ole isompia lapsia.

Nehän joutuisivat pihaleikeissäkin ramppaamaan koko ajan ovella kysymässä, saako leluihin muut koskea :D

Oli tarkoitus olla sarkasmia :)

Tätähän tässä ajetaan takaa ja sitähän nuo omia lelujaan suojelevat haluavat! Niiden LELUIHIN KU EI SAA KOSKEA! Niin vaikeehan se on niiden lasten kans sit leikkiä! On se pallokin lelu!

Äidit on jotenkin ihan hysteerisiä puistoissa muutenkin.

Viimeksi kun kävin joku alkoi huutamaan, että portti heti kiinni. Ihan hyvä mutta kun olin metrin päässä tulossa vaunuilla sisään. Ilmeisesti oli liian vaarallinen tilanne Nicolle kun portti oli viisi sekunttia auki. Tai sitten modernit vaunut lentävät aidoista yli samalla kun keittävät kahvit.

Puistossa on hirveet paineet näyttää muille äideille olevansa the hyvä äiti, joka ajattelee joka sekunnin murto-osa VAAN ja AINOASTAAN lapsensa parasta..vahtii lasta ja sen turvallisuutta kuin hyeena ja naarastiikeri..kukaan ei saa varastaa mun lapselta, kukaan ei saa vahingossakaan hipaista mun lasta, kukaan ei saa etuilla liukumäessä tai mä tuun lukemaan lakia sormi pydessä...

:xmas:

En ole koskaan ymmärtäny sitä, että omia leluja ei voi lainata toiselle. Meidän leluja saa lainata, toki on kohteliasta kysyä ensin ja opettaa myös lapsia kysymään. Toisaalta jos ne meidän lelut on ympäriinsä niin en oleta, että joku tulee kyselemään sieltä keinuilta asti saako meidän leluja lainata, tai jos lapset potkivat palloa, niin en oleta että ensin kysytään saako potkaista :)

Luvan kysyminen ja lainaksi antaminen on kohteliasta, ja sellaisiksi olen halunnut opettaa sekä omat että hoitolapseni.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
En minäkään antaisi omieni lapsien leikkiä toisten leluilla tai jonkun toisen ipanan leikkivän meidän leluilla.. Ne katoaa tosi helposti toisten mukaan

Kuka käskee tuoda säkillisen rojua mukanaan? Et sitten osaa kirjoittaa nimea ja rajata sitä että vain hiekkalaatikolla?

Ei säkillisestä kukaan ole puhunut, mutta jokainen tuo omat lelunsa mukanaan ja ei siinä nimeäminen auta ku ei ne pennut osaa lukea. Jokainen voi ihan hyvin leikkiä omilla leluillaan, jotka on sinne tuonut eikä tarvitse toisilta lainata ilman lupaa kysymättä

No äidit varmaan osaa lukea kotiin lähtiessään että kenen nimi niissä leluissa lukee. Mä annan kyllä muidenkin leikkiä mun lapsen leluilla, jos ei ole omia mukana, tai vaikka olisikin. Omaa lastani ohjeistan että on kohteliasta kysyä lupa toisten leluilla leikkimiseen.

Pitäisiköhän naisilla olla enemmän ja parempaa tekemistä, ettei tarvitsisi tapella leluista hiekkalaatikolla tai keskustella siitä nettipalstalla sivutolkulla. Hohhoijjaa...

Missäköhän kommuunissa suurin osa kirjoittelijoista asuu kun minun mielestäni pitää kysyä ennen kuin ottaa toisten tavaroita :o

Niin minunkin mielestäni. Mutta hiekkalaatikossa voi lojua myös kenellekään paikallaolijalle kuulumattomia tavaroita. Jos joltain on unohtunut lapio hiekkikselle niin paljonko se siitä kuluu jos sillä nätisti leikkii. Ei siinä varmaankaan ole puh.nroa että voisi soittaa ja kysyä saako tällä leikkiä.

Tätähän tässä ajetaan takaa ja sitähän nuo omia lelujaan suojelevat haluavat! Niiden LELUIHIN KU EI SAA KOSKEA! Niin vaikeehan se on niiden lasten kans sit leikkiä! On se pallokin lelu!

ei kaikki lapset välttämättä tule leikkipuistoon tai hiekkalaatikolle tavatakseen toisia lapsia, vaan ihan leikkimään itsekseen ja tekemään hiekkakakkuja.. silloin tarvitsee niitä lapioita ja sankoja

Alkuperäinen kirjoittaja ......:

Kyllä mä ymmärrän ja selitän lapsellekki että puistoissa käy myös ääliöitä ja heidän tavaroihinsa ei parane koskea. Kaikki ei ymmärrä mitä on jakaminen ja yhdessä leikkiminen. He ovat jotenkn outoja ja me ei välitetä olla heidänlaistensa kanssa tekemisissä.
Ei ehkä hyvä mut en voi sille mitään että tuollaiset saat sappeni kiehumaan ja tulee kerrottua lapsellekkin näitä elämän tosiasioita. Että kaikki ihmiset ei ole hyviä ja turvallisia vaan on myös pelottavia ja itsekkäitä ihmisiä joista on parempi pysyä kaukana.

:laugh: :laugh: :laugh:

Onneksi meidän leikkikentällä käy yleensä vain meidän "oma" porukka. Kaikkien lapset voivat lainailla leluja ilman sen suurempaa draamaa. Kiva vaan kun Nicopetterillä on traktori ja meillä kaivuri niin kumpikin saa leikkiä kummallakin! Ainoastaan sillon jos on tullut kiire lähteä ja lelut on epähuomiossa jääneet kotiin voi vähän nolottaa kun ei ole omia.

Mä olisin varmaan tarjonnut sille äitille korvaukseksi lelujen kulumisesta parikymmentä senttiä. Olisi kattanut koko lapsuusiän lainaamiset...

Mä inhoan puistossa käyntiä just noiden hysteerikkojen takia. Tulee itellekki niin hysteerinen olo jos lapsi koskee johonkin mikä ei ole sen omaa tai "etuilee" jotakuta joka vaan rimpuilee liukumäessä.......................................................

Yhteistyössä