Olipas täti! (käytiin eilen leikkikentällä...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
en ole edes ajatellut ettei lapseni voisi hiekkalaatikolla olevilla leluilla leikkiä! Tuon mukanani myös omat lelumme ja tottakai niillä muutkin saavat leikkiä. Talous ei kaadu euron lapioon, mutta kieltämättä kyllä tänään harmitti kun lapsen lapio oli hiekkikseltä lähtenyt toisten mukaan (tahallaan/vahingossa?) Meillä ei oltu leluja edes nimikoitu kun en älynnyt ja osasin kyllä omamme tunnistaa, mä olen vielä niin tuore näissä hiekkalaatikko jutuissa (toisen pojan leluissa oli kyllä nimi)...mutta taidampa ottaa tussin kauniiseen käteen ja nimikoida joka halvatun lapion ja käydä ostamassa muutaman uuden hiekkalelun...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en ole edes ajatellut ettei lapseni voisi hiekkalaatikolla olevilla leluilla leikkiä! Tuon mukanani myös omat lelumme ja tottakai niillä muutkin saavat leikkiä. Talous ei kaadu euron lapioon, mutta kieltämättä kyllä tänään harmitti kun lapsen lapio oli hiekkikseltä lähtenyt toisten mukaan (tahallaan/vahingossa?) Meillä ei oltu leluja edes nimikoitu kun en älynnyt ja osasin kyllä omamme tunnistaa, mä olen vielä niin tuore näissä hiekkalaatikko jutuissa (toisen pojan leluissa oli kyllä nimi)...mutta taidampa ottaa tussin kauniiseen käteen ja nimikoida joka halvatun lapion ja käydä ostamassa muutaman uuden hiekkalelun...

Parempi ne on nimikoida jokaista kippoa ja kuppia myöten. Kun kaikilla on samanlaisia niin jos lähdet ekana niin et oikeen kehtaa ottaa mukaasi sellaisia missä ei nimeä ole jos et ole satavarma et se on teidän. Mäkin luulin tuntevani omamme mut sit kun niitä punasia ämpäreitä on kolme eikä nmeä missään niin vähä vaikea se on mennä sanomaan et toi on meidän jos muut väittää samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Parempi ne on nimikoida jokaista kippoa ja kuppia myöten. Kun kaikilla on samanlaisia niin jos lähdet ekana niin et oikeen kehtaa ottaa mukaasi sellaisia missä ei nimeä ole jos et ole satavarma et se on teidän. Mäkin luulin tuntevani omamme mut sit kun niitä punasia ämpäreitä on kolme eikä nmeä missään niin vähä vaikea se on mennä sanomaan et toi on meidän jos muut väittää samaa.

Juu, varmasti on. Tänään vaan siellä oli yksi poika leluinensa ja meillä sattu olemaan vähän erikoisemmat lelut ja ajattelin että kyllä ne tunnistaa. Mutta merkkailemaan siis :)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äidit on jotenkin ihan hysteerisiä puistoissa muutenkin.

Viimeksi kun kävin joku alkoi huutamaan, että portti heti kiinni. Ihan hyvä mutta kun olin metrin päässä tulossa vaunuilla sisään. Ilmeisesti oli liian vaarallinen tilanne Nicolle kun portti oli viisi sekunttia auki. Tai sitten modernit vaunut lentävät aidoista yli samalla kun keittävät kahvit.

Puistossa on hirveet paineet näyttää muille äideille olevansa the hyvä äiti, joka ajattelee joka sekunnin murto-osa VAAN ja AINOASTAAN lapsensa parasta..vahtii lasta ja sen turvallisuutta kuin hyeena ja naarastiikeri..kukaan ei saa varastaa mun lapselta, kukaan ei saa vahingossakaan hipaista mun lasta, kukaan ei saa etuilla liukumäessä tai mä tuun lukemaan lakia sormi pydessä...

:xmas:

Tässä ehkä perää.

Esimerkiksi pienten lasten kanssa toisinaan syntyvät tönimis- ja lyömistilanteet, hiekan heittäminen, liukumäessä kiipeämisyritykset jne. on jotain ihan kauhistuttavaa. Totta kai niistä pitää torua ja olla tiukkana, mutta on joskus huvittavaa miten maailma menee ympäri toisilla kun vähänkin tulee jotain pientä konfliktia.

Se on lasten kanssa normaalia ja aikuisen tehtävänä on opastaa ja laatia säännöt. Ja myös näyttää, että tilanteista mennään eteenpäin eikä jäädä niihin möyrimään.

Jotkut äidit on myös aivan hysteerisiä kun isoja lapsia on lähistöllä tai sitten isompien lasten pitäisi automaattisesti väistyä joka paikasta kun pieni tulee paikalle. Ei puhettakaan vuorottelusta tai muusta, tämähän on niin pieni vielä! Saatika että voisivat leikkiä onnistuneesti samassa paikassa, sehän on hengenvaarallista.

Joskus isompienkin lapsien kohdalla (esim 4-5v) törmää ylivahtaamiseen. Varo sitä, varo tätä, väistä nyt, älä mene jne. Lapsi ei saa milliäkään poiketa äidin odottamasta käytöksestä. Usein äiti vielä sanoo, minne lapsi voisi mennä seuraavaksi leikkimään tai muuta.

Ylikontrolloidaan lasta jolloin usein lapsi reagoi entistä huonommalla käytöksellä.

Näitähän riittää. En juurikaan käy puistoissa, onneksi on sen verran pieni ja iso lapsi, ettei kumpikaan kaipaa puistoja.

ei tässä lie ongelmaa, kun ne jotka eivät halua että toiset lapset leikkii heidän leluillaa, keräävät lelunsa pois ja ne jotka sallivat kaikkien käyttää heidän lelujaan, niin jättävät ne leikkikentälle pitkinpoikin

Alkuperäinen kirjoittaja mrn:
ei tässä lie ongelmaa, kun ne jotka eivät halua että toiset lapset leikkii heidän leluillaa, keräävät lelunsa pois ja ne jotka sallivat kaikkien käyttää heidän lelujaan, niin jättävät ne leikkikentälle pitkinpoikin

eikä edelleenkään tarvitse hylätyiltä lelujen omistajilta kysyä lupaa, koska ne ovat sinne jätetty, toki niillä saa silloin leikkiä. Jos tiedetään kenen lelu joku on, silloin luvan kysyminen on paikallaan

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Äidit on jotenkin ihan hysteerisiä puistoissa muutenkin.

Viimeksi kun kävin joku alkoi huutamaan, että portti heti kiinni. Ihan hyvä mutta kun olin metrin päässä tulossa vaunuilla sisään. Ilmeisesti oli liian vaarallinen tilanne Nicolle kun portti oli viisi sekunttia auki. Tai sitten modernit vaunut lentävät aidoista yli samalla kun keittävät kahvit.

Puistossa on hirveet paineet näyttää muille äideille olevansa the hyvä äiti, joka ajattelee joka sekunnin murto-osa VAAN ja AINOASTAAN lapsensa parasta..vahtii lasta ja sen turvallisuutta kuin hyeena ja naarastiikeri..kukaan ei saa varastaa mun lapselta, kukaan ei saa vahingossakaan hipaista mun lasta, kukaan ei saa etuilla liukumäessä tai mä tuun lukemaan lakia sormi pydessä...

:xmas:

Tässä ehkä perää.

Esimerkiksi pienten lasten kanssa toisinaan syntyvät tönimis- ja lyömistilanteet, hiekan heittäminen, liukumäessä kiipeämisyritykset jne. on jotain ihan kauhistuttavaa. Totta kai niistä pitää torua ja olla tiukkana, mutta on joskus huvittavaa miten maailma menee ympäri toisilla kun vähänkin tulee jotain pientä konfliktia.

Se on lasten kanssa normaalia ja aikuisen tehtävänä on opastaa ja laatia säännöt. Ja myös näyttää, että tilanteista mennään eteenpäin eikä jäädä niihin möyrimään.

Jotkut äidit on myös aivan hysteerisiä kun isoja lapsia on lähistöllä tai sitten isompien lasten pitäisi automaattisesti väistyä joka paikasta kun pieni tulee paikalle. Ei puhettakaan vuorottelusta tai muusta, tämähän on niin pieni vielä! Saatika että voisivat leikkiä onnistuneesti samassa paikassa, sehän on hengenvaarallista.

Joskus isompienkin lapsien kohdalla (esim 4-5v) törmää ylivahtaamiseen. Varo sitä, varo tätä, väistä nyt, älä mene jne. Lapsi ei saa milliäkään poiketa äidin odottamasta käytöksestä. Usein äiti vielä sanoo, minne lapsi voisi mennä seuraavaksi leikkimään tai muuta.

Ylikontrolloidaan lasta jolloin usein lapsi reagoi entistä huonommalla käytöksellä.

Näitähän riittää. En juurikaan käy puistoissa, onneksi on sen verran pieni ja iso lapsi, ettei kumpikaan kaipaa puistoja.

Kerroppas mikä sit on hyvä? Jos et kiellä olet kelvoton ja jos kiellät ja ohjaat olet ylireagoiva. =( Itse haluaisin lapsen saavan olla lapsi mutta ei kaupungin puistossa voi. Teet niin tai näin niin aina olet huono. Joko välinpitämätön tai ylihöösääjä. =(

Höpsis. Minähän sanoin että totta kai pitää kieltää ja opastaa. Mutta kun toisilla tuntuu olevan maailman kovin paikka jos pikkuisenkin syntyy erimielisyyttä lasten välille.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Olin oman 1-vuotiaan ja siskon sekä hänen lastensa (2v ja 3,5v) kanssa eilen leikkikentällä. Mukana oli omia hiekkaleluja, palloja ja Plaston potkumopo. Leikkiksellä oli myös sellainen kolmekymppinen äiti kahden lapsensa kanssa. Heilläkin oli omia leluja. Istuttiin sitten kaikki hiekkalaatikolla, äidit reunoilla ja lapset touhusivat keskellä. Siinä oli kaikkien, myös tämän toisen äidin lasten (aikalailla samanikäiset kuin siskoni muksut) lelut sikin sokin. Mun vuosikkaani otti sitten näiden toisten lasten ämpärin ja lapion ja alkoi leikkimään niillä. Ei ottanut kenenkään kädestä tai leikeistä, ihan olivat siinä leikkimättöminä. Tämä vieras äiti oikein syöksyi nappaamaan lelut taaperoni käsistä, ja sanoi, ettei heidän leluillaan saa leikkiä. Sitten syöksyi omien lastensa luo, jotka nätisti leikkivät siskoni muksujen kanssa toistensa tavaroilla, ja nosti omat lapsensa ja omat lelunsa toiselle puolelle hiekkalaatikkoa, piirsi hiekkaan viivan ja sanoi: ''Jos me leikitään tällä puolella meidän leluilla, niin olkaa te sillä puolella, ei mee tavarat sekaisin''.

Oltiin siskon kanssa ihan :o Sanoin vaan että ''OK, teidän ei tarvitse antaa tavaroita muiden lasten leikittäväksi mutta kaupungin leikkikentällä ei aleta rajaamaan mitään henkilökohtaisia karsinoita että tää on mun ja tää on sun, tämä alue on kaikkien yhteinen!'' Täti tokaisi että ''ihan miten vaan'' ja häippäsi lastensa kanssa pois. Isompi lapsi surullisena vilkutti siskoni muksuille, kun heillä jäi kivat leikit kesken.

En olis kyllä uskonut että jollekin on jotkut hiekkalelut noin arvokkaita, ettei muut lapset saa koskeakaan. Nätisti kaikki lapset leikkivät sulassa sovussa. Kyllä meidän hiekkalelut ovat ainakin ihan vapaassa käytössä, kun yhteisille hiekkiksille mennään, kunhan niillä leikitään nätisti eikä viedä kenenkään käsistä.

no mä opetan omille lapsille että toisten leluja ei oteta ilman lupaa,vaikka olisivatkin vapaana. eihän toisten autojakaan saa ottaa vaikka naapuri sillä ei aja.

Joillain on vähän suhteellisuuden taju hukassa (viittaan tuohon edelliseen) Oisko auto hieman eri asia kuin hiekkalelut?? Ja auto on yleensä lukittu ettei sitä noin vain oteta. Minä ainakin hyväksyn että naapuri lainaa meidän haravaa, lapiota yms sen kummemmin kyselemättä mutta auto on hieman eri juttu.

Minä kyllä opetan lapsilleni, että toisten leluja EI OTETA ilman lupaa. Siis jos hiekkiksessä on jonkun lelut niin niihin ei kosketa, vaikka ne lojuu siellä laatikossa. Enkä kyllä tykkää tilanteista, missä omat lelut ja lapsi on hiekkiksellä niin siihen voi vaan tulla ja laittaa oman pilttinsä tekemään kakkuja meidän leluilla sen kummemmin kyselemättä sopiiko se vai ei. Kohteliasta on kysyä kenen lelut ja saako leikkiä jos siis haluaa lainata.
Opetan omilleni myös, että pitää jakaa ja lainata toisille omia leluja, mutta se LUPA pitää aina pyytää ensin. Ja että on myös lupa sanoa EI jos itse just sitä kippoa ja lapparia tarvii.

Yhteistyössä