Laitanko opettajasta valitusta vai mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttää

Vieras
Opiskelen aikuiskoulutuksessa.
Yksi opettajista on jo tovin mielestäni käyttäytynyt epäasiallisesti, tahallaan vaikeuttanut opiskelujani ja niin edelleen. Nyt paloi sitten pinna.

Meillä oli viime viikolla kokeet. Koe oli mielestäni helppo ja olin todella luottavainen sen suhteen. Tänään minulta jäi aamun tunnit välistä hammaslääkärin takia. Olin aiemmin tästä ilmoittanut opettajalle ja meidän koulussa on saanut omalla ilmoituksella vastaavissa tilanteissa olla pois. Tulin sitten tuossa kymmeneksi koululle. Tämä opettaja pysäytti minut käytävällä ja sanoi että aamun tunneissa oli kokeet palautettu ja olin saanut hylätyn. Pyysin kokeen tietysti itselleni ja opettaja kieltäytyi antamasta sitä nähtäväkseni.

Koe meni omasta mielestäni niin hyvin että ihmetyttää miten siitä on voinut tulla hylätty. Mielestäni minulla myös on oikeus saada koepaperi ja nähdä mikä siinä meni pieleen ennenkuin uusin sen. Tämän sanoin opettajalle joka kylmästi totesi että koska en ollut paikalla kokeita palautettaessa niin en enää sitä saa ja uusintaan on mentävä. Eihän tämä nyt voi mitenkään olla oikein!

Kihisen kiukusta ja mietin että kieltäydynkö uusimasta koetta vai teenkö opettajasta virallisen valituksen. Jos teen niin minne teen?

Tämä sama opettaja on aiemminkin kyykyttänyt, hyppyyttänyt ja tehnyt tahallaan täysin kaiken logiikan vastasia määräyksiä joiden ainoa tarkoitus on tuntunut olevan opiskelun vaikeuttaminen ja oman asemansa pönkittäminen.

Kyllä opiskelijalla on oikeus saada tietää tenttien ja kokeiden arvosteluperusteet. Miten muuten voisi uusinnassakaan parantaa, jos ei tiedä mitä vikaa on edellisessä suorituksessa.

Opettaja selvästi kiusaa ap:ta tahallaan, ehdottomasti yhteys jonnekin ylempään esimieheen. Ja tästä lähtien kaikki informaatio ko. opettajan kanssa kirjallisena, niin voit todistaa esim. ilmoittaneesi poissaolosta jne.

Itse tekisin näin: Kirjoittaisin opettajalle sähköpostin, jossa selittäisin miten kävi tänään. Pyytäisit vielä että saisit nähdä kokeen. Kysyisit mikä estää sen, että et saa koetta nähdäksesi.

Ja tärkeimpänä: laitat KOPIO -kenttään (cc:ksi) kyseisen opettajan esimiehen. Luulisi alkaa tapahtuvan ja aika pian

Mä tiedustelisin vielä asiaa sähköpostitse. Jos sama vastaus, menisin sähköpostin kanssa rehtorin puheille tai mikä koulutusalajohtaja teillä mahtaakaan olla. Toi ei todellakaan ole asiallista käytöstä, mutta jos menet valittamaan ylemmälle taholle "sana sanaa vastaan", opettaja voi ihan hyvin sanoa ettei mitään väittämääsi ole koskaan tapahtunutkaan.

[QUOTE="vieras";27292963]Itse tekisin näin: Kirjoittaisin opettajalle sähköpostin, jossa selittäisin miten kävi tänään. Pyytäisit vielä että saisit nähdä kokeen. Kysyisit mikä estää sen, että et saa koetta nähdäksesi.

Ja tärkeimpänä: laitat KOPIO -kenttään (cc:ksi) kyseisen opettajan esimiehen. Luulisi alkaa tapahtuvan ja aika pian[/QUOTE]

Esimies CC:ksi sähköpostissa voi olla paha. Mulla yksi kollega oli saanut valituksen siten, että valittaja oli laittanut kollegan esimiehen sähköpostiin CC:ksi. Kollega kertoi, että tämän jälkeen hän päätti olla lukematta enää yhtäkään kyseisen henkilön lähettämää sähköpostia. Tämän hän oli kertonut myös esimiehelle ja eihän siinä mitään. Esimiehelle kollegan käytös oli ok.

Minä välttäisin turhaa ärsyttämistä eli ensin pyrkisin hoitamaan asian mahdollisimman asiallisesti ilman mitään provosointia. Jäähän sähköpostit talteen, joten voit laittaa ne myöhemmässäkin vaiheessa esimiehelle.

Mene kysymään rehtorilta / opettajan esimieheltä, kuuluko opiskelija oikeuteen nähdä koevastauksiaan arvosteltunai? Sillä se selviää. Itse en ole vielä törmännyt tilanteeseen, jossa opiskelija ei saisi nähdä vastauspaperiaan. Ja myös valitusoikeus on olemassa. Kysy koulutustasi mitkä on opiskelijan oikeudet, mustaa valkoisella, kyllä ne on olemassa.

Ja tarina jatkuu...
En vielä tänään mennyt viemään asiaa eteenpäin. Olin iltapäivän tunnit normaalisti. Koulusta lähtiessäni törmäsin taas tuohon opettajaan ja pyysin uudelleen koettani nähtäväksi. Perustelin sillä että ensinnäkin poissaoloni oli etukäteen ilmoitettu ja hyväksyttävällä syyllä ja toisekseen haluan tietää mikä on mennyt väärin.
Opettaja totesi vain että se on "voi voi" mutta hän laittoi kokeeni jo paperisilppuriin! Sanoi että se on hylätty ja pysyy kunnes olen uusinut sen, on oma vikani etten ollut vastaanottamassa koetta kun sitä palautettiin ja että hänen velvollisuutensa ei ole säilöä koepapereita odotellen että josko ne joskus noudettiin.

Aivan uskomatonta! Minulla kiehahti yli, totesin että olen aikuinen ihminen, minua on kohdeltava aikuisena ihmisenä ja että koen opettajan käytöksen (sekä tänään että aiemmatkin tempaukset) äärimmäisen epäasiallisena ja olen heti huomenna yhteydessä koulun johtoon asian tiimoilta.

Tuohon se sitten alkoi selittämään miten lapsellinen MINÄ olen kun "uhkailen törkeästi" että en yhtään kunnioita opettajaa ja että hänen ei tarvitse sietää niskoittelua.

Huomenna sitten johdon pakeille :/ pomo se on tuollakin opettajalla ja en ole ainoa luokassani joka on saanut samanlaista kyykytystä osakseen.

Ja tarina jatkuu...
En vielä tänään mennyt viemään asiaa eteenpäin. Olin iltapäivän tunnit normaalisti. Koulusta lähtiessäni törmäsin taas tuohon opettajaan ja pyysin uudelleen koettani nähtäväksi. Perustelin sillä että ensinnäkin poissaoloni oli etukäteen ilmoitettu ja hyväksyttävällä syyllä ja toisekseen haluan tietää mikä on mennyt väärin.
Opettaja totesi vain että se on "voi voi" mutta hän laittoi kokeeni jo paperisilppuriin! Sanoi että se on hylätty ja pysyy kunnes olen uusinut sen, on oma vikani etten ollut vastaanottamassa koetta kun sitä palautettiin ja että hänen velvollisuutensa ei ole säilöä koepapereita odotellen että josko ne joskus noudettiin.

Aivan uskomatonta! Minulla kiehahti yli, totesin että olen aikuinen ihminen, minua on kohdeltava aikuisena ihmisenä ja että koen opettajan käytöksen (sekä tänään että aiemmatkin tempaukset) äärimmäisen epäasiallisena ja olen heti huomenna yhteydessä koulun johtoon asian tiimoilta.

Tuohon se sitten alkoi selittämään miten lapsellinen MINÄ olen kun "uhkailen törkeästi" että en yhtään kunnioita opettajaa ja että hänen ei tarvitse sietää niskoittelua.

Huomenna sitten johdon pakeille :/ pomo se on tuollakin opettajalla ja en ole ainoa luokassani joka on saanut samanlaista kyykytystä osakseen.

Hääh :O Kyllä yliopistolla ainakin on ihan määrätty aika mikä opettajan pitää koepapereita säilyttää, eikä todellakaan ole välttämätöntä tulla palautustilaisuuteen.

Joo, aivan päivänselvää on, että homma ei ole mennyt ihan ap:n kuvaamalla tavalla. Hänellä on nyt mitä ilmeisimmin mennyt syystä tai toisesta sukset ristiin jonkun opettajan kanssa ja hän haluaa nyt saada myötätuntoa purkaukselleen. Veikkaisin asiassa olevan yhtä monta totuutta kuin on osapuoliakin.

Eipä sillä, tietysti tämän maan tuhansissa ja taas tuhansissa oppilaitoksissa on opettajina ties minkälaisia idiootteja, mutta pääsääntöisesti opettajat ovat kuitenkin perusreiskaa säntillisemmin asiansa hoitavaa porukkaa.

Yleensä aloitukset tällaisilla otsikoilla osoittautuu sellaisiksi, että opettaja on kuitenkin toiminut normaalin käytännön mukaan ja oikein. Tässä tapauksessa niin ei ole!

Ap. Huomenna menet rehtorin juttusille. Et syytä etkä hauku suoraan opettajaa, vaan toteat asiallisesti kuinka asia on: sinä et ole saanut nähdä koettasi kahdesta pyynnöstä huolimatta. Ota hammaslääkäriltä saatu todistus mukaan.

Luultavasti olet kertonut meille vain osan totuutta. Opettaja on ottanut sinut silmätikukseen, mutta mistä syystä? Kuinka paljon sinulla on muita poissaoloja, selvittämättömiä tai selvitettyjä? Varaudu selvittämään tätä asiaa rehtorille. Oli tilanne mikä tahansa, koe sinulla on oikeus nähdä. EIkä ole opettaja sitä voinut tuhota, varmasti löytyy, kunhan rehtori pyytää.

Luokanopettajienkin tulee säilyttää kokeita muistaakseni 10vuotta. Kyllä mulla vielä oppilaiden viime vuoden kokeet kaapissa onkin, mutta tuskimpa niitä enää sitten säilön kun yläluokille siirtyvät (tai korkeintaan sitten kuudennen luokan kokeet). Eli todellakaan opettaja ei ole voinut/saanut laittaa kokeita silppuriin jos aikoo käyttää kokeita arvioinnin perustana.

Voi kun liioittelisinkin :(

En siis ole yliopistossa enkä ammattikorkeassa, vaan aikuispuolella suorittamassa toisen asteen ammatillista tutkintoa. Tuo koe on opettajan itsensä laatima, kurssin puolessa välissä pidetty väliaikakatsaus siihen mitä on opittu, eli kyse ei ole mistään virallisesta tai suurestakaan tentistä, mutta arviointiin vaikuttavasta kuitenkin.
Koulun virallinen linja meidän aikuispuolen opiskelijoiden suhteen on että joustetaan paljon, kun monella meistä on lapsia ja muutenkin opiskelut saattavat vaatia erikoisjärjestelyitä. Siksikin tuon yhden totaalinen joustamattomuus on aiheuttanut närää aiemminkin. On mm. uhkaillut kurssin läpäisemättömyydellä niitä joiden on pitänyt lastenhoidollisista syistä tulla hieman myöhemmin, lähteä hieman aiemmin tai olla pois satunnaisesti. Muut opettajat ovat tukeneet ja tarjonneet mahdollisuutta suorittaa kursseja tenttimällä, etäopiskeluna tai verkko-opiskeluna.

Kiukuttaa!

Yhteistyössä