Laitetaanko työhakemukseen että ollut kotiäitinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti pulassa

Vieras
Joo varmaan tyhmä kysymys mut silti..Siis haen osa aikaisen siivoojan töitä ja kun hakemuksessa kysytään työ historia ja sitä ei ole vaan olen ollut vuosia kotiäitinä niin jätänkö sen vaan tyhjäksi vai laitanko siihen että olen ollut kotiäitinä?

Ja vielä toinen kysymys että meneeköhän verot normaalin veroprosentin mukaan vai pitääkö viedä lisätuloverokortti?Ajattelin kyllä että kävisin verotoimistossa niin kai ne siellä osaavat auttaa..

Jos sulla ei ole muita töitä
Niin viet sen päätoimen verokortin sinne. Vero.fi pääset pankkitunnuksilla tekemään itsellesi uuden verokortin jos se postissa tullut on tulorajojen/prosentin puolesta sellainen ettet halua sitä käyttää.

Tottakai laitat, ehkä termi "kotiäiti" ei ole se kaikkein paras mutta kerro ihmeessä että olet ollut vanhenpain- ja hoitovapaalla vuodesta x vuoteen y. Jos niille vuosille ei ole selitystä niin työnantaja voi tulkita sen jouten oloksi, sairasteluksi, vankilassa oloksi ja mitä lie..

[QUOTE="Jeps";30794005]Tottakai laitat, ehkä termi "kotiäiti" ei ole se kaikkein paras mutta kerro ihmeessä että olet ollut vanhenpain- ja hoitovapaalla vuodesta x vuoteen y. Jos niille vuosille ei ole selitystä niin työnantaja voi tulkita sen jouten oloksi, sairasteluksi, vankilassa oloksi ja mitä lie..[/QUOTE]

Joo, totta!

No mä en ole laittanut, kun olen ollut sinä aikana työsopimuksessa, koulussa ja vaikka mitä, joten ei tarvetta.

Mutta jos olet ollut vain kotiäitinä, eli ei mitään työsuhdetta, silloin mainitse se.

Mäkin oon kotona ja äiti kun en oo töissä. en laittaisi tuolla termillä työhakemukseen, ehkä termillä hoitovapaalla ja mahdollisesti lasten syntymävuodet

Kuten edellä tuli ilmi, hoitovapaa tms. on parempi termi. En laittaisi lasten ikiä: alle kouluikäiset tarkoittavat työnantajalle poissaoloja. Työhakemukseen vain työn kannalta keskeisiä seikkoja, valitettavasti kotiäitiys tai vanhemmuus eivät ole työnantajan kannalta sellaisia.

Kannattaako sairasloma mainita? Anteeksi kun tungen ketjuun..

Mä olin vuosia sairauslomalla ja kuntoutuksessa. Eikö sekin kannata mainita ettei luulla et on huvikseen lusmunnu työelämän ulkopuolella?

Mielestäni harhaanjohtavaa laittaa hoitovapaalla, jos taustalla ei työsuhdetta. Työkokemukseen selkeästi työkokemus, ja johonkin muuhun kenttään kerrot olleesi lasten kanssa kotona.

Mä koen olevani pitkälti urasuuntautunut ihminen ja tällä hetkellä olen kotona n 1v. vanhan esikoisen kanssa ja odotan toista lasta syntyväksi alkusyksystä. Kotonaoloa on suunnitteilla yhteensä 2v. 5-6kk. Esikoisen kanssa "lomaillessa" olen suorittanut myös opintoja.

Kyllä mulla on tarkoitus merkata cv:hen että olen ollut perhevapaalla nämä kuukaudet, ihan niin kuin merkkaan tuon suorittamani tutkinnonkin. Myös lasten iät aion mainita, koska jos asia on ongelma, ei mun nähdäkseni kannata omastakaan puolesta mennä edes haastatteluun sellaiseen paikkaan.

Mulla aiempi työsuhde on ollut projektityötä ja sen vuoksi määräaikainen. Uskoakseni palaan samaan työhön mammalomien jälkeen, mutta luonnollisesti myös kilpailutan arvoni työmarkkinoilla siinä vaiheessa =)

Mistä on ollut hoitovapaalla? Työttömyydestä?

Ihan töistä. Itse jäin edellisestä työstä pois niin että olin kuukauden työttömänä ennen hoitovapaata ja uusiin töihin eri työnantajalle menin töihin jo vanhempainvapaalla vauvan vielä ollessa alle 1-v. En koe olleeni hoitovapaalla työttömyydestä (nykyisin paljon tehdään projekti- ja pätkätöitä eikä työelämä ole niin vakaata kuin aikoinaan). Mutta aukoltahan tuo cv:ssä näyttää jos sitä ei selitä ja moni kuten sinäkin voisi luulla että työttömänä vaan olen lusmuillut.

Ihan töistä. Itse jäin edellisestä työstä pois niin että olin kuukauden työttömänä ennen hoitovapaata ja uusiin töihin eri työnantajalle menin töihin jo vanhempainvapaalla vauvan vielä ollessa alle 1-v. En koe olleeni hoitovapaalla työttömyydestä (nykyisin paljon tehdään projekti- ja pätkätöitä eikä työelämä ole niin vakaata kuin aikoinaan). Mutta aukoltahan tuo cv:ssä näyttää jos sitä ei selitä ja moni kuten sinäkin voisi luulla että työttömänä vaan olen lusmuillut.

Mutta ap ei ole ollut lainkaan töissä.

Ap tarkoittaa ilmeisesti sähköistä työhakemuslomaketta, johon pyydetään kirjaamaan työkokemus. Lomakkeen työkokemus-kohtiin ei voi mielestäni kirjoittaa "hoitovapaa", koska se ei ole työkokemusta. Lisäksi ap on käsittääkseni ollut työttömänä eikä hoitovapaalla.

Työttömänähän sitä nimenomaan on lusmuiltu jos on kotona pyöritty lasten kanssa.

Kun on 24/7 pienen lapsen kanssa kotona, se on ihan kokopäiväistä työtä, pienen vauvan kanssa jopa yötä päivää, kun yösyötöt. Jos on palkkatöissä on lapsi päiväkodissa ja siten lapsenhoitoon saa apua. Kotiäiti on siten täystyöllistetty. Ei kotiäiti ehdi lusmuta pienen lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja etkö tajua;30797205:
Kun on 24/7 pienen lapsen kanssa kotona, se on ihan kokopäiväistä työtä, pienen vauvan kanssa jopa yötä päivää, kun yösyötöt. Jos on palkkatöissä on lapsi päiväkodissa ja siten lapsenhoitoon saa apua. Kotiäiti on siten täystyöllistetty. Ei kotiäiti ehdi lusmuta pienen lapsen kanssa.

hehheh.... :laugh:

Yhteistyössä