Lapsella kissa-allergia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Aiemmin lapselle ei ole tullut mitään oireita kun on ollut tuttavien luona, jossa asuu myös kissoja. Kun otimme oman kissanpennun, on lapsella ollut mm. kurkussa kutiseva tunne, ihoa kutittanut ja silmätulehdus.
Silmätulehduksia lapsella on ollut muutenkin, joten johtuukohan edes välttämättä kissasta..

Onko teillä muilla lapsi oireillut kissan tultua taloon, ja ovatko oireet jatkuneet/poistuneet? Onko lapsi ehkä herkistynyt alussa, mutta oireet kadonneet ajan myötä?Millaisia oireita on ollut lapsella, jolla on myöhemmin todettu kissa-allergia testeissä?

Kaikki kokemukset ovat tarpeen, kiitos :)

Meillä oireet tuli kun kissa tuli taloon. Nenän niiskutusta, silmien vetisyyttä ja ihon kutinaa. Siitä hetken perästä alkoi hengitysoireet joten kissa lähti. Oireet ei kyllä poistu vaan pahenee, pahimmillaan saat lapselle astman :/

Saisitko lapsen allergiatestiin mitä pikimmiten, niin selviäisi tuo asia? :) Tosi kurja tilanne, toivottavasti ei olisi allergia, mutta siltähän tuo kyllä vähän kuulostaa...

Mä en oikein ymmärrä ihmisiä joidenka mielestä ns siedätyshoito auttaa allergiaan. Siis että vierailee kissaperheessä vaikka on allerginen. Ei ne oireet siitä katoa ja on ihan eri asia vierailla kissaperheessä hetken silloin tällöin kuin se että kissa on koko ajan samassa asunnossa. Laittakaa kissa heti vain pois.

Kyllä sitä voi siedättyä, aina se ei tarkoita että sietää täysin oireitta, mutta vaikeat oireet voi helpottua siedettäviksi.

Mutta lievätkään allergiaoireet eivät ole mukavia.

Lapsena mulla meni oireet kissan kanssa; 5min silmät vuotaa, 5min lisää nenä vuotaa ja aivastuttaa, puolessa tunnissa vaikea hengittää, yskittää, jos koskin kissaan, armoton kutina ja jos kissa raapaisi, iho lehahti ihan punaiseksi ja oli kaukana viattoman pikkunaarmun ulkonäöstä.

Nykyisin voin olla kissan kanssa samassa huoneessa, oireet lievempiä tukevasti doubattuna :/

Meillä ainakin siedätys toimi. Tytölle tuli kissasta aluksi nokkosrokkoa ja nenä valui. Muutaman viikon sai allergialääkettä kissan tulosta ja sitten oireet lievittyivät pikkuhiljaa. Nyt kolme vuotta kulunut eikä mitään oireita. Myös infektioastma hävinnyt.

Poika on nyt 7v
viime kesänä pojan ollessa 6v oltiin paikassa jossa 1 kissa poika niiskutti,yski,silmät vuosi ,pihisi koko yönä ei nukkunut. ( laitoin talon syyks) seuraavana päivänä käytiin paikassa jossa 3 kissaa samat oireet mutta silmänympärille tuli näppyjä.. sit vasta tajusin että on kissoille allerginen..

Kotona varasin ajan omalääkärille ja poika kävi allergia testeissä
selvisi että poika on allerginen koiralle,hevoselle ja ennen kaikkea kissalle (arvot olivat todella korkeat)

Ollaan saatu erinlaisia allergia lääkkeitä mutta ei ole ollut hyötyä = pitää vaan välttää kissa paikkoja (Mutta aina ei tiä kenellä kissa) Joulukuussa käytiin iso mummulassa poika oli 5min ollut sisällä kun alko silmät vuotaan,yskittää,henkitys rohisi ja ihmeteltiin niin selvis että heillä on kissa ( toisessa huoneessa mutta karvat saivat reagtion)
siedätyshoidostakin puhuttiin kun poika vanhempi. Nyt ollaan saatu kokeiltuun astma lääke ventoline ,mutta ei olla käyty kissa paikassa eli nähtäväksi jää auttko tuo.

Pitkäaikainen altistus eläinpölylle on eri asia kuin vain muutaman tunnin/vuorokauden altistus.

Itse ole kissa-allergikko, mutta silti voin hyvin yöpyä kissakodeissa ilman lääkitystä, mutta jos on pitempi reissu (siis esim. kolme yötä kissapaikassa) alkavat oireet tulla yleensä toisena aamuna. Sitten lääkitys auttaa kyllä.

Toisaalta, voi olla, että elimistö tottuu allergeeniin ja oireet katoavat muutaman viikon päästä (siis jos ovat lieviä oireita).

Itse veisin lapsen allergiatestiin n. viikon päästä. Ja valitettavasti, jos allergiaa ilmenee, kissa uuteen kotiin.

PS: Kissa on allergeeneistä pahimmasta päästä: esim. mulla on aina ollut koira ja olen harrastanut ratsastusta...

Meillä oireita kissasta: silmien punotus ja kutina, aivastelu, kaulan kutina (ulkoa ja sisältä kurkusta), punotus kasvoissa ja jos kissa vähän raapaisee tms. tulee raapaisusta sellainen kohollaan oleva ja turvonnut.

miten meille kävi lapsen kissa-allergia -epäilyn kanssa.
Emme päästäneet kissoja lapsen huoneeseen, siivosimme todella ahkerasti ja hankimme allergia- ja astmaliiton suositteleman ilmanpuhdistimen. Jo nämä toimet helpottivat lapsen oireita. Nyt kahden kuukauden jälkeen lapsella ei ole enää minkäänlaisia epätavallisia tai allergiaan viittaavia oireita kissoista. Onneksi odotimme, enkä heti laittanut paniikissa kissoja pois :)

Yhteistyössä