Lapsella yöllinen kauhukohtau (night terror) päällä eikä mene ohi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Hei!

Meidän 4-vuotiaalla on pari vuotiaasta saakka ollut silloin tällöin yöllisiä night terror kohtauksia. nyt ei ole vajaan puoleen vuoteen ollut yhtäkään, kunnes kolme yötä sitten tämä taas alkoi. nyt siis kolmas yö menossa jolloin kauhukohtaus tulee.

Lapsi herää n.2 tuntia nukahtamisesta ihan hikisenä huutamaan kauhuissaan ja on selvästi kohtauksen saaneena. ei reagoi puheeseen muutakuin osittain. saan rauhottumaan hänet sänkyyn mutta menee joku max 30min se alkaa taas. just kävi taas hänen luonaan. mitä teen? mulla vauva nukkuu makkarissa ja tämä 4 vuotias omassa huoneessa. en voi ottaa 4 vuotiasta viereen kun hän herättää huudolla vauvan. ajattelin ottaa olkkariin patjan ja lapsen siihen viereen jos auttaisi.

lapsella alkava flunssa yski illan, johtuisko siitä? omituista kun nyt yhtä äkkiä alkoi nämä taas...miten saan nyt lapsen rauhottumaan nukkumaan ettei koko ajan "herää" kohtaukseen uudelleen? mies poissa niin ihan paniikissa täällä olen jo. aina enenn mennyt yhdellä kohtauksella ohi nyt kestää ja kestää vaikka lapsi välissä nukahtaakin... apua!!

Oletko varma, että on kauhukohtaus?

Meidän pojalla ei ollut pienenä niitä, mutta 5v alkoi toikkaroimaan iltayöstä, just tuolleen useampaan otteeseen. Käveli edestakaisin, hyppi tasajalkaa, oli ihan sekaisin ja hoki jotain käsittämätöntä ja huiski käsillään rinnastaan jotain poispäin. Lopulta kysyin lääkäriltä, päästiin lastenlääkärille joka diagnosoi yöllisen refluksin. Hoidolla meni nopeasti ohi. Myös sydän ultrattiin koska sieltä löytyi sivuääni, mutta se on harmiton. Toinen lääkekuuri syötiin puolisen vuotta myöhemmin, mutta sittemmin kohtauksia ei ole tullut (ei ruokaa vähään aikaan ennen nukkumaanmenoa).

Jännä juttu. Meidän vanhemmalla lapsella on silloin tällöin ollut kauhukohtauksia, ei usein. Mutta tuo siis pisti silmään, tuo yöllinen refluksi, koska tänäänkin heräsi tunti-pari nukkumaanmenon jälkeen itkemään kun on kuulemma kurkku kipeä. Itki, kakosteli ja yökki aikansa ja sitten nukahti uudelleen. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Olen aikaisemmin vain ihmetellyt tätä ihmeellistä "kurkkukipua", kun luulen aina että on flunssa tulossa päälle, mutta aamulla ei sitten enää mitään olekaan.

Jännä juttu. Meidän vanhemmalla lapsella on silloin tällöin ollut kauhukohtauksia, ei usein. Mutta tuo siis pisti silmään, tuo yöllinen refluksi, koska tänäänkin heräsi tunti-pari nukkumaanmenon jälkeen itkemään kun on kuulemma kurkku kipeä. Itki, kakosteli ja yökki aikansa ja sitten nukahti uudelleen. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Olen aikaisemmin vain ihmetellyt tätä ihmeellistä "kurkkukipua", kun luulen aina että on flunssa tulossa päälle, mutta aamulla ei sitten enää mitään olekaan.

Joo kuulostaa ihan selvästi refluksilta! Apteekista saa ilman reseptiä sellaista Gaviscon-nimistä liuosta, jonka tehoa voi testata (ei ole vaarallista), tai sitten mennä lastenlääkärille.

Yhteistyössä