lapselleni ei ehkä löydykkään iltapäiväkerho paikkaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nellien

Vieras
syksyllä olen ollut yhteensä 6vuotta kotona, mun piti vihdoin saada jotain itselleni,nimittäin mieluisat opinnot,sitä myöden työ. mutta lapseni on sen verran haastava että hänelle ei välttämättä löydy iltapv.paikkaa.

psykologi totesi tämän, ja sanoi vielä että pitää itse sitten järjestää asia, joo millä? mähän varmaan meen johonkin kaupan kassalle töihin ja maksan sitten koko palkkani lapsen hoitajalle,eihän se ole taloudellisesti mahdollista. niin kai mä sitten oon jatkossakin jumissa kotona aina vaan.

enkä usko että tuota lasta voi jättää yksin useammaksi tunniksi edes 3lla luokalla.

mun mielestä tässä yhteiskunnan järjestelmässä on jotain vikaa, kyllä kaikki joilla muutenkin on helpompaa lapsensa kanssa voi kyllä pitää lasta päiväkodissa sen 8 tuntia,minä en. kyllä sellaiselle lapselle järjestyy iltapäiväkerho, mutta muutenkin haastavalle lapselle ei.

no normi lapsen voi pistää leireillekkin 7v- ylöspäin, minä en voi omaani laittaa.

eli siis kun lapsi on ns.helppo yhteiskunnalta löytyy vaikka mitä. kun lapsi on haastava ja vanhempi tarvitsisi kipeämmin muutakin elämää välillä, niin sit saakin vähemmän.

Onko lapsellasi jokin diagnoosi tai onko erityisluokalla? Meillä ainakin kaikilla erityislapsilla (sekä lapsilla joille on todettu ip-kerhon olevan sosiaalisuuden takia hyödyksi) oikeus ip-toimintaan. Heillä on siihen oikeus koko peruskoulun ajan.

Meillä on järjestetty erityislapsille oma iltis ja heille on myös aamuhoito. Jotkut erityislapset ovat myös olleet perhepäivähoitajilla, mutta se ei tietysti onnistu jos on karkaileva tai aggressiivinen. Kysypä vielä mahdollisuuksia tai saisiko hän avustajan iltikseen? Joku kouluavustaja voisi halutakin lisätunteja iltapäivään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ip-täti;23422696:
Onko lapsellasi jokin diagnoosi tai onko erityisluokalla? Meillä ainakin kaikilla erityislapsilla (sekä lapsilla joille on todettu ip-kerhon olevan sosiaalisuuden takia hyödyksi) oikeus ip-toimintaan. Heillä on siihen oikeus koko peruskoulun ajan.

hän menee "erityisluokalle" jossa kuitenkin on normaalin perusopetuksen mukaiset tavoitteet(eli siis samat asiat kuin tavisluokallakin) mutta pienryhmään jossa henkilökunnalla on koulutus tälläisten lasten kanssa toimimiseen.

meidän kunta on säästökunta,täällä on joskus ollu erityistarpeisille, pienryhmä ip:ssä, mutta ei ole enään. lapsella ei ole diagnoosia,itse olen 2vuotta häntä yrittänyt saada tutkimuksiin, nyt on viimein lähete lähtenyt,mutta en tiedä kauanko joudumme odottamaan tutkimuksiin pääsyä.

hänellä on ongelmia:impulsiivisuus,omantoiminnan ohjauksessa ongelmia,tarkkaavaisuudessa ongelmia.

itse epäilen adhd:Ta ja kyllä mulle on vähän puhuttu siihen suuntaan että näin voisi ollakkin(mutta kuten varmaan tiedän diagnoosia ei tehdä perusterveydenhuollossa).

oon kuullu et ilttis paikka pitäis saada helpommin tuollaisessa tilanteessa.

ja jossain lapuissa ust luki et 1-3 luokkalainen voi saada päiväkodistakin hoitopaikan jos sellaisen tarvitsee.
eli yhteys nyt johonkin sosiaaliviranomaiseen et sat tietää vaihtoehdot!!

Mun mielestä tuossa tilanteessa sun lapsellasi on oikeus ip-paikkaan. Koska menee pienluokalle (vaikka samat tavoitteet). Meillä on erityislapset samassa ryhmässä "tavisten" kanssa, henkilökunta vaan mitoitettu erityiset huomioon ottaen. Nyt yhteys vaan kunnassanne ap-ip asiaa hoitavaan henkilöön. Mikään psykologi ei asiaa päätä, hän vaan voi kertoa mielipiteensä lapsen tarpeesta ip-paikkaan. Harvoin psykologi on edes perillä ap-ip asioista (meillä ei se ainakaan tiedä oikeastaan mitään asiasta). Uskon että saat paikan lapsellesi. Meillä myös muutama lapsi joilla ei diagnoosia, odottavat tutkimuksiin pääsyä ja ovat 3. luokalla.

Tsemppiä! Kyllä se siitä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ip-täti;23422905:
Mun mielestä tuossa tilanteessa sun lapsellasi on oikeus ip-paikkaan. Koska menee pienluokalle (vaikka samat tavoitteet). Meillä on erityislapset samassa ryhmässä "tavisten" kanssa, henkilökunta vaan mitoitettu erityiset huomioon ottaen. Nyt yhteys vaan kunnassanne ap-ip asiaa hoitavaan henkilöön. Mikään psykologi ei asiaa päätä, hän vaan voi kertoa mielipiteensä lapsen tarpeesta ip-paikkaan. Harvoin psykologi on edes perillä ap-ip asioista (meillä ei se ainakaan tiedä oikeastaan mitään asiasta). Uskon että saat paikan lapsellesi. Meillä myös muutama lapsi joilla ei diagnoosia, odottavat tutkimuksiin pääsyä ja ovat 3. luokalla.

Tsemppiä! Kyllä se siitä! :)
KIITOS!! voi kun asia olisikin noin, päivähoidon puolella se on mennyt niin että mä olen joutunut olemaan kotona(onneksi on ollut mahd saada kotihoidontukea,mut sekin loppuu syksyllä,sit ei tuu mistään rahaa jos lapsi ei saa ip paikkaa,kun en voisi mennä kouluun/töihin) heillä ei oo ollut tarjota mitään siihen tilalle, koska pph ei kävisi tässä tapauksessa.

huoh, vähän valoisammalla mielellä odottelen syksyä,kiitos kuuluu sinulle,kiitos.

Minusta on jo omituista, että olet joutunut kotona hoitamaan lastasi tähän asti. Kyllä kai kaikilla kunnilla pitää olla päivähoitoa myös erityislpsille? Nyt vaan selvität asiaa tiukkana. Jos ei hoitopaikkaa heru, niin vähintäänkin sinun pitää saada riittävä raha hoitamisesta. Mutta siis lähtökohtaisesti vaatisin ilman muuta hoitopaikkaa. En ole paras ihminen näissä asioissa neuvomaan, kun meidän kunnassa tällaiset asiat ovat itsestäänselvyyksiä, mutta yleisenä ohjeena vaan, että älä niele kaikkea sinulle sanottua noin vain.

Alkuperäinen kirjoittaja ip täti;23423251:
Helsingissä ainakin erityislapset ovat ensi syksyn ip- paikkoja jaettaessa etusijalla. Juurikin sen takia, että ne sitä paikkaa kipeimmin tarvitsee.

Meillä taas täällä Pirkanmaalla kaikki hakevat saavat paikan mikäli keväällä hakevat. Kesken vuoden annetaan paikkoja jos tilaa on, mutta erityislapset saavat aina paikan keskenään vuoden. Silloin vaan sitten järjestetään henkilökuntaa lisää mikäli uusi erityislapsi tulee. Eli meillä tosiaan kaikki erityislapset saavat paikan tarvitessaan sitä. Kuten taisin jo aiemminkin mainita. :)

Yhteistyössä