Lapsemme on järjetön... Uniasiaa, jota en voi käsittää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äippä"

Vieras
Siis en ymmärrä. Poika, himpun vajaan vuoden tekee joka aamu sen, että kun havahtuu johonkin asiaan (esim klo 5 tai 6) niin alkaa tuhisten itkeä ja pikkuhiljaa heräilee.. Silmät ristissä sitten on pakko nousta istumaan eikä voi nukkua enää vaikka kiukuttaa ja väsyttää. Tullaan alakertaan (makuuhuoneet ylhäällä) ja katsellaan piirrettyjä ja leikitään. Lapsi on kiukkuinen kun väsyttää, mutta ei, ei voi nukkua. Olen kokeillut kaikenlaista nukuttamista takaisin unille, mutta kun herra päättää herätä niin sitten herätään ja lähdetään kiukuttelemaan alakertaan. Jaksaa olla hereillä hyvällä tuurilla 1,5h (yleensä noin 30min-1h) ja sitten on päästävä "ekoille päiväunille", eli toisinsanoen jatkamaan yöunia.

Onko jollakin ollut tätä ongelmaa ettei lapsi ilmeisesti malta nukkua kun vähänkin pääsee pintauneen ja tajuaa nukkuvansa? Milloin loppui ja olisiko jotain konsteja ettei tätä tapahtuisi..? Tuskin, mutta kunhan nyt avaudun kun on niin tyhmää touhua ollut taas tänäaamuna.

Meillä oli tätä ongelmaa jossain vaiheessa öisinkin, eli kun havahtui yöllä johonkin niin olisi pitänyt saada herätä.. Ja jos koitin nukuttaa niin huutohan siitä tuli. Päiväunillakin on joskus tätä samaa ongelmaa. On niin järjetöntä touhua herätä kiukuttelemaan kun todellisuudessa on rättiväsynyt.

Meillä on poika vajaa 3v ja on edelleen tuollainen. Se on ärsyttävää kun joskus se aamu alkaa jo puoli 5 ja joskus nukkuu jopa 8 asti. Kaikki on ihan siitä kiinni kuinka hiljaa minä ja isänsä pystytään olemaan aamuisin. Mutta se on vakio että ei suostu nukahtamaan uudestaan kun herää vaikka väsyttäisi niin ettei meinaa tolpillaan pysyä =)!

[QUOTE="Tanjuska";25327471]Meillä on poika vajaa 3v ja on edelleen tuollainen. Se on ärsyttävää kun joskus se aamu alkaa jo puoli 5 ja joskus nukkuu jopa 8 asti. Kaikki on ihan siitä kiinni kuinka hiljaa minä ja isänsä pystytään olemaan aamuisin. Mutta se on vakio että ei suostu nukahtamaan uudestaan kun herää vaikka väsyttäisi niin ettei meinaa tolpillaan pysyä =)![/QUOTE]

Huoh.. Onpas lohdullista :D Ajattelin että tämä olisi nopeasti ohimenevä vaihe. Meillä ollut tätä pian 5kk. Toivottavasti täällä loppuis tuo typerä herääminen jo pian. Mä en edes tiedä mihin meidän poika herää. Yhtäkkiä alkaa tuhina kuulua ja siinä vaiheessa jo tiedän että jaahas, nyt sitten herätään oli mikä oli. Se on todella ärsyttävää, ei voi muuta sanoa. Miksi ihmeessä ei voi nukkua? Sehän on yksi mieluisimmista harrastuksista :D

Mä olen miettinyt samaa ja olen monet monituset kerrat ottanut pojan meidän väliin esim viikonloppuisin kun ei viitsisi niin järkyttävän aikaisin alkaa aamua mutta siitähän tulee ihan kauhea kiukuttelukohtaus. Ja kun tuon ikäinen ei edes osaa puhua hiljaa niin meillä herää koko perhe kun minä ja poika ollaan hereillä.
Luulisi että sitä on vajaan 3 vuoden aikana tottunut tähän mutta vieläkin se jaksaa risoa, sillä meillä tosiaan on ollut aina samanlaista.
Mä kuvittelin että kun yösyötöt loppuu niin kaveri alkaa nukkumaan yönsä mutta ei toivoakaan :laugh:

Minä tuon toivonpilkahduksen. Meillä tyttö kohta 2v, ja hänellä on ollut kausia, jolloin tekee samaa. Viimeksi jolukuun alussa. Kuitenkin esim. tänään heräsi kuuden jälkeen, mutta jatkoi uniaan, kun isi kävi peittelemässä. Nyt nukkuu tyytyväisenä.
Ainakin meillä nuo uniasia ja heräämiset on vaihdelleet moneen kertaan, välillä tyttö nukkuu niitä 12 h:n yöunia, sitten on taas noita "pakko herätä kuudelta"- kausia. Niitä tulee ja menee, eikä siitä jaksa enää stressata.
Meillä menee jostain syystä niin, että kun minä menen tyttöä katsomaan tuolloin kuudelta, hän yleensä alkaa heti nousta ylös, mutta jos isä menee, jatkaa uniaan. Olemme päätelleet, että isä on huonompaa seuraa, niin malttaa nukkua pitempään ;-)

Se on kyllä totta ettei kenelläkään muulla mun tutullakaan ole ollut näin ongelmallista nukkujaa, siis kaikin puolin tuo nukkuminen on ollut lapselle se ongelma ja kaikki ollaan kokeiltu. Neuvolalääkäri vaan viimeksi sanoi että toivotaan että pojan kasvaessa tilanne vähän helpottuu.
Eli teillä AP voi hyvinkin olla joku kehitykseen liittyvä juttu ettei malta enää nukahtaa uudestaan vaikka väsyttäisi ja se menee kyllä varmaan ohi ajan myötä niinkuin alma kirjoitti.

[QUOTE="Tanjuska";25327548]Se on kyllä totta ettei kenelläkään muulla mun tutullakaan ole ollut näin ongelmallista nukkujaa, siis kaikin puolin tuo nukkuminen on ollut lapselle se ongelma ja kaikki ollaan kokeiltu. Neuvolalääkäri vaan viimeksi sanoi että toivotaan että pojan kasvaessa tilanne vähän helpottuu.
Eli teillä AP voi hyvinkin olla joku kehitykseen liittyvä juttu ettei malta enää nukahtaa uudestaan vaikka väsyttäisi ja se menee kyllä varmaan ohi ajan myötä niinkuin alma kirjoitti.[/QUOTE]

No joo toivotaan, että helpottaa pian, myös teillä Tanjuska. Poika aloittaa päivähoidon nyt tammikuussa niin olisi kyllä kiva, ettei sinne mene heti aamulla kiukuttelemaan. Mutta jos niin on niin ei sille sitten mitään voi. Lohduttaudun joskus ajatuksella, että vielä koittaa se päivä kun poikaa saa kiskoa ylös sängystä, todennäköisesti :)

Meillä poika aloitti tuollaisen vuoden ikäisenä. Heräsi viideltä vaikka väsyttikin. Ajattelin että ohimenevää. Sitten kun oli 1,5v syntyi pikkusisko ja sama touhu jatkui. Vauva heräsi neljältä syömään ja poika sitten viideltä pystyyn. No ajattelin että johtuu vauvasta. Mutta ei. Tosiaan poika täyttää 7v ja välillä herää vieläkin viideltä ja on väsynyt silti! On vaan tosi herkkä heräämään eikä muka saa unenpäästä enää kiinni. Nyt ei haittaa kun on oppinut ettei herätä muita. Ihan hassu tapaus :D onneksi jos on ollut fyysisesti tosi raskas päivä saattaa nukkua jopa klo7.

Meillä poika 2½ v on aika-ajoin heräillyt yöllä ja ihan saanut välillä raivokohtauksia kun ollaan vaan yritetty nukutta uudestaan. Sitten hoksasin että poika haluaa että vaippa vaihdetaan vaikkei se kovin märkä edes ollutkaan. Kuivan vaipan saaneena meni suoraa päätä takaisin nukkumaan.
Välillä on taas se tehonnut ettei ole antanut muita vaihtoehtoja, eli ei valoja päälle, ei TV:tä, ei mitään toimintaa, pimeessä istutaan, ainoa vaihtoehto on mennä takaisin nukkumaan ja näin on yöt rauhoittuneet huomattavasti.
Tällä hetkellä nukkuu siihen klo 6-asti kun klo 20 on nukahtanut illalla. Välillä haluaa että märkä vaippa vaihdetaan esim. klo 3.30 yöllä mutta menee takaisin nukkumaan heti. Illalla myös tarkistan vaipan ja jos on ehtinyt kastella vaipana kunnolla niin vaihdan sen jo silloin. Poika ei illalla herää kokonaan vaikka vaipan vaihtaa vaan jatkaa uniaan sujuvasti.

Yhteistyössä