Lapsen hoitaja oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi oli satuillut hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no huh huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28088506]Ihan hyvä, että tulevat tarkistamaan olot.[/QUOTE]

No itse asiassa eivät tule tarkistamaan (kotiin) mitään vaan minä menen käymään sos.toimistolla.

Jos nyt ihan asiaan palataan - eli siihen LAPSEN vointiin - niin keskittykää nyt häneen ihan oikeasti.

Jos hän on tällaista satuillut, niin jokuhan häntä painaa. Vaikka olisitte mielestänne antaneet lapselle paljon aikaa ja rakkautta, niin hän voi kaivata sitä enemmän. Ehkä äidin tai isän aikaa ihan kaksistaan hänen kanssaan, onko sitä tarpeeksi?

Väitän että joka perheessä äiti ja isi joskus riitelee ihan lasten kuullen. Mutta oisko sitten sattunut lähiaikoina jotain muutakin minkä takia hoitotäti ilmoituksen teki?
Onko lapsi pph:lla vai päiväkodissa tms missä on useampi täti? Luulis että jos useampi puhuisivat ensin keskenään ennekuin ilmoituksen tekevät.

Mitähän se "jotain muuta" voisi olla? Kotona ei ainakaan ole tapahtunut mitään erikoista tms.

On useampi hoitaja lapsen hoidossa ja en tiedä ovatko keskenään puhuneet mutta minulle eivät ole sanallakaan asiasta maininneet ennen ilmoitusta.

[QUOTE="vieras";28088650]Jos nyt ihan asiaan palataan - eli siihen LAPSEN vointiin - niin keskittykää nyt häneen ihan oikeasti.

Jos hän on tällaista satuillut, niin jokuhan häntä painaa. Vaikka olisitte mielestänne antaneet lapselle paljon aikaa ja rakkautta, niin hän voi kaivata sitä enemmän. Ehkä äidin tai isän aikaa ihan kaksistaan hänen kanssaan, onko sitä tarpeeksi?[/QUOTE]

Kyllä lapsi saa huomiota ja kahdestaan olemistakin. Ei mielestäni tarvitse olla mitään lasta vaivaavaa asiaa jos lapsi satuilee, tuon ikäisellä nyt vaan monesti menevät asiat sekaisin tai ei osaa kertoa asiaa oikein. Toki täytyy jatkossa seurata lapsen oloa.

En ole ap. mut kiinnostas tietää miten hoidetaan riidat joskus muulloin kun lasten läsnäollessa jos ne on aina siis AINA kotona vanhempensa kanssa?

Noilla "koskaan ei kiroilla tai riidellä" mentaliteeteilla niin ei riidellä koskaan ja sit erotaan parin vuoden päästä kun on niin paljon sovittamattomia riitoja ja katkeruutta ja jopa pikku hiljaa kehittynyttä vihaa toista osapuolta kohtaan.

Meillä oli satuileva poika, joka mm. kertoi hoidossa, että isä lyö. Samoin kertoi, että äiti ja isä ovat eronneet, kun kuuli naapurissa niin tapahtuneen. Onneksi hoitotädit tiesivät satuilutaipumuksesta.

Riitelystä sen verran, etten halua moralisoida, mutta mielestäni aikuisten pitäisi pystyä itseään hillitsemään niin, etteivät kirjoile lapsen aikana. Ja riidatkin pitäisi voida hoitaa joskus muulloin kuin lasten läsnäollessa. Olen nipo...

Mielestäni on ihan hyvä, että lapset kuulevat myös riitelyä, jos vain riidellään järkevästi. Näin he oppivat, että asioista voi olla eri mieltä ja niistä voidaan väitellä.

Semmoinen tuli mieleen, että jos koskaan ei saisi riidellä tai kiroilla vaan aina pitäisi järkevästi keskustella asiallisesti ja normaalilla äänen sävyllä hymyillen, niin robottejako mein pitäisi olla? Tulee ihan psykoopaattinen meininki mieleen, jos tunteita ei saa olla. Etenkään niitä negatiivisia. Tosin itse olen kasvanutkin ympäristössä jossa tunteet ei ole tabu vaan ne saa näyttää kun semmosia on. Kiroilua en itsekään siedä kun kuulostaa rumalta, mut tuo riitely asia ihmetyttää. Kyllä meillä riidellään ja riidan päätteeksi sovitaan. Semmoista se elämä on kun sitä elää ja tuntee. Niin lapsille kuin aikuisillekin.

Noilla "koskaan ei kiroilla tai riidellä" mentaliteeteilla niin ei riidellä koskaan ja sit erotaan parin vuoden päästä kun on niin paljon sovittamattomia riitoja ja katkeruutta ja jopa pikku hiljaa kehittynyttä vihaa toista osapuolta kohtaan.

Ei vaan homma toimii niin päin että asiat puhutaan heti.
Ei oleteta että toinen lukee ajatuksia, huomaa sun nykivästä vasemmasta silmästä että vituttaa, haudota mielessä kurjia juttuja vaan kun illalla tavataan niin voi jo sanoa että nyt olen pahalla tuulella, xrz asiat meni pieleen ja mitenköhän se ja se juttu enää onnistuu.
Toiselle meidän ei tarvi suuttua kun päätöksiä tehdään ottaen toinen huomioon ja tärkeissä / isoissa asioissa kysytään toisenkin mielipide ja kumpikin uskaltaa sanoa rehellisesti mitä mieltä on.

[QUOTE="vieras";28088434]Pakko kommentoida tuohon riitelyyn, että kaikissa minun tietämissäni perheissä riidellään. Ja useimmissa jopa huudetaan ja osassa ärräpäiden kera. Koko tuttavapiirini taitaa sitten olla sitä WT porukkaa. Jännä juttu, suurin osa on kuitenkin akateemisen loppututkinnon suorittaneita ja kaikki ovat hyvin toimeentulevia ihmisiä...[/QUOTE]

Niinpä niin :D. Uskoo taas ken tahtoo.

[QUOTE="vieras";28088213]Jos vahingossa rikkoo astian tai varvas osuu tuoliin voi sanoa ruman sanan mutta EI ole normaalia että vanhemmat nostavat ääntä ja kiroilevat toisilleen kun ovat eri mieltä.[/QUOTE]

No täällä sit yksi epänormaali perhe, tai siis vanhemmat :attn:
Kyllä meillä nostetaan ääntä ja voidaan toisillemme kirotakin, minä varsinkin, silloin kun alkaa keittää yli. Pyrimme tietty välttämään lasten läsnäollessa, mut ei ihan aina näin epänormaaleilta meinaa onnistua.

mielestäni tässä on erikoista se, että pk:n henkilökunta ei ole ensiksikään kertonut teille vanhemmille että tekevät ls-ilmoituksen tästä aiheesta. Yleensä kun ammattihenkilönä tehdään ls-ilmo, suositus on että vanhemmille tästä kerrotaan etukäteen ja myös syy miksi. Näin meille ainakin koulussa opetettiin näistä asioista.

No ei meillä kotona ainakaan ole tarve riidellä. Tietenkin pieniä erimielisyyksiä tulee joskus, mutta tosi harvin. Kumpikin on oppinut hyvät mallit lapsuudenkodissaan. Tunteet näytetään kyllä, ei pelkoa. Ei vain kerrassaan ole syitä riidellä. Eikä varsinkaan kiroillen.

Hah, mun isä oli semmoinen junttipulla, että aina kiroili ihan törkeästi ja huusi myös ku viimestä päivää. Niiin idiootti. Onneks ei ole periytyny mulle toi, vaan olen saanut äidiltäni sivistyneemmän tavan selvittää erimielisyydet.

Asioista erimieltä oleminen ja riitely on osa elämää. En ymmärrä, miksi tunteet pitäisi pitää sisällään, kunnes lapset nukkuu.
Sehän näyttäisi lapselle, et tunteet pitää tukahduttaa. Meillä keskustellaan ja riidellään ihan silloin kun se on pinnalla.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
ihan mielenkiinnosta. Miten voitte siirtää riitaa siihen että lapset esim. nukkumassa? Minusta se vasta idioottimaista on? Minä olen tempperamenttinen ja minusta tunteet pitää näyttää sillä hetkellä kun ne on. Pitääkö itkemään mennä piiloon? älkää viitsikö!!!! Ihan maalaisjärjen käyttö on sallittu. Meillä riidellään silloin kun riitaa on eikä odoteta, eikä siirretä tunteiden näyttämistä!
Näin juuri.Minusta normaalielämään kuuluu tunteiden näyttäminen, ja myös sen näyttäminen että sitten sovitaan. Meillä yleensä riidat sovitaan halaamalla, ja usein halataan kaikki. Mutta ei meillä siis mitään sellaista pahaa huutoa ja kiroilua olekaan, tai varsinkaan toisen alentamista tai haukkumista. Yleensä vain erimielisyyttä (joskus kyllä äänet nousee..) aiheuttavaa asiaa käsitellään, ja sitten sovitaan.

Jos joku sossuntäti sanoo ettei se ole normaalia, hän puhuu täyttä p*skaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="nainen";28089288]Asioista erimieltä oleminen ja riitely on osa elämää.[/QUOTE]

Rumat puheet ja kirosanat eivät ole osa elämää. Ls-ilmoitus on paikallaan jos vanhemmat kiroilevat toisilleen.

Näin juuri.Minusta normaalielämään kuuluu tunteiden näyttäminen, ja myös sen näyttäminen että sitten sovitaan. Meillä yleensä riidat sovitaan halaamalla, ja usein halataan kaikki. Mutta ei meillä siis mitään sellaista pahaa huutoa ja kiroilua olekaan, tai varsinkaan toisen alentamista tai haukkumista. Yleensä vain erimielisyyttä aiheuttavaa asiaa käsitellään, ja sitten sovitaan.

Jos joku sossuntäti sanoo ettei se ole normaalia, hän puhuu täyttä p*skaa.

Juuri näin. Suomalaisten perinsynti taitaa juuri olla, että tunteet piilotetaan, niistä ei osata puhua eikä saa näyttää. Tämä on varsinkin miesten ongelma ja johtaa monesti psyykkisiin ongelmiin jopa. Mielestäni on tärkeää, että tunteet näytetään sekä hyvässä että pahassa. Lapset kasvaa kieroon, jos he eivät osaa käsitellä vihan tunnetta (erimielisyys, riitely). Missä he sen oppivat, jos vanhemmat pitävät sen salassa ja piilossa?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="vieras";28089370]Rumat puheet ja kirosanat eivät ole osa elämää. Ls-ilmoitus on paikallaan jos vanhemmat kiroilevat toisilleen.[/QUOTE]

Mä en ole kiroillut yli 10 vuoteen. Oletko jotenkin itse kieroutunut, jos riitely tarkoittaa pelkkää rumaa ja kiroilua?

[QUOTE="nainen";28089380]Mä en ole kiroillut yli 10 vuoteen. Oletko jotenkin itse kieroutunut, jos riitely tarkoittaa pelkkää rumaa ja kiroilua?[/QUOTE]

Et lukenut tämän ketjun aloitusviestiä? Tässä on kyse ahdistuneesta lapsesta ja vanhemmista jotka kiroilevat toisilleen riitojen aikana.

[QUOTE="vieras";28089392]tämän jälkeen tekevät kotikäynnin[/QUOTE]

ja tämäkään ei aina pidä paikkaansa, meille ei tehty koskaan kotikäyntiä vaan kävin yksin juttelemassa sossussa ilmoituksen aiheesta.

[QUOTE="vieras";28089391]Et lukenut tämän ketjun aloitusviestiä? Tässä on kyse ahdistuneesta lapsesta ja vanhemmista jotka kiroilevat toisilleen riitojen aikana.[/QUOTE]

EN tiedä, onko satuileva lapsi ahdistunut. Ikävä kyllä tosi monet suomalaiset kiroilevat. Joudun aina ulkomaalaisille vierailleni selittämään, miksi ihmeessä monet kiroilevat ihan arkipäiväisissä tilanteissa.

Kyllä ne 4v:t satuilee.. Meille kävi niin, että nähtiin kolari, jossa mopotyttö törmäs bussin perään. Oli aika hurjan näköistä. Perästä kuului, kuinka tyttömme oli surkeana kertonut, kuinka meidän isi oli ajanut bussin alle.. Paljon muuttui siis lapsen mielessä tuo.

Yhteistyössä