Lapsen hoitaja oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi oli satuillut hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no huh huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";28089435]ja tämäkään ei aina pidä paikkaansa, meille ei tehty koskaan kotikäyntiä vaan kävin yksin juttelemassa sossussa ilmoituksen aiheesta.[/QUOTE]

Apn asenne on sellainen että sossun varoituskellot soi ja kotikäynti on perusteltu.

Minun rehellinen mielipide on että liian monta kummallista asiaa samassa paketissa ja ehkä sossun käynti ei ole pahitteeksi.
-satuilu
-kiroilu noin pienen kuullen
-siskosta pidetään eemmän
-se ulkona alasti-juttu vaatii pikkasen liian hyvää mielikuvitusta 4-veeltä, tai sitten te luette jotain seitsemän päivää lehtiä ääneen jne

[QUOTE="vieras";28089391]Et lukenut tämän ketjun aloitusviestiä? Tässä on kyse ahdistuneesta lapsesta ja vanhemmista jotka kiroilevat toisilleen riitojen aikana.[/QUOTE]

Ahaa, milläs perusteella lapsi on ahdistunut, jos se satuilee? Hmmm. Ja missäs viestissä olenkaan kertonut, että kiroilemme toisillemme riitojen aikana?

Minun rehellinen mielipide on että liian monta kummallista asiaa samassa paketissa ja ehkä sossun käynti ei ole pahitteeksi.
-satuilu
-kiroilu noin pienen kuullen
-siskosta pidetään eemmän
-se ulkona alasti-juttu vaatii pikkasen liian hyvää mielikuvitusta 4-veeltä, tai sitten te luette jotain seitsemän päivää lehtiä ääneen jne

Jaa, missäs olen väittänyt, että siskosta pidetään enemmän? Tämä oli vain 4v lapseni oma keksimä juttu, hänen näkemyksensä, joka ei siis ole totta. Kumpaakin lasta rakastetaan ihan yhtä paljon ja kummankin lapsen kanssa ollaan/leikitään/tehdään juttuja ihan yhtä paljon.

Ja eiköhän se kiroilu tai riitely ole ihan normaalia myös lapsiperheissä.

Ja todellakaan ei ole ulos laitettu alasti tai alusvaatteissa. Tämäkin on voinut vääntyä jostain toisesta jutusta, lapsen mieli kun tekee tepposia... niinku täälläkin on esimerkkejä kerrottu.

Riitely ja kiroilu ei ole normaalia lapsiperheissä. Lapset ahdistuvat riitelystä, vaikka sinä et sitä huomaisikaan. Voi olla, että lapsen hoitajat huomaavat tuon. Kiroilu on alhainen tapa ja sitä ei lapsen kuullen saisi tehdä. Ihan hyvä, että ls puuttuu perheenne elämään.

[QUOTE="vieras";28088213]Jos vahingossa rikkoo astian tai varvas osuu tuoliin voi sanoa ruman sanan mutta EI ole normaalia että vanhemmat nostavat ääntä ja kiroilevat toisilleen kun ovat eri mieltä.[/QUOTE]

Mikä sinä olet määrittelemään mikä on normaalia riitelyä ja mikä ei?

Jos on itse niin viilipyttyluonne ettei missään värähdä vaikka "riidellään", niin ei se tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsee sellaisia olla ollakseen normaaleja. Ihme jeesustelua taas.

Minusta on normaalimpaa riidellä ja siinä jopa ääntäkin korottaa kuin aina hymistellä ja jeesustella kaikki asiat vaiti. Ja se äänen korotus ei todellakaan tarkoita että huudetaan niin että kitarisat tulee mukana.

Ja 4-vuotiaat todellakin satuilee ja kovasti. Luulisi kokeneen lastenhoitajan sen nyt tietävän.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ. ja Phoebsi
[QUOTE="nainen";28089461]EN tiedä, onko satuileva lapsi ahdistunut. Ikävä kyllä tosi monet suomalaiset kiroilevat. Joudun aina ulkomaalaisille vierailleni selittämään, miksi ihmeessä monet kiroilevat ihan arkipäiväisissä tilanteissa.[/QUOTE]

jaa, minkä maalaisille? Ymmärrän kymmenkuntaa kieltä ainakin sen verran, että kirosanat bongaan. Jokaisella niistä noita kuulee alvariinsa, ja enemmänkin kuin täällä. Erikoisuus täällä enemmänkin on se sähisevä tehokkuus, joka pistää ulkolaiseenkin korvaan. Moni kieli makustelee niillä rumuuksillaan ja niitä käytetään nautiskelevaan sävyyn, pehmeästi venyttäen. Ja kuitenkin merkitys voi olla paljon rajumpi kuin meikäläisillä. Meillä ei esimerkiksi sotketa alapään ja taivaan asioita, niinkuin unkarilaisilla on tapana.

Meille tytön psykiatrisessa kuntoutuksessa sanotiin että on ihan normaalia näyttää tunteensa niin hyvät ja huonot. Tää nyt ei ollut edes syy miksi tyttö oli kuntoutuksessa oli silloin 9v.
Meillä 7v diabeetikko satuili lääkärille että äiti oli pistänyt pikainsuliia 25 yksikköä vaikka itse sen pisti,tästä alkoi mulle vuoden helvetti mutta pojalla todettiin adhd ja muita ongelmia.

Jaa, kyllä minusta normaali riitely on normaalia perheissä. Tai en sanoisi riitely, vaan kinastelu tai erimieltä oleminen. Riitelyksi miellän enemmän huutamisen ja tavaroiden heittelemisen, sitä en pitäisi normaalina.: /

Meillä kinastellaan kyllä todella harvoin, en muista edes milloin viimeksi, mutta en näe syytä miksi kinastelu olisi vahingollista lapselle. Sehän on normaalia elämää kuitenkin. Minun vanhempani riitelivät kovaa ja vauhdikkaasti, se oli kyllä vahingollista ja traumaattista. Mieheni varhaislapsuudessa taas oli väkivaltakin mukana, ehkä sen vuoksi olemmekin molemmat rauhaa rakastavia, emmekä riitele. Tottakai erimieltä olemme välillä, mutta ei se ole riitelyä.:)

Keskustelua sen kummemmin lukematta...

Riiteleminen on normaalia. Minulla on kokemusta miehestä, jonka vanhemmat eivät koskaan näyttäneet hänen lapsuudenkodissaan hänelle mitään negatiivisia tunteita, vaan piilottivat ne lapsilta. Tästä syystä mies sai illuusion, että normaalissa perheessä kaikki ovat aina hymyssä suin eikä riidellä ikinä. = Pumpulissa kasvanut.

No, astuttuaan sitten normaaliin arkeen mies masentui, kun tajusi, ettei parisuhde ole aina pelkkää onnea, vaan siihen liittyy myös vaikeitakin aikoja ja riitoja. Hänelle ei saisi huomauttaa mistään epäkohdasta jne. Nyt hän on sitten menossa psykologille selvittämään näitä asioita.

Että te, jotka ette koskaan näytä mitään negatiivisia tunteita lapsillenne, eivätkä nämä silloin opi rakentavan riitelyn ja sovinnon mallia, teette heille karhunpalveluksen.

Normaali asiallinen riitely niin, että lapsetkin näkevät on välillä vain tervettä. Jos lapsi ei koskaan näe omien vanhempiensa näyttävän tunteitaan, niin miten hän sen sitten oppii. Riidellä voi kuitenkin asiallisesti ilman kirosanoja ja muita asiattomuuksia. Erittäin tärkeää on myös se, että lapsi myös näkee tilanteet, joissa asiat sovitaan. Mielestäni perhe, jossa lapsi ei näe koskaan kun vanhemmat riitelee tai vastavuoroisesti, kun vanhemmat pussaa ei anna sitä parhainta lähtökohtaa omaan tulevaisuuteen. Tosin parempi ilman niitä kuin rajuja traumatisoivia riitoja kattellessa...

minulla on 8sisarusta,meistä 7on täysi-ikäisiä. vanhemmat on riidelly(huutanut pääpunaisina), ja välillä perkeleetkin on lentänyt. äitillä on tapana kiroilla välillä lauseissaan vaikka ei ole edes vihainen.

ja arvaa mitä yksikään meisä lapsista ei ole traumatisoitunut, yhdelläkään ei ole mielenterveysongelmia ikinä ollut, tms. me kun osataan suhtautua niihin vastoinkäymisiin voitettavina ongelmina,eikä olla kakat pöksyissä jos joku vähän ääntään korottaa!

Keskustelua sen kummemmin lukematta...

Riiteleminen on normaalia. Minulla on kokemusta miehestä, jonka vanhemmat eivät koskaan näyttäneet hänen lapsuudenkodissaan hänelle mitään negatiivisia tunteita, vaan piilottivat ne lapsilta. Tästä syystä mies sai illuusion, että normaalissa perheessä kaikki ovat aina hymyssä suin eikä riidellä ikinä. = Pumpulissa kasvanut.

No, astuttuaan sitten normaaliin arkeen mies masentui, kun tajusi, ettei parisuhde ole aina pelkkää onnea, vaan siihen liittyy myös vaikeitakin aikoja ja riitoja. Hänelle ei saisi huomauttaa mistään epäkohdasta jne. Nyt hän on sitten menossa psykologille selvittämään näitä asioita.

Että te, jotka ette koskaan näytä mitään negatiivisia tunteita lapsillenne, eivätkä nämä silloin opi rakentavan riitelyn ja sovinnon mallia, teette heille karhunpalveluksen.

siis mitä sun mies on niinku mun mies! miten voi olla? ja hänellä on ihan sama menneisyys, meni lähes shokin kaltaiseen tilaan kuekan kerran suutuin ja ärähdin kunnolla. ite en osannut kuin ihmetellä että miten se 2xisompi mies voi pelätä/olla kauhuissaan velloa päiviä pikku jutussa, eikä saa suutaan auki! ei edes tilanteen mentyä ohi. mutta selvisihän se sitte ajan kanssa

Mitä jos tuollaiset tarinat olisivat totta? Pitäisikö kaikista lasten jutuista vaan ajatella että se tarinoi. Mitä jos tässä tapauksessa kaikki olisikin totta? Mikä haloo siitä tulisi kun tapaus tuliskin ilmi ja pk:n tätejä syytettäisiin että lapsen hätää ei otettu tosissaan?

Ja lapsesta voi hyvinkin tuntua siltä että pikkusisaruksesta tykätään enemmän. Mistäs kukaan muu voi tietää miltä lapsesta tuntuu? Itse katsoisin peiliin jos mun lapsi sanoisi tuollaista. Tosin hänellä ei ole sisaruksia.

Riitelyasiaan en osaa ottaa kantaa koska meillä ei riidellä koska olen yh. Eipä ole ketään kenen kanssa riidellä :D Mutta jos ollaan oltu vaikka jossain kyläpaikassa jossa riidellään/korotetaan ääntä niin mun lapsi on usein säikähtänyt ja alkanut itkemään. En sitten tiedä onko sekään hyvä asia kun ei totu riitelyyn.. :S

Mikä noissa lasten kertomuksissa (jos pitäisivät paikkansa) oli selllaista joka edellyttäisi lastensuojelua, kysyn vaan?!
Ja miksei päiväkodista ilmoitettu ensin kotiin?! Se tässä on se pahin virhe ja ap sun on syytä nostaa kova meteli jos eivät päästä teitä rauhaan!

Riitelystä: te jotka väitätte että perheessä "julkisesti" riiteleminen on pahasta, miettikääs tätä: tyttöni paras kaveri sekosi ja joutui hoitoon murrosikäisenä kun hänen vanhemmat erosivat. Heillä oli ollut periaate että lasten edessä ei riidelty vaan erimielisyydet selvitettiin lasten nukkuessa eli ero tuli lapsille täysin puskista. Psykologi sanoi että lapsille oli muodostunut aivan väärä kuva koko perheestä ja vanhempien parisuhteesta ja sitten se kuva romahti kerralla. Ai niin, te jotka ette riitele niin tehän ette koskaan eroa...

Vanhempien riitelyjen perusteella varmasti monesta perheestä saisi huostaanottaa lapset jos se olisi syy ls-ilmoitukselle. Ei ne lapset siitä kärsi eikä lapsia herran jumala voi missään pumpulissa kasvattaa. On normaalia elämää että riidellään ja sovitaan. Jos lasten aikana riidelleen niin mielestäni on myös hyvä sopia riita lasten aikana.

[QUOTE="vieras";28090538]Riitely ja kiroilu ei ole normaalia lapsiperheissä. Lapset ahdistuvat riitelystä, vaikka sinä et sitä huomaisikaan. Voi olla, että lapsen hoitajat huomaavat tuon. Kiroilu on alhainen tapa ja sitä ei lapsen kuullen saisi tehdä. Ihan hyvä, että ls puuttuu perheenne elämään.[/QUOTE]

Tänään aamulla käyty lastensuojelukeskustelussa sos.toimistolla ja asiat selvät. Eivät nähneet syytä jatkaa millään tavalla vaan totesivat meidät täysin normaaliksi perheeksi. :) Oli siis ns. turha/väärä ilmoitus.

• Tykkää
Reactions: abeena
Aika mielenkiintoinen näkemys ja avarsi taas pikkuisen minuakin.

Nyt ymmärrän sen, miksi esim. mieheni menee lukkoon meidän erimielisyystilanteissa. :O
Eihän heillä taidettu koskaan kotona riidellä.

Minunkin kotonani vanhemmat riitelivät aika vähän ja silloinkin poistuivat muualle, kuvittelivat että äänenkantaman ulkopuolelle, sotimaan. Ahdistavaa ja pelottavaakin se oli.

Älkääkä siirtäkö riitelyä lasten nukkumaanmenoajan jälkeiselle ajalle. Entä jos lapsi havahtuu teidän riitelyynne? Kahta kauheammin pelottaa ja ahdistaa, kuunnella yöllä vanhempien torailua!?!?! :O

Aika mielenkiintoinen näkemys ja avarsi taas pikkuisen minuakin.

Nyt ymmärrän sen, miksi esim. mieheni menee lukkoon meidän erimielisyystilanteissa. :O
Eihän heillä taidettu koskaan kotona riidellä.

Minunkin kotonani vanhemmat riitelivät aika vähän ja silloinkin poistuivat muualle, kuvittelivat että äänenkantaman ulkopuolelle, sotimaan. Ahdistavaa ja pelottavaakin se oli.

Älkääkä siirtäkö riitelyä lasten nukkumaanmenoajan jälkeiselle ajalle. Entä jos lapsi havahtuu teidän riitelyynne? Kahta kauheammin pelottaa ja ahdistaa, kuunnella yöllä vanhempien torailua!?!?! :O

Itselläni taas taustalla lapsuus joka oli täynnä vanhempien kova äänistä riitelyä. Istuin usein pöydän alla kädet korvilla tuntikausia ja odotin huudon loppumista. Olisin todella toivonut, että lastensuojelu olisi tilanteeseen puuttunut vaikka, fyysistä väkivaltaa kotonani ei koskaan ollut.

Tilanne on nyt se, että ahdistun pienestäkin riitelystä. En voi sietää jos avokkini korottaa ääntään. Meillä ei kiroilla lasten kuullen jos nyt ei satu potkaisemaan varvasta kulmaan tms. Tunteita saa toki näyttää, mutta osaamme "riidellä" kiroilematta ja karjumatta.

Exästäni erosin aikoinaan, koska tulistui todella herkästi ja heti alkoi huuto ja solvaaminen. Lapsikin kärsi tilanteesta selvästi.
Nyt nykyisessä perheessään exä on jatkanut vanhoja tapojaan. Tiedän monenkin "tietolähteen" kautta, etä hänen nykyinen lapsensa saa kuunnella huutoa ja raivoamista usein. Lapsi on erittäin itku herkkä. Heti jos tiputtaa jotain tai esim.kaataa maitolasin alkaa itkeä, koska pelkää valmiiksi kamalaa huutamista. vanhempiensa riitelystä menee kuulemma lähes paniikkitilaan. Koulusta on saanut paljon palautetta siitä, että karjuu ja haukkuu kavereitaan heti jos kaikki ei mene niin kuin itse haluaisi.

Luulen, että meitä on moneen junaan. Toiset kestävät huutoa yms. paljon paremmin kuin toiset. Luulen, että tästä ominaisuudesta ei oikein voi karaista pois.

Itse muuten työskentelen ammatissa, jossa ajoittain kohtaan agressiivisia ihmisiä. En säikähdä tai hermostu tilanteissa. Omaan hyvät neuvottelu taidot ja pää pysyy kylmänä aika piinaavissakin tilanteissa. Tämä johtuu siitä, että tiedän asiakkaillani olevan isoja ongelmia. Perheessäni en kuitenkaan voi hyväksyä agressiivista huutamista ja nimittelyä. Se ei vaan kuulu kotiin mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipykkä;28093403:
Itselläni taas taustalla lapsuus joka oli täynnä vanhempien kova äänistä riitelyä. Istuin usein pöydän alla kädet korvilla tuntikausia ja odotin huudon loppumista. Olisin todella toivonut, että lastensuojelu olisi tilanteeseen puuttunut vaikka, fyysistä väkivaltaa kotonani ei koskaan ollut.

Tilanne on nyt se, että ahdistun pienestäkin riitelystä. En voi sietää jos avokkini korottaa ääntään. Meillä ei kiroilla lasten kuullen jos nyt ei satu potkaisemaan varvasta kulmaan tms. Tunteita saa toki näyttää, mutta osaamme "riidellä" kiroilematta ja karjumatta.

Exästäni erosin aikoinaan, koska tulistui todella herkästi ja heti alkoi huuto ja solvaaminen. Lapsikin kärsi tilanteesta selvästi.
Nyt nykyisessä perheessään exä on jatkanut vanhoja tapojaan. Tiedän monenkin "tietolähteen" kautta, etä hänen nykyinen lapsensa saa kuunnella huutoa ja raivoamista usein. Lapsi on erittäin itku herkkä. Heti jos tiputtaa jotain tai esim.kaataa maitolasin alkaa itkeä, koska pelkää valmiiksi kamalaa huutamista. vanhempiensa riitelystä menee kuulemma lähes paniikkitilaan. Koulusta on saanut paljon palautetta siitä, että karjuu ja haukkuu kavereitaan heti jos kaikki ei mene niin kuin itse haluaisi.

Luulen, että meitä on moneen junaan. Toiset kestävät huutoa yms. paljon paremmin kuin toiset. Luulen, että tästä ominaisuudesta ei oikein voi karaista pois.

Itse muuten työskentelen ammatissa, jossa ajoittain kohtaan agressiivisia ihmisiä. En säikähdä tai hermostu tilanteissa. Omaan hyvät neuvottelu taidot ja pää pysyy kylmänä aika piinaavissakin tilanteissa. Tämä johtuu siitä, että tiedän asiakkaillani olevan isoja ongelmia. Perheessäni en kuitenkaan voi hyväksyä agressiivista huutamista ja nimittelyä. Se ei vaan kuulu kotiin mielestäni.

Onhan sillä nyt eroa, onko riitely jatkuvaa, vai satunnaista. Kenenkään ei ole hyvä olla tilanteessa, jossa riidellään jatkuvasti.

No, on olemassa riitelyä ja riitelyä. Ei ole lapselle hyväksi jos aikuiset eivät näytä mitään negatiivisia tunteita koskaan tai ole eri mieltä asioista. Riidellä voi myös rakentavasti. Mutta ei myöskään ole hyvä, jos lapsi elää ympäristössä, jossa jatkuvasti huudetaan, puhutana toiselle alentavasti ja kiroillaan. Silloin on kyllä hyvä, jos lastensuojelu vähän herättelisi. Eli kumpikin ääripää on lapselle vahingollista. Ja väitän kyllä, ettei ole fiksua käytöstä aikuiselta kiroilla jatkuvasti lasten kuullen. Kyllä aikuisen pitää kyetä hieman hillitsemään impulssejaan tilanteen mukaan, miten voi samaa vaatia lapseltakaan, jos ei siihen itsekään kykene? Itse olen oppinut olemaan kiroilematta lasten kuullen, mutta aikuisessa seurassa sitä saatan kyllä tehdä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="pöööö";28091180]Meillä 7v diabeetikko satuili lääkärille että äiti oli pistänyt pikainsuliia 25 yksikköä vaikka itse sen pisti,tästä alkoi mulle vuoden helvetti mutta pojalla todettiin adhd ja muita ongelmia.[/QUOTE]

Ymmärsinkö oikein että 7 vuotias pisti insuliininsa itse ilman valvontaa? Vai kertoiko pistäneensä mukamas pikainsuliinia hirveän määrän vaikka oli valvottuna pistänyt oikean määrän?

Jos lapsi on ilman valvontaa pääsee pistämään elintärkeää lääkettä hengenvaarallissen yliannoksen on vanhemmille huomauttaminen + jatkotoimet enemmän kuin tarpeen! 7 vuotias ei voi olla vastuussa lääkemääristä, jotka perustuvat syömisten hiilarien laskemiseen. Aikuisen pitää laskea hiilarit, valita insuliinikynästä yksiköt ja valvoa että lapsi pistää oikein. Monet lapset eivät edes ole kypsiä pistämään tuossa iässä. (Itse sairastuin pienenä mutta aloin pistää vasta 9 vuotiaana.)

Jos taas lapsi on satuillut omiaan lekurille asia lienee helppo selvittää...

Yhteistyössä