Lapsen liikkaope sanoi, että liikunnasta saa numeroksi max 7, ellei harrasta seurassa urheilua. EI ole reilua?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nilda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26128863:
Pitäisikö muissakin aineissa arvostella yrittämisen perusteella? "Yritin kyllä, mutta kukaan ei vain ymmärtänyt, mitä ruotsintunnilla sönkötin."
Liikunta on minusta sellanen että yrittämisestä nimenomaan pitäis palkita. Kaikille sitä pelisilmää ei vain ole luotu ja liikuntaa ei ulkoakaan voi päntätä niinku jotain verbien taivutusta.

Mie oon saanu kerran yhden kielten kurssin läpi vaikka sain kaikista kokeista nelosen. Arvosteluasteikko oli 4-10. Opettaja sanoi, että oot kuitenkin yrittänyt niin kovasti, että mie päästän sinut tältä kurssilta läpi. Sain sitten vitosen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26128863:
Pitäisikö muissakin aineissa arvostella yrittämisen perusteella? "Yritin kyllä, mutta kukaan ei vain ymmärtänyt, mitä ruotsintunnilla sönkötin."

Tottakai, jos tosissaan yrittää sönköttää, eikä pelleile.

[QUOTE="Nilda";26128851]Soitin juuri äsken rehtorille. Hän tuntui kyllä olevan kanssani samoilla linjoilla, vaikka ei suoraan kantaansa myöntänyt.. lupasi jutella tuon opettajan kanssa ja halusin, että opettaja ottaa sitten yhteyttä.[/QUOTE]

Alkuviestissä kirjoitit että "opettaja oli sanonut.."
Eli kenen kautta kuulit tämän että ope olisi sanonut seurassa olemisen nostavan arvosanaa?
Lapsesi?

Taasko yksi urpo vanhempi lisää? Jos lapsen kautta tulee informaatiota joka sinua arveluttaa, kannattaisiko soittaa sille OPETTAJALLE ja kysyä mitä tarkoittaa ja mitä se on sanonut?

Henkilökohtaisesti itse teen aina näin, en ala ylemmälle johdolle laatimaan valituskirjelmään jos en ITSE varmasti tiedä mitä henkilökunta on sanonut.

Kyllä liikunnassa pelkkä yrittäminen on tärkeintä. Jos lapsi selvästi tekee kaikkensa ja on innokkaana mukana, niin se on jo oikeastaan ysin arvoista. Silloinhan lapsi on tehnyt ns. kaiken voitavansa ja selvästi haluaa zempata itse itseään.
Monet aineet ovat sitten ihan lukemisesta kiinni. Eli uskonnon, historian tai vaikkapa maantiedon numero on kiinni siitä, jaksatko vaan lukea ja tankata ja kuunnella tunnilla.
Kielissäkin pitäisi kyllä enemmän palkita yrittämistä. Mun paras ystäväni oli peruskoulussa huono kielissä ja sai aina kokeista sen 6. Silti numero todistuksessa oli aina 7 ja joskus muistaakseni jopa kasi. Luki sanakokeisiin hyvin ja opetteli vaan ulkoa niitä ja sai sanakokeista aina hyviä. Tunnillakin yritti koko ajan viitata ja osallistua puhumiseen, vaikka ei oikeen osannutkaan ja lausuminen oli heikkoa. Kun opettaja korjasi lausumista, niin huomasi miten kaverini heti yritti zempata lausumisen kanssa ja sanoa korjatun sanan oikein yms.

[QUOTE="vieras";26128939]Alkuviestissä kirjoitit että "opettaja oli sanonut.."
Eli kenen kautta kuulit tämän että ope olisi sanonut seurassa olemisen nostavan arvosanaa?
Lapsesi?

Taasko yksi urpo vanhempi lisää? Jos lapsen kautta tulee informaatiota joka sinua arveluttaa, kannattaisiko soittaa sille OPETTAJALLE ja kysyä mitä tarkoittaa ja mitä se on sanonut?

Henkilökohtaisesti itse teen aina näin, en ala ylemmälle johdolle laatimaan valituskirjelmään jos en ITSE varmasti tiedä mitä henkilökunta on sanonut.[/QUOTE]

Miksi lapsen sanomiseen ei voi luottaa? Varsinkin jo noin ison lapsen. Ei kai tuo soittaminen ole vielä mikään valituskirjelmän teko? Ap teki ihan oikein, itse olisin toiminut samalla tavalla. Ja sitäpaitsi meillä saa kiinni rehtorin huomattavatsi paremmin kuin aineenopettajan.

En varmaan antanut aloituksessani tarpeeksi infoa. Sorry!
Lapsi on näin sanonut, mutta opettaja oli sanonut tämän asian myös miehelleni ja lapseni kaverin äidille. Lapsen kaverin äiti oli soittanut opettajalle jo syksyllä, mutta mitään ei ollut tapahtunut. Mieheni tuntee opettajan jalkapallon kautta ja oli sielä kysynyt perusteluita pojan huonolle liikkanumerolle. Mies oli kyllä opettajalle sanonut, että perustelu on väärä jne. Mieheni kuitenkin on niin huono mistään sanomaan ja pyysi itse mua, jos voisin viedä asiaa eteenpäin.

Kirjoitin nickini väärin. Nilda siis olen, eli ap. Huomasin jonkun käyttävän tuota Dalin nickiä rekisteröityneenä. Anteeksi, kun meni sanat sekaisin. Ei ollut tarkoitus viedä nickiäsi!

Ihan älytöntä!! Mä olin tosi epäliikunnallinen lapsi ja sain aina kaseja liikunnasta kun väen vängällä sitten raahasin takapuoleni ja leikin muka olevani tunneilla mukana..

Tottakai lasta pitää uskoa?!?! En nyt toki vielä oikeusjuttua virittelisi, jos 6-vuotiaani sanoisi vaikkapa päiväkodin opettajan haukkuneen lastani tyhmäksi, mutta tottakai puuttuisin asiaan ihan lapseni sanomisen perusteella.
Eri asia miten asiaa lähestyy. Meneekö linjoja pitkin kiukkuisena, vai ottaako yhteyttä hyvässä hengessä keskustellakseen asiasta.
Aika karua, jos on perheitä, joissa lasta ei uskota. Lapset tottakai voi liioitella ja höpötellä juttuja, mutta aina niihin on aikuisella velvollisuus puuttua, jos kyse nyt ei ihan pikkujutusta ole.
Toisaalta jos on kyse noinkin isosta lapsesta (oletan siis ap:n lapsen olevan väh. 4lk), niin onhan lapsi voinut jo itse yrittää puhua opettajalle ja jos sitä kautta ei mitään tapahdu, niin reksi sitten.

Mun mielestä tässä on jo niin isosta väärydestä kyse, että joka tapauksessa lähestyisin suoraa reksiä. Näin mahdollisesti muutama muukin lapsi saa ns. asiaansa eteenpäin. Jos olisit suoraan opettajalle soittanut, niin hän olisi voinut vaan laittaa asian toisesta korvasta ulos ja perustella huonoa liikkanumeroa jollakin muulla. Samalla joku muukin lapsi, joka ansaitsisi paremman, kärsisi edelleen huonosta numerosta.

joskushan harrastuneisuus mainittiin liikan arvioinnin perusteissa, mutta tuokin tottakai tarkoittaa että on yleisesti liikunnallinen = liikkuu vapaa-ajallakin, ei välttämättä missään seurassa.

Voit tarkistaa opetussuunnitelmasta arvioinnin perusteet, niin tiedät mitä open pitäisi käyttää arvioinnin pohjana. Löytynevät koulun sivuilta, tai googlettamalla ainakin.

Luokka-astetta et tainnut mainita, mutta meillä ainakin (kasihan on hyvä):

5.Kuvaus oppilaan hyvästä osaamisesta 4. luokan päättyessä ja arviointitavat

Oppilas
- hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa
- osaa juosta, hypätä ja heittää.
- osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä
- osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä
- osaa luistelussa liukumisen, eteenpäinluistelun ja jarrutuksen
- pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti
- osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksikäyttäen
- pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä
- osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan
- toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa
- toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen

Arvioinnin tavat
Opettaja arvioi oppilaan taitoja liikuntatunnilla tehtävän toiminnan aikana. Arvioinnissa korostetaan oppilaan yritteliäisyyttä, aktiivisuutta ja ryhmässä toimimista. Arvioinnin perusteena on opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet kyseisille luokkatasoille sekä valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit. Arvioinnin tukena voidaan käyttää myös joitakin taito- ja/tai kuntotestejä (esim. voimistelu ja uinti).

Onkohan lapsi sitten aktiivinen tunnilla?
Myös opettajan mielestä ja lapsen itsensä?

Vai onko niin kun vanhemmat ja lapsi on vapaa-ajalla aktiivisia niin oletetaan että on sitä myös ehkä vähän tylsällä (lapsen mielestä) liikunnantunnilla vaikka todellisuudessa asia ei välttämättä niin ole. Opettaja on keksinyt vähän huonon verukkeen sille miksi ei parempaa numeroa voi antaa ettei tarvi aktiivisille vanhemmille sanoa ettei se teidän lapsi niin aktiivisesti tunnilla osallistu.

EHKÄ vähän kaukaa haettu, mutta ehkä mahdollista..

Ei ole mahdollista, että harrastukset vaikuttavat noin radikaalisti arviointiin. Ysin ja kympin kohdalla tulee joissakin tapauksissa kysymykseen harrastuneisuus...

Katso kuntanne liikunnan opetussuunnitelma ja arviointiperusteet. (Jos ei löydy, niin kirjoita Googleen opetushallitus liikunnan arviointi) Pitäisi löytyä jotain tueksi :)

Vähintään kasi ellei ysikin pitäisi tulla, jos on aktiivinen tunnilla ja rehti yhteispeleissä. Positiivinen asenne, kova yrittäminen ainakin jne.

Kuulostaa epäoikeudenmukaiselta. Mun mielestä 10 voi vaatia jotakin urheiluharrastusta koululiikunnan lisäksi. 8 riittää jo pelkkää innokkuutta ja tahtoa ja 9 sitten niiden lisäksi taitoa (jota uskon lähes jokaisella lapsella olevan edes jossain lajissa) sekä "tiimityö"-taitoja.

Ajattelen että 6-7 numerot on lähinnä sellaisille jotka kyyhöttävät tunnista toiseen salin reunalla räkimässä maahan. kokeilematta ja yrittämättä edes. On muutenkin kurjaa että liikunnassa/kuviksessa on sama asteikko kuin muissa aineissa. 7-10 riittäisi vallan mainiosti jos numerot kerta on niistä annettava.

lisäys: Voit myös itse käydä seuraamassa liikuntatuntia ja katsoa, miten siellä sujuu. Tuntia saa käydä kerran tai pari seuraamassa, jos sopii opettajan kanssa. (Pitää silloin muistaa, että lapsi saattaa olla ihan erilainen silloin kun vanhemmat eivät ole paikalla..)

Poika itse sanoo pitävänsä liikunnasta ja olevansa aktiivinen. Olen kysynyt kyllä suoraan, että yritätkö parhaasi ja poika on sanonut, että enemmänkin, kuin parhaansa. Esim. hiihtotunneilla ja uintitunneilla sanoi hiihtäneensä/uineensa eniten ja sanoi hiihdossa olevansa harvoja, jotka osaa kunnolla luistelutyyliä yms.

Mä sain aikoinaan liikunnasta 9, en harrastanut mitään liikuntaan liittyvää vapaa-ajallani. Veljet harrastivat jalkapalloa ja samaa numeroa tai kymppiä saivat. Eli meillä vaan arvioitiin ylipäätään tuntien menemistä.

Katylina: Arvointeja ei saa verrata siihen, miten on arvoitu kaksikymmentä vuotta sitten. Arviointiperusteet ovat muuttuneet. Numero seitsemän on se arvosana, jota pitäisi antaa keskimäärin eniten.

No ei todellakaan voi olla koulun liikuntanumeron perusta se, että kuuluuko johonkin seuraan vai ei! Ei missään nimessä! Itse olin aikanaan ihan perusliikkuja, tai siis kotona liikuin tosi vähän, mutta liikuntatunneilla tein parhaani ja numero oli aina 8. Kyllä liikunnasta pitää saada vaikka 10, jos näytöt liikuntatunnilla siihen löytyvät.

Kyllä minusta liikuntanumero tulee siitä miten aktiivinen on tunnilla, miten innokkaasti ottaa osaa ja kokeilee uusia lajeja, kehittyykin ehkä jossain.

Mutta vapaa-ajan harrastukset ja seuroihin kuuluminen ei saa olla liikuntanumeron peruste.

Kun kerroit, että poika on sanonut olevansa paras siinä ja siinä jutussa.. Tuli mieleen, että minkähänlainen asenne pojalla on muita tunnilla olijoita kohtaan? Osaako hän olla reilu ja rehti, ottaa toiset huomioon? Jos poika pieni vandaali siellä tunnilla, niin se saattaa vaikuttaa negatiivisesti arvosanaan.

Joskus hyväkin urheilussa saa huonon arvosanan huonosta asenteesta.
Jos kyse on tästä, niin opettajan tulisi sanoa se.
En usko, että kyse on harrastuneisuudesta - ei voi millään olla.

Yhteistyössä