Lapsen liikkaope sanoi, että liikunnasta saa numeroksi max 7, ellei harrasta seurassa urheilua. EI ole reilua?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nilda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sekin on peruskoulussa huono peruste antaa numeroita, että pitää väkisin antaa suurimmalle osaa 7 ja tietylle prosentille kutonen ja tietylle ysi jne. Koko luokalla voi olla vaikka 6 tai 10, jos näytöt niin antavat ymmärtää.
Mulla oli liikunta koulussa 10 ja en harrastanut mitään. Olin vaan kovin aktiivinen ja innokas:). Ala-asteella tosin olin kasi, mutta yläkoulussa ja lukiossa 10.

Mä olen peruskouluni päättänyt 2005, joten ei siitä niin kauaa ole.

En nyt tietenkään voi vannoa, että poikani ei voisi olla "vandaali". Tottakai osa syy voi olla pojassa, vaikka tällä hetkelä en niin usko. Lapsi on kuitenkin ennemmin arka ja hiljainen koulussa, eikä mikään suosittu.
Toivottavasti asia selviää. Tosiaan en ole siis ainut äiti, joka tästä asiasta on tuohtunut. Mutta katsotaan. Enkä siis nyt ole lähdössä haukkumaan opettajaa pystyyn, vaan ihan asiallisena aion pysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26128863:
Pitäisikö muissakin aineissa arvostella yrittämisen perusteella? "Yritin kyllä, mutta kukaan ei vain ymmärtänyt, mitä ruotsintunnilla sönkötin."

Se aktiivisuuden mukaan ja molemmissa aineissa aktiivisuudella on merkitystä.

Ja vielä sen verran että (ei ole tarkoitus nyt rintarottingilla mennä ja oma kehu haisien mutta siis) oma lapseni on liikunnallisesti hyvin taitava ja hänellä on ollut ja on edelleen liikunnallinen harrastus, on kokeillut monia.. Hän on ketterä ja taitava lajissa kuin lajissa luonnostaan (esim. sähly, koripallo, yleisurheilu) mutta ruksi (siis meillä vielä ruksi todostus neljä eri vaihtoehtoa) on toisessa.. hänellä on edellytykset ykkösruksiin..mutta uskon että hänen "ruksinsa" johtuu siitä että on aika hiljainen ja ei niin oma aloitteinen jne. ja tämä on meille ok koska ymmärrämme että koululiikunnassa otetaan huomioon myös muutkin asiat kuin se että "olet luokan paras juoksija".. Jos nyt kukaan ymmärsi mitä ajan takaa :P

en ole lukenut koko ketjua, kommentoin vaan että meillä oli lapsena koulussa sama, ne jotka kuuluivat johonkin seuraan saivat numeroiksi 9 tai 10 ja me muut sitten 7 tai 8 vaikka oiskin ollut kuinka hyvä. Elämä ei nyt vaan ole reilua, eikä kaikkien muidenkaan opettajien numeroiden arviointiperustelut ole reiluja, mutta sille nyt ei taida mahtaa mitää. Se voi nyt lasta harmittaa mutta aikuisena numeroilla ei enää ole mitään merkitystä. :-/

Tuleepa ihan mieleen omat yläasteajat. Olin tuolloin lihava, mutta pidin palloilulajeista, luistelusta.

Opettajan kommentti, " ihan kiva, että yrität, mutta koska olet lihava, et voi saada parempaa numeroa kuin 6".

Samainen akka oli seuraavan vuoden sairaslomalla ja sijaisopettaja nosti liikunnan numeroni 8, vaikka olin yhtä lihava.

[QUOTE="Kiraki";26129336]Sano että tää on provo :([/QUOTE]

Ei ole ikävä kyllä.

Eipä auttanut, että luistelin paremmin ja nopeammin kuin muut tai että olin hyvä pesäpallossa tai jalkapallossa.

Jännä sinänsä, että lukioon siirryttyäni sain liikunnasta numeroiksi pelkkiä 8, jopa joskus 9. Samankokoisena lihavana.

Voinette arvata, että kaupungilla yläasteen opettajan nähdessäni, en muistele kyseistä harppua lämmöllä.

Minulla tippui yläasteella liikunnan arvosana 9:sta 8. Perusteluina; en ollut vienyt kertaakaan suksia kouluun. No olin raahannut sukset linja-autossa kouluun joka ainut hiihtokerta, mutta opettaja sekoitti minut ja erään toisen tytön. Paska tsäkä, miten todistan toukokuussa, että kyllä minulla oli tammi, helmi ja maalliskuussa AINA sukset mukana kun piti.

Mutta joo, tuli vain tällainen tapaus mieleen -90 luvulta.

Voit laittaa yhteisen sähköpostin sekä ko opelle että reksille, ja kertoa open näkemyksestä seuraan kuulumisesta, sekä kertoa lapsesi teatteriharrastuksesta ja sen liikunnallisuudesta...

Terveisin äiti jonka tytär on harrastanut balettia, jazz-balettia, teatteria, capoeiraa ja keskiaikaa. Musiikkia myös, mutta sanottakoon että se teatteriharrastus oli näistä liikunnallisista ehkä kaikkein liikunnallisin...

Tuleepa ihan mieleen omat yläasteajat. Olin tuolloin lihava, mutta pidin palloilulajeista, luistelusta.

Opettajan kommentti, " ihan kiva, että yrität, mutta koska olet lihava, et voi saada parempaa numeroa kuin 6".

Samainen akka oli seuraavan vuoden sairaslomalla ja sijaisopettaja nosti liikunnan numeroni 8, vaikka olin yhtä lihava.

no huh huh! jos olisin äitisi olisin käynyt läpsimässä korville tollaista eukkoa! todella kannustavaa ja varmasti jättänyt monilla elinikäiset traumat liikunnasta! :o

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26128863:
Pitäisikö muissakin aineissa arvostella yrittämisen perusteella? "Yritin kyllä, mutta kukaan ei vain ymmärtänyt, mitä ruotsintunnilla sönkötin."

Kyllä muissakin aineissa voi kohottaa numeroa olemalla tunnilla hyvin aktiivinen, tekemällä kotiläksyt kunnolla jne. Toisaalta taas käyttäytymällä toisin, voi nro olla esim. 7 vaikka kokeesta olisi saanut 8.

on juurikin noin että tytöllä kaikki muut numerot 9-10 paitsi liikunta 7..isompaa ei saa ellei harrasta jotain.Nyt tyttö ollu tanssikurssilla,niin liikunnan ope miettii nostaisko 8 numeron..mutta minusta sais olla vaan suoritettu merkintä koko liikunnassa=)

Ai tollasia opettajia on vieläki... Mulla oli sama juttu. Mun liikkanro oli aina seiska vaikka osallistuin kaikkeen ja tein kaikki niinkuin sanottiin ja enkä ollu mikää huono.

Oli pieni kunta ja ne jotka harrasti jotain ja kävi samoilla jumppatunneilla oli aina 9 tai 10 liikka.

tuollaista se oli jo silloin kun itse olin koulussa! Vaikka olit kuinka hyvä liikunnassa, mutta kun et kuulunut seuraan , tai kuuluin väärään seuraan liikunnanopettajan mielestä niin huono numero tuli!! Katsos meidänkin liikunnanopettajan mielestä vain jalkapallo, taitoluistelu ja jääkiekko olivat oikeita lajeja, mutta esim. budolajit, suunnistus, koripallo tai pesäpallo ei ollut ja vaikka olisit saanut näistä mitaleja niin huono surkimus liikunnassa olit! Näin oli myös poikien liikunnanopettajan mielestä.

[QUOTE="Minä";26129467]on juurikin noin että tytöllä kaikki muut numerot 9-10 paitsi liikunta 7..isompaa ei saa ellei harrasta jotain.Nyt tyttö ollu tanssikurssilla,niin liikunnan ope miettii nostaisko 8 numeron..mutta minusta sais olla vaan suoritettu merkintä koko liikunnassa=)[/QUOTE]

samaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
En ymmärrä kyllä millä perusteella, jotkut väittää että 10 pitäisi olla mahdollista saada vain jos harrastaa liikuntaa koulun ulkopuolella? 10 pitäisi saada jos on aktiivinen, taitava, reilu pelaaja jne. Eikö ruotsistakaan pitäisi antaa 10 jos ei kotona puhu ruotsia? Ei kouluarvosteluun kuulu missään aineessa mitenkään se mitä vapaa-ajalla tekee.

[QUOTE="vieras";26129636]En ymmärrä kyllä millä perusteella, jotkut väittää että 10 pitäisi olla mahdollista saada vain jos harrastaa liikuntaa koulun ulkopuolella? 10 pitäisi saada jos on aktiivinen, taitava, reilu pelaaja jne. Eikö ruotsistakaan pitäisi antaa 10 jos ei kotona puhu ruotsia? Ei kouluarvosteluun kuulu missään aineessa mitenkään se mitä vapaa-ajalla tekee.[/QUOTE]

Niinpä!

[QUOTE="vieras";26129234]en ole lukenut koko ketjua, kommentoin vaan että meillä oli lapsena koulussa sama, ne jotka kuuluivat johonkin seuraan saivat numeroiksi 9 tai 10 ja me muut sitten 7 tai 8 vaikka oiskin ollut kuinka hyvä. Elämä ei nyt vaan ole reilua, eikä kaikkien muidenkaan opettajien numeroiden arviointiperustelut ole reiluja, mutta sille nyt ei taida mahtaa mitää. Se voi nyt lasta harmittaa mutta aikuisena numeroilla ei enää ole mitään merkitystä. :-/[/QUOTE]

Meillä oli sama juttu, ne tosissaan urheilevat saivat automaattisesti kiitettävät ja me muut sit huonommat numerot. Itsekin siis harrastin monenlaista liikuntaa, mutta en esim kilpaillut joten eihän sitä laskettu.

Ai tollasia opettajia on vieläki... Mulla oli sama juttu. Mun liikkanro oli aina seiska vaikka osallistuin kaikkeen ja tein kaikki niinkuin sanottiin ja enkä ollu mikää huono.

Oli pieni kunta ja ne jotka harrasti jotain ja kävi samoilla jumppatunneilla oli aina 9 tai 10 liikka.

Peesi. Meillä liikunnanope oli voimisteluseuran vetäjä ja kaikki jotka osallistuivat vapaa-aikanaan hänen ryhmiinsä saivat hyvät liikuntanumerot...

Yhteistyössä