Lapsen sukunimen vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyynel"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyynel"

Vieras
Asuttiin lapsen isän kanssa avoliitossa ja hölmöyksissäni tuolloin suostui laittamaan lapsen isän sukunimelle.
Ero tuli ja isä ei juurikaan lapsen kanssa tekemisissä ole (tänä vuonna nähnyt ehkä kaksi kertaa). Isää ei lapsi selvästikkään kiinnosta, mikä on sääli.

Nyt tahtoisin vaihtaa lapsen omalle nimelleni. Kuinka tämä käytännössä onnistuu ja tarvitsenko lapsen isän lupaa tähän? Lapsen isä ei varmasti asiaan kiusallaankaan suostuisi. Lapsen kanssa (5v) olen asiasta jutellut ja hänkin haluaisi minun nimeni. Olisi kaikin tavoin käytännöllisempää, että lapsi olisi minun nimelläni, kun olettamus on ettei isän mielenkiinto lapseen tulevaisuudessa ainakaan kasva.

Kiitoksia kaikille vastauksista, meillä on valitettavasti yhteishuolto... Mitenhän siitäkin eroon pääsisi, kun isä ei todellakaan kiinnostusta osoita? isä on myös pahasti päihdeongelmainen. Tiedän isän myös huijaavan sossulta jotain avustusta, kun lapsi on muka hänellä joka viikonloppu.

Minulla on uusi mies ja olemme asuneet yhdessä perheenä jo kaksi vuotta. Naimisiin meno on suunnitteilla. Aion pitää avioliitossa oman nimeni ja ois kiva päästä tuosta postilaatikon kolmen sukunimen nimihirviöstä eroon....

Ja joo tietysti lapsella on aina kaksi vanhempaa ja isä on aina isä, mutta kätevämpää olisi laittaa lapsi minun nimiini, kun lapsi kuitenkin luonani asuu ja minä kaikki hänen asiansa hoidan.

Yhteistyössä