Lapsen sukunimi joskus tulevaisuudessa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja GloriaS
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pidä pintasi. Mulla on myös harvinainen sukunimi, meitä oli myös neljä (sukunimi ruotsinkielinen, mutta meitä ei ole Ruotsissa tai muualla). Miehellä -nen-loppuinen sukunimi (heitä lähes 90kpl Suomessa). Meillä on 2 lasta (poika ja tyttö) ja he saivat minun sukunimeni koska se on harvinaisempi ja kauniimpi. Olemme menossa naimisiin eikä mies osaa päättää pitääkö oman sukunimensä. Mulla on myös kaksi kaveria joiden lapsille on annettu naisen sukunimi koska se on ollut harvinaisempi ja kauniimpi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Sanopas sinä, joka sijoitat naisia 50-luvulle, mikä niissä teksteissä tai ajatuksissa on väärin? Miksi he eivät voisi noin ajatella. Miksi sinun ja kumppaneitten täytyy mollata heidän ajatuksiaan? Mitä se sinulta vie pois, jos he niin toimivatkin?

Minusta edustamasi ahdasmielisyys on juuri sellaista ajattelua, josta toisia niin kernaasti kritisoit.

ongelma tassa oli se, etta tama rva. miehensa omaisuus kirjoitti etta parisuhteessa taytyy joustaa ja ymmartaa, mutta kaytannossa kirjoituksensa kautta todisti etta vain nainen joustaa ja ymmartaa osana miehen omaisuutta. tiivistaen. Se on epatasa-arvoa, ei kuulu Suomeen eika 2000-luvulle, eika ole mitenkaan validi neuvo nykyajan nuorelle parille.
Voisihan taalla muuten neuvoa etta laittakaa burkhat paahan ja kavelkaa pari askelta miehen takana, synnyttakaa poikia ja antakaa miehen olla vain aanessa keskustelussa - mutta yhta absurdeja namakin neuvot olisivat Suomen kulttuurissa tana paivana?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina**>>:
ongelma tassa oli se, etta tama rva. miehensa omaisuus kirjoitti etta parisuhteessa taytyy joustaa ja ymmartaa, mutta kaytannossa kirjoituksensa kautta todisti etta vain nainen joustaa ja ymmartaa osana miehen omaisuutta.

Mitenköhän olen "käytännössä kirjoitukseni kautta todistanut, että VAIN nainen joustaa suhteessamme? Opettele sisälukutaito ennenkuin pistät sanoja suuhuni.

"Minusta on ihana ajatus, että olisin vähän niinkuin mieheni "omaisuutta". Ja että luovun jostain omastani tullakseni yhdeksi. Minusta munattomat, erikoisuudentavoittelijat tai ruman sukunimen omaavat ottavat vaimonsa nimen. "

sinunhan ei pitanyt enaa kommentoida kun kukaan ei oikein ymmarra asioita sinun vinkkelistasi, ehka olet tosiaan siella 50-luvulla viela ;)

jos oikein sisalukutaitoa kaytetaan, niin puretaanpa sinun omia sanoja.Sinusta on ihana olla miehesi omaisuutta- toisin sanoen mies on omistaja ja sina olet kohde. Kapitalistisesti omaisuutta ja sen omistajaa ajatellen, omistaja maaraa ja kontrolloi omaansa.Sanoit myos, etta luovut jostain omastasi tullaksesi yhdeksi-->koska tulet miehesi omaisuudeksi (omat sanasi), niin toisin sanoen tulet osaksi miehen omaisuutta ja hanen maaraysvaltaansa. Sanoit myos, etta sinusta "munattomat" (heh)miehet ottavat naisensa sukunimen. Toisin sanoen sinusta mies joka haluaa tulla "yhdeksi" naisensa kanssa, joustaa sukunimen kohdalla, on ei-mies, vaheksyttava eunukki-- koska: tosimies ja "munallinen" mies on mies jonka vaimolla on hanen nimensa ja on osa hanen sukuaan ja omaisuuttaan.
Eli tassa suhteessa, "tosinainen" joustaa.

"Haluan muutenkin parisuhteessa, että mies on se lopullinen perheen pää... kaikkeen on miehen siunaus. En ikinä halua tulla miksikään pirttihirmuksi, joka kävelee miehen yli. En voisi arvostaa sellaista tossukkaa yhtään. Miehen pitää olla se teoreettinen lopullinen tuomari asioissa (ei minun asioissani, mutta esim. toivottujen tulevien lastemme)"

etta silleen

jos oikein sisalukutaitoa kaytetaan, niin puretaanpa sinun omia sanoja.Sinusta on ihana olla miehesi omaisuutta- toisin sanoen mies on omistaja ja sina olet kohde.

Kuka on väittänyt, ettei mieheni ole samalla minun omaisuuttani (minulla on aina paikka hänelle ja minä en anna häntä pois)?

Kapitalistisesti omaisuutta ja sen omistajaa ajatellen, omistaja maaraa ja kontrolloi omaansa.

Kuka on käskenyt ajatella "kapitalistisesti"? Määrittelin kirjeessäni jo tarkemmin, mitä tämä "omistaminen" kirjoituksissani tarkoittaa ja jos et vieläkään tajunnut, voit kerrata sen tuosta ylempää sulkeista. P.s. Kirjoitin sanan "omistaa" alun perinkin lainausmerkeissä juuri siksi, että se ei tarkoita samaa kuin esimerkiksi auton omistaminen.

Sanoit myos, etta luovut jostain omastasi tullaksesi yhdeksi-->koska tulet miehesi omaisuudeksi (omat sanasi), niin toisin sanoen tulet osaksi miehen omaisuutta ja hanen maaraysvaltaansa. Sanoit myos, etta sinusta "munattomat" (heh)miehet ottavat naisensa sukunimen. Toisin sanoen sinusta mies joka haluaa tulla "yhdeksi" naisensa kanssa, joustaa sukunimen kohdalla, on ei-mies, vaheksyttava eunukki-- koska: tosimies ja "munallinen" mies on mies jonka vaimolla on hanen nimensa ja on osa hanen sukuaan ja omaisuuttaan.
Eli tassa suhteessa, "tosinainen" joustaa.

Tämän allekirjoitan, tosin sillä varauksella, että myös mies tulee yhdeksi minun kanssani. Se ei siis ole yksipuolista. Meistä tulee yksi yksikkö. Tuossa kuvailemassasi ajatusketjussa olet pohjimmiltaan melko lailla oikeassa, tosin noin pitkälle en ole sitä koskaan ajatellut (että naisen kanssa yhdeksi tuleva mies on eunukki), kysymys on vain mielleyhtymistä. Olen konservatiivi. Hyvä kun herätit minut ajattelemaan, että tosiaan, mieskin voi haluta tulla yhdeksi naisensa kanssa (tällainen mies olisi kyllä liian romanttinen minun makuuni). Minulla ei ole todellakaan mitään sitä vastaan, että joku mies ottaa naisensa sukunimen, sehän on ihan hauska yllätys. Mutta kyllä minulle aina ja joka kerta tällaisen ratkaisun kuullessani tulee ensimmäisenä (ja oikeastaan ainoana) mieleen nämä "ruma sukunimi, munaton vai erikoisuudentavoittelua" vaihtoehdot. Mutta muiden elämät ja ratkaisut eivät minulle kuulu yhtään, en näitä ratkaisuja paheksu eikä siitä ole minulle mitään muutakaan haittaa(se on ihan piristävää). Minun ajatusmaailmani koskee vain minun parisuhdettani, en toki oletakaan, että kaikkien pitäisi toimia minun mielipiteideni mukaan. Niinkuin minunkaan ei tarvitse toimia teidän "nykyaikaisten ja tasa-arvoisten" ajatusten mukaan.

----

ettei jaa epaselvaksi omat aatteet..
"Haluan muutenkin parisuhteessa, että mies on se lopullinen perheen pää... kaikkeen on miehen siunaus. En ikinä halua tulla miksikään pirttihirmuksi, joka kävelee miehen yli. En voisi arvostaa sellaista tossukkaa yhtään. Miehen pitää olla se teoreettinen lopullinen tuomari asioissa (ei minun asioissani, mutta esim. toivottujen tulevien lastemme)"

etta silleen

Ollaanpas sitä reteänä kertomassa, mitä tahdoin kirjoituksellani sanoa! Vaikka jOuuri tuossa (yhteenveto kolmesta viimeisestä kirjoituksestasi) itse todistit, että joko sinulla ei ole sisälukutaitoa tai sitten luet tahallasi tekstejäni kuin piru Raamattua. Olisi kannattanut lukea myös seuraavat lauseet, niin olisit saanut hiukan kattavamman käsityksen ajatuksistani:

"Mitä väliä sillä on kuka määrää? Jos ihmiset eivät pysty tällaisista asioista sopimaan, niin sääliksi käy."

"En kuvittele, että parisuhteessa suletaan yhteen, varsinkaan, kun meilläkin on mieheni kanssa aika omat elämämme ja touhumme. Ja tietenkään en miehen takia luopuisi esim. ystävistäni tai arvoistani. Mutta tyttönimi... Sillä ei ole minulle mitään muuta arvoa, kuin se, että saan joskus luopua siitä symboliksi miehen (ihanaan ja lämpimään) sukuun ottamisesta ja yhteisestä perheestämme. Ja se nyt vain on minusta romanttinen ajatus, että olen mieheni "omaisuutta" (hän ei anna minua pois ja hänellä on aina paikka minulle)."

"Haluan muutenkin parisuhteessa, että mies on se lopullinen perheen pää, vaikka molempien pitää tasa-arvoisia ollakin. Käytännössä minä kyllä päätän perheessämme enemmän asioista, mutta niin, että kaikkeen on miehen siunaus. En ikinä halua tulla miksikään pirttihirmuksi, joka kävelee miehen yli. En voisi arvostaa sellaista tossukkaa yhtään. Miehen pitää olla se teoreettinen lopullinen tuomari asioissa (ei minun asioissani, mutta esim. toivottujen tulevien lastemme). Tietenkään käytännössä se ei aina mene näin, en minä nyt mihin vaan suostu. Ja aina pitää neuvotella, että molemmat ovat tyytyväisiä. Mutta se mielikuva on tärkein: etten seurustele minkään lapatossun tai lattiarätin kanssa."

"Niin, sanoin mielestäni, että pitää olla tasa-arvoa, keskustelua ja yhteisiä päätöksiä. Mutta minulle on tärkeää se, että on sellainen mielikuva, että mies on se perheen pää, joka on se viimeinen lenkki, erityisesti asioissa, joissa minulle on ihan sama. Ja tottakai minä teen enemmän päätöksiä, kun teen enemmän kodin eteen."

"Miehen pitää olla se TEOREETTINEN lopullinen tuomari asioissa (ei minun asioissani, mutta esim. toivottujen tulevien lastemme)"

Mistähän kohtaa tästä saat sellaisen mielikuvan, että "vain nainen joustaa ja ymmartaa osana miehen omaisuutta"?

sinunhan ei pitanyt enaa kommentoida kun kukaan ei oikein ymmarra asioita sinun vinkkelistasi, ehka olet tosiaan siella 50-luvulla viela ;)

Tiedän, ettei pitäisi kirjoitella, kun vastaanotto on tämä. Turha kai täällä on tuulimyllyjä vastaan taistella, teidän mielestänne kun ei ilmeisesti ole kuin yksi oikea tapa elää. Mutta herää kysymys: Kuka on päättänyt, että minun ajatusmaailmani ei kuulu 2000-luvulle? Kuka on päättänyt, että se on 50-luvulta? Mitä ovat 2000-luvun oikeat ja hyväksyttävät arvot ja tavat parisuhteessa (onko ne kenties niitä, joiden takia puolet liitoista päättyy eroon?)? Kertokaa te viisaat se oikeaEnykyvaimon malli nyt saman tien kaikille, koska en todellakaan ole ainoa kaltaiseni. Olen pahoillani, jos minun arvoni ovat teille arvon "tasa-arvoisille" joku uhka. Mutta seison sanojeni takana. Hyvin on mennyt näillä eväillä suhteessa jo toistakymmentä vuotta.

P.s. Eipä liity enää suoraan alkuperäiseen aiheeseen, mutta ehkä teitä kiinnostaa minun muutkin vanhanaikaiset ja 50-lukulaiset ajatukseni: Hävettää muutenkin suomalaiset naiset, jotka (pahasti yleistäen, mutta siltikin liian usein) eivät pidä itsestään minkäännäköistä fyysistä huolta (lihotaan, ei huolehdita tilanteeseen sopivista vaatteista puhumattakaan hiuksista). Ei yritetä yhtään miellyttää miestä, aina vaan nalkutetaan, ollan arkisia, pyöritetään "perhepalettia" ja vedetään marttyyrikuolemia. Minusta yksi hyvän parisuhteen salaisuus on se, että panostetaan siihen toiseen ihmiseen. Ei pidetä itsestäänselvyytenä saati tyhmänä. Minusta rakastaminen on myös sitä, että vaikka kuinka ottaisi päähän, niin silloin tällöin vaikkapa tuodaan kaupasta yllätystuliainen, sanotaan jotain mukavaa, tarjotaan hierontaa tai jotenkin muuten huomioidaan. Hyvä kiertää parisuhteessa. Kun puoliso on hyvällä tuulella, hänkin on sinua kohtaan hyväntuulinen ja huomaavainen. Ja tämä koskee siis ihan molempia puolisoita. Turha odottaa hymynaamaa, jos itse ei yhtään panosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Idioomakondylooma:
Mikä vatun sukunimi on ruskeatukka(a)netti.fi??????
Hmm, en tiennytkään, että täällä saa olla vain omalla oikealla nimellään. Kas kun sellainen ei tullut vuosia sitten mieleen, kun otin tämän anonyymin sähköpostiosoitteen käyttööni.

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
Miten ihmeessä joku sukunimi voi aiheuttaa näin voimakkaita reaktioita?

Minä olen vaihtanut nimekseni ex-mieheni tylsän sukunimen joskus viisitoista vuotta sitten, koska halusin, että perheemme on siltäkin osin mahdollisimman yhtenäinen. Siihen asti sukunimenäni oli suojattu perheemme sukunimi, jota ei kukaan jatka enää. Mitä sen väliä? Yks sukunimi!

Nykyisen mieheni sukunimi on aatelinen ja harvinainen ja hänen ex-vaimonsa ehdoton statussymboli numero yksi! Siitä hän ei luovu, koska "hänet tunnetaan sillä nimellä" eikä heillä ole edes lapsia. Typerää ja naiivia. En ole ajatellut vaihtavani sukunimeäni naimisiin mennessämme. Tai en ole ajatellut asiasta yhtään mitään. Ehkä, kun ajattelen nyt, taitaa olla viisasta myöntyä miehen mahdolliseen haluun saada lapsi nimiinsä, sillä nykyinen sukunimeni on entisen mieheni sukunimi... Ja voihan olla, että vaihdan omankin nimeni nyt. Mutta, mitä sen väliä edelleenkään, yks sukunimi!

"Aatelis-Ihmisryhmään on kirjattu jo muutamia nimiä, joita mm. Almanach de Gotha ei tunnusta aatelisiksi. Esim. von - etuliite ei tee Ihmisestä aatelista, vaan von - etuliite tuli muotiin aatelisten keskuudessa vasta 1600-luvun lopussa ja 1700-luvun alussa, jolloin yhdessä aatelisarvon kanssa haluttiin siepata asemansa turvin ns. sotilasluokan oma kunnia, teoillaan hankkima kunnia ja maineen kunnian itselleen. Sotilasluokka on ollut aivan oma luokka nimineen, traditioineen ja tapoineen aikaisemmin, ja aateliset halusivat saada heidän aikaisemmista tekemisistään nimen kautta kunniaa itselleen, vaikka eivät itse olleet aina sotilastoimissa kunnostautuneetkaan. Aatelisen asemansa turvin he ottivat vasta paljon jälkeenpäin kuin nimenmuodostus oli jo tapahtunut von - etuliitteen itselleen sotilasluokalta; eri muotoja von der, van der, van jne. tai von und zu jne., jotka yksinään eivät merkitse aateluutta, vaan vaativat aina oman aatelisarvon aatelis-luokitukseen. "

Jos nimikynnys on noin iso ja kumpikin jääräpäitä, on olemassa kompromnissikin. Sinä otat kaksoisnimen. Tappelette sitten erikseen, onko lasten nimi kaksi- vai yksiosainen ja kumpi sitten niistä.

Se on muuten niin, että isi kyllä ajattelee toisin, kun se mukula on sylissä, olkoon millä nimellä tahansa, kun sen tietää omakseen. Suvussa on isin ja äitin nimisiä lapsia, mutta eipä noitten isien käytöksissä ole mitään eroa.

Annapa ajan kulua älkääkä tapelko tyhjästä.

Jaa niin miksi mies ei voisi ottaa sitä kaksoisnimeä???

Mielestäni ap teki sen virheen, että paukautti asian niin suoraan ja vaativaan sävyyn miehelleen. Mieti nyt jos mies olisi sanonut sinulle niin. Olisi kannattanut pehmittää että sinulle on tärkeää, että lapsesi saavat sinun nimesi. Tai toisaalta, eihän koko asiasta tarvitse edes keskustella, lapsihan saa äitinsä sukunimen jos ei muuta ilmoiteta. Eli jos et ilmoita, että lapsi saa miehen sukunimen, lapsi on automaattisesti sinun sukunimelläsi.

Ja jos lapsilla ei ole sinun nimeäsi, eikös sitten miehesi logiikan mukaan ole niin, että ne eivät sinusta tunnu omille...

Viimeksi muokattu:
Olen odottanut koko elämäni, että sitten joskus minä liityn miehen sukuun. Meistä tulee perhe, jolla on kaikilla sama sukunimi. Minusta on ihana ajatus, että olisin vähän niinkuin mieheni "omaisuutta". Ja että luovun jostain omastani tullakseni yhdeksi. Minusta munattomat, erikoisuudentavoittelijat tai ruman sukunimen omaavat ottavat vaimonsa nimen.

Näin vanhanaikainen minä olen.

Itse asiassa olet "uudenaikainen", sillä aina 1900-luvun alkuun asti yleinen tapa oli, että mies ja nainen pitävät omat sukunimensä avioituessaan. Laki, jonka mukaan naisen piti ottaa miehen sukunimi, on peräisin 1930-luvulta ja lopetettiin siis 1980-luvulla. Vanhanaikaista ja tasa-arvoista on pitää oma nimi.

Viimeksi muokattu:
Vuosi seurusteltu. Kyllä on aika keskustella vakavasti yhteiselämästä.

Alkuperäiselle: Onko sinulle tärkeämpi pitää nykyinen sukunimesi kuin saada nykyisestä poikaystävästä aviopuoliso itsellesi?

Onko ap:n poikaystävälle tärkeämpää pitää nykyinen sukunimensä kuin saada ap:stä aviopuoliso?

Itse olen aina hämmästellyt naisia, jotka vaihtaa oman kauniin sukunimensä johonkin Makkoseen tai Virtaseen. Ja halusin pitää oman sukunimeni, koska se on äitini nimi. Haluan antaa nimen myös mahdollisille lapsilleni, koska heillä olisi sitten äidin sukunimi jo toisessa polvessa :) olisimme kerrankin matriarkaalinen eikä patriarkaalinen suku :) Miehelläni ei ole mitään sitä vastaan, sillä hänellä on MUNAA, eikä hänen itsetuntonsa ole minun tai lasten nimestä kiinni.

Viimeksi muokattu:
Voi vitsi kun tulee hyvä mieli kun lukee näitä kommentteja. Jos ihan ensiksi yrittäisitte vaikka googlata ovatko feminismi ja sovinismi rinnastettavissa toisiinsa ja tarkoittaako feminismi automaattisesti, vain ja ainoastaan miesten sorsimista.

SIitä en uskalla uneksiakaan, että joku täällä kävijä tutustuisi vähän tarkemmin ko. asiaan. "musta tuntuu" - periaatteella on niin ihqkiva ladella asiantuntevia kommentteja. *huoh*

Siis mitä helvetin väliä ihmisen nimellä on!? Jos joku saa työn hoitaakseen koska hänet muistetaan nimensä perusteella niin huh huh. Jos äidillä ja lapsilla on erisukunimi kuin isällä niin kuulostaa minusta aika oudolta!

Siis mitä helvetin väliä ihmisen nimellä on!? Jos joku saa työn hoitaakseen koska hänet muistetaan nimensä perusteella niin huh huh. Jos äidillä ja lapsilla on erisukunimi kuin isällä niin kuulostaa minusta aika oudolta!

Aika ristiriitaista kun ensin toteat, että sukunimellä ei ole mitään väliä ja heti perään, että kuulostaa oudolta jos lapsella ja isällä on eri sukunimet.

Jos se on niin outoa, niin ottakoon isä sitten vaimonsa sukunimen, jolloin heillä kaikilla on yhteinen nimi, jolla ei ole mitään väliä....

Viimeksi muokattu:
Vanhemmillani on suojattu sukunimi, tällä hetkellä 7 henkilöllä (vanhempani + veljeni perhe) siltikään en sitä halua.Se oli siis tyttönimeni ja otin avioliittoon mennessäni mieheni nen-nimen, koska silloin ei ollut vaihtoehtoja (1984).

Nyt olen eronnut ja vielä 18 vuotta eron jälkeen minulla on mieheni sukunimi. En koskaan vaihda sitä tyttönimeeni mutta olen ajatellut ottaa mummoni äidin tyttönimen, monet ottavat nykyään jostain kauempaa suvusta nimen ja niin voi käydä niillekin, jotka kuvittelelvat että "suku päättyi". Sadan vuoden päästä jälkikasvu voi ottaa sen sukunimen uudelleen käyttöönsä.

Vanhemmillani on suojattu sukunimi, tällä hetkellä 7 henkilöllä (vanhempani + veljeni perhe) siltikään en sitä halua.Se oli siis tyttönimeni ja otin avioliittoon mennessäni mieheni nen-nimen, koska silloin ei ollut vaihtoehtoja (1984).

Kaikki sukunimet ovat nimilailla suojattuja. Ei sitä suojaa ole rajattu mihinkään erityisten nimien varalle, vaikka jostain syystä niin monet kuvittelevat.

Sukunimi: Sukunimen vaihto - LAKI24.fi

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs.;10289030:
Kaikki sukunimet ovat nimilailla suojattuja. Ei sitä suojaa ole rajattu mihinkään erityisten nimien varalle, vaikka jostain syystä niin monet kuvittelevat.

Sukunimi: Sukunimen vaihto - LAKI24.fi

Aivan. Lähinnä ajattelin tuota harvinaisuutta, saman nimisiä ei ole kuin meidän perhe eikä sitä muut voi ottaa.

Sukunimi on ollut vuodesta 1931 olemassa (pappani suomensi aikoinaan nimen). Isäni on ainoa lapsi ja meitä on nyt kolme, joista me kaksi naista olemme joutuneet aikoinaan nimemme vaihtamaan miestemme nimeen. Veljeni perhe on ainoa nyt vanhempieni lisäksi, 7 henkilöä kaikkiaan ko sukunimeä. Tietty omat poikani tai heidän jälkeläisensä voivat sen joskus ottaa.

Yhteistyössä