Lapsena lihava, aikuisena lihava!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaa

Vieras
Miten tuo lapsuusajan lihavuus vaikuttaa aikuisikään? Mietin vain, kun mulla on muutama reilusti ylipainoinen kaveri, jotka olen tuntenut lapsesta asti ja ovat aina olleet isoja ja nyt aikuisena ovat myös.

Miten pääsee kehittymään niin lihavaksi? Varsinkin niin nuorena. Ovatko nämä jutut geeneistä kiinni vai ruokavaliosta ja liikunnasta? Toisen kaverin vanhemmat on normaaleita ja hoikkia, mutta hän ei ole ikinä kummemmin liikkunut ja ruoka maistuu, toisella taas vahemmat pulleita myös, mutta ei hänkään liiku ja siideri maistuu.

Eli ymmärrän, miksi nykyään ovat isoja, kun elintavat vähän niin ja näin, mutta miten voi jo lapsena olla niin iso? Ja nuorena, kun kasvaa ja kulutus muutenkin suurta, miten voi lihoa niin järkysti...

Olin lapsena liikalihava, vaikka vanhemmat tekivät terveellistä ruokaa ja oli muutenkin hyvät elämäntavat. Kyllä se ihan geeneistäkin johtuu, kysehän on siitä onko liikalihava, vai muutama ylimääräinen kilo.

No mun luokkakavereistani (siis ala-asteen 24 oppilasta) ainoastaan yksi meispuolinen ja yksi naispuolinen tekivät poikkeuksen ja hoikentuivat aikuisikään mennessä. Muutoin juttu on suunnilleen niin, että puolet silloin normaalipainoisista ovat nykyään ylipainoisia ja kaikki muut jos silloin ylipainoiset nykyään varsin ylipainoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja krisse:
Olin lapsena liikalihava, vaikka vanhemmat tekivät terveellistä ruokaa ja oli muutenkin hyvät elämäntavat. Kyllä se ihan geeneistäkin johtuu, kysehän on siitä onko liikalihava, vai muutama ylimääräinen kilo.

Kyllä minä sen tiedän, ja tarkoitin nyt ihan selkeästi liian lihavaa. Ei puhuta enää muutamasta kilosta. Ellei sitten muutama kilo tarkoita ainakin kahtakymmentä kiloa.

Kyllä mäkin olisin ollu ylipainoinen yläasteella jos en olisi liikkunut niin paljoo. En syöny hirveen terveellisesti, mut en kuitenkaan karkkia joka päivä. Kyl sitä ois voinu paljo epäterveellisemmin syödä, söin normi ruuan lisäksi karkkia ja keksejä en mm. sipsejä. Mahaa kerty kyllä vaikka olinkin alipainon rajalla. Nyt aikuisena lihoon tosi helposti, mut onneks pidän huolta siitä etten lihoo. En oo koskaan ollu ylipainoinen.

Jonku dokumentin mukaan 97 % ylipainoisista lapsista on ylipainoiset vanhemmat. Et melkeen aina vanhempien vika! Liika näitä perheitä jossa ei liikuta yhtään ja lapset koko ajan vaan tietokoneen, pleikkarin tai telkkarin edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Jonku dokumentin mukaan 97 % ylipainoisista lapsista on ylipainoiset vanhemmat. Et melkeen aina vanhempien vika! Liika näitä perheitä jossa ei liikuta yhtään ja lapset koko ajan vaan tietokoneen, pleikkarin tai telkkarin edessä.

kyllä meiäkin pelataan pleikkaria tietsikalla ja katotaan tekkaa. Muta sit jos liikkuu vähemmän on suhteutettava ruokamäärä siihen liikuntaan

Mun tuttu taas oli lapsena todella pullea ja siinä murkkuna jo tosi hoikka. Vanhemmilla ei ollu liikapainoa. Toisessa perheessä vanhemmat lihavia ja tyttö tosi hoikka. Ei ne aina mee noi painojutut samallalailla.

Näin mulla, pienenä lapsena normaali, ala-asteiässä lihava, yläaste iässä normaali, lukio iässä normaali, amk-ssa lihava ja nyt lihava. Mun vanhemmat ja sisaret kaikki normaalipainoisia, pikkuveli ollut aina laiha.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:

kyllä meiäkin pelataan pleikkaria tietsikalla ja katotaan tekkaa. Muta sit jos liikkuu vähemmän on suhteutettava ruokamäärä siihen liikuntaan

Niin tietenkin. Mutta kyllä se liikunta on kasvavalle lapselle tärkeetä! Voihan pleikkarii pelata, mut lisäksi pitäisi kyllä liikkua.

Yhteistyössä