Lapseni menee tarhaan ja tasan aion käyttää kestovaippoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian taas työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kestoilija myös:
Meillä myös käytettiin kotona ketoja ja niitä myös tarhaanv ein. Meillä ei lapsen pylly kestänyt yhtään kertiksiä, vaan niistä aiheutui hirveät ihottumat. En suostunut kertiksiä ostamaan vaan tarhan takia ja lapsen pyllyhän siinä olisi kärsinyt, joten tarhan oli vain opeteltava kestoja lapsellani käyttämään.

mut hei tottakai tälläisessä tapauksessa ettei lapsesi terveys kestä kertakäyttöisiä joustetaan niinkuin alllergioiden hoidossa täähän sun tilanne on ihan eri kuin mistä täällä tapellaan kahella palstalla jo...tottakai lapsesi käyttää kestokäyttöisiä ei kukaan vaatisi varmasti muuta kysymys oli terveistä lapsista ja päiväkodin säännöistä

Alkuperäinen kirjoittaja ire:
Meillä myös käytettiin kotona ketoja ja niitä myös tarhaanv ein. Meillä ei lapsen pylly kestänyt yhtään kertiksiä, vaan niistä aiheutui hirveät ihottumat. En suostunut kertiksiä ostamaan vaan tarhan takia ja lapsen pyllyhän siinä olisi kärsinyt, joten tarhan oli vain opeteltava kestoja lapsellani käyttämään.

mut hei tottakai tälläisessä tapauksessa ettei lapsesi terveys kestä kertakäyttöisiä joustetaan niinkuin alllergioiden hoidossa täähän sun tilanne on ihan eri kuin mistä täällä tapellaan kahella palstalla jo...tottakai lapsesi käyttää kestokäyttöisiä ei kukaan vaatisi varmasti muuta kysymys oli terveistä lapsista ja päiväkodin säännöistä

ja mä edelleen kysyn, että mistä ihmeen säännöistä??

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ja sen verran vielä lisään, että jos päiväkodissa suostutaan kestoja käyttelemään, niin se on yks paskanhailee mitä me muut veronmaksajat ( :laugh: ) siitä aatellaan!!!! Itse kannatan kestoja pk:ssakin, tosin meillä lapset ovat aloittaneet pk:n vasta 2veenä eikä siinä vaiheessa enää atrvinnut vaippojen kanssa puleerata...

Olen samaa mieltä, että jos pk:ssa suostuvat kestiksiä käyttämään, niin hieno homma, mutta säännöt on säännöt ja niitä pitää jokaisen noudattaa. Ei ne ilkeyttään kieltäydy kestisten käytöstä, vaan kyse lienee ihan puhtaasti resursseista ja esim. käytettyjen vaippojen säilytysmahdollisuuksista.

Ja se, että rahat ei riitä työssäkäyvällä vaippoihin, lienee kyllä ihan puppua. Voihan sit kotona käyttää kestiksiä edelleen.

juu ja rahaa menee pesukoneen pyörittämiseen/pesuaineisiin ja kestovaippojen ostamiseen ..mä itse katsoin et mulla ei olisi ollu varaa ostaa niitä lapselleni niin kallita ne on....ja on mullakin kotona pari aina varavaippoina jos kertakäyttövaipat loppuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Sarppa:

ja mä edelleen kysyn, että mistä ihmeen säännöistä??

siis joissakin päiväkodeissa kestoja ei suvaita ja sit on tää polemiikki kestojen kieltämisestä turun päiväkodeissa...katsoppa toinen keskustelu aiheesta kans niin valaisee asiaa...

Esimerkiksi ap:n en ole nähnyt kommentoivan sitä, millä perusteella hän kuvittelee voivansa poiketa mahdollisista yhteisistä säännöistä, miten niin palkasta ei riitä vaippapussiin silloin tällöin ym.

Olen mielestäni esittänyt rakentavia ehdotuksia käytännön ratkaisuista (esim. vanhempainillassa sovittavat yhteiset pelisäännöt, tilaratkaisut jne.), mutta ei näitä ole kukaan kommentoinut.

Korostan vielä, että itselläni ei ole mitään kestiksiä vastaan, kunhan käytännöt ovat toimivia ja turvallisia.

Kuten olen jo aiemminkin kommentoinut, niin yksittäinen päiväkoti ei voi laatia sääntöjä, vaan ohjeistukset ovat kaupunkikohtaisia. Ja niihin on hoitajien sopeuduttava.

Yhteiset pelisäännöt ovat toki tärkeitä ja niistä keskusteleminen, mutta tällaisen asian esille ottaminen esimerkiksi vanhempainillassa voi olla ajankohtaista vasta siinä vaiheessa, kun kestoilijoita on ryhmässä enemmän kuin yksi. Nyt se on niin marginaalista, että en usko käytännön ongelmia esiintyvän. Ainakaan omasta päiväkodista ei ole niitä raportoitu.

Muuta en osaa sanoa kuin että olen nähnyt käytännössä, miten hyvin homma voi pelata, jos henkilökunta on asialle vastaanottavaista ja jättävät väärään tietoon perustuvat ennakkoluulonsa narikkaan. Siitä olen ainakin oman pk:n henkilökunnalle hyvin kiitollinen.

juu ja rahaa menee pesukoneen pyörittämiseen/pesuaineisiin ja kestovaippojen ostamiseen ..mä itse katsoin et mulla ei olisi ollu varaa ostaa niitä lapselleni niin kallita ne on....ja on mullakin kotona pari aina varavaippoina jos kertakäyttövaipat loppuu..

Eli sulla on varaa pistää yli 1000 euroa kertisvaippoihin, mutta ei alle puolet vähemmän kestovaippoihin? Hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
Turun päiväkotien kestovaippakielto on kaikessa hiljaisuudessa kumottu!

Ihan hyvä että on, jos se johtaja oikeasti on noin tietämätön asian suhteen ja kehtasi vielä möläyttää noinkin kamalan tyhmyyden suustaan mitä tuossa toisessa ketjussa puhutaan.

Esimerkiksi ap:n en ole nähnyt kommentoivan sitä, millä perusteella hän kuvittelee voivansa poiketa mahdollisista yhteisistä säännöistä, miten niin palkasta ei riitä vaippapussiin silloin tällöin ym.

.

Tähän unohtui vastata, että kyse ei useiden perheiden kohdalla (esim. itsellä) ole siitä, että rahaa ei olisi vaippapussiin. Vaan siitä, että ei halua lisätä kaatopaikalle päätyvän jätteen määrää. Itse olen siellä viettänyt työn puolesta niin paljon aikaa, että katson, että jokainen sinne päätymätön tavara on kotiinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

.

Tähän unohtui vastata, että kyse ei useiden perheiden kohdalla (esim. itsellä) ole siitä, että rahaa ei olisi vaippapussiin. Vaan siitä, että ei halua lisätä kaatopaikalle päätyvän jätteen määrää. Itse olen siellä viettänyt työn puolesta niin paljon aikaa, että katson, että jokainen sinne päätymätön tavara on kotiinpäin.

Itseasiassa ap sanoi että ei ole rahaa ostaa kertiksiä, ja tarjoutui antamaan myös tilinumeronsa jollekulle (en muista nikkiä ) jotta sille voi laittaa rahaa. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

.

Itseasiassa ap sanoi että ei ole rahaa ostaa kertiksiä, ja tarjoutui antamaan myös tilinumeronsa jollekulle (en muista nikkiä ) jotta sille voi laittaa rahaa. :whistle:

Kunhan heitti. Halusin vaan tuoda esille sitä, että suurimmalla osalla kestoilijoista kyse on muusta kuin rahasta (vaikkei sekään tietenkään haittaa).

Olen mielestäni esittänyt rakentavia ehdotuksia käytännön ratkaisuista (esim. vanhempainillassa sovittavat yhteiset pelisäännöt, tilaratkaisut jne.), mutta ei näitä ole kukaan kommentoinut.

Minusta ap ei sanonut että pk:ssa olisi joku vaippasääntö. Joten sitä ei tartte kommentoida kummemmin, ei täällä ole kukaan kirjoittanut tekevänsä toisin kuin pk:n säännöissä kerrotaan.

Se palkkajuttuhan oli vitsi. Siis ettei ole rahaa kertiksiin. Kun alussa joku harmaa jauhoi ihan hassuja ap:lle, niin taisi heittää vitsillä sen palkkajutun.

Ihan hyviä ideoita sullakin, mutta aika lailla samojahan tää ketju oli jo täynnä.

Tuskin edes on mitään vaippasääntöä meidän pk:ssa, mutta siis todellaKIN aion sinne tyrkyttää noita kestiksiäni.
Ja palkkani ei todellakaan hurrattava ole, bruttona 1400 ?. :(
Mielelläni nipistän kaikesta ylimääräisestä kulusta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuskin edes on mitään vaippasääntöä meidän pk:ssa, mutta siis todellaKIN aion sinne tyrkyttää noita kestiksiäni.

Eli paljon melua tyhjästä? Hirveen aggressiivisesti täytyy uhota etkä edes tiedän onko siellä mitään sääntöjä. Ota nyt hiukan rauhallisemmin sitten pk:n tätien kanssa ettei mene heti sukset ristiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku harmaana:

Eli paljon melua tyhjästä? Hirveen aggressiivisesti täytyy uhota etkä edes tiedän onko siellä mitään sääntöjä. Ota nyt hiukan rauhallisemmin sitten pk:n tätien kanssa ettei mene heti sukset ristiin.

:D
Tämän palstan säännöt käskevät hyökätä.
Tai siis jos en olisi aggressiivisesti tuonut asiaa esiin, olisi moni hauska kommentti jäänyt pois. :p

Tai siis jos en olisi aggressiivisesti tuonut asiaa esiin, olisi moni hauska kommentti jäänyt pois. :p

Okei perun puheeni. Hyökkää oikein kunnolla niiden tarhantätien kimppuun. Voisi muuten jäädä monta hauskaa kommenttia kuulematta... Saat sitten oikein hyvän hoitosuhteen heti alkuunsa.

Okei perun puheeni. Hyökkää oikein kunnolla niiden tarhantätien kimppuun. Voisi muuten jäädä monta hauskaa kommenttia kuulematta... Saat sitten oikein hyvän hoitosuhteen heti alkuunsa.
:laugh:
Että sellainen olen irl kuten palstallakin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
No mä kerron kuinka kestot pakataan: Kun se kakka on kieräytetty pönttöön, leväytetään auki, käännytään koillisen suuntaan ja ravistetaan kolmesti (siihen on oma rannetekniikka, mut se on helppo oppia). Sitten huudetaan ommmmmm, ajatellaan aurinkoa ja käännytään vasemman olan kautta ympäri. Tässä välissä voi pirskottaa jasmiiniöljyä jos ehtii. Sitten asetutaan lattialle lootusasentoon ja rullataan se vaippa ensin takareunasta eteen, sitten etureunasta taakse ja lopuksi taitellaan sievä origami-joutsen. (vähän hankalaa aluksi, mutta senkin oppii) Lopuksi se vaippajoutsen asetetaan nokka kohti pohjoista sinne säilytyspussiin ja lauletaan "tule tule puhdas vaippa"-laulu. Näin meillä.

Toivottavasti tää selvensi!

:laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Nannanapa:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
No mä kerron kuinka kestot pakataan: Kun se kakka on kieräytetty pönttöön, leväytetään auki, käännytään koillisen suuntaan ja ravistetaan kolmesti (siihen on oma rannetekniikka, mut se on helppo oppia). Sitten huudetaan ommmmmm, ajatellaan aurinkoa ja käännytään vasemman olan kautta ympäri. Tässä välissä voi pirskottaa jasmiiniöljyä jos ehtii. Sitten asetutaan lattialle lootusasentoon ja rullataan se vaippa ensin takareunasta eteen, sitten etureunasta taakse ja lopuksi taitellaan sievä origami-joutsen. (vähän hankalaa aluksi, mutta senkin oppii) Lopuksi se vaippajoutsen asetetaan nokka kohti pohjoista sinne säilytyspussiin ja lauletaan "tule tule puhdas vaippa"-laulu. Näin meillä.

Toivottavasti tää selvensi!

:laugh: :laugh:

:laugh: :laugh: :laugh:
Juu, noin meilläkin tehdään viisi-kuusi kertaa päivässä (myös pissavaippojen kanssa siis) ja saman opetin myös pojan hoitotädille...:D Ihanaa, että löytyy kanssasisaria! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vainiin:
Alkuperäinen kirjoittaja pian taas työläinen:
Kyllä heidän on taivuttava, koska ei todellakaan ole ylimääräisiä laittaa kertakäyttöisiin vaippoihin.

et saa siis palkkaa ollenkaan? ettei ole varaa ostaa siis tarhapäivien ajaksi vaippoja, mutta varaa on ylikuormittaa henkilökuntaa ja lisätä oman ja muitten lasten sairastelua. semmosta.

öö, milleen ne kestot lisää sitä sairastelua?
Kertikset sen sijaan lisää aika huolestuttavissa määrin meidän jätevuoria, millainen maailma tästä jälkipolville oikein jää, eikö teitä yhtään huoleta?

Mä olen päiväkodissa töissä. Meillä oli jotkut vanhemmista niin vannoutuneita kestojen käyttäjiä että toivat niitä päiväkotiinkin. Kuitenkin henkilömäärämme on rajallinen ja siis jokaista ryhmässä tarvitaan. Oli ulkovaatteiden huoltoa (kuivaus,puhdistus ja kuriksien pesu) eli kun lapset nukkuivat teimme näitä hommia.Kestovaipat siis tyhjennettiin suurimmista kakoista ja laitettiin pussiin kotiinvietäväksi. Pian alkoi sitten tulemaan valituksia että päiväkodissamme haisee jatkuvasti kakka. Tottahan ne vaipat haisee...
Kestovaippoja ei enää saa sitten tuoda. Ostakaa sitten vaikka niitä biohajoavia vaippoja päiväkotia varten niin ette kuormita ympäristöä pahasti.

Yhteistyössä