Hei, minusta on hienoa että jotkut jaksaa aloittaa kestojen käytön ja ajattelee asiaa niin luonnon kuin rahankin kannalta.
Itsekin olen tuleva kestojen käyttäjä ja meille on esikko tulossa. Olemme laittaneet nyt vaippoihin noin 150 ? ja niitä pitäisi olla kutakuinkin koko vaippa-ajalle, kaikki ollaan tehty itse ja mahdollisimman paljon hyödynnetty vanhoja hyviä kankaita esim lisäimuiksi.
Olen mielissäni siitä, että vaippohin on mennyt noin VÄHÄN rahaa (vaikka onkin koko ajaksi) ja vielä enemmän olen mielissäni siitä, että minun ei tarvitse (kotona) säilyttää kertakäyttövaippoja...vaan saan pestyä (vaikka heti) käytetyn keston, jos niikseen tulee

Eikä tule turhaa jätettä luontoon ja toisaalta sanon aivan suoraan, että minä en "pelkkään paskaan" aio rahaa "tuhlata", kun sen asian voi hoitaa yhtä helpolla ja hygineenisellä tavalla kuin kertakäyttöistenkin vaippojen kanssa.
Tässä tuskin on kyse siitä (pohjimmiltaan), että toinen olisi "hankalampi" vaan juututaan "jauhamaan" jostain säilytyksestä... Minä olen siivoillut muutamaa päiväkotia ja voin sanoa, että niissä pk:ssa ei ainakaan tullut kestoista hajua ja olivat siististi ja
turvallisesti sellaisessa paikassa mihin ei lapsi/lapset pääse. (esim korkealla vessassa tai kaapissa, missä "lukko".) Ja niistä kertakäyttöisten vaippojen roskiksista... Ne tosiaan olivat siellä "suhteellisen avoimena" lattialla mihin kaikilla oli/on mahdollisuus päästä tonkimaan..ja se halu oli/on järkky :x ja ko pk:ssa ne roskikset vaihdettiin (hajun takia) useasti päivässä.
Itse voisin vielä lisätä tuohon raha-asiaan seuraavan jutun itsestäni. Tämä ehkä selittää osaa asiaa, että kaikilla ei ole varaa OIKEASTI laittaa kertakäyttövaippohin...ainakaan koko vaippa-ajan.
Olen v. 2000 ollut takaajana entiselle avopuolisolleni, jonka lainaa nyt makselen takaisin, kun hänet on todettu varattomaksi ja en saa siis muuta kuin velkasaneerauksen kautta jonkun satasen (summasta sanottu olevan n 100-200?) 25 000? lainasta. Tämän kerron VAIN siksi, että EN TIENNYT saavani noin suurta lainaa maksettavaksi ennen raskautta ja maksan sitä äitiyslomaan asti 500?/kk ja nyt äitiyspäivärahasta maksan 300?/kk jolloin perheellemme jää rahaa muihin kuluihin n. 500?kk. Vuokramme on 492?/kk ja mitä nyt sitten on näitä normaaleita muita laskuja ja myös ruoat ym.. Mieheni ei saa opintotukea emmekä saa asumistukea. Mieheni opiskelee yliopistossa ja on välillä (kun pystyy) vuokrafirman kautta työssä, että pysytään jollainlailla "leivässä", joten EI sitä RAHAA ole kaikilla, vaikka olen tehnyt hurjasti ylitöitä ja muita töitä, että saan "isompaa" päivärahaa (6 kk tuloista laskettuna), mutta ei meillä senkään "ansiosta" riitä rahat ostaa kertakäyttöisiä vaippoja, joten minusta tuntuu pahalta, kun sanotaa että miksi EI voi olla RAHAA ?!? Kukaan kun ei voi tietää muun tilannetta..ja tiedoksi, että perheellämme on raha-asiat kunnossa (siis noin muuten), joten tämä "rahattomuus" johtuu tuosta lainasta ja en voi olla maksamatta sitä "lomani" ajan.
Minä olen onnellinen siitä, että olen saanut asiat hoidettua näin pienellä budjektilla ja välillä tulee kieltämättä tunne, että minua ja muita syyllistetään siitä, että aiomme viedä lapsellemme kestot myös pk:seen..., kun siitä on niin paljon vaivaa ja tulee ongelmia hygieenisyyden kanssa..ja miksi sitten olette tehneet ne lapset jos EI ole VARAA ?!? Siksi, että koskaan emme voi luottaa siihen mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja olemme LAPSI RAKKAITA ja monen vuoden yrityksen jälkeen saamme vihdoin kauan kaivatun lapsen lisäksi perhettämme, muutaman mentyksen jälkeen, joten emme koe itseämme huonoksi millään tavalla, vaikka haluamme (myös) pk:ssa käytettäväksi kestovaippoja.
Toivottavasti tulevaisuudessa myös ajatellaan oikeasti sitä jätteen määrä mikä tulee yhdestä vauvan vaippa-ajasta ja myös sitä, että se koko vaippa-aika kertokäyttöisillä on kenelle vain minun mielestä LIIAN KALLIS asia PELKKÄÄN pa****n ja ku****n.. ja onhan noissa kestoissa myös se hyvä puoli, että ne käyvät myös sille seuraavalle, sitä seuraavalle...ja taas seuraavalle lapselle eli tulee erittäin paljon halvemmaksi kuin kertakäyttöiset vaipat.
Toivottavasti tämä auttoi edes tuota raha-asiaa ja luontoasiaa ajattelemaan erilailla.. =)